본 연구의 목적은 소규모마을하수처리장의 적정 운영관리방안을 제시하기 위함이며, H군지역에 설치‧가동 중인 주요 마을 하수도 처리시설을 중심으로 운영관리실태의 조사 및 분석을 통해 의미있는 몇가지 결론을 얻었다. H군지역의 마을하수도 처리시설은 27개소가 설치운영 중이고, 30~50㎡/d의 소규모 시설에서의 가용량은 62.9%이며, 처리방식은 접촉재 이용방식을 선호하는 경향이었다. 조사대상 시설의 평균 유입수질은 BOD 46.6 mg/L, COD 23.1 mg/L, SS 36.6mg/L이며, 방류수의 수질은 BOD 9.3 mg/L, COD 10.3 mg/L, ...
본 연구의 목적은 소규모마을하수처리장의 적정 운영관리방안을 제시하기 위함이며, H군지역에 설치‧가동 중인 주요 마을 하수도 처리시설을 중심으로 운영관리실태의 조사 및 분석을 통해 의미있는 몇가지 결론을 얻었다. H군지역의 마을하수도 처리시설은 27개소가 설치운영 중이고, 30~50㎡/d의 소규모 시설에서의 가용량은 62.9%이며, 처리방식은 접촉재 이용방식을 선호하는 경향이었다. 조사대상 시설의 평균 유입수질은 BOD 46.6 mg/L, COD 23.1 mg/L, SS 36.6mg/L이며, 방류수의 수질은 BOD 9.3 mg/L, COD 10.3 mg/L, SS 5.4 mg/L로서 오염물질별 평균제거율은 BOD 80.1%, COD 55.4%, SS 85.2%로 나타났으며, T-N의 유입수와 유출수는 평균 29.2mg/L와 T-N 20.7 mg/L, T-P의 유입수와 유출수는 평균 2.8mg/L와 2.2mg/L로서 T-N과 T-P의 각 제거율은 29.3%와 22.6%를 보여주었다. 토양피복형 처리방식은 타 처리방식에 비해 유기물 제거율이 상대적으로 높은 경향을 나타내었는데, 이는 처리방식의 우수성보다는 미생물과 유기물간의 긴 접촉시간 때문으로 판단되었다. 주요 4종의 처리공정은 2008년 이후의 방류수 수질기준을 만족시키지 못하므로 N, P 제거를 위하여 고도처리시설의 시급한 확충이 필요하였다. 마을하수도에 대한 시설주체와 관리주체간의 협조체계 미흡, 주민들의 인식부족, 신속한 대응조치의 미흡문제 등이 해결되기 위해 전문인력의 확보, 체계적인 시설점검과 행정지원, 지속적인 주민의식개선교육이 필요한 것으로 판단되었다. 또한, 마을하수도의 사전 가동효율 실증시험의 활성화를 통한 처리시설 사후관리 표준화 및 정기적인 사후 성능평가 실적에 따른 예산 차등지원 등 효율적인 시설관리 유도정책이 필요할 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 소규모마을하수처리장의 적정 운영관리방안을 제시하기 위함이며, H군지역에 설치‧가동 중인 주요 마을 하수도 처리시설을 중심으로 운영관리실태의 조사 및 분석을 통해 의미있는 몇가지 결론을 얻었다. H군지역의 마을하수도 처리시설은 27개소가 설치운영 중이고, 30~50㎡/d의 소규모 시설에서의 가용량은 62.9%이며, 처리방식은 접촉재 이용방식을 선호하는 경향이었다. 조사대상 시설의 평균 유입수질은 BOD 46.6 mg/L, COD 23.1 mg/L, SS 36.6mg/L이며, 방류수의 수질은 BOD 9.3 mg/L, COD 10.3 mg/L, SS 5.4 mg/L로서 오염물질별 평균제거율은 BOD 80.1%, COD 55.4%, SS 85.2%로 나타났으며, T-N의 유입수와 유출수는 평균 29.2mg/L와 T-N 20.7 mg/L, T-P의 유입수와 유출수는 평균 2.8mg/L와 2.2mg/L로서 T-N과 T-P의 각 제거율은 29.3%와 22.6%를 보여주었다. 토양피복형 처리방식은 타 처리방식에 비해 유기물 제거율이 상대적으로 높은 경향을 나타내었는데, 이는 처리방식의 우수성보다는 미생물과 유기물간의 긴 접촉시간 때문으로 판단되었다. 주요 4종의 처리공정은 2008년 이후의 방류수 수질기준을 만족시키지 못하므로 N, P 제거를 위하여 고도처리시설의 시급한 확충이 필요하였다. 마을하수도에 대한 시설주체와 관리주체간의 협조체계 미흡, 주민들의 인식부족, 신속한 대응조치의 미흡문제 등이 해결되기 위해 전문인력의 확보, 체계적인 시설점검과 행정지원, 지속적인 주민의식개선교육이 필요한 것으로 판단되었다. 또한, 마을하수도의 사전 가동효율 실증시험의 활성화를 통한 처리시설 사후관리 표준화 및 정기적인 사후 성능평가 실적에 따른 예산 차등지원 등 효율적인 시설관리 유도정책이 필요할 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to prepare a reasonable operation and maintenance scheme of village-scale small sewage works. The results of investigation for the 27 village sewage works in H country are as follows. In case of 30~50㎥/day scale, the only 63% of treatment capacity could be at work. Sewag...
The purpose of this study is to prepare a reasonable operation and maintenance scheme of village-scale small sewage works. The results of investigation for the 27 village sewage works in H country are as follows. In case of 30~50㎥/day scale, the only 63% of treatment capacity could be at work. Sewage treatment systems showed a trend of preferring the media process in H country. Influent and effluent average concentrations at sewage works were 46.6 and 9.3㎎/L of BOD, 23.1 and 10.3㎎/L of COD, 36.6 and 5.4㎎/L of SS, they showed that BOD removal ratio was 80.1% and COD removal ratio was 55.4% and SS removal ratio was 85.2%. Influent and effluent average T-N concentrations were 29.2 and 20.7㎎/L, T-P concentrations were 2.8 and 2.2㎎/L, so T-N and T-P removal ratios were each 29.3% and 22.6%. Organic removal ratio showed that soil covered contact oxidation process was superior than the others, because of not excellency but long contact time between organics and microorganims. Effluents from the main four kinds of process were not enough for the discharge allowance standards since 2008, so the existing facilities needed to expand and improve urgently for advanced treatment process. The village sewage works needed security of technical man-power, systematic facility inspections and governmental support, continuous education of public consciousness for residents to settle the problems, such as lacking in conciliation between facility manager and operating manager, lack of quick opposition and consciousness of the population. And also, village sewage works needed an inducement policy such as a graded support of the budget based on actual results of regular estimate for later performance test.
The purpose of this study is to prepare a reasonable operation and maintenance scheme of village-scale small sewage works. The results of investigation for the 27 village sewage works in H country are as follows. In case of 30~50㎥/day scale, the only 63% of treatment capacity could be at work. Sewage treatment systems showed a trend of preferring the media process in H country. Influent and effluent average concentrations at sewage works were 46.6 and 9.3㎎/L of BOD, 23.1 and 10.3㎎/L of COD, 36.6 and 5.4㎎/L of SS, they showed that BOD removal ratio was 80.1% and COD removal ratio was 55.4% and SS removal ratio was 85.2%. Influent and effluent average T-N concentrations were 29.2 and 20.7㎎/L, T-P concentrations were 2.8 and 2.2㎎/L, so T-N and T-P removal ratios were each 29.3% and 22.6%. Organic removal ratio showed that soil covered contact oxidation process was superior than the others, because of not excellency but long contact time between organics and microorganims. Effluents from the main four kinds of process were not enough for the discharge allowance standards since 2008, so the existing facilities needed to expand and improve urgently for advanced treatment process. The village sewage works needed security of technical man-power, systematic facility inspections and governmental support, continuous education of public consciousness for residents to settle the problems, such as lacking in conciliation between facility manager and operating manager, lack of quick opposition and consciousness of the population. And also, village sewage works needed an inducement policy such as a graded support of the budget based on actual results of regular estimate for later performance test.
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