마이크로폰 시스템에 따른 거문고의 음색 변화 : 스튜디오에서의 마이크로폰의 다양한 지향성 패턴 및 스테레오 마이킹 테크닉에 따른 거문고의 음색 특성 연구 A Study on Geomungo's Timbre Differences Caused by Microphone System : A Study on Geomungo's Timbre Feature Caused by Microphone's Various Patterns and Stereo Miking Techniques in a Studio원문보기
일반적으로 국악 녹음은 공연장 혹은 콘서트홀처럼 잔향 또는 앰비언스사운드가 어느 정도 존재하는 장소에서 실행되고 있지만, 최근 들어 국악기와 서양악기가 접목된 퓨전 음악이 대중화되면서 이제는 실내 음향이 데드한 일반 스튜디오에서 많은 작품들이 녹음되고 있는 추세이다.
이처럼 녹음 공간의 음향 특성이 바뀌면서(홀에서 스튜디오) 기존의 공명혈(共鳴穴) 근접 마이크로폰 방식에 새로운 녹음 방식이 요구되고 있으며 또한 국악기의 음향 특성에 관한 다양한 학술적인 실험 결과가 밝혀지면서 ...
일반적으로 국악 녹음은 공연장 혹은 콘서트홀처럼 잔향 또는 앰비언스사운드가 어느 정도 존재하는 장소에서 실행되고 있지만, 최근 들어 국악기와 서양악기가 접목된 퓨전 음악이 대중화되면서 이제는 실내 음향이 데드한 일반 스튜디오에서 많은 작품들이 녹음되고 있는 추세이다.
이처럼 녹음 공간의 음향 특성이 바뀌면서(홀에서 스튜디오) 기존의 공명혈(共鳴穴) 근접 마이크로폰 방식에 새로운 녹음 방식이 요구되고 있으며 또한 국악기의 음향 특성에 관한 다양한 학술적인 실험 결과가 밝혀지면서 사운드 엔지니어는 기존의 틀을 벗어난 새로운 음향 감각과 아이디어에 직면하고 있다.
본 논문은 스튜디오 거문고 녹음에 관한 내용으로서 다양한 마이킹 테크닉을 통하여 거문고 녹음의 음질을 파악하였으며, 이를 위해 세 가지 녹음 방식을 사용하였다.
첫 번째는 거문고를 중심으로 네 곳의 위치에 하나의 마이크로폰으로 세 가지의 지향 패턴에 따른 음질 변화의 특징이며, 두 번째는 페어-마이크로폰을 이용한 원-포인트 스테레오 방식(one-point stereo system) 그리고 세 번째는 두 가지 방식이 혼합된 하이브리드 방식(hybrid system)이다.
먼저 세 가지 지향 패턴에 따른 녹음과정을 살펴보면 일반 스튜디오에서 거문고 술대의 탄현으로 인한 어택 음이 음질에 어떠한 영향을 주게 되는지 알 수 있었으며, 연주의 어택 음에 따라 마이크로폰의 위치와 테크닉이 다양하게 변화된다는 것을 알게 되었다. 또한 원-포인트 스테레오 방식과 하이브리드 방식을 통하여서도 거문고 음질의 특성이 어떠한 결과로 측정되는지에 대해서도 파악하였다.
거문고 주파수 대역의 전체 범위는 최저 약 60Hz에서 최고 약 7kHz의 주파수 특성을 나타내었으며, 특히 100Hz~1.5kHz에서 거문고의 음향 에너지가 가장 크게 집중되었음을 알 수가 있었다.
일반적인 스튜디오에서 거문고 연주의 녹음작업이 진행될 경우 본 논문 내용이 간접적으로나마 도움이 되었으면 하는 바램이며, 아울러 국악인들의 꾸준한 음악적인 발전과 이러한 녹음 테크닉이 조화를 잘 이루어 나간다면 국악기의 음질 향상과 국악의 대중화에 작게나마 기여할 것으로 생각한다.
일반적으로 국악 녹음은 공연장 혹은 콘서트홀처럼 잔향 또는 앰비언스사운드가 어느 정도 존재하는 장소에서 실행되고 있지만, 최근 들어 국악기와 서양악기가 접목된 퓨전 음악이 대중화되면서 이제는 실내 음향이 데드한 일반 스튜디오에서 많은 작품들이 녹음되고 있는 추세이다.
이처럼 녹음 공간의 음향 특성이 바뀌면서(홀에서 스튜디오) 기존의 공명혈(共鳴穴) 근접 마이크로폰 방식에 새로운 녹음 방식이 요구되고 있으며 또한 국악기의 음향 특성에 관한 다양한 학술적인 실험 결과가 밝혀지면서 사운드 엔지니어는 기존의 틀을 벗어난 새로운 음향 감각과 아이디어에 직면하고 있다.
본 논문은 스튜디오 거문고 녹음에 관한 내용으로서 다양한 마이킹 테크닉을 통하여 거문고 녹음의 음질을 파악하였으며, 이를 위해 세 가지 녹음 방식을 사용하였다.
첫 번째는 거문고를 중심으로 네 곳의 위치에 하나의 마이크로폰으로 세 가지의 지향 패턴에 따른 음질 변화의 특징이며, 두 번째는 페어-마이크로폰을 이용한 원-포인트 스테레오 방식(one-point stereo system) 그리고 세 번째는 두 가지 방식이 혼합된 하이브리드 방식(hybrid system)이다.
먼저 세 가지 지향 패턴에 따른 녹음과정을 살펴보면 일반 스튜디오에서 거문고 술대의 탄현으로 인한 어택 음이 음질에 어떠한 영향을 주게 되는지 알 수 있었으며, 연주의 어택 음에 따라 마이크로폰의 위치와 테크닉이 다양하게 변화된다는 것을 알게 되었다. 또한 원-포인트 스테레오 방식과 하이브리드 방식을 통하여서도 거문고 음질의 특성이 어떠한 결과로 측정되는지에 대해서도 파악하였다.
거문고 주파수 대역의 전체 범위는 최저 약 60Hz에서 최고 약 7kHz의 주파수 특성을 나타내었으며, 특히 100Hz~1.5kHz에서 거문고의 음향 에너지가 가장 크게 집중되었음을 알 수가 있었다.
일반적인 스튜디오에서 거문고 연주의 녹음작업이 진행될 경우 본 논문 내용이 간접적으로나마 도움이 되었으면 하는 바램이며, 아울러 국악인들의 꾸준한 음악적인 발전과 이러한 녹음 테크닉이 조화를 잘 이루어 나간다면 국악기의 음질 향상과 국악의 대중화에 작게나마 기여할 것으로 생각한다.
Generally, recordings of Korean traditional music are conducted in performance halls or concert halls which have ambience sound like reverberation. Recently, however, with the emergence of fusion music which mixes eastern musical instrument with western one, there is a tendency to record music in co...
Generally, recordings of Korean traditional music are conducted in performance halls or concert halls which have ambience sound like reverberation. Recently, however, with the emergence of fusion music which mixes eastern musical instrument with western one, there is a tendency to record music in common studios without reverberation.
As sound characteristics of recording space changes (from concert halls to studios), microphone system to approach existent resonance requires a new recording method accordingly. Since the results of many experiments on the sound characteristics of eastern musical instrument have been published, sound engineers need to have new sound sense and ideas when they deal with these instruments.
This thesis, which focuses on studio recordings of Geomungo, aims to understand the sound quality of the instrument through various mike techniques. For this, three kinds of recording methods are used. First, I tried to capture the changes in the sound quality with three kinds of aim pattern, placing microphone on 4 locations with Geomungo at the center. The second methods is the one-point stereo system using pair microphones. And the third is hybrid system which mixes two systems.
First, examining recording procedure by three kinds of aim patterns revealed how attack sound through Tanhyeon caused by Geomungo plectrum affects sound quality. Through this method, we discovered that the location of microphone and techniques should be adjusted in accordance with the attack sound. Likewise, one-point stereo system and hybrid system also recorded various characteristics of Geomungo sound quality.
The whole range of Geomungo frequency band was from about 60 Hz to about 7 kHz. Especially, it came to our attention that sound energy of Geomungo dominated in 100 Hz~1.5 kHz.
It is hoped that this thesis will provide valuable insights to the recordings of Geomungo performance in ordinary studios. If such recording techniques can keep up with steady development of Korean classical musicians, they will be able to contribute to the improvement of sound quality of eastern musical instruments and popularization of Korean classical music.
Generally, recordings of Korean traditional music are conducted in performance halls or concert halls which have ambience sound like reverberation. Recently, however, with the emergence of fusion music which mixes eastern musical instrument with western one, there is a tendency to record music in common studios without reverberation.
As sound characteristics of recording space changes (from concert halls to studios), microphone system to approach existent resonance requires a new recording method accordingly. Since the results of many experiments on the sound characteristics of eastern musical instrument have been published, sound engineers need to have new sound sense and ideas when they deal with these instruments.
This thesis, which focuses on studio recordings of Geomungo, aims to understand the sound quality of the instrument through various mike techniques. For this, three kinds of recording methods are used. First, I tried to capture the changes in the sound quality with three kinds of aim pattern, placing microphone on 4 locations with Geomungo at the center. The second methods is the one-point stereo system using pair microphones. And the third is hybrid system which mixes two systems.
First, examining recording procedure by three kinds of aim patterns revealed how attack sound through Tanhyeon caused by Geomungo plectrum affects sound quality. Through this method, we discovered that the location of microphone and techniques should be adjusted in accordance with the attack sound. Likewise, one-point stereo system and hybrid system also recorded various characteristics of Geomungo sound quality.
The whole range of Geomungo frequency band was from about 60 Hz to about 7 kHz. Especially, it came to our attention that sound energy of Geomungo dominated in 100 Hz~1.5 kHz.
It is hoped that this thesis will provide valuable insights to the recordings of Geomungo performance in ordinary studios. If such recording techniques can keep up with steady development of Korean classical musicians, they will be able to contribute to the improvement of sound quality of eastern musical instruments and popularization of Korean classical music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.