본 논문은 기존의 도로 포장이 도로의 기능과 무관하게 포장되는 단점을 극복하기 위해 저속도로에 대해서 적용 가능한 블록포장에 타당성을 검증하였다. 블록포장 적용사례를 보면 국외의 경우 공항 활주로, 항만 등에 다양한 도로에 적용하고 있었으나, 국내의 경우 광장이나 고속도로 휴게소 등 일부도로에만 적용하고 있고 일반 시가지 도로에는 거의 적용되지 못하고 있는 실정이다. 이는 블록 품질 기준이나 도로용 포장층 구성의 설계 경험 부족, 도로 실험 적용 및 상태 파악에 관한 경험 부족 등에 의한 것으로 국내에서도 블록의 강도나 시공방법을 연구하여 차도(군도) 및 차량 통행이 빈번한 곳에 적용 가능한 것임을 살펴보았다.
본 논문에서는 실내실험을 통해 블록재료를 개선하였고 HES(Heart Environmental Simularor)를 이용하여 블록 포장의 배수 성능을 평가하였다. 또한 블록포장에서 중요한 받침모래, 줄눈, 배수시스템을 개선하고 블록의 처짐 방지와 투수에 중요한 CTB를 연구 개발해 아파트 광장 교차로 및 차도(군도)에 적용하여 공용성을 평가하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
(1) 투수 CTB를 사용하여 강성의 증가에 따른 ...
본 논문은 기존의 도로 포장이 도로의 기능과 무관하게 포장되는 단점을 극복하기 위해 저속도로에 대해서 적용 가능한 블록포장에 타당성을 검증하였다. 블록포장 적용사례를 보면 국외의 경우 공항 활주로, 항만 등에 다양한 도로에 적용하고 있었으나, 국내의 경우 광장이나 고속도로 휴게소 등 일부도로에만 적용하고 있고 일반 시가지 도로에는 거의 적용되지 못하고 있는 실정이다. 이는 블록 품질 기준이나 도로용 포장층 구성의 설계 경험 부족, 도로 실험 적용 및 상태 파악에 관한 경험 부족 등에 의한 것으로 국내에서도 블록의 강도나 시공방법을 연구하여 차도(군도) 및 차량 통행이 빈번한 곳에 적용 가능한 것임을 살펴보았다.
본 논문에서는 실내실험을 통해 블록재료를 개선하였고 HES(Heart Environmental Simularor)를 이용하여 블록 포장의 배수 성능을 평가하였다. 또한 블록포장에서 중요한 받침모래, 줄눈, 배수시스템을 개선하고 블록의 처짐 방지와 투수에 중요한 CTB를 연구 개발해 아파트 광장 교차로 및 차도(군도)에 적용하여 공용성을 평가하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
(1) 투수 CTB를 사용하여 강성의 증가에 따른 침하 발생을 해결하였고, 블록포장의 안정성 향상 및 배수처리시스템을 확보 하였다.
(2) 현장 투수실험결과, 인덕원 현장의 보조기층은 불투수 되었고, 투수 CTB는 평균 7.5초에 400mL가 투수되고 2차 시험시공 현장의 보조기층은 불투수 되었고 투수 CTB는 평균 8.7초에 400mL가 투수되었다.
(3) 온도저감 결과는 혹서기 블록 포장과 아스팔트 포장의 온도 열 영상 카메라로 촬영하였으며 블록 포장의 온도가 아스팔트 포장에 미래 햇빛의 영향에 따라 온도가 약 3~6°c 낮음을 확인 할 수 있었다.
(4) 1차 시험시공지의 18개월 공용후로 평탄성은 양호하게 나타났으며 2차 시험시공의 경우는 8개월 공용후 평균 1.5~2.5의 측정값의 차이가 발생하여 약간의 평탄성 차이가 발생 했음을 알 수 있었다.
(5) TDR을 통한 함수량 계측에서 블록 포장 표면의 경우가 아스팔트에 비해 투수되는 양이 많이 발생 됨을 알 수 있었다. 이러한 현상은 블록 줄눈부 투수 CTB에 의해 투수량이 발생하기 때문에 이를 통해 표면의 미끄럼 저항 증대와 이를 통한 차량주행시 안정성 확보에 도움이 될 것으로 판단된다.
(6) 2차 시험 현장의 초기 미끄럼 저항 평가결과, BPN이 평균 64.6~74.5로 ICPI기준의 최상 기준으로 측정되었고 50±5km/h의 속도로 주행하면서 측정한 SN이 두 포장 모두 그 기준을 상회하고 있어 시공 초기의 충분한 미끄럼 저항을 확보 하고 있음을 확인 할 수 있었다.
본 논문은 기존의 도로 포장이 도로의 기능과 무관하게 포장되는 단점을 극복하기 위해 저속도로에 대해서 적용 가능한 블록포장에 타당성을 검증하였다. 블록포장 적용사례를 보면 국외의 경우 공항 활주로, 항만 등에 다양한 도로에 적용하고 있었으나, 국내의 경우 광장이나 고속도로 휴게소 등 일부도로에만 적용하고 있고 일반 시가지 도로에는 거의 적용되지 못하고 있는 실정이다. 이는 블록 품질 기준이나 도로용 포장층 구성의 설계 경험 부족, 도로 실험 적용 및 상태 파악에 관한 경험 부족 등에 의한 것으로 국내에서도 블록의 강도나 시공방법을 연구하여 차도(군도) 및 차량 통행이 빈번한 곳에 적용 가능한 것임을 살펴보았다.
본 논문에서는 실내실험을 통해 블록재료를 개선하였고 HES(Heart Environmental Simularor)를 이용하여 블록 포장의 배수 성능을 평가하였다. 또한 블록포장에서 중요한 받침모래, 줄눈, 배수시스템을 개선하고 블록의 처짐 방지와 투수에 중요한 CTB를 연구 개발해 아파트 광장 교차로 및 차도(군도)에 적용하여 공용성을 평가하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다.
(1) 투수 CTB를 사용하여 강성의 증가에 따른 침하 발생을 해결하였고, 블록포장의 안정성 향상 및 배수처리시스템을 확보 하였다.
(2) 현장 투수실험결과, 인덕원 현장의 보조기층은 불투수 되었고, 투수 CTB는 평균 7.5초에 400mL가 투수되고 2차 시험시공 현장의 보조기층은 불투수 되었고 투수 CTB는 평균 8.7초에 400mL가 투수되었다.
(3) 온도저감 결과는 혹서기 블록 포장과 아스팔트 포장의 온도 열 영상 카메라로 촬영하였으며 블록 포장의 온도가 아스팔트 포장에 미래 햇빛의 영향에 따라 온도가 약 3~6°c 낮음을 확인 할 수 있었다.
(4) 1차 시험시공지의 18개월 공용후로 평탄성은 양호하게 나타났으며 2차 시험시공의 경우는 8개월 공용후 평균 1.5~2.5의 측정값의 차이가 발생하여 약간의 평탄성 차이가 발생 했음을 알 수 있었다.
(5) TDR을 통한 함수량 계측에서 블록 포장 표면의 경우가 아스팔트에 비해 투수되는 양이 많이 발생 됨을 알 수 있었다. 이러한 현상은 블록 줄눈부 투수 CTB에 의해 투수량이 발생하기 때문에 이를 통해 표면의 미끄럼 저항 증대와 이를 통한 차량주행시 안정성 확보에 도움이 될 것으로 판단된다.
(6) 2차 시험 현장의 초기 미끄럼 저항 평가결과, BPN이 평균 64.6~74.5로 ICPI기준의 최상 기준으로 측정되었고 50±5km/h의 속도로 주행하면서 측정한 SN이 두 포장 모두 그 기준을 상회하고 있어 시공 초기의 충분한 미끄럼 저항을 확보 하고 있음을 확인 할 수 있었다.
This study verified the validity of block pavement which is applicable to low-speed road for making up to disadvantages of existing road pavement. Block pavement is applied to airport runway, harbor or other facilities in other countries. However, it is not applied to general road of cities, but onl...
This study verified the validity of block pavement which is applicable to low-speed road for making up to disadvantages of existing road pavement. Block pavement is applied to airport runway, harbor or other facilities in other countries. However, it is not applied to general road of cities, but only to the rest area of expressway in Korea. This is caused by lack of quality standard for block, and little experience of road pavement design and its application. The research on block pavement was started to apply it to district road or heavy traffic road, and to make up for weak points of existing block pavement in Korea.
In this study, the blocks were improved through various tests and acceleration experiments using HES (HEART Environmental Simulator). In addition, supporting sand, masonry joint, and drainage system which are important to block pavement were upgraded. Furthermore, CTB which is important to provide permeability and to prevent block bending were developed. Based on the simulation results, pilot construction was applied to crossroad of apartment square and district road, where the pavement performance was evaluated. The results are summarized as such;
(1) In field construction, problem caused by weaken base was solved by permeable CTB. In addition, the stability of block pavement was improved and drainage process system was secured.
(2) The field permeability experiments showed that subbase of Inducwon site became impermeable and permeability CTB was 400 mL per 7.5 seconds. The subbase of second pilot site became impermeable and permeability CTB was 400 mL per 8.7 seconds.
(3) Surface temperature reduction of block pavement was confirmed. It was taken by thermal imaging camera. Surface temperature of block pavement was 3-6°c lower than asphalt pavement's in summer.
(4) Roughness of first pilot site was fine eighteen months after construction, but roughness of second pilot site showed average 1.5-2.5 differences eight months after construction.
(5) The results of water contents measurements by TDR showed that water penetrated more on the block than asphalt pavement, caused by that water could penetrate through permeable CTB of block's joint. This can result in increase of skid resistance of block pavement, and thus help to secure driving safety.
(6) The results of initial skid resistance test of second pilot site showed that BPN was average 64.6-74.5 (the highest level of ICPI standard). SN measured on 50±5km/h driving condition of both pavements was higher than that standard specified. These indicate that initial skid resistance was secured sufficiently.
This study verified the validity of block pavement which is applicable to low-speed road for making up to disadvantages of existing road pavement. Block pavement is applied to airport runway, harbor or other facilities in other countries. However, it is not applied to general road of cities, but only to the rest area of expressway in Korea. This is caused by lack of quality standard for block, and little experience of road pavement design and its application. The research on block pavement was started to apply it to district road or heavy traffic road, and to make up for weak points of existing block pavement in Korea.
In this study, the blocks were improved through various tests and acceleration experiments using HES (HEART Environmental Simulator). In addition, supporting sand, masonry joint, and drainage system which are important to block pavement were upgraded. Furthermore, CTB which is important to provide permeability and to prevent block bending were developed. Based on the simulation results, pilot construction was applied to crossroad of apartment square and district road, where the pavement performance was evaluated. The results are summarized as such;
(1) In field construction, problem caused by weaken base was solved by permeable CTB. In addition, the stability of block pavement was improved and drainage process system was secured.
(2) The field permeability experiments showed that subbase of Inducwon site became impermeable and permeability CTB was 400 mL per 7.5 seconds. The subbase of second pilot site became impermeable and permeability CTB was 400 mL per 8.7 seconds.
(3) Surface temperature reduction of block pavement was confirmed. It was taken by thermal imaging camera. Surface temperature of block pavement was 3-6°c lower than asphalt pavement's in summer.
(4) Roughness of first pilot site was fine eighteen months after construction, but roughness of second pilot site showed average 1.5-2.5 differences eight months after construction.
(5) The results of water contents measurements by TDR showed that water penetrated more on the block than asphalt pavement, caused by that water could penetrate through permeable CTB of block's joint. This can result in increase of skid resistance of block pavement, and thus help to secure driving safety.
(6) The results of initial skid resistance test of second pilot site showed that BPN was average 64.6-74.5 (the highest level of ICPI standard). SN measured on 50±5km/h driving condition of both pavements was higher than that standard specified. These indicate that initial skid resistance was secured sufficiently.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.