본 연구의 목적은 그림책 읽기 후 역할극 활동이 유아의 존댓말 학습에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제와 가설을 설정하였다.
연구 문제 1. 그림책 읽기 후 역할극 활동이 유아의 존댓말 학습에 어떠한 영향을 미치는가?
가설 1. 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 유아는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동을 경험한 유아보다 주체 높임 존댓말 점수가 높을 것이다.
가설 2. 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 유아는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동을 경험한 유아보다 상대 높임 존댓말 점수가 높을 것이다.
가설 3. 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 유아는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동을 경험한 유아보다 객체 높임 존댓말 점수가 높을 것이다.
본 연구의 대상은 경기도 성남시 소재 병설 유치원 만 5세 유아 44명을 선정하였다. 본 연구의 도구로 유아의 존댓말 사용 능력 검사를 위하여 본 연구자가 유치원 교육과정 및 관련 문헌 조사를 통하여 존댓말 사용 상황 및 존댓말 교육 내용을 선정하였으며 1차, 2차 예비 검사를 실시한 후 최종 존댓말 사용상황 14개에 따른 27개의 존댓말 교육 내용을 그림카드로 제작하여 사용하였다. 실험 처치 기간은 총 6주에 걸쳐 매주 3회씩 총 18회 실시하였고, 실험집단의 유아에게는 그림책 읽기 후 역할극 활동을 비교집단의 유아에게는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동이 진행되었다. 실험 처치 후 유아의 존댓말 사용 능력의 변화를 알아보기 위하여 사전 검사와 동일한 검사도구로 유아의 존댓말 사용 능력 검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 그림책 읽기 후 역할극 활동이 유아의 존댓말 학습에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제와 가설을 설정하였다.
연구 문제 1. 그림책 읽기 후 역할극 활동이 유아의 존댓말 학습에 어떠한 영향을 미치는가?
가설 1. 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 유아는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동을 경험한 유아보다 주체 높임 존댓말 점수가 높을 것이다.
가설 2. 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 유아는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동을 경험한 유아보다 상대 높임 존댓말 점수가 높을 것이다.
가설 3. 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 유아는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동을 경험한 유아보다 객체 높임 존댓말 점수가 높을 것이다.
본 연구의 대상은 경기도 성남시 소재 병설 유치원 만 5세 유아 44명을 선정하였다. 본 연구의 도구로 유아의 존댓말 사용 능력 검사를 위하여 본 연구자가 유치원 교육과정 및 관련 문헌 조사를 통하여 존댓말 사용 상황 및 존댓말 교육 내용을 선정하였으며 1차, 2차 예비 검사를 실시한 후 최종 존댓말 사용상황 14개에 따른 27개의 존댓말 교육 내용을 그림카드로 제작하여 사용하였다. 실험 처치 기간은 총 6주에 걸쳐 매주 3회씩 총 18회 실시하였고, 실험집단의 유아에게는 그림책 읽기 후 역할극 활동을 비교집단의 유아에게는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동이 진행되었다. 실험 처치 후 유아의 존댓말 사용 능력의 변화를 알아보기 위하여 사전 검사와 동일한 검사도구로 유아의 존댓말 사용 능력 검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS Win 12.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 사후 검사 점수를 독립표본 t-검정을 통하여 집단 간의 효과 차이를 비교・분석 하였다. 또한 집단 내의 변화를 알아보기 위하여 사전 검사와 사후 검사 점수를 대응표본 t-검정을 통하여 분석하였다.
본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 두 집단 모두 유아들의 존댓말 사용 능력 사후검사 점수가 사전검사 점수에 비해 유의미하게 향상되었다. 이러한 결과를 통하여 그림책 읽기 후 역할극 활동과 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동 모두 유아들의 존댓말 습득에 효과적인 교수 학습 방법임을 알 수 있다. 둘째, 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 실험집단과 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동을 경험한 비교집단의 존댓말 사용 능력 사후점수를 비교한 결과 유의미한 차이가 있었다. 역할극을 경험한 집단의 사후 검사 점수가 이야기 나누기를 경험한 집단의 사후 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 앞선 것으로 나타났다. 이러한 결과는 유아들의 존댓말 습득에 있어서 그림책 읽기 후 역할극 활동을 실시하는 것이 이야기 나누기 활동을 하는 것보다 에 더 효과적임을 나타낸다. 셋째, 그림책 읽기 후 역할극 활동의 효과가 존댓말 체계에 따라서 다르게 나타났다. 실험집단과 비교집단의 사후검사 점수를 집단 간 비교해 본 결과, 주체, 객체 높임 존댓말에서는 유의미한 차이를 보였다. 역할극을 경험한 집단의 사후 검사 점수가 이야기 나누기를 경험한 집단의 사후 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 앞선 것으로 나타났다. 이러한 결과는 주체, 객체 높임 존댓말 학습에 있어서 그림책 읽기 후 역할극 활동이 효과적임을 알 수 있다. 상대 높임 존댓말의 경우는 통계적으로 두 집단간 유의미한 차이를 보이지 않았다. 그러나 상대 높임 존댓말의 경우는 집단 내 비교에서 두 집단 모두 사전검사 점수에 비하여 사후검사 점수가 유의미하게 향상된 결과에 비추어볼 때, 역할극 활동과 이야기 나누기 활동 모두 유아의 상대 높임 존댓말 습득에 효과적임을 알 수 있다. 이상을 종합해보면, 유아 교육기관에서 교사들은 유아들이 좋아하는 그림책 읽기를 통해서 존댓말 교육을 할 필요가 있다. 나아가 그림책 읽기 후 이야기 나누기 및 역할극과 같은 후속 활동을 하는 것은 유아의 존댓말 습득의 효과를 높일 수 있다. 특히 그림책 읽기 후 역할극 활동을 실시하는 것이 효과적이다. 단순한 인사말이 주를 이루는 상대 높임 존댓말의 경우는 이야기 나누기를 통한 유아-교사의 상호작용만으로도 충분히 습득이 된다. 하지만, 일상생활 속에서 충분히 경험하지 못하는 주체 높임, 객체 높임 존댓말은 이야기 나누기 활동보다 존댓말을 직접 말해보는 구체적 경험을 제공하는 역할극 활동이 더욱 효과적이다. 따라서 교육 현장에서 유아들의 존댓말 사용 능력 증진을 위하여 그림책 읽기 후 역할극 활동을 적극적으로 실시할 필요가 있겠다.
본 연구의 목적은 그림책 읽기 후 역할극 활동이 유아의 존댓말 학습에 미치는 영향을 알아보는데 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제와 가설을 설정하였다.
연구 문제 1. 그림책 읽기 후 역할극 활동이 유아의 존댓말 학습에 어떠한 영향을 미치는가?
가설 1. 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 유아는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동을 경험한 유아보다 주체 높임 존댓말 점수가 높을 것이다.
가설 2. 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 유아는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동을 경험한 유아보다 상대 높임 존댓말 점수가 높을 것이다.
가설 3. 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 유아는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동을 경험한 유아보다 객체 높임 존댓말 점수가 높을 것이다.
본 연구의 대상은 경기도 성남시 소재 병설 유치원 만 5세 유아 44명을 선정하였다. 본 연구의 도구로 유아의 존댓말 사용 능력 검사를 위하여 본 연구자가 유치원 교육과정 및 관련 문헌 조사를 통하여 존댓말 사용 상황 및 존댓말 교육 내용을 선정하였으며 1차, 2차 예비 검사를 실시한 후 최종 존댓말 사용상황 14개에 따른 27개의 존댓말 교육 내용을 그림카드로 제작하여 사용하였다. 실험 처치 기간은 총 6주에 걸쳐 매주 3회씩 총 18회 실시하였고, 실험집단의 유아에게는 그림책 읽기 후 역할극 활동을 비교집단의 유아에게는 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동이 진행되었다. 실험 처치 후 유아의 존댓말 사용 능력의 변화를 알아보기 위하여 사전 검사와 동일한 검사도구로 유아의 존댓말 사용 능력 검사를 실시하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS Win 12.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 사후 검사 점수를 독립표본 t-검정을 통하여 집단 간의 효과 차이를 비교・분석 하였다. 또한 집단 내의 변화를 알아보기 위하여 사전 검사와 사후 검사 점수를 대응표본 t-검정을 통하여 분석하였다.
본 연구에서 나타난 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 두 집단 모두 유아들의 존댓말 사용 능력 사후검사 점수가 사전검사 점수에 비해 유의미하게 향상되었다. 이러한 결과를 통하여 그림책 읽기 후 역할극 활동과 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동 모두 유아들의 존댓말 습득에 효과적인 교수 학습 방법임을 알 수 있다. 둘째, 그림책 읽기 후 역할극 활동을 경험한 실험집단과 그림책 읽기 후 이야기 나누기 활동을 경험한 비교집단의 존댓말 사용 능력 사후점수를 비교한 결과 유의미한 차이가 있었다. 역할극을 경험한 집단의 사후 검사 점수가 이야기 나누기를 경험한 집단의 사후 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 앞선 것으로 나타났다. 이러한 결과는 유아들의 존댓말 습득에 있어서 그림책 읽기 후 역할극 활동을 실시하는 것이 이야기 나누기 활동을 하는 것보다 에 더 효과적임을 나타낸다. 셋째, 그림책 읽기 후 역할극 활동의 효과가 존댓말 체계에 따라서 다르게 나타났다. 실험집단과 비교집단의 사후검사 점수를 집단 간 비교해 본 결과, 주체, 객체 높임 존댓말에서는 유의미한 차이를 보였다. 역할극을 경험한 집단의 사후 검사 점수가 이야기 나누기를 경험한 집단의 사후 검사 점수보다 통계적으로 유의미한 수준에서 앞선 것으로 나타났다. 이러한 결과는 주체, 객체 높임 존댓말 학습에 있어서 그림책 읽기 후 역할극 활동이 효과적임을 알 수 있다. 상대 높임 존댓말의 경우는 통계적으로 두 집단간 유의미한 차이를 보이지 않았다. 그러나 상대 높임 존댓말의 경우는 집단 내 비교에서 두 집단 모두 사전검사 점수에 비하여 사후검사 점수가 유의미하게 향상된 결과에 비추어볼 때, 역할극 활동과 이야기 나누기 활동 모두 유아의 상대 높임 존댓말 습득에 효과적임을 알 수 있다. 이상을 종합해보면, 유아 교육기관에서 교사들은 유아들이 좋아하는 그림책 읽기를 통해서 존댓말 교육을 할 필요가 있다. 나아가 그림책 읽기 후 이야기 나누기 및 역할극과 같은 후속 활동을 하는 것은 유아의 존댓말 습득의 효과를 높일 수 있다. 특히 그림책 읽기 후 역할극 활동을 실시하는 것이 효과적이다. 단순한 인사말이 주를 이루는 상대 높임 존댓말의 경우는 이야기 나누기를 통한 유아-교사의 상호작용만으로도 충분히 습득이 된다. 하지만, 일상생활 속에서 충분히 경험하지 못하는 주체 높임, 객체 높임 존댓말은 이야기 나누기 활동보다 존댓말을 직접 말해보는 구체적 경험을 제공하는 역할극 활동이 더욱 효과적이다. 따라서 교육 현장에서 유아들의 존댓말 사용 능력 증진을 위하여 그림책 읽기 후 역할극 활동을 적극적으로 실시할 필요가 있겠다.
The purpose of this study is to examine the effect of role plays on young children's learning of honorific speech after picture book reading. The following research question and hypotheses were established to achieve the purpose of this research.
Research question1. What kind of effects do ...
The purpose of this study is to examine the effect of role plays on young children's learning of honorific speech after picture book reading. The following research question and hypotheses were established to achieve the purpose of this research.
Research question1. What kind of effects do role play activities have on young children's learning of honorific speech after picture book reading?
Hypothesis 1. After picture book reading, the subject-honorific speech score of young children experiencing role play activities would be higher than the others experiencing discussion activities.
Hypothesis 2. After picture book reading, the hearer-honorific speech score of young children experiencing role play activities would be higher than the others experiencing discussion activities.
Hypothesis 3. After picture book reading, the object-honorific speech score of your children experiencing role play activities would be higher than the others experiencing discussion activities.
As for the subject of this study, 44 five-year-old young children, who go to public kindergarten located in Sungnamsi Kyunggido province, were selected. Researcher selected kindergarten's education process, use of honorific speech, and content of honorific speech education through the related literature investigation for tools of this study. Also, after performing first and second preliminary tests, researcher used the picture cards which were made according to the honorific speech education contents. The experiment were conducted 18 times in total, three times a week throughout six weeks. Role play activity was performed to the young children in experimental populations, and discussion activity was performed to the young children in comparable populations. After the above experiment, the young children's ability of using the honorific speech was tested with the same tool that was used in the preliminary tests to see the difference of children's use of honorific speech ability. The data collected in this study were analyzed through SPSS Win 12.0 program. Through independent sample t-test, the post-test scores were compared and analyzed in order to see the difference of the effects on each population. Also, researcher analyzed the preliminary-test score and the post-test score through paired t-test in order to see the difference within the population.
Following is the result of this study.
First, the post-test scores of children's ability to use honorific speech were significantly improved in both populations. The result shows that both role play activity and discussion activity after picture book reading are effective learning methods when it comes to young children's honorific speech learning. Second, there existed significant difference between experimental population that experienced role play activity and comparable population that experienced discussion activity when compared the post-test scores of children's ability to use honorific speech. This result shows that role play activity is more effective than discussion activity after picutre book reading when it comes to young children's honorific speech learning. Third, after picture book reading, the effect of the role play activity appeared differently according to the honorific speech system. When compared the post-test score of experimental populations to the post-test score of comparable populations, there existed significant difference between subject-honorific speech and object-honorific speech. Through this result, it is understood that the role play activity after picture book reading is effective when it comes to subject-honorific speech and object-honorific speech. Not that significant difference was shown in the case of hearer-honorific speech. However, In the light of the result that the post-test score significantly improved compared to the preliminary-test score in both populations in the case of hearer-honorific speech, both role play activity and role play activity are effective on young children's honorific speech learning.
To sum up, teachers in early childhood institution need to give instruction in honorific speech through picture book reading that young children like. Furthermore, after the picture book reading, follow-up activities such as role play activities and discussion activities are able to increase the effect of young children's honorific speech learning. Especially, performing role play activity after picture book reading is more effective. In the case of hearer-honorific speech that mostly consists of simple greetings, the honorific speech learning is acquired easily through mutual interaction between teachers and children which includes discussion activity. However, in the case of subject-honorific speech and object-honorific speech that are not experienced in everyday life, role play activity providing actual experience is more effective than simple discussion activity. Therefore, for the sake of young children's improvement in their use of honorific speech, it is crucial to perform role play activities after picture book reading.
The purpose of this study is to examine the effect of role plays on young children's learning of honorific speech after picture book reading. The following research question and hypotheses were established to achieve the purpose of this research.
Research question1. What kind of effects do role play activities have on young children's learning of honorific speech after picture book reading?
Hypothesis 1. After picture book reading, the subject-honorific speech score of young children experiencing role play activities would be higher than the others experiencing discussion activities.
Hypothesis 2. After picture book reading, the hearer-honorific speech score of young children experiencing role play activities would be higher than the others experiencing discussion activities.
Hypothesis 3. After picture book reading, the object-honorific speech score of your children experiencing role play activities would be higher than the others experiencing discussion activities.
As for the subject of this study, 44 five-year-old young children, who go to public kindergarten located in Sungnamsi Kyunggido province, were selected. Researcher selected kindergarten's education process, use of honorific speech, and content of honorific speech education through the related literature investigation for tools of this study. Also, after performing first and second preliminary tests, researcher used the picture cards which were made according to the honorific speech education contents. The experiment were conducted 18 times in total, three times a week throughout six weeks. Role play activity was performed to the young children in experimental populations, and discussion activity was performed to the young children in comparable populations. After the above experiment, the young children's ability of using the honorific speech was tested with the same tool that was used in the preliminary tests to see the difference of children's use of honorific speech ability. The data collected in this study were analyzed through SPSS Win 12.0 program. Through independent sample t-test, the post-test scores were compared and analyzed in order to see the difference of the effects on each population. Also, researcher analyzed the preliminary-test score and the post-test score through paired t-test in order to see the difference within the population.
Following is the result of this study.
First, the post-test scores of children's ability to use honorific speech were significantly improved in both populations. The result shows that both role play activity and discussion activity after picture book reading are effective learning methods when it comes to young children's honorific speech learning. Second, there existed significant difference between experimental population that experienced role play activity and comparable population that experienced discussion activity when compared the post-test scores of children's ability to use honorific speech. This result shows that role play activity is more effective than discussion activity after picutre book reading when it comes to young children's honorific speech learning. Third, after picture book reading, the effect of the role play activity appeared differently according to the honorific speech system. When compared the post-test score of experimental populations to the post-test score of comparable populations, there existed significant difference between subject-honorific speech and object-honorific speech. Through this result, it is understood that the role play activity after picture book reading is effective when it comes to subject-honorific speech and object-honorific speech. Not that significant difference was shown in the case of hearer-honorific speech. However, In the light of the result that the post-test score significantly improved compared to the preliminary-test score in both populations in the case of hearer-honorific speech, both role play activity and role play activity are effective on young children's honorific speech learning.
To sum up, teachers in early childhood institution need to give instruction in honorific speech through picture book reading that young children like. Furthermore, after the picture book reading, follow-up activities such as role play activities and discussion activities are able to increase the effect of young children's honorific speech learning. Especially, performing role play activity after picture book reading is more effective. In the case of hearer-honorific speech that mostly consists of simple greetings, the honorific speech learning is acquired easily through mutual interaction between teachers and children which includes discussion activity. However, in the case of subject-honorific speech and object-honorific speech that are not experienced in everyday life, role play activity providing actual experience is more effective than simple discussion activity. Therefore, for the sake of young children's improvement in their use of honorific speech, it is crucial to perform role play activities after picture book reading.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.