본 연구는 펜싱 종목의 특성과 연구 참여자의 개인별 특성을 파악하여 심리기술훈련 프로그램을 적용함으로써 연구 참여자의 심리기술 요인과 경기력에 어떠한 영향을 미치며, 프로그램이 종료된 후에도 심리기술훈련의 효과가 지속되는지를 알아보고자 하였다. 이를 규명하기 위해 스포츠 심리기술 질문지를 사용하여 조사한 자료로 대응표본 t 검증을 실시하였고, 개방형 질문지를 통하여 ...
본 연구는 펜싱 종목의 특성과 연구 참여자의 개인별 특성을 파악하여 심리기술훈련 프로그램을 적용함으로써 연구 참여자의 심리기술 요인과 경기력에 어떠한 영향을 미치며, 프로그램이 종료된 후에도 심리기술훈련의 효과가 지속되는지를 알아보고자 하였다. 이를 규명하기 위해 스포츠 심리기술 질문지를 사용하여 조사한 자료로 대응표본 t 검증을 실시하였고, 개방형 질문지를 통하여 질적 연구 결과를 도출하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 심리기술훈련 프로그램 적용 후 선수들의 심리기술 요인에 대한 대응표본 t 검증을 실시한 결과, 유의한 차이가 있었으며 긍정적인 효과가 있다고 판단된다. 둘째, 심리기술훈련 프로그램 적용 후 선수들의 심리기술 요인의 지속성에 대한 대응표본 t 검증을 실시한 결과, 유의한 차이가 없었으며 이것은 심리기술훈련 프로그램이 종료된 후에도 선수들이 프로그램에 대한 내용을 지속적으로 실시하고 있으며 심리기술 요인에 대한 긍정적인 효과가 지속되고 있다고 할 수 있다. 셋째, 심리기술훈련 전과 후의 경기 실적을 비교·분석해보면 A선수는 사전에 8강, 32강에 진출하였으며 사후에는 4강과 결승에 진출하였다. B선수는 사전에 64강 진출, 예선탈락 하였으며 사후에 예선탈락이라는 좋지 못한 결과를 나타내었다. C선수는 사전에 32강에 두 번 진출하였으며, 사후에는 4강에 진출하는 성과를 거두었다. 경기실적에 대한 평가를 내리자면, B선수는 심리기술훈련 프로그램의 적용 이전과 이후에 경기 실적이 비슷하게 나왔으나, A선수와 C선수가 사후의 경기 실적 부분에서 사전보다 매우 진보된 경기력을 보여주었다고 분석할 수 있다. 단체전에서는 사전과 사후 모두 8강에 진출하였지만, 사후에 출전한 대회가 국내에서 가장 큰 규모인 전국 체육대회라는 점을 감안한다면 사전보다 경기력이 향상 되었다고 분석할 수 있다. 본 연구를 진행하면서 심리기술훈련 프로그램의 사전 적용 후 프로그램을 재구성하는 부분과 연구 참여자로 하여금 프로그램의 이해 부족과 빈도, 시기 등이 미흡하였다고 생각되며, 후속 연구에서는 이러한 부분을 좀 더 체계적이고 심도 있게 고려하여 연구를 진행한다면 심리기술훈련의 효과를 극대화시킬 수 있을 것으로 판단된다. 또한, 연구의 처치 기간이 20주로 비교적 짧았다는 것과 실험집단과 통제집단을 구분하여 실시하지 못하였기에 효과 검증에 있어 좀 더 세밀하게 분석하지 못한 것이 아쉬움으로 남는다. 하지만 심리기술훈련 프로그램이 펜싱선수들의 심리요인과 경기력에 긍정적인 영향을 준다는 결과처럼 펜싱 종목의 지도자와 선수들이 심리요인의 중요성을 인지하고 심리기술에 대한 훈련을 체계적으로 실시한다면 지속적인 경기력의 향상과 선수들의 자기 관리 능력에 기초한 선수생활에의 장기적인 이로움도 꾀할 수 있을 것이라 사료된다.
본 연구는 펜싱 종목의 특성과 연구 참여자의 개인별 특성을 파악하여 심리기술훈련 프로그램을 적용함으로써 연구 참여자의 심리기술 요인과 경기력에 어떠한 영향을 미치며, 프로그램이 종료된 후에도 심리기술훈련의 효과가 지속되는지를 알아보고자 하였다. 이를 규명하기 위해 스포츠 심리기술 질문지를 사용하여 조사한 자료로 대응표본 t 검증을 실시하였고, 개방형 질문지를 통하여 질적 연구 결과를 도출하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 심리기술훈련 프로그램 적용 후 선수들의 심리기술 요인에 대한 대응표본 t 검증을 실시한 결과, 유의한 차이가 있었으며 긍정적인 효과가 있다고 판단된다. 둘째, 심리기술훈련 프로그램 적용 후 선수들의 심리기술 요인의 지속성에 대한 대응표본 t 검증을 실시한 결과, 유의한 차이가 없었으며 이것은 심리기술훈련 프로그램이 종료된 후에도 선수들이 프로그램에 대한 내용을 지속적으로 실시하고 있으며 심리기술 요인에 대한 긍정적인 효과가 지속되고 있다고 할 수 있다. 셋째, 심리기술훈련 전과 후의 경기 실적을 비교·분석해보면 A선수는 사전에 8강, 32강에 진출하였으며 사후에는 4강과 결승에 진출하였다. B선수는 사전에 64강 진출, 예선탈락 하였으며 사후에 예선탈락이라는 좋지 못한 결과를 나타내었다. C선수는 사전에 32강에 두 번 진출하였으며, 사후에는 4강에 진출하는 성과를 거두었다. 경기실적에 대한 평가를 내리자면, B선수는 심리기술훈련 프로그램의 적용 이전과 이후에 경기 실적이 비슷하게 나왔으나, A선수와 C선수가 사후의 경기 실적 부분에서 사전보다 매우 진보된 경기력을 보여주었다고 분석할 수 있다. 단체전에서는 사전과 사후 모두 8강에 진출하였지만, 사후에 출전한 대회가 국내에서 가장 큰 규모인 전국 체육대회라는 점을 감안한다면 사전보다 경기력이 향상 되었다고 분석할 수 있다. 본 연구를 진행하면서 심리기술훈련 프로그램의 사전 적용 후 프로그램을 재구성하는 부분과 연구 참여자로 하여금 프로그램의 이해 부족과 빈도, 시기 등이 미흡하였다고 생각되며, 후속 연구에서는 이러한 부분을 좀 더 체계적이고 심도 있게 고려하여 연구를 진행한다면 심리기술훈련의 효과를 극대화시킬 수 있을 것으로 판단된다. 또한, 연구의 처치 기간이 20주로 비교적 짧았다는 것과 실험집단과 통제집단을 구분하여 실시하지 못하였기에 효과 검증에 있어 좀 더 세밀하게 분석하지 못한 것이 아쉬움으로 남는다. 하지만 심리기술훈련 프로그램이 펜싱선수들의 심리요인과 경기력에 긍정적인 영향을 준다는 결과처럼 펜싱 종목의 지도자와 선수들이 심리요인의 중요성을 인지하고 심리기술에 대한 훈련을 체계적으로 실시한다면 지속적인 경기력의 향상과 선수들의 자기 관리 능력에 기초한 선수생활에의 장기적인 이로움도 꾀할 수 있을 것이라 사료된다.
This study is to discover the characteristics of the fencing and the individual characteristics of the athletes as the application for Psychological Skills Training Program to reach the factors of the Psychological Skills and the certain influence at the athletic performance, to evaluate whether the...
This study is to discover the characteristics of the fencing and the individual characteristics of the athletes as the application for Psychological Skills Training Program to reach the factors of the Psychological Skills and the certain influence at the athletic performance, to evaluate whether the effect of the Psychological Skills Training is continued or not after the program has been finished. To investigate this by using the Sports Psychological Skills survey the paired sample t-test as the outcome of the survey is implemented, through the open-ended question the conclusion of the qualitative study is drawn. The result follows. First, after the application of the Psychological Skills Training program, as the outcome of the paired sample t-test about the factors of the athletes’ Psychological Skills, is justified that there was significant difference and affirmative effect. Second, after the application of the Psychological Skills Training program, as the outcome of the paired sample t-test about the durability of the factors of the athletes’ Psychological Skills, there was no significant difference and even after the Psychological Skills Training the athletes still implements the contents of the program and about the factors of the Psychological Skills affirmative effect is continued. Third, to analyze and to compare the Psychological Skills Training performance before and after the game Player A entered the game before hand at the round of 8 and the round of 32 after hand entered in the semi final. Player B before hand entered in the round of 64, is eliminated from the preliminary round, after hand it turns out bad outcome like being eliminated from the preliminary round. Player C before hand in the round of 32 entered twice, after hand at the semi final the result of entering is achieved. To evaluate about the performance of the game, though the game performance before and after the application of the Psychological Skills Training program of Player B is still similar, the performance of Player A and Player C in the game after hand shown good advancement in athlete performance. Even though they all made it to the quarterfinals before and after the training, their match performance seemed to improve taking into consideration that the competition after the training was the most largest national athletics competition. In carrying on with this study, I think restructuring the psychological skill training program after it had been applied, and frequency, time and getting participants to understand the program were unsatisfactory, hence, the effects of psychological skill training would be maximized if future study is carried out more carefully and systematically. Furthermore, the fact that handling period of the study was 20 weeks, which was relatively short, and that the experimental group and control group weren't classified explains the unthorough analysis of effect verification. However, just like the conclusion of the psychological skill training program having a positive influence on fencers, it's presumed that there will be a long-term benefits in their self-managing ability based player life and continuous improvement in match performance if coaches and players recognize the importance of mental aspects carry on with the psychological skill training systematically.
This study is to discover the characteristics of the fencing and the individual characteristics of the athletes as the application for Psychological Skills Training Program to reach the factors of the Psychological Skills and the certain influence at the athletic performance, to evaluate whether the effect of the Psychological Skills Training is continued or not after the program has been finished. To investigate this by using the Sports Psychological Skills survey the paired sample t-test as the outcome of the survey is implemented, through the open-ended question the conclusion of the qualitative study is drawn. The result follows. First, after the application of the Psychological Skills Training program, as the outcome of the paired sample t-test about the factors of the athletes’ Psychological Skills, is justified that there was significant difference and affirmative effect. Second, after the application of the Psychological Skills Training program, as the outcome of the paired sample t-test about the durability of the factors of the athletes’ Psychological Skills, there was no significant difference and even after the Psychological Skills Training the athletes still implements the contents of the program and about the factors of the Psychological Skills affirmative effect is continued. Third, to analyze and to compare the Psychological Skills Training performance before and after the game Player A entered the game before hand at the round of 8 and the round of 32 after hand entered in the semi final. Player B before hand entered in the round of 64, is eliminated from the preliminary round, after hand it turns out bad outcome like being eliminated from the preliminary round. Player C before hand in the round of 32 entered twice, after hand at the semi final the result of entering is achieved. To evaluate about the performance of the game, though the game performance before and after the application of the Psychological Skills Training program of Player B is still similar, the performance of Player A and Player C in the game after hand shown good advancement in athlete performance. Even though they all made it to the quarterfinals before and after the training, their match performance seemed to improve taking into consideration that the competition after the training was the most largest national athletics competition. In carrying on with this study, I think restructuring the psychological skill training program after it had been applied, and frequency, time and getting participants to understand the program were unsatisfactory, hence, the effects of psychological skill training would be maximized if future study is carried out more carefully and systematically. Furthermore, the fact that handling period of the study was 20 weeks, which was relatively short, and that the experimental group and control group weren't classified explains the unthorough analysis of effect verification. However, just like the conclusion of the psychological skill training program having a positive influence on fencers, it's presumed that there will be a long-term benefits in their self-managing ability based player life and continuous improvement in match performance if coaches and players recognize the importance of mental aspects carry on with the psychological skill training systematically.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.