[학위논문]중국인의 컨벤션 참가동기가 만족도 및 행동의도에 미치는 영향 Identifying Effects of Participation Motivation on Satisfaction and Behavior Intention among Chinese Convention Attendees원문보기
컨벤션산업은 지역경제 활성화 및 내수 확대, 개최지 이미지 고양, 고용창출, 최신정보 및 기술습득, 관련 산업의 파급효과 등 사회적, 문화적으로 많은 파급효과를 지닌 산업으로 타 산업에 비해 높은 부가가치를 창출하는 산업이다. 컨벤션 산업의 경제적 사회적 영향력이 증대되고 있는 가운데 세계 각국은 국가적인 차원에서 각종 지원방안을 강화하고, 각종 홍보활동을 강화 할 뿐만 아니라 컨벤션센터를 건립하거나 확장하고 자국에서 컨벤션을 유치하기 위해 치열한 경쟁을 벌이고 있다. 본 연구는 중국인 컨벤션 참가자들의 참여를 극대화하기 위하여 실질적으로 참가하는 컨벤션 참가자의 입장에서 연구를 하였다. 즉 컨벤션 참가자들의 컨벤션 참가동기, 컨벤션 참가 만족도와 재참가의도, 구전 및 ...
컨벤션산업은 지역경제 활성화 및 내수 확대, 개최지 이미지 고양, 고용창출, 최신정보 및 기술습득, 관련 산업의 파급효과 등 사회적, 문화적으로 많은 파급효과를 지닌 산업으로 타 산업에 비해 높은 부가가치를 창출하는 산업이다. 컨벤션 산업의 경제적 사회적 영향력이 증대되고 있는 가운데 세계 각국은 국가적인 차원에서 각종 지원방안을 강화하고, 각종 홍보활동을 강화 할 뿐만 아니라 컨벤션센터를 건립하거나 확장하고 자국에서 컨벤션을 유치하기 위해 치열한 경쟁을 벌이고 있다. 본 연구는 중국인 컨벤션 참가자들의 참여를 극대화하기 위하여 실질적으로 참가하는 컨벤션 참가자의 입장에서 연구를 하였다. 즉 컨벤션 참가자들의 컨벤션 참가동기, 컨벤션 참가 만족도와 재참가의도, 구전 및 추천의도 간의 영향관계를 규명한 연구이다. 따라서 본 연구의 목적은 컨벤션 참가동기가 컨벤션 참가 만족도와 재참가의도, 구전 및 추천의도에 미치는 영향에 관해 체계적으로 연구하여 향후 궁극적으로 중국 컨벤션산업의 발전을 위한 마케팅 전략상의 기준을 제시하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해, 문헌연구와 실증연구를 병행하였다. 문헌연구에서는 컨벤션의 개념 및 유형, 컨벤션의 참가동기, 참가의 만족도, 재참가의도, 구전 및 추천의도에 관해 살펴보았으며 컨벤션의 참가동기요인, 참가의 만족요인, 사후 행동의도요인에 관해 고찰하였다. 컨벤션의 참가동기요인은 일탈성 및 친목성, 컨벤션 전⦁후 관광, 전문분야 지식습득, 네트워킹 및 정보교류, 전문분야 확대 여섯 가지로 도출하였다. 실증연구는 북경 지역에서 개최되는 컨벤션이 참가한 중국인 참가자로, 비확률 표본추출방법 중 하나인 편의표본추출방법을 사용하여 2010년 4월 25일에서 5월 5일까지 11일 동안 자기기입방식 조사방법으로 설문조사를 시행하였다. 설문조사는 총 350부를 배부하여 총 회수된 설문지 331부 중 분석에 적합한 유요한 320부를 분석 자료로 이용하였다. 자료의 분석은 SPSS 17.0 통계 프로그램을 활용하였고 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구가설을 토대로 한 결과들을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 컨벤션 참가동기가 만족도에 미치는 영향관계에서는 컨벤션 참가동기의 5개요인들 중에서 지식습득, 일탈성 및 친목성 2가지 요인들이 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 컨벤션 참가동기가 컨벤션 참가 만족도에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 둘째, 컨벤션 참가동기가 행동의도에 미치는 영향관계에서는 컨벤션 참가동기의 5개의 요인 중 2개인 지식습득, 일탈성 및 친목성 요인이 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 컨벤션 참가동기가 컨벤션 행동의도에 영향을 미치는 것으로 알 수 있다. 셋째, 컨벤션 참가 만족도가 재참가의도, 구전 및 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 모두 글 종합하면 컨벤션 참가동기가 만족도에 영향을 미치고, 참가동기가 행동의도에 영향을 미치며, 만족도는 행동의도에 영향을 미치는 것으로 결론지을 수 있다. 본 연구는 여러 가지 제약으로 인하여 연구의 한계를 가지고 있으며, 이를 극복하기 위한 연구가 지속적으로 수행되어야 할 것이다. 본 연구에서 컨벤션의 범위 및 유형이 이론적으로 정립되지 않은 한계를 가지고 있고, 조사대상이 중국 북경지역의 몇몇 컨벤션을 대상으로 하였고, 컨벤션 유형에 따른 참가동기요인을 세분화하지 못한 한계를 가지고 있다. 이러한 여러 가지 한계점에도 불구하고, 본 연구는 중국인 컨벤션 참가자의 컨벤션 참가동기가 만족도 및 행동의도에 미치는 영향이 있음을 검증하였다. 따라서 컨벤션을 기획할 때 컨벤션의 참가동기를 고려하는 것이 중요하다는 것을 확인하였다는 점에서 그 의의를 가지며, 미약하지만 향후 연구의 토대가 될 수 있기를 바란다. 본 연구를 기점으로 컨벤션 참가자에 대한 참가동기를 중심으로 시장 세분화 전략을 연구하고 보완하다면 더 많은 컨벤션 참가와 만족을 통한 재방문으로 컨벤션 산업의 발전에 도움이 될 것으로 사료된다.
컨벤션산업은 지역경제 활성화 및 내수 확대, 개최지 이미지 고양, 고용창출, 최신정보 및 기술습득, 관련 산업의 파급효과 등 사회적, 문화적으로 많은 파급효과를 지닌 산업으로 타 산업에 비해 높은 부가가치를 창출하는 산업이다. 컨벤션 산업의 경제적 사회적 영향력이 증대되고 있는 가운데 세계 각국은 국가적인 차원에서 각종 지원방안을 강화하고, 각종 홍보활동을 강화 할 뿐만 아니라 컨벤션센터를 건립하거나 확장하고 자국에서 컨벤션을 유치하기 위해 치열한 경쟁을 벌이고 있다. 본 연구는 중국인 컨벤션 참가자들의 참여를 극대화하기 위하여 실질적으로 참가하는 컨벤션 참가자의 입장에서 연구를 하였다. 즉 컨벤션 참가자들의 컨벤션 참가동기, 컨벤션 참가 만족도와 재참가의도, 구전 및 추천의도 간의 영향관계를 규명한 연구이다. 따라서 본 연구의 목적은 컨벤션 참가동기가 컨벤션 참가 만족도와 재참가의도, 구전 및 추천의도에 미치는 영향에 관해 체계적으로 연구하여 향후 궁극적으로 중국 컨벤션산업의 발전을 위한 마케팅 전략상의 기준을 제시하는데 있다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해, 문헌연구와 실증연구를 병행하였다. 문헌연구에서는 컨벤션의 개념 및 유형, 컨벤션의 참가동기, 참가의 만족도, 재참가의도, 구전 및 추천의도에 관해 살펴보았으며 컨벤션의 참가동기요인, 참가의 만족요인, 사후 행동의도요인에 관해 고찰하였다. 컨벤션의 참가동기요인은 일탈성 및 친목성, 컨벤션 전⦁후 관광, 전문분야 지식습득, 네트워킹 및 정보교류, 전문분야 확대 여섯 가지로 도출하였다. 실증연구는 북경 지역에서 개최되는 컨벤션이 참가한 중국인 참가자로, 비확률 표본추출방법 중 하나인 편의표본추출방법을 사용하여 2010년 4월 25일에서 5월 5일까지 11일 동안 자기기입방식 조사방법으로 설문조사를 시행하였다. 설문조사는 총 350부를 배부하여 총 회수된 설문지 331부 중 분석에 적합한 유요한 320부를 분석 자료로 이용하였다. 자료의 분석은 SPSS 17.0 통계 프로그램을 활용하였고 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 연구가설을 토대로 한 결과들을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 컨벤션 참가동기가 만족도에 미치는 영향관계에서는 컨벤션 참가동기의 5개요인들 중에서 지식습득, 일탈성 및 친목성 2가지 요인들이 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 컨벤션 참가동기가 컨벤션 참가 만족도에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 둘째, 컨벤션 참가동기가 행동의도에 미치는 영향관계에서는 컨벤션 참가동기의 5개의 요인 중 2개인 지식습득, 일탈성 및 친목성 요인이 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 컨벤션 참가동기가 컨벤션 행동의도에 영향을 미치는 것으로 알 수 있다. 셋째, 컨벤션 참가 만족도가 재참가의도, 구전 및 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 모두 글 종합하면 컨벤션 참가동기가 만족도에 영향을 미치고, 참가동기가 행동의도에 영향을 미치며, 만족도는 행동의도에 영향을 미치는 것으로 결론지을 수 있다. 본 연구는 여러 가지 제약으로 인하여 연구의 한계를 가지고 있으며, 이를 극복하기 위한 연구가 지속적으로 수행되어야 할 것이다. 본 연구에서 컨벤션의 범위 및 유형이 이론적으로 정립되지 않은 한계를 가지고 있고, 조사대상이 중국 북경지역의 몇몇 컨벤션을 대상으로 하였고, 컨벤션 유형에 따른 참가동기요인을 세분화하지 못한 한계를 가지고 있다. 이러한 여러 가지 한계점에도 불구하고, 본 연구는 중국인 컨벤션 참가자의 컨벤션 참가동기가 만족도 및 행동의도에 미치는 영향이 있음을 검증하였다. 따라서 컨벤션을 기획할 때 컨벤션의 참가동기를 고려하는 것이 중요하다는 것을 확인하였다는 점에서 그 의의를 가지며, 미약하지만 향후 연구의 토대가 될 수 있기를 바란다. 본 연구를 기점으로 컨벤션 참가자에 대한 참가동기를 중심으로 시장 세분화 전략을 연구하고 보완하다면 더 많은 컨벤션 참가와 만족을 통한 재방문으로 컨벤션 산업의 발전에 도움이 될 것으로 사료된다.
The convention industry represents one of the fastest growing segments of the tourism and hospitality industry. It has far-reaching effects on national economy, contributes to the political and diplomatic status and the national image of a country, and plays a leading role in the age of knowledge an...
The convention industry represents one of the fastest growing segments of the tourism and hospitality industry. It has far-reaching effects on national economy, contributes to the political and diplomatic status and the national image of a country, and plays a leading role in the age of knowledge and information. Many countries in the world recognize the importance of convention industry and now they are making the utmost efforts to the development of convention industry by marketing strategies, huge investments, construction of convention centers, various convention activities and so on. For the rapid and healthy development of convention industry, it is necessary to have a recognition on the attendees' needs and wants and know how to maximize their satisfaction. So increasing the willingness to re-participation and recommendation on the next convention activities. Therefore, this study aims to present marketing strategies for the development of convention industry by classifying convention participation motivation of attendees and investigating how the motivation influences their satisfaction and behavior intention. The purpose of this study is to identify effects of participation motivation of Chinese convention attendees on their satisfaction and behavior intention. As a result of the research, more useful information for increasing the willingness to re-participation and recommendation on the convention activities would be offered. For these purposes, this study conducted both literature review and empirical research. Literature review examined convention's concept, components and types, then the conception and factors of participation motivation, satisfaction and behavior intention of convention attendees. In the empirical research, a questionnaire survey was conducted for conventions that were held in Beijing, China from 25th April to 5th May, 2010. SPSS 17.0 for Windows was used to analyze collected data. Frequency analysis, reliability analysis, factor analysis and also multiple regression analysis were performed. The results of analysis based on the hypotheses are as follows. First, in the influential relations between participation motivation and satisfaction of convention attendees, participation motivation affected the satisfaction positively as expected. Second, the participation motivation was also found to affect positively the behavior intention as expected. Third, as expected, the satisfaction has a good influence on the behavior intention. Therefore, this study showed that the participation motivation of convention attendees influenced the satisfaction and behavior intention, and then the satisfaction of convention attendees also influenced the behavior intention. In conclusion, the study revealed relationship among the participation motivation, satisfaction and behavior intention of convention attendees. Especially, several factors of participation motivation were found to be the most important factors to the satisfaction as well as the behavior intention. However, this study does have some limitations. First, it could not secure a sufficiently large size of sample for each convention type for several constraints. Second, this study targeted Chinese convention attendees in only one destination in China. Despite these limitations, however, this study confirmed that there are significant identifying effects among participation motivation, satisfaction and behavior intention of convention attendees. Accordingly, this study is considered meaningful in that it proved the participation motivation and satisfaction playing an important role in behavior intention as a consideration in planning conventions, and the results of this study may be used as a base of the future research for the development of convention industry.
The convention industry represents one of the fastest growing segments of the tourism and hospitality industry. It has far-reaching effects on national economy, contributes to the political and diplomatic status and the national image of a country, and plays a leading role in the age of knowledge and information. Many countries in the world recognize the importance of convention industry and now they are making the utmost efforts to the development of convention industry by marketing strategies, huge investments, construction of convention centers, various convention activities and so on. For the rapid and healthy development of convention industry, it is necessary to have a recognition on the attendees' needs and wants and know how to maximize their satisfaction. So increasing the willingness to re-participation and recommendation on the next convention activities. Therefore, this study aims to present marketing strategies for the development of convention industry by classifying convention participation motivation of attendees and investigating how the motivation influences their satisfaction and behavior intention. The purpose of this study is to identify effects of participation motivation of Chinese convention attendees on their satisfaction and behavior intention. As a result of the research, more useful information for increasing the willingness to re-participation and recommendation on the convention activities would be offered. For these purposes, this study conducted both literature review and empirical research. Literature review examined convention's concept, components and types, then the conception and factors of participation motivation, satisfaction and behavior intention of convention attendees. In the empirical research, a questionnaire survey was conducted for conventions that were held in Beijing, China from 25th April to 5th May, 2010. SPSS 17.0 for Windows was used to analyze collected data. Frequency analysis, reliability analysis, factor analysis and also multiple regression analysis were performed. The results of analysis based on the hypotheses are as follows. First, in the influential relations between participation motivation and satisfaction of convention attendees, participation motivation affected the satisfaction positively as expected. Second, the participation motivation was also found to affect positively the behavior intention as expected. Third, as expected, the satisfaction has a good influence on the behavior intention. Therefore, this study showed that the participation motivation of convention attendees influenced the satisfaction and behavior intention, and then the satisfaction of convention attendees also influenced the behavior intention. In conclusion, the study revealed relationship among the participation motivation, satisfaction and behavior intention of convention attendees. Especially, several factors of participation motivation were found to be the most important factors to the satisfaction as well as the behavior intention. However, this study does have some limitations. First, it could not secure a sufficiently large size of sample for each convention type for several constraints. Second, this study targeted Chinese convention attendees in only one destination in China. Despite these limitations, however, this study confirmed that there are significant identifying effects among participation motivation, satisfaction and behavior intention of convention attendees. Accordingly, this study is considered meaningful in that it proved the participation motivation and satisfaction playing an important role in behavior intention as a consideration in planning conventions, and the results of this study may be used as a base of the future research for the development of convention industry.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.