최근 전 세계적으로 환경성장 패러다임과 기후변화로 인해 녹색관광에 대한 관심이 집중되면서 학술적인 고찰은 물론 상품개발에 맞는 차별화된 마케팅전략의 필요성이 요구되고 있다. 이에 본 연구에서는 이러한 시대의 흐름에 따라 변화되고 있는 녹색관광객들이 선호하는 자원 속성과 관광체험 만족도, 녹색관광 상품개발에 대해 새로운 차원의 측정변수를 도출하여 각 구성개념 간의 평가모형검증과 체험 유형별 차이검증을 통해 녹색관광 현장활용의 실천적 관리수단의 기본적 틀을 제시하고자 하였다. 특히, 본 연구목적에 맞는 한국형 녹색관광의 개념적 이론모형개발을 위해 관련 선행연구 고찰로부터 녹색관광자원 선호도, 관광체험 만족도, 녹색관광 상품개발 지지도의 구성개념을 체계적으로 도출하여 측정 개념 간 직․간접적인 ...
최근 전 세계적으로 환경성장 패러다임과 기후변화로 인해 녹색관광에 대한 관심이 집중되면서 학술적인 고찰은 물론 상품개발에 맞는 차별화된 마케팅전략의 필요성이 요구되고 있다. 이에 본 연구에서는 이러한 시대의 흐름에 따라 변화되고 있는 녹색관광객들이 선호하는 자원 속성과 관광체험 만족도, 녹색관광 상품개발에 대해 새로운 차원의 측정변수를 도출하여 각 구성개념 간의 평가모형검증과 체험 유형별 차이검증을 통해 녹색관광 현장활용의 실천적 관리수단의 기본적 틀을 제시하고자 하였다. 특히, 본 연구목적에 맞는 한국형 녹색관광의 개념적 이론모형개발을 위해 관련 선행연구 고찰로부터 녹색관광자원 선호도, 관광체험 만족도, 녹색관광 상품개발 지지도의 구성개념을 체계적으로 도출하여 측정 개념 간 직․간접적인 인과관계를 구체화하고 수용 가능한 영향변수들을 검토하여 각각의 이론적 모형을 체계화하는 과정을 거쳤으며, 분석결과에 대한 연구요약은 다음과 같다. 첫째, 기존 대부분의 관련 선행연구들이 녹색관광 범위에 대한 이론적 근거를 농산촌 관광에 한정되어 있는 반면, 본 연구에서는 농산촌 관광과 생태관광을 동시에 포함하였으며, 체험학습 활동의 특성을 가진 공통의 녹색관광객으로 확장하여 연구를 처음 시도하였으며, 이러한 녹색관광의 인지 정도에 대한 측정에서 체험객들을 대상으로 포함하였다는 점이다. 둘째, 기존의 연구들이 녹색관광과 생태관광 두 집단에 대해 다른 특성을 가진 집단으로 분류하여 변수측정과 차원을 도출한 반면, 본 연구에서는 녹색관광 체험객들을 같은 특성을 가진 집단으로 확대하여 이들의 특성을 포괄하는 녹색관광자원 선호도, 관광체험 만족도, 녹색관광 상품개발 지지도에 대한 새로운 측정변수와 차원도출을 통한 이론적인 측정개발을 구체화하였다. 셋째, 새로운 녹색관광 상품 모형개발을 위해 녹색관광객들의 핵심 구성개념인 녹색관광자원 선호도, 관광체험 만족도, 녹색관광 상품개발 지지도에 대한 변인 간 관련성과 직․간접적인 인과관계를 밝힘으로써 녹색관광객들의 표준자료로 활용할 수 있는 학술적인 근거를 제공하였다. 넷째, 녹색관광 상품개발 모형 실증검증에 있어 이론적으로 정립되어 있는 전체적인 녹색관광객들의 특성을 먼저 고찰하고 나아가 실질적으로 현장에서 대표되는 녹색관광 체험 유형에 따른 연구모형검증을 통해 녹색관광 체험형태별 관광욕구에 대한 구체적인 기초자료를 제공함으로써 실용적인 연구 가치를 높일 수 있었다. 다섯째, 새롭게 정립된 한국형 녹색관광 상품 모형개발의 분석 대상자로 실질적으로 가장 중요한 실수요자 집단인 농산촌 녹색관광 체험객들과 해양어촌 체험객들을 대상으로 최적의 모형을 검토함으로써 향후 녹색관광 개발 및 경영활동 전략수립에 있어 구체적인 실천전략을 제시하여 연구 분야의 활용성을 제고할 수 있었다는 점이다.
최근 전 세계적으로 환경성장 패러다임과 기후변화로 인해 녹색관광에 대한 관심이 집중되면서 학술적인 고찰은 물론 상품개발에 맞는 차별화된 마케팅전략의 필요성이 요구되고 있다. 이에 본 연구에서는 이러한 시대의 흐름에 따라 변화되고 있는 녹색관광객들이 선호하는 자원 속성과 관광체험 만족도, 녹색관광 상품개발에 대해 새로운 차원의 측정변수를 도출하여 각 구성개념 간의 평가모형검증과 체험 유형별 차이검증을 통해 녹색관광 현장활용의 실천적 관리수단의 기본적 틀을 제시하고자 하였다. 특히, 본 연구목적에 맞는 한국형 녹색관광의 개념적 이론모형개발을 위해 관련 선행연구 고찰로부터 녹색관광자원 선호도, 관광체험 만족도, 녹색관광 상품개발 지지도의 구성개념을 체계적으로 도출하여 측정 개념 간 직․간접적인 인과관계를 구체화하고 수용 가능한 영향변수들을 검토하여 각각의 이론적 모형을 체계화하는 과정을 거쳤으며, 분석결과에 대한 연구요약은 다음과 같다. 첫째, 기존 대부분의 관련 선행연구들이 녹색관광 범위에 대한 이론적 근거를 농산촌 관광에 한정되어 있는 반면, 본 연구에서는 농산촌 관광과 생태관광을 동시에 포함하였으며, 체험학습 활동의 특성을 가진 공통의 녹색관광객으로 확장하여 연구를 처음 시도하였으며, 이러한 녹색관광의 인지 정도에 대한 측정에서 체험객들을 대상으로 포함하였다는 점이다. 둘째, 기존의 연구들이 녹색관광과 생태관광 두 집단에 대해 다른 특성을 가진 집단으로 분류하여 변수측정과 차원을 도출한 반면, 본 연구에서는 녹색관광 체험객들을 같은 특성을 가진 집단으로 확대하여 이들의 특성을 포괄하는 녹색관광자원 선호도, 관광체험 만족도, 녹색관광 상품개발 지지도에 대한 새로운 측정변수와 차원도출을 통한 이론적인 측정개발을 구체화하였다. 셋째, 새로운 녹색관광 상품 모형개발을 위해 녹색관광객들의 핵심 구성개념인 녹색관광자원 선호도, 관광체험 만족도, 녹색관광 상품개발 지지도에 대한 변인 간 관련성과 직․간접적인 인과관계를 밝힘으로써 녹색관광객들의 표준자료로 활용할 수 있는 학술적인 근거를 제공하였다. 넷째, 녹색관광 상품개발 모형 실증검증에 있어 이론적으로 정립되어 있는 전체적인 녹색관광객들의 특성을 먼저 고찰하고 나아가 실질적으로 현장에서 대표되는 녹색관광 체험 유형에 따른 연구모형검증을 통해 녹색관광 체험형태별 관광욕구에 대한 구체적인 기초자료를 제공함으로써 실용적인 연구 가치를 높일 수 있었다. 다섯째, 새롭게 정립된 한국형 녹색관광 상품 모형개발의 분석 대상자로 실질적으로 가장 중요한 실수요자 집단인 농산촌 녹색관광 체험객들과 해양어촌 체험객들을 대상으로 최적의 모형을 검토함으로써 향후 녹색관광 개발 및 경영활동 전략수립에 있어 구체적인 실천전략을 제시하여 연구 분야의 활용성을 제고할 수 있었다는 점이다.
While people are interested in green sightseeing because of environmental growth paradigm and climatic change all over the world recently, not only studying consideration but also differentiated marketing strategy for product development are necessary. So the purpose of this study is to suggest fund...
While people are interested in green sightseeing because of environmental growth paradigm and climatic change all over the world recently, not only studying consideration but also differentiated marketing strategy for product development are necessary. So the purpose of this study is to suggest fundamental frame of practical managing means of green sightseeing site's utilization through the verification of differences by evaluation model and experience model among the constructive concepts after drawing new dimensioned measuring variable for resource attribute, sightseeing experience satisfaction and green tourism package development green tourists prefer, changed by the stream of period. Especially, for developing conceptual theory model of Korean green sightseeing suitable for this studying purpose, green tourist attractions preference, sightseeing experience satisfaction and structural concept of green tourism package's approval rating were drawn by considering preceded studies so direct․indirect causality among the measuring concepts were concreted and effective variables which can be acceptable were examined. And then, each theoretical models were systemized and the results of analysis can be abstracted as followed. The first, existed preceded studies mostly limited theoretical grounds for green sightseeing range to rural area sightseeing but this study included both rural area sightseeing and ecological sightseeing, was tried at first by expanding to common green tourists who have the characteristics of experiencing study and included experiencing tourists to its objects for the measurement of green sightseeing's cognition degree. The second, while existed studies measured variable and drew dimension by dividing into groups of different characteristics for two groups of green sightseeing and ecological sightseeing, this study concreted new measurement variable for green tourist attractions preference including those characteristics, sightseeing experience satisfaction and green tourism package development's approval rating and theoretical measurement development for drawing dimensions. The third, for developing new green tourism package model, this study provided academic grounds which can be applied to standard material of green tourists by revealing relationship among the variables and direct․indirect causality for green tourist attraction preference, sightseeing experience satisfaction and green tourism package development's approval rating which are core constructive concepts of green tourists. The forth, for verification of green tourism package development's model, overall characteristics of green tourists, established theoretically were firstly considered and furthermore, practical studying value could be heightened by providing concrete fundamental materials for sightseeing desires by green sightseeing experience type through studying model verification by green sightseeing experience type which is representative in the site practically. The fifth, an applicability of studying filed was improved by suggesting concrete practical strategies for the development of green sightseeing and strategy establishment of administrative activity in the future by examining optimistic model under the objects of rural area's green sightseeing tourists and fishing village's sightseeing tourists which are practically the most important group of end users, as an object analyzed by Korean typed green tourism package development established newly.
While people are interested in green sightseeing because of environmental growth paradigm and climatic change all over the world recently, not only studying consideration but also differentiated marketing strategy for product development are necessary. So the purpose of this study is to suggest fundamental frame of practical managing means of green sightseeing site's utilization through the verification of differences by evaluation model and experience model among the constructive concepts after drawing new dimensioned measuring variable for resource attribute, sightseeing experience satisfaction and green tourism package development green tourists prefer, changed by the stream of period. Especially, for developing conceptual theory model of Korean green sightseeing suitable for this studying purpose, green tourist attractions preference, sightseeing experience satisfaction and structural concept of green tourism package's approval rating were drawn by considering preceded studies so direct․indirect causality among the measuring concepts were concreted and effective variables which can be acceptable were examined. And then, each theoretical models were systemized and the results of analysis can be abstracted as followed. The first, existed preceded studies mostly limited theoretical grounds for green sightseeing range to rural area sightseeing but this study included both rural area sightseeing and ecological sightseeing, was tried at first by expanding to common green tourists who have the characteristics of experiencing study and included experiencing tourists to its objects for the measurement of green sightseeing's cognition degree. The second, while existed studies measured variable and drew dimension by dividing into groups of different characteristics for two groups of green sightseeing and ecological sightseeing, this study concreted new measurement variable for green tourist attractions preference including those characteristics, sightseeing experience satisfaction and green tourism package development's approval rating and theoretical measurement development for drawing dimensions. The third, for developing new green tourism package model, this study provided academic grounds which can be applied to standard material of green tourists by revealing relationship among the variables and direct․indirect causality for green tourist attraction preference, sightseeing experience satisfaction and green tourism package development's approval rating which are core constructive concepts of green tourists. The forth, for verification of green tourism package development's model, overall characteristics of green tourists, established theoretically were firstly considered and furthermore, practical studying value could be heightened by providing concrete fundamental materials for sightseeing desires by green sightseeing experience type through studying model verification by green sightseeing experience type which is representative in the site practically. The fifth, an applicability of studying filed was improved by suggesting concrete practical strategies for the development of green sightseeing and strategy establishment of administrative activity in the future by examining optimistic model under the objects of rural area's green sightseeing tourists and fishing village's sightseeing tourists which are practically the most important group of end users, as an object analyzed by Korean typed green tourism package development established newly.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.