전시공간은 한나라의 문화 수준과 역사성을 담아내는 중요한 지표가 된다. 이 문화적 지표인 전시공간은 지역의 특성과 유물의 특성, 정보자료를 전달하는 문화적 전달의 기능을 담당하며 전시관 건립 자체가 지역의 문화 랜드마크로서의 상징성을 지니기도 한다. 전시공간의 건립은 민간에서 진행 되기보다는 중앙정부와 지방자치단체 주도의 문화 시설 확충이란 미명하에 시행 되고 있으며 각 지역의 역사성, 차별성을 기치로 건립되고 있다. 하지만 대부분의 전시공간은 지역의 차별성과 인지성이 배제된 체 획일적인 구조로 건립되어 관람자들의 외면을 받아 존폐의 위기에 처한 전시관들이 생겨나게 되었다. 물론 성공적인 전시관 건립이 존재 하며 이들 전시관은 차별화된 지역문화를 담아내고 있으며 이는 건축형태의 상징성과 충실한 전시내용 구성으로 꾸준한 관람객의 유입으로 성공적인 전시관의 운영사례로 입증되고 있다. 전시공간은 문화시설의 한부분이기도 하지만 지역의 문화와 감성을 대표하는 기능을 수행함으로서 지역의 문화 관광자원으로서 역할을 통해 지역홍보 역할을 수행하고 있는 것이다. 성공적인 전시관과 실패한 전시관의 차이는 지역의 인문, 자연, 환경적 특성과 그 특성을 담아낸 전시관의 건립과 전시 전문인력 보유로 차별화된 관리운영을 통해 이루어지는 것이다. 이는 전시관 건립 초기 기획단계 과정부터 검토되어 계획되어야 한다. 현상설계라 함은 전시관 건립과정 중 건립단계의 현상공모단계에 작성되며, 전시관 건립의 실질적 내용을 만드는 핵심적 내용으로서 전시관의 건축적형태, ...
전시공간은 한나라의 문화 수준과 역사성을 담아내는 중요한 지표가 된다. 이 문화적 지표인 전시공간은 지역의 특성과 유물의 특성, 정보자료를 전달하는 문화적 전달의 기능을 담당하며 전시관 건립 자체가 지역의 문화 랜드마크로서의 상징성을 지니기도 한다. 전시공간의 건립은 민간에서 진행 되기보다는 중앙정부와 지방자치단체 주도의 문화 시설 확충이란 미명하에 시행 되고 있으며 각 지역의 역사성, 차별성을 기치로 건립되고 있다. 하지만 대부분의 전시공간은 지역의 차별성과 인지성이 배제된 체 획일적인 구조로 건립되어 관람자들의 외면을 받아 존폐의 위기에 처한 전시관들이 생겨나게 되었다. 물론 성공적인 전시관 건립이 존재 하며 이들 전시관은 차별화된 지역문화를 담아내고 있으며 이는 건축형태의 상징성과 충실한 전시내용 구성으로 꾸준한 관람객의 유입으로 성공적인 전시관의 운영사례로 입증되고 있다. 전시공간은 문화시설의 한부분이기도 하지만 지역의 문화와 감성을 대표하는 기능을 수행함으로서 지역의 문화 관광자원으로서 역할을 통해 지역홍보 역할을 수행하고 있는 것이다. 성공적인 전시관과 실패한 전시관의 차이는 지역의 인문, 자연, 환경적 특성과 그 특성을 담아낸 전시관의 건립과 전시 전문인력 보유로 차별화된 관리운영을 통해 이루어지는 것이다. 이는 전시관 건립 초기 기획단계 과정부터 검토되어 계획되어야 한다. 현상설계라 함은 전시관 건립과정 중 건립단계의 현상공모단계에 작성되며, 전시관 건립의 실질적 내용을 만드는 핵심적 내용으로서 전시관의 건축적형태, 배치계획, 평면계획, 전시계획, 운영계획의 구체적내용을 제시하고 있다. 이 현상설계의 차이는 전시관 건립의 성공과 실패의 차이로 나타나고 있다. 현상설계라 함은 작품의 우수성과 업체의 일반현황 평가로 뛰어난 작품성을 가진 업체를 선정하는데 있으며, 현상공모는 발주처의 행정절차에 의해 공고단계, 현장설명회, 작품제작 및 접수 심의의 단계를 거치게 된다. 이러한 절차를 통해 관련 업체는 해당 전시관의 독창성과 창작성을 표현하여 현상설계에 참여하여 경쟁하는 것이다. 본 연구의 중점 과제는 전시관 건립단계의 공모단계인 현상설계에 참여하는 계획자들에게 성공적인 전시관 건립을 위한 현상설계의 진행과정의 구성과 검토 항목을 사례 연구를 통해 비교하여 성공적인 현상설계 수행에 관한 프로세스를 제시 하고자 한다.
전시공간은 한나라의 문화 수준과 역사성을 담아내는 중요한 지표가 된다. 이 문화적 지표인 전시공간은 지역의 특성과 유물의 특성, 정보자료를 전달하는 문화적 전달의 기능을 담당하며 전시관 건립 자체가 지역의 문화 랜드마크로서의 상징성을 지니기도 한다. 전시공간의 건립은 민간에서 진행 되기보다는 중앙정부와 지방자치단체 주도의 문화 시설 확충이란 미명하에 시행 되고 있으며 각 지역의 역사성, 차별성을 기치로 건립되고 있다. 하지만 대부분의 전시공간은 지역의 차별성과 인지성이 배제된 체 획일적인 구조로 건립되어 관람자들의 외면을 받아 존폐의 위기에 처한 전시관들이 생겨나게 되었다. 물론 성공적인 전시관 건립이 존재 하며 이들 전시관은 차별화된 지역문화를 담아내고 있으며 이는 건축형태의 상징성과 충실한 전시내용 구성으로 꾸준한 관람객의 유입으로 성공적인 전시관의 운영사례로 입증되고 있다. 전시공간은 문화시설의 한부분이기도 하지만 지역의 문화와 감성을 대표하는 기능을 수행함으로서 지역의 문화 관광자원으로서 역할을 통해 지역홍보 역할을 수행하고 있는 것이다. 성공적인 전시관과 실패한 전시관의 차이는 지역의 인문, 자연, 환경적 특성과 그 특성을 담아낸 전시관의 건립과 전시 전문인력 보유로 차별화된 관리운영을 통해 이루어지는 것이다. 이는 전시관 건립 초기 기획단계 과정부터 검토되어 계획되어야 한다. 현상설계라 함은 전시관 건립과정 중 건립단계의 현상공모단계에 작성되며, 전시관 건립의 실질적 내용을 만드는 핵심적 내용으로서 전시관의 건축적형태, 배치계획, 평면계획, 전시계획, 운영계획의 구체적내용을 제시하고 있다. 이 현상설계의 차이는 전시관 건립의 성공과 실패의 차이로 나타나고 있다. 현상설계라 함은 작품의 우수성과 업체의 일반현황 평가로 뛰어난 작품성을 가진 업체를 선정하는데 있으며, 현상공모는 발주처의 행정절차에 의해 공고단계, 현장설명회, 작품제작 및 접수 심의의 단계를 거치게 된다. 이러한 절차를 통해 관련 업체는 해당 전시관의 독창성과 창작성을 표현하여 현상설계에 참여하여 경쟁하는 것이다. 본 연구의 중점 과제는 전시관 건립단계의 공모단계인 현상설계에 참여하는 계획자들에게 성공적인 전시관 건립을 위한 현상설계의 진행과정의 구성과 검토 항목을 사례 연구를 통해 비교하여 성공적인 현상설계 수행에 관한 프로세스를 제시 하고자 한다.
Exhibit halls serve as an important index showing cultural level and historicity of a nation. Exhibit halls as a cultural index play a role in delivering characteristics of locality and legacies and information materials, and construction of the halls can be symbolized to be local cultural landmarks...
Exhibit halls serve as an important index showing cultural level and historicity of a nation. Exhibit halls as a cultural index play a role in delivering characteristics of locality and legacies and information materials, and construction of the halls can be symbolized to be local cultural landmarks. Exhibit halls are constructing under the cloak of expansion of cultural facilities not by the private sector but by the central or local governments, with the banner of historicity and differentiation of each district. However, most of the exhibit halls have been constructed as uniform structure without considering differentiation and recognition of relevant district and some of them are in danger of closing because of absence of spectators. Of course there are successful exhibit halls: they are successful because they contain differentiated local culture with symbolization of their architectural structure and fulfillment of exhibition, becoming cases of successful management of exhibit halls through steady influx of spectators. Exhibit halls are not only part of cultural facilities but function as representatives of local cultural and emotions, conducting promotion of the relevant district as local cultural tourist attractions. Successful exhibit halls are different from unsuccessful ones in differentiated management such as construction considering humanistic, natural, and environmental characteristics of the relevant district and retention of professionals on exhibition, which should be examined to be planned from the earlier process of planning for constructing exhibit halls. Design competition is held in the stage of inviting the public to join in constructing exhibit halls, serving as key contents for practical contents for constructing exhibit halls presenting concrete contents including architectural forms, layout plan, floor plan, exhibition plan, and management plan. The differences in design competition are shown in successful or unsuccessful construction of exhibit halls. The purpose of design competition is to select an enterprise having sufficient quality by superiority in works and estimation of general status of the enterprise. Inviting the public to join in the competition passes through notification, project explanation, production of works, and submission & evaluation by the administrative procedure of the ordering organization. Through aforementioned procedures, related enterprises express originality and creativity of the relevant exhibit hall to participate in and compete in design competition. In this context, the purpose of this study is to compare organization and times to examine in process of design competition for successive exhibit halls through case study for those who plan to participate in design competition for exhibit halls, and to present process on successive designing.
Exhibit halls serve as an important index showing cultural level and historicity of a nation. Exhibit halls as a cultural index play a role in delivering characteristics of locality and legacies and information materials, and construction of the halls can be symbolized to be local cultural landmarks. Exhibit halls are constructing under the cloak of expansion of cultural facilities not by the private sector but by the central or local governments, with the banner of historicity and differentiation of each district. However, most of the exhibit halls have been constructed as uniform structure without considering differentiation and recognition of relevant district and some of them are in danger of closing because of absence of spectators. Of course there are successful exhibit halls: they are successful because they contain differentiated local culture with symbolization of their architectural structure and fulfillment of exhibition, becoming cases of successful management of exhibit halls through steady influx of spectators. Exhibit halls are not only part of cultural facilities but function as representatives of local cultural and emotions, conducting promotion of the relevant district as local cultural tourist attractions. Successful exhibit halls are different from unsuccessful ones in differentiated management such as construction considering humanistic, natural, and environmental characteristics of the relevant district and retention of professionals on exhibition, which should be examined to be planned from the earlier process of planning for constructing exhibit halls. Design competition is held in the stage of inviting the public to join in constructing exhibit halls, serving as key contents for practical contents for constructing exhibit halls presenting concrete contents including architectural forms, layout plan, floor plan, exhibition plan, and management plan. The differences in design competition are shown in successful or unsuccessful construction of exhibit halls. The purpose of design competition is to select an enterprise having sufficient quality by superiority in works and estimation of general status of the enterprise. Inviting the public to join in the competition passes through notification, project explanation, production of works, and submission & evaluation by the administrative procedure of the ordering organization. Through aforementioned procedures, related enterprises express originality and creativity of the relevant exhibit hall to participate in and compete in design competition. In this context, the purpose of this study is to compare organization and times to examine in process of design competition for successive exhibit halls through case study for those who plan to participate in design competition for exhibit halls, and to present process on successive designing.
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