본 연구에서는 골프용품 소비자의 독특성 욕구 및 추구혜택에 관한 선행연구 결과를 기초로 하여 골프용품 소비자의 인구통계학적 특성과 골프활동관련 특성에 따른 소비자의 독특성 욕구, 추구혜택, 구매만족도, 행동의도의 차이를 알아보고 골프용품 소비자의 독특성 욕구 및 추구혜택과 구매만족도 및 행동의도에 관계를 규명하여 골프용품 마케팅 전략수립을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구의 목적을 위하여 서울, 경기지역의 골프연습장에서 골프용품 소비자 800명을 대상으로 편의표본추출법(convenience ...
본 연구에서는 골프용품 소비자의 독특성 욕구 및 추구혜택에 관한 선행연구 결과를 기초로 하여 골프용품 소비자의 인구통계학적 특성과 골프활동관련 특성에 따른 소비자의 독특성 욕구, 추구혜택, 구매만족도, 행동의도의 차이를 알아보고 골프용품 소비자의 독특성 욕구 및 추구혜택과 구매만족도 및 행동의도에 관계를 규명하여 골프용품 마케팅 전략수립을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구의 목적을 위하여 서울, 경기지역의 골프연습장에서 골프용품 소비자 800명을 대상으로 편의표본추출법(convenience sampling method)을 사용하여 표집 하였으며, 전체 표본 중 765명의 자료를 최종 유효표본으로 사용하였다. 자료처리는 SPSS 12.0 Version을 이용하여 분석하였고 자료분석을 위해 사용된 통계기법은 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, t-test, 일원변량분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결과가 나타났다.
첫째, 골프용품 소비자의 인구통계학적특성에 따른 소비자의 독특성 욕구, 추구혜택, 구매만족도, 행동의도의 차이를 알아본 결과 성별, 연령, 직업은 소비자의 독특성 욕구요인, 추구혜택요인, 구매만족도요인, 행동의도요인 모두에서 유의한 차이를 나타냈으며, 결혼여부에 대해서는 구매만족도 및 행동의도에 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
둘째, 골프용품 소비자의 골프활동관련 특성에 따른 소비자의 독특성 욕구, 추구혜택, 구매만족도, 행동의도의 차이를 알아본 결과 평균타수, 라운드 횟수는 소비자의 독특성 욕구요인, 추구혜택요인, 구매만족도요인, 행동의도요인 모두에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 구력에 따라 소비자의 독특성 욕구요인과 추구혜택요인에서는 유의한 차이를 나타냈으나 구매만족도 및 행동의도에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
셋째, 골프용품 소비자의 독특성 욕구와 추구혜택이 구매만족도, 행동의도에 미치는 영향을 알아본 결과 먼저 소비자의 독특성 욕구와 구매만족도, 소비자의 독특성 욕구와 행동의도의 상관관계는 통계적으로 유의한 상관이 있음을 알 수 있다. 또한 추구혜택과 구매만족도, 추구혜택과 행동의도의 상관관계는 통계적으로 유의한 상관이 있음을 알 수 있다.
소비자의 독특성 욕구는 구매만족도의 하위요인인 디자인 속성요인, 제품 속성요인, 브랜드 속성요인 모두에 유의한 영향을 미쳤다. 소비자의 독특성 욕구는 행동의도에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 추구혜택은 구매만족도의 하위요인인 디자인 속성요인, 제품 속성요인, 브랜드 속성요인 모두에 유의한 영향을 미쳤다. 추구혜택은 행동의도에 유의한 영향을 미쳤다. 구매만족도는 행동의도에 유의한 영향을 미쳤다.
본 연구에서는 골프용품 소비자의 독특성 욕구 및 추구혜택에 관한 선행연구 결과를 기초로 하여 골프용품 소비자의 인구통계학적 특성과 골프활동관련 특성에 따른 소비자의 독특성 욕구, 추구혜택, 구매만족도, 행동의도의 차이를 알아보고 골프용품 소비자의 독특성 욕구 및 추구혜택과 구매만족도 및 행동의도에 관계를 규명하여 골프용품 마케팅 전략수립을 위한 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구의 목적을 위하여 서울, 경기지역의 골프연습장에서 골프용품 소비자 800명을 대상으로 편의표본추출법(convenience sampling method)을 사용하여 표집 하였으며, 전체 표본 중 765명의 자료를 최종 유효표본으로 사용하였다. 자료처리는 SPSS 12.0 Version을 이용하여 분석하였고 자료분석을 위해 사용된 통계기법은 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, t-test, 일원변량분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 실시하여 다음과 같은 결과가 나타났다.
첫째, 골프용품 소비자의 인구통계학적특성에 따른 소비자의 독특성 욕구, 추구혜택, 구매만족도, 행동의도의 차이를 알아본 결과 성별, 연령, 직업은 소비자의 독특성 욕구요인, 추구혜택요인, 구매만족도요인, 행동의도요인 모두에서 유의한 차이를 나타냈으며, 결혼여부에 대해서는 구매만족도 및 행동의도에 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
둘째, 골프용품 소비자의 골프활동관련 특성에 따른 소비자의 독특성 욕구, 추구혜택, 구매만족도, 행동의도의 차이를 알아본 결과 평균타수, 라운드 횟수는 소비자의 독특성 욕구요인, 추구혜택요인, 구매만족도요인, 행동의도요인 모두에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 구력에 따라 소비자의 독특성 욕구요인과 추구혜택요인에서는 유의한 차이를 나타냈으나 구매만족도 및 행동의도에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다.
셋째, 골프용품 소비자의 독특성 욕구와 추구혜택이 구매만족도, 행동의도에 미치는 영향을 알아본 결과 먼저 소비자의 독특성 욕구와 구매만족도, 소비자의 독특성 욕구와 행동의도의 상관관계는 통계적으로 유의한 상관이 있음을 알 수 있다. 또한 추구혜택과 구매만족도, 추구혜택과 행동의도의 상관관계는 통계적으로 유의한 상관이 있음을 알 수 있다.
소비자의 독특성 욕구는 구매만족도의 하위요인인 디자인 속성요인, 제품 속성요인, 브랜드 속성요인 모두에 유의한 영향을 미쳤다. 소비자의 독특성 욕구는 행동의도에 부(-)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 추구혜택은 구매만족도의 하위요인인 디자인 속성요인, 제품 속성요인, 브랜드 속성요인 모두에 유의한 영향을 미쳤다. 추구혜택은 행동의도에 유의한 영향을 미쳤다. 구매만족도는 행동의도에 유의한 영향을 미쳤다.
The purpose of this research are to grasp consumers' need for uniqueness and benefit sought about golf articles, to figure out the difference between consumers' need for uniqueness, benefit sought, and buying behavior according to their demographical characteristics and characteristics regarding gol...
The purpose of this research are to grasp consumers' need for uniqueness and benefit sought about golf articles, to figure out the difference between consumers' need for uniqueness, benefit sought, and buying behavior according to their demographical characteristics and characteristics regarding golf-related activities of golf articles consumers, to get at the root of relation between it and buying behavior, to catch influence of consumers' need for uniqueness and benefit sought on buying behavior, to analyze changing consumers who buy golf articles, and to present a basic data for building marketing strategy.
Also conditions of current market are increase of golf population, declining tendency of age, and increase of female golfer, and because this subject matter boundary is limited golf clothes, golf hat, shoes for catching desire that wants to create a different new trends, this research could be differentiated from existing preceding research.
For the purpose of this experiment, 800 golf articles consumers at driving range in Seoul and Gyeong-gi area were selected as objects, and were sampled using convenience sampling. Information of 765 people out of whole sample were used as effective samples. Data process was analyzed using SPSS 12.0 Version, and frequency analysis, searching factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation relative analysis, and multiple regression were carried out for statistical technique which had following results.
First of all, when figuring out the difference between golf articles consumers' need for uniqueness, benefit sought, purchase satisfaction and behavioral intention due to demographical characteristics, it was found that gender, age, and occupation had shown significant difference in factors for benefit sought, purchase satisfaction, and behavioral intentions, however, it did not show significant difference between purchase satisfaction, and behavioral intention regarding marital status.
Secondly, when figuring out the difference between golf articles consumers' need for uniqueness, benefit sought, purchase satisfaction and behavioral intention according to their characteristics regarding golf-related activities, it was found that stroke average and the number of round showed significant difference from factors for benefit sought, purchase satisfaction, and behavioral intention. However, it did not show significant difference from purchase satisfaction and behavioral intention.
Thirdly, when figuring out the influence of golf articles consumers' need for uniqueness, benefit sought on purchase satisfaction and behavioral intention, it was found that the interrelation between consumers' need for uniqueness and purchase satisfaction, and consumers' need for uniqueness and behavioral intention had statistically significant relation. Also, it was found that the interrelation between benefit sought, purchase satisfaction and behavioral intention had statistically significant relation.
Consumers' need for uniqueness had significant effect on factors of design attribute, product attribute, and brand attribute, which are subordinate factors of purchase satisfaction. Benefit sought had significant effect on factors of design attribute, product attribute, and brand attribute, which are subordinate factors of purchase satisfaction. Benefit sought had significant effect on behavioral intention. Purchase satisfaction showed significant effects on behavioral intention.
Consumers' need for uniqueness had significant effect on factors of design attribute, product attribute, and brand attribute, which are subordinate factors of purchase satisfaction. It was found that consumers' need for uniqueness had negative (-) effect on behavioral intention.
Benefit sought had significant effect on factors of design attribute, product attribute, and brand attribute, which are subordinate factors of purchase satisfaction. Benefit sought had significant effect on behavioral intention.
Purchase satisfaction showed significant effects on behavioral intention.
The purpose of this research are to grasp consumers' need for uniqueness and benefit sought about golf articles, to figure out the difference between consumers' need for uniqueness, benefit sought, and buying behavior according to their demographical characteristics and characteristics regarding golf-related activities of golf articles consumers, to get at the root of relation between it and buying behavior, to catch influence of consumers' need for uniqueness and benefit sought on buying behavior, to analyze changing consumers who buy golf articles, and to present a basic data for building marketing strategy.
Also conditions of current market are increase of golf population, declining tendency of age, and increase of female golfer, and because this subject matter boundary is limited golf clothes, golf hat, shoes for catching desire that wants to create a different new trends, this research could be differentiated from existing preceding research.
For the purpose of this experiment, 800 golf articles consumers at driving range in Seoul and Gyeong-gi area were selected as objects, and were sampled using convenience sampling. Information of 765 people out of whole sample were used as effective samples. Data process was analyzed using SPSS 12.0 Version, and frequency analysis, searching factor analysis, reliability analysis, t-test, one-way ANOVA, correlation relative analysis, and multiple regression were carried out for statistical technique which had following results.
First of all, when figuring out the difference between golf articles consumers' need for uniqueness, benefit sought, purchase satisfaction and behavioral intention due to demographical characteristics, it was found that gender, age, and occupation had shown significant difference in factors for benefit sought, purchase satisfaction, and behavioral intentions, however, it did not show significant difference between purchase satisfaction, and behavioral intention regarding marital status.
Secondly, when figuring out the difference between golf articles consumers' need for uniqueness, benefit sought, purchase satisfaction and behavioral intention according to their characteristics regarding golf-related activities, it was found that stroke average and the number of round showed significant difference from factors for benefit sought, purchase satisfaction, and behavioral intention. However, it did not show significant difference from purchase satisfaction and behavioral intention.
Thirdly, when figuring out the influence of golf articles consumers' need for uniqueness, benefit sought on purchase satisfaction and behavioral intention, it was found that the interrelation between consumers' need for uniqueness and purchase satisfaction, and consumers' need for uniqueness and behavioral intention had statistically significant relation. Also, it was found that the interrelation between benefit sought, purchase satisfaction and behavioral intention had statistically significant relation.
Consumers' need for uniqueness had significant effect on factors of design attribute, product attribute, and brand attribute, which are subordinate factors of purchase satisfaction. Benefit sought had significant effect on factors of design attribute, product attribute, and brand attribute, which are subordinate factors of purchase satisfaction. Benefit sought had significant effect on behavioral intention. Purchase satisfaction showed significant effects on behavioral intention.
Consumers' need for uniqueness had significant effect on factors of design attribute, product attribute, and brand attribute, which are subordinate factors of purchase satisfaction. It was found that consumers' need for uniqueness had negative (-) effect on behavioral intention.
Benefit sought had significant effect on factors of design attribute, product attribute, and brand attribute, which are subordinate factors of purchase satisfaction. Benefit sought had significant effect on behavioral intention.
Purchase satisfaction showed significant effects on behavioral intention.
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