본 연구에서는 초등학생들의 태권도 수련이 성격형성과 교우관계에 대한 차이를 알아보기 위하여 인천광역시 서구 지역에 거주하고 있는 수련생 342명을 대상으로 하였으며, 이를 통한 태권도 지도방법의 기초자료를 제공함으로서 태권도 지도시 질적 향상과 함께 지도내용의 나아갈 방향을 제시하였으며, 분석을 통하여 도출된 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 사회인구학적 특성에 따른 성격형성 차이
1) 성별에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 성격형성 요인에서 활동성, 주도성, 책임성, 사회성 요인 모두 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차...
본 연구에서는 초등학생들의 태권도 수련이 성격형성과 교우관계에 대한 차이를 알아보기 위하여 인천광역시 서구 지역에 거주하고 있는 수련생 342명을 대상으로 하였으며, 이를 통한 태권도 지도방법의 기초자료를 제공함으로서 태권도 지도시 질적 향상과 함께 지도내용의 나아갈 방향을 제시하였으며, 분석을 통하여 도출된 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 사회인구학적 특성에 따른 성격형성 차이
1) 성별에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 성격형성 요인에서 활동성, 주도성, 책임성, 사회성 요인 모두 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다. 모든 부분에서 여자 수련생이 남자 수련생보다 높았다.
2) 주당 참여 횟수에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 성격형성 요인은 활동성, 사회성 요인에서 p<.01 수준에서 높은 유의한 차이가 있었으며, 주도성, 책임성 요인은 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다.
3) 수련 기간에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 성격형성 요인은 사회성 요인은 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다.
2. 사회인구학적 특성에 따른 교우관계 차이
1) 성별에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 교우관계 요인은 친구의 유무와 신뢰도, 교제의 지속성, 친구 간의 적응, 친구 간의 공동 활동 모두 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다. 모든 부분에서 여자 수련생이 남자 수련생보다 높았다.
2) 학년에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 교우관계 요인은 친구의 유무와 신뢰도 요인은 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다.
3) 주당 참여 횟수에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 교우관계 요인은 교제의 지속성 요인에서 p<.01 수준에서 높은 유의한 차이가 있었으며, 친구의 유무와 신뢰도, 친구 간의 적응, 친구 간의 공동 활동 요인은 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다.
4) 1일 수련 시간에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 교우관계 요인은 교제의 지속성 요인은 p<.05 수준에서 유의한 차이가 있었다.
5) 수련 기간에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 교우관계 요인은 친구 간의 공동 활동 요인은 p<.05 수준에서 유의한 차이가 있었으며, 교제의 지속성 요인은 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다.
3. 성격형성이 교우관계에 미치는 영향
1) 성격형성에 따른 친구의 유무와 신뢰도를 보면 활동성과 주도성은 p<.05 수준에서 사회성은 p<.001 수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
2) 성격형성에 따른 교제의 지속성을 보면 활동성은 p<.01 수준에서 주도성, 책임성, 사회성은 p<.001 수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
3) 성격형성에 따른 친구 간의 적응성을 보면 활동성, 주도성은 p<.001 수준에서 책임성은 p<.01 수준에서 사회성은 p<.05 수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
4) 성격형성에 따른 친구 간의 공동 활동을 보면 활동성은 p<.05 수준에서 주도성, 책임성, 사회성은 p<.001 수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구에서는 초등학생들의 태권도 수련이 성격형성과 교우관계에 대한 차이를 알아보기 위하여 인천광역시 서구 지역에 거주하고 있는 수련생 342명을 대상으로 하였으며, 이를 통한 태권도 지도방법의 기초자료를 제공함으로서 태권도 지도시 질적 향상과 함께 지도내용의 나아갈 방향을 제시하였으며, 분석을 통하여 도출된 연구의 결과는 다음과 같다.
1. 사회인구학적 특성에 따른 성격형성 차이
1) 성별에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 성격형성 요인에서 활동성, 주도성, 책임성, 사회성 요인 모두 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다. 모든 부분에서 여자 수련생이 남자 수련생보다 높았다.
2) 주당 참여 횟수에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 성격형성 요인은 활동성, 사회성 요인에서 p<.01 수준에서 높은 유의한 차이가 있었으며, 주도성, 책임성 요인은 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다.
3) 수련 기간에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 성격형성 요인은 사회성 요인은 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다.
2. 사회인구학적 특성에 따른 교우관계 차이
1) 성별에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 교우관계 요인은 친구의 유무와 신뢰도, 교제의 지속성, 친구 간의 적응, 친구 간의 공동 활동 모두 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다. 모든 부분에서 여자 수련생이 남자 수련생보다 높았다.
2) 학년에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 교우관계 요인은 친구의 유무와 신뢰도 요인은 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다.
3) 주당 참여 횟수에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 교우관계 요인은 교제의 지속성 요인에서 p<.01 수준에서 높은 유의한 차이가 있었으며, 친구의 유무와 신뢰도, 친구 간의 적응, 친구 간의 공동 활동 요인은 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다.
4) 1일 수련 시간에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 교우관계 요인은 교제의 지속성 요인은 p<.05 수준에서 유의한 차이가 있었다.
5) 수련 기간에 따른 초등학생의 태권도 수련 시의 교우관계 요인은 친구 간의 공동 활동 요인은 p<.05 수준에서 유의한 차이가 있었으며, 교제의 지속성 요인은 p<.001 수준에서 매우 높은 유의한 차이가 있었다.
3. 성격형성이 교우관계에 미치는 영향
1) 성격형성에 따른 친구의 유무와 신뢰도를 보면 활동성과 주도성은 p<.05 수준에서 사회성은 p<.001 수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
2) 성격형성에 따른 교제의 지속성을 보면 활동성은 p<.01 수준에서 주도성, 책임성, 사회성은 p<.001 수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
3) 성격형성에 따른 친구 간의 적응성을 보면 활동성, 주도성은 p<.001 수준에서 책임성은 p<.01 수준에서 사회성은 p<.05 수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
4) 성격형성에 따른 친구 간의 공동 활동을 보면 활동성은 p<.05 수준에서 주도성, 책임성, 사회성은 p<.001 수준에서 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
To research the differences in personality development and peer relationship in elementary school Taekwondo trainees, 342 trainees out of Taekwondo gymnasiums located in Seo-gu area, Incheon Metroploitan City were selected as the subject of this research. By providing fundamental materials for teach...
To research the differences in personality development and peer relationship in elementary school Taekwondo trainees, 342 trainees out of Taekwondo gymnasiums located in Seo-gu area, Incheon Metroploitan City were selected as the subject of this research. By providing fundamental materials for teaching methods of Taekwondo training, the researcher suggested the direction of teaching along with its quality enhancement. The analyzed results were as follows:
1. The difference in personality formation according to the demographic characteristics
1) In terms with factors of personality formation in elementary student's Taekwondo training according to the gender, the activity, the initiative, the responsibility, and the sociality showed very highly meaningful difference at the level of p<.001. Female trainees recorded higher than male ones in every category.
2) In terms with factors of personality formation in elementary student's Taekwondo training according to the weekly participation frequency, the activity and the sociality showed highly meaningful difference at the level of p<.01 and the initiativeness and the responsibility showed very highly meaningful difference at the level of p<.001.
3) In terms with factors of personality formation in elementary student's Taekwondo training according to the period of training, the sociality showed very highly meaningful difference at the level of p<.001.
2. The difference in peer relationship according to the demographic characteristics
1) In terms with factors of peer relationship in elementary student's Taekwondo training according to the gender, having friends and reliability, the duration of friendship, adaptability in-between, and mutual play with friends showed very highly meaningful difference at the level of p<.001. Female trainees recorded higher than male ones in every category.
2) In terms with factors of peer relationship in elementary student's Taekwondo training according to the grade, having friends and reliability, showed very highly meaningful difference at the level of p<.001.
3) In terms with factors of peer relationship in elementary student's Taekwondo training according to weekly participation frequency, duration of friendship showed highly meaningful difference at the level of p<.01 and having friends and reliability, adaptability in-between, and mutual play with friends showed very highly meaningful difference at the level of p<.001.
4) In terms with factors of peer relationship in elementary student's Taekwondo training according to daily training time, duration of friendship showed meaningful difference at the level of p<.05.
5) In terms with factors of peer relationship in elementary student's Taekwondo training according to period of training, mutual play with friends showed meaningful difference at the level of p<.05 and duration of friendship showed very highly meaningful difference at the level of p<.001.
3. The effect of personality formation on peer relationship
1) In terms of having friends and reliability according to personality formation, the activity and the initiativeness turned out to give meaningful effect at the level of p<.001.
2) In terms of duration of friendship according to personality formation, the activity turned out to give meaningful effect at the level of p<.01 and the initiativeness, the responsibility and the sociality at the level of p<.001.
3) In terms of adaptability in-between according to personality formation, the activity and the initiaveness turned out to give meaningful effect at the level of p<.001 and the responsibility at the level of p<.01 and the sociality at the level of p<.05. 4) In terms of mutual play with friends according to personality formation, the activity turned out to give meaningful effect at the level of p<.05 and the initiativeness, the responsibility and the sociality at the level of p<.001.
To research the differences in personality development and peer relationship in elementary school Taekwondo trainees, 342 trainees out of Taekwondo gymnasiums located in Seo-gu area, Incheon Metroploitan City were selected as the subject of this research. By providing fundamental materials for teaching methods of Taekwondo training, the researcher suggested the direction of teaching along with its quality enhancement. The analyzed results were as follows:
1. The difference in personality formation according to the demographic characteristics
1) In terms with factors of personality formation in elementary student's Taekwondo training according to the gender, the activity, the initiative, the responsibility, and the sociality showed very highly meaningful difference at the level of p<.001. Female trainees recorded higher than male ones in every category.
2) In terms with factors of personality formation in elementary student's Taekwondo training according to the weekly participation frequency, the activity and the sociality showed highly meaningful difference at the level of p<.01 and the initiativeness and the responsibility showed very highly meaningful difference at the level of p<.001.
3) In terms with factors of personality formation in elementary student's Taekwondo training according to the period of training, the sociality showed very highly meaningful difference at the level of p<.001.
2. The difference in peer relationship according to the demographic characteristics
1) In terms with factors of peer relationship in elementary student's Taekwondo training according to the gender, having friends and reliability, the duration of friendship, adaptability in-between, and mutual play with friends showed very highly meaningful difference at the level of p<.001. Female trainees recorded higher than male ones in every category.
2) In terms with factors of peer relationship in elementary student's Taekwondo training according to the grade, having friends and reliability, showed very highly meaningful difference at the level of p<.001.
3) In terms with factors of peer relationship in elementary student's Taekwondo training according to weekly participation frequency, duration of friendship showed highly meaningful difference at the level of p<.01 and having friends and reliability, adaptability in-between, and mutual play with friends showed very highly meaningful difference at the level of p<.001.
4) In terms with factors of peer relationship in elementary student's Taekwondo training according to daily training time, duration of friendship showed meaningful difference at the level of p<.05.
5) In terms with factors of peer relationship in elementary student's Taekwondo training according to period of training, mutual play with friends showed meaningful difference at the level of p<.05 and duration of friendship showed very highly meaningful difference at the level of p<.001.
3. The effect of personality formation on peer relationship
1) In terms of having friends and reliability according to personality formation, the activity and the initiativeness turned out to give meaningful effect at the level of p<.001.
2) In terms of duration of friendship according to personality formation, the activity turned out to give meaningful effect at the level of p<.01 and the initiativeness, the responsibility and the sociality at the level of p<.001.
3) In terms of adaptability in-between according to personality formation, the activity and the initiaveness turned out to give meaningful effect at the level of p<.001 and the responsibility at the level of p<.01 and the sociality at the level of p<.05. 4) In terms of mutual play with friends according to personality formation, the activity turned out to give meaningful effect at the level of p<.05 and the initiativeness, the responsibility and the sociality at the level of p<.001.
주제어
#태권도
#초등학생
#성격형성
#교우관계
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.