본 연구는 직계가족인 아버지의 자살과 성적학대의 외상경험으로 우울 및 불안을 보이고 있는 아동을 대상으로 미술치료 프로그램을 실시하여 아동의 우울과 불안을 완화시키고, 그로인한 부적응행동을 감소 시키고자 하는데 목적을 두었다. 연구대상은 만 12세 초등학교 6학년 여아로 외상수준의 스트레스로 인한 우울과 불안의 증상들을 보이는 한 개인의 사례로 진행 되었다. 대상아동은 2009년 3월 초기면담 및 행동특성의 파악을 위한 4회기의 연구설계 단계를 거쳐 2009년 4월 1일부터 2010년 2월 26일 까지 주 1회 50분간 35회기의 프로그램으로 진행되었다. 외상경험 아동의 우울 및 불안의 완화를 위한 미술치료 프로그램은 ...
본 연구는 직계가족인 아버지의 자살과 성적학대의 외상경험으로 우울 및 불안을 보이고 있는 아동을 대상으로 미술치료 프로그램을 실시하여 아동의 우울과 불안을 완화시키고, 그로인한 부적응행동을 감소 시키고자 하는데 목적을 두었다. 연구대상은 만 12세 초등학교 6학년 여아로 외상수준의 스트레스로 인한 우울과 불안의 증상들을 보이는 한 개인의 사례로 진행 되었다. 대상아동은 2009년 3월 초기면담 및 행동특성의 파악을 위한 4회기의 연구설계 단계를 거쳐 2009년 4월 1일부터 2010년 2월 26일 까지 주 1회 50분간 35회기의 프로그램으로 진행되었다. 외상경험 아동의 우울 및 불안의 완화를 위한 미술치료 프로그램은 Collie K. 의 7가지 치료적 기제를 바탕으로 이윤희, 주리애(2003), 오수성, 신현균, 김상훈(2009), 장정수(2006)의 외상 후 스트레스 아동의 불안 완화를 위한 미술치료 프로그램을 근거로 본 연구의 목적에 맞게 수련감독 미술치료전문가의 자문을 받아 구성하였다. 대상아동의 측정도구로는 심리사정 검사를 위해 한국아동인성평정척도(KPRC)와 동적가족화(KFD)검사를 실시하여 치료적 개입의 방향과 연구목표를 세웠다. 연구의 효과 검증을 위한 사전·사후·추후 검사로 아동우울검사(CDI), 아동용불안척도, 행동관찰목록표, 그림이야기검사(DAS)를 사용하였고, 추후 검사는 사후 검사가 끝나고 난 40일 뒤인 2010년 4월 2일 사전, 사후의 검사와 동일하게 시행되었다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같았다. 첫째, 미술치료는 우울과 불안에 관련된 부적응 행동의 변화가 있었다. 구체적인 변화를 살펴보면 미술치료 프로그램을 실시한 결과 행동관찰 목록표에 제시한 남성에 대한 불신, 공격적 행동의 긍정적 변화가 있었으며, 손톱을 깨물고 뜯는 행동, 유뇨현상, 눈치를 보는 행동 등의 단계별 감소가 이루어 졌다. 이는 미술치료가 외상경험 아동의 우울과 불안으로 나타나는 문제행동의 변화에 긍정적 영향이 있음을 알수 있었다. 둘째, 척도지 검사를 통해 살펴본 사전 우울점수는 22점, 불안점수는 70점으로 각각 높은 상태의 우울과 불안을 나타내었으나, 사후검사결과 우울점수는 12점, 불안점수는 56점으로 우울과 불안의 감소를 보였다. 추후 검사에서는 각각 1점이 상승되었으나, 비교적 유지가 되었다고 볼수 있다. 이는 미술치료가 외상경험 아동의 우울 및 불안의 변화에 긍정적 영향이 있음을 알 수 있었다. 셋째, 그림이야기 검사(DAS)에서 나타난 사전 반응은 부정적 주제와 공포등의 내용이 표현 되었으나 사후와 추후 반응에서는 중립적인 내용이 표현되어 미술치료가 외상경험 아동의 우울과 불안의 변화에 긍정적 영향이 있음을 알수 있었다. 이상의 결과를 종합해 보면, 외상경험 아동의 우울 및 불안의 완화를 위해 미술치료를 실시함은, 아동을 안전하게 외상의 기억에서 분리될 수 있도록 하여 우울 및 불안의 완화에 도움이 될수 있음을 알수 있다. 따라서 미술치료는 외상경험 아동의 우울 및 불안을 완화하고 부적응적 행동을 감소시키는데 긍정적인 도움이 될 수 있음을 시사한다. This thesis is to relieve the symptoms of the depression and the anxiety of the children with the traumatic experience and also to decrease the maladaptive behavior, by carrying out an art therapy program for the children who exhibit a symptom of depression and anxiety due to the traumatic experience especially by his father's suicide and sexual abuse.기 The subject was 12-year-old girl who was in the 6th grade in elementary school who exhibited symptoms of depression and anxiety due to the traumatic stress. This art therapy program was carried out during 35 sessions for 50 minutes per session once a week from April 1, 2009 to February 26, 2010 after the beginning interview and the four sessions' counselling for research design of this study. This art therapy program was made out using the seven types of therapeutic mechanism of Collie K. by the supervising art therapy professionals on the basis of art therapy program for a relief of anxiety of PTSD children such as Lee, Yun Hui·Ju, Lee Ae(2003), Oh, Soo Sung·Shin, Hyun Gyun·Kim, Sang Hun(2009), Jang, Kyung Soo(2006). The measurement tools were KPRC and KFD for psychological assessment, by which the direction of the therapeutic intervention and the research objective were set up. CDI, Anxiety Inventory for Children, Behavior Checklist, DAS were used for pretest·post test·further test to confirm the effect of this program. The further test was carried out in April 2, 2010, which is, 40 days later after the post test. The results of this study are as follows. Firstly, this art therapy program had a positive influence on the maladaptive behavior related with depression and anxiety. More precisely, there was a positive change in the distrust for men, the aggressive behavior presented in the behavior checklist. And anischuria, nail-biting behavior, behavior of stealing glances were decreased gradually. It meant that this art therapy program was effective on the decrease of problem behaviors resulted from depression and anxiety of the PTSD child. Secondly, in view of the examination of the scoring sheet, the depression score(22) and the anxiety score(70) were shown highly in the pretest. However, in the post test, the depression and the anxiety were decreased into 12 score, 56 score each. In the further test, the scores were up 1 score each, but it is possible to say that the decreasing effect was still maintained. It meant that this art therapy program had a positive effect on the change in the depression and the anxiety of the PTSD child. Thirdly, in view of DAS, in the preresponse, the negative theme and fear were expressed, but neutral contents were expressed in the post response and the further response. It meant that this art therapy program had a positive effect on the change in the depression and the anxiety of the PTSD child. In conclusion, this art therapy program is useful to separate the PTSD children from their traumatic memories, and then it will be helpful for the relief of the depression and the anxiety of the PTSD children. Therefore, art therapy is able to give a positive help for the decrease of the maladaptive behavior and for the relief of the depression and the anxiety of the PTSD children.
본 연구는 직계가족인 아버지의 자살과 성적학대의 외상경험으로 우울 및 불안을 보이고 있는 아동을 대상으로 미술치료 프로그램을 실시하여 아동의 우울과 불안을 완화시키고, 그로인한 부적응행동을 감소 시키고자 하는데 목적을 두었다. 연구대상은 만 12세 초등학교 6학년 여아로 외상수준의 스트레스로 인한 우울과 불안의 증상들을 보이는 한 개인의 사례로 진행 되었다. 대상아동은 2009년 3월 초기면담 및 행동특성의 파악을 위한 4회기의 연구설계 단계를 거쳐 2009년 4월 1일부터 2010년 2월 26일 까지 주 1회 50분간 35회기의 프로그램으로 진행되었다. 외상경험 아동의 우울 및 불안의 완화를 위한 미술치료 프로그램은 Collie K. 의 7가지 치료적 기제를 바탕으로 이윤희, 주리애(2003), 오수성, 신현균, 김상훈(2009), 장정수(2006)의 외상 후 스트레스 아동의 불안 완화를 위한 미술치료 프로그램을 근거로 본 연구의 목적에 맞게 수련감독 미술치료전문가의 자문을 받아 구성하였다. 대상아동의 측정도구로는 심리사정 검사를 위해 한국아동인성평정척도(KPRC)와 동적가족화(KFD)검사를 실시하여 치료적 개입의 방향과 연구목표를 세웠다. 연구의 효과 검증을 위한 사전·사후·추후 검사로 아동우울검사(CDI), 아동용불안척도, 행동관찰목록표, 그림이야기검사(DAS)를 사용하였고, 추후 검사는 사후 검사가 끝나고 난 40일 뒤인 2010년 4월 2일 사전, 사후의 검사와 동일하게 시행되었다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같았다. 첫째, 미술치료는 우울과 불안에 관련된 부적응 행동의 변화가 있었다. 구체적인 변화를 살펴보면 미술치료 프로그램을 실시한 결과 행동관찰 목록표에 제시한 남성에 대한 불신, 공격적 행동의 긍정적 변화가 있었으며, 손톱을 깨물고 뜯는 행동, 유뇨현상, 눈치를 보는 행동 등의 단계별 감소가 이루어 졌다. 이는 미술치료가 외상경험 아동의 우울과 불안으로 나타나는 문제행동의 변화에 긍정적 영향이 있음을 알수 있었다. 둘째, 척도지 검사를 통해 살펴본 사전 우울점수는 22점, 불안점수는 70점으로 각각 높은 상태의 우울과 불안을 나타내었으나, 사후검사결과 우울점수는 12점, 불안점수는 56점으로 우울과 불안의 감소를 보였다. 추후 검사에서는 각각 1점이 상승되었으나, 비교적 유지가 되었다고 볼수 있다. 이는 미술치료가 외상경험 아동의 우울 및 불안의 변화에 긍정적 영향이 있음을 알 수 있었다. 셋째, 그림이야기 검사(DAS)에서 나타난 사전 반응은 부정적 주제와 공포등의 내용이 표현 되었으나 사후와 추후 반응에서는 중립적인 내용이 표현되어 미술치료가 외상경험 아동의 우울과 불안의 변화에 긍정적 영향이 있음을 알수 있었다. 이상의 결과를 종합해 보면, 외상경험 아동의 우울 및 불안의 완화를 위해 미술치료를 실시함은, 아동을 안전하게 외상의 기억에서 분리될 수 있도록 하여 우울 및 불안의 완화에 도움이 될수 있음을 알수 있다. 따라서 미술치료는 외상경험 아동의 우울 및 불안을 완화하고 부적응적 행동을 감소시키는데 긍정적인 도움이 될 수 있음을 시사한다. This thesis is to relieve the symptoms of the depression and the anxiety of the children with the traumatic experience and also to decrease the maladaptive behavior, by carrying out an art therapy program for the children who exhibit a symptom of depression and anxiety due to the traumatic experience especially by his father's suicide and sexual abuse.기 The subject was 12-year-old girl who was in the 6th grade in elementary school who exhibited symptoms of depression and anxiety due to the traumatic stress. This art therapy program was carried out during 35 sessions for 50 minutes per session once a week from April 1, 2009 to February 26, 2010 after the beginning interview and the four sessions' counselling for research design of this study. This art therapy program was made out using the seven types of therapeutic mechanism of Collie K. by the supervising art therapy professionals on the basis of art therapy program for a relief of anxiety of PTSD children such as Lee, Yun Hui·Ju, Lee Ae(2003), Oh, Soo Sung·Shin, Hyun Gyun·Kim, Sang Hun(2009), Jang, Kyung Soo(2006). The measurement tools were KPRC and KFD for psychological assessment, by which the direction of the therapeutic intervention and the research objective were set up. CDI, Anxiety Inventory for Children, Behavior Checklist, DAS were used for pretest·post test·further test to confirm the effect of this program. The further test was carried out in April 2, 2010, which is, 40 days later after the post test. The results of this study are as follows. Firstly, this art therapy program had a positive influence on the maladaptive behavior related with depression and anxiety. More precisely, there was a positive change in the distrust for men, the aggressive behavior presented in the behavior checklist. And anischuria, nail-biting behavior, behavior of stealing glances were decreased gradually. It meant that this art therapy program was effective on the decrease of problem behaviors resulted from depression and anxiety of the PTSD child. Secondly, in view of the examination of the scoring sheet, the depression score(22) and the anxiety score(70) were shown highly in the pretest. However, in the post test, the depression and the anxiety were decreased into 12 score, 56 score each. In the further test, the scores were up 1 score each, but it is possible to say that the decreasing effect was still maintained. It meant that this art therapy program had a positive effect on the change in the depression and the anxiety of the PTSD child. Thirdly, in view of DAS, in the preresponse, the negative theme and fear were expressed, but neutral contents were expressed in the post response and the further response. It meant that this art therapy program had a positive effect on the change in the depression and the anxiety of the PTSD child. In conclusion, this art therapy program is useful to separate the PTSD children from their traumatic memories, and then it will be helpful for the relief of the depression and the anxiety of the PTSD children. Therefore, art therapy is able to give a positive help for the decrease of the maladaptive behavior and for the relief of the depression and the anxiety of the PTSD children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.