인걸은 지령(地靈)이라는 말이 있듯이 ‘명산론’ 에서 인재는 음택과 양택의 기(氣)를 받아 태어나고 길러진다고 하였다. 특히 서백당은 삼현 출생지지의 양택으로 전해지고 있으며, 마을형성 초창기부터 외손에게 유리한 풍수지리적인 형세를 구비하고 있다. 그것은 첫째 주위의 산들이 양동마을을 중심으로 나성(羅城)을 이루어 잘 감싸고 있어 관쇄가 잘 되어 있다. 둘째 마을의 진산인 설창산에서 분벽한 맥이 서백당의 백호안산으로 겹겹으로 유정하게 감싸고 있다. 셋째로 서백당 옆 마당에서 보면 안산이 손방(巽方)에 성주봉이 있다는 점이다. 풍수에서 삼길∙육수방은 아주 좋은 방위로 본다. 특히 서백당은 백호에서 분맥한 능선에서 자리 잡고 있기 때문에 외손지지로 해석하고 있다. <주역>에서 장녀에 해당하는 손방(巽方)과 백호가 딸에게 발복을 안겨준다는 측면이 일맥상통하는 점이다. 서백당은 역시 장녀가 낳은 자손이 손방의 목체인 성주산의 기운을 받아 학자, 명필가 등의 인재가 나온다는 말이다. 서백당의 남쪽 안산 일부가 낮아 요풍(凹風)을 받는다. 그 대책으로 대문채를 건립하여 꺼진 곳에서 불어오는 바람의 살기를 막았으며, 눈에 보이지 않게 했다. 서백당의 배치는 남향에 배산임수의 명당형 배치이다. 양동마을 주변 안산이나 조산의 형상이 평평한 토체 또는 둥근 금체가 주종을 이루는 산세이다. 관가정에서 본 조산들의 모습은 금체와 마체(天馬)로 풍수에서 벼슬이 나온다고 본다. 양동마을은 인물을 많이 배출할 수 있는 풍수적 조건을 갖추고 있기 때문에 오늘날 까지도 마을이 번성하고 있다. 회재 이언적의 조부 이수회 산소는 사신사나 파구, 용과 물의 음양배합 등을 풍수적으로 종합해 보면 미비한 점이 많다. 그러나 증조부 이숭례의 묘지는 백호에 약간의 흠이 있으나 용이 참되고 진혈〔龍眞穴的〕이다. 여기에다 파구도 4대국 포태법으로 자생향으로 좋아 완벽에 가까운 혈자리로 판단된다. 특히 부친 산소의 아름다운 옥대사는 회재가 문신이며 유학자가 되는데 풍수적으로 영향을 주었다고 판단된다. 그 중에서도 증조부 산소는 사신사의 반사경기능이나 수구관쇄 잘 되고, 묘지의 수세도 좌수도우로 ...
인걸은 지령(地靈)이라는 말이 있듯이 ‘명산론’ 에서 인재는 음택과 양택의 기(氣)를 받아 태어나고 길러진다고 하였다. 특히 서백당은 삼현 출생지지의 양택으로 전해지고 있으며, 마을형성 초창기부터 외손에게 유리한 풍수지리적인 형세를 구비하고 있다. 그것은 첫째 주위의 산들이 양동마을을 중심으로 나성(羅城)을 이루어 잘 감싸고 있어 관쇄가 잘 되어 있다. 둘째 마을의 진산인 설창산에서 분벽한 맥이 서백당의 백호안산으로 겹겹으로 유정하게 감싸고 있다. 셋째로 서백당 옆 마당에서 보면 안산이 손방(巽方)에 성주봉이 있다는 점이다. 풍수에서 삼길∙육수방은 아주 좋은 방위로 본다. 특히 서백당은 백호에서 분맥한 능선에서 자리 잡고 있기 때문에 외손지지로 해석하고 있다. <주역>에서 장녀에 해당하는 손방(巽方)과 백호가 딸에게 발복을 안겨준다는 측면이 일맥상통하는 점이다. 서백당은 역시 장녀가 낳은 자손이 손방의 목체인 성주산의 기운을 받아 학자, 명필가 등의 인재가 나온다는 말이다. 서백당의 남쪽 안산 일부가 낮아 요풍(凹風)을 받는다. 그 대책으로 대문채를 건립하여 꺼진 곳에서 불어오는 바람의 살기를 막았으며, 눈에 보이지 않게 했다. 서백당의 배치는 남향에 배산임수의 명당형 배치이다. 양동마을 주변 안산이나 조산의 형상이 평평한 토체 또는 둥근 금체가 주종을 이루는 산세이다. 관가정에서 본 조산들의 모습은 금체와 마체(天馬)로 풍수에서 벼슬이 나온다고 본다. 양동마을은 인물을 많이 배출할 수 있는 풍수적 조건을 갖추고 있기 때문에 오늘날 까지도 마을이 번성하고 있다. 회재 이언적의 조부 이수회 산소는 사신사나 파구, 용과 물의 음양배합 등을 풍수적으로 종합해 보면 미비한 점이 많다. 그러나 증조부 이숭례의 묘지는 백호에 약간의 흠이 있으나 용이 참되고 진혈〔龍眞穴的〕이다. 여기에다 파구도 4대국 포태법으로 자생향으로 좋아 완벽에 가까운 혈자리로 판단된다. 특히 부친 산소의 아름다운 옥대사는 회재가 문신이며 유학자가 되는데 풍수적으로 영향을 주었다고 판단된다. 그 중에서도 증조부 산소는 사신사의 반사경기능이나 수구관쇄 잘 되고, 묘지의 수세도 좌수도우로 산과 물의 음양배합이 잘 부합되어 생기가 있다. 또 안산에 삼태사와 목성이 혈을 조응하고 있으므로 문신이며 유학자, 현인이 출생할 환경을 갖추었다고 본다. 명당의 조건을 형기적으로 분석하였을 때 음택에서 후손에게 가장 많은 영향력을 줄 수 있는 동기 감응은 3-4 대로 보고 있다. 결국 회재의 경우도 증조부의 영향을 가장 많이 받았다고 볼 수 있다. 또한 음•양택의 주능선을 보면 주산에 이분벽(二分擘)한 다음 백호 줄기(우출맥)에 결혈된 것이 공통점이다. 결국 음•양택 모두 백호에 모든 지기가 유입되어 결혈이 되고, 청룡은 백호를 호종하는 형상을 하고 있는 점이 특징이다. 발복 측면에서 보면 백호가 좋으면 풍수에서 여자로 인하여 가문에 발복이 시작된다고 한다. 백호의 이러한 모습은 장자승생기(葬者乘生氣)하여 자손에게 동기감응 하듯, 산천도 유사한 형상을 한 백호자락 아래 진혈의 음택과 설창산의 백호자락에 서백당 산실청의 좋은 지기가 서로 상보적(相補的)인 감응(感應)작용을 하여 이언적과 같은 현인이 출생했다고 생각한다. 이러한 형세를 풍수적으로 요약해 보면 회재가 동방5현이 되기까지는 증조부 묘지와 태어났던 서백당의 영향을 가장 많이 받았다. 향후 이숭례 묘지와 같이 백호와 청룡이 우수한 능선에 조상을 안치하고 그 후손이 서백당 산실청에서 태어난다면 음⋅양택의 길기(吉氣)를 받아 현인이 탄생할 것으로 판단된다. 따라서 본고에서는 현인 출생의 시기예측을 다루지 못한 점이 아쉬우나 양동 마을 후손들의 풍수적 관심과 의지는 마을의 자랑거리이며 희망이다. 이러한 생각은 마을 주민에게 생활에 활력소를 줄뿐만 아니라 자라나는 후세에 인성(人性)과 행복한 삶을 영위할 수 있는 좋은 환경에 있다.
There is an old saying that A Great Person is born in the geographical soul energy. In 'Myeongsanron(명산론) it is said that a great person is born and raised receiving the energy of Eumtaek(음택) and Yangtaek(양택). Especially, as the Seobaekdang(서백당) has been told a noble Birthplace (Yangtaek) of Three Great People, the Yongdong Village has an advantageous situation for the daughters' children in the view of Pungsujiri theory. First, As Yangdong Village is surrounded by the mountains like Laseong(羅城), the village is well locked from the outer energy. Second, A branch delivered from the village's mother Mountain, Seolchang Mt., is surrounded by range after range as the inner mountain of Backhoe of Seobaekdang calmly. Third, from the side yard of Seobaekdang, Ansan is located in the Seongju Mt.(성주산). In the Pungsujiri theory, we consider the Three branches and Six headed directions as the most excellent directions. Specially Seobaekdang(서백당) is considered as a good place for the daughters' children as it is located on the Hill branched from Backhoe(백호). According to <Juyeog(주역)>, as the Sonbang(巽方) and Baekho are consideded to give blessings to the daughters. Also Seobaekdang, with the power of Seongju Mt as the Mokche(목체) of Sonbang(손방) has produced many distinguished scholars and talented writers, who were the sons of the eldest daughters. The South side of Inner branch of Seobaekdang, is low that Yopung (凹风) blows toward the side. In order to prevent the bad energy of the wind, they built a gate building which didn't come into sight at a glance. Seobaekdang, located in the south, is an ideal site as a placement of Baesanimsu(배산임수). The Inner branch(Anshan(안산) and the over branch (Josan(조산) are shaped generally like a flat Earth Body (Toche(토체) or a round Golden Body(Geumche(금체). From the view of the Gwangajeong(관가정), The shape of the Over branch(Josan(조산) is said to produce figures of high government positions. Yangdong village prospers until nowadays as it has the Geographic merits in the Pungsujiri theory that can produce many prominent figures. The grave of Lee Su Whe, the grandfather of Lee Eun Jeuk, has many inadequate conditions if we put together the balance of Yin and Yang, Yong and Water and the Sasinsa or Pagu(破口). However, the grave of Lee Sung Rae, His great- grandfather, has a true Yong(용) and a great Hyeol(穴) in spite of a few faults in Backhoe(백호). Moreover, it is almost a complete Grave as Hyeoljariro(혈자리). The Pagu(파구)of this Grave has also a good self-direction(自生向) as a way of Potae(포대) of Sadeguk(사대국). Specially, The beautiful Okdae Mt.(玉帶砂) had a great influence on Lee Eun Jeuks. We can say that thanks to the Pungsu of the Grave, Lee Eun Jeuk grew to be a talented scholar and an able government official. Among many good points of the Grave of his great-grandfather, the function of the reflective mirror in Sasinsa(四神砂) and the land from the view of the mouth of a river are well equipped. The water topography(水勢) of the Grave is also vital because it meets mountain branches and water from the view of the combination of Yin and Yang seeping from the left to the right. Also, in the Inner Branch (Ansan안산), The triplet(The Samtaesa 삼태사) and Jupiter(목성) are facing Hyel(혈). So the Grave is well qualified to produce a talented scholar, a wise man and an able government official. If we analyze the condition of a propitious site for grave, we may report that the ch'i or gene (同氣感應)that can influence on the descendants is three or four generations. So if we conclude all the facts, Whe Je (Lee Eun Jeuk) was greatly influenced by his great grand-father. When we examine main ridge of Eumtaek and Yang(음․양택), it has something in common to be divide into The Two Range and tied to make the Hyeol(穴). Eventually, all the Eumtaek and Yang flow their branches into the The White Tiger(Backho 백호) to make he Hyeol(穴). The Blue Dragon(Chungyong청룡) has a characteristics to follow The White Tiger(Backho). In the aspects of the motive to give fortunes to the descendants, if The White Tiger(Backho) is superior to others, women can bring fortunes for the family. As these aspect of The White Tiger(Backho) makes the eldest son of the family would win and succeed, so the mountains and streams influenced on the branches of The White Tiger(Backho) which has a similar shape. It is considered that in The Birth place in the Seobaekdang locating under the The White Tiger(Backho), the Wise and Great Man, Lee Eun Jeuk was born. When we sum up these situations of the Nature from the Pungsu theory, the Yangteak(양택) in the Seobaekdang had the most great influence on Whe Je. From now on, if we lay our ancestors' body in state on a hill that has a good White Tiger(Backho) and Blue Dragon(Chungyong), another wise descendant with good fortune will be born in The Birth place in the Seobaekdang. I am so sorry not to study on the view to foretell the coming time of the birth of a Wise Descendant in my paper. But I am proud that the Yangdong villagers are interested in the Pungsu, the Nature of Yangdong. Their interest and their will to study Pungsu theory are the village's pride and hope. The Nature of Yang dong provide the energy and conditions to live a happy life for the descendants of the village.
인걸은 지령(地靈)이라는 말이 있듯이 ‘명산론’ 에서 인재는 음택과 양택의 기(氣)를 받아 태어나고 길러진다고 하였다. 특히 서백당은 삼현 출생지지의 양택으로 전해지고 있으며, 마을형성 초창기부터 외손에게 유리한 풍수지리적인 형세를 구비하고 있다. 그것은 첫째 주위의 산들이 양동마을을 중심으로 나성(羅城)을 이루어 잘 감싸고 있어 관쇄가 잘 되어 있다. 둘째 마을의 진산인 설창산에서 분벽한 맥이 서백당의 백호안산으로 겹겹으로 유정하게 감싸고 있다. 셋째로 서백당 옆 마당에서 보면 안산이 손방(巽方)에 성주봉이 있다는 점이다. 풍수에서 삼길∙육수방은 아주 좋은 방위로 본다. 특히 서백당은 백호에서 분맥한 능선에서 자리 잡고 있기 때문에 외손지지로 해석하고 있다. <주역>에서 장녀에 해당하는 손방(巽方)과 백호가 딸에게 발복을 안겨준다는 측면이 일맥상통하는 점이다. 서백당은 역시 장녀가 낳은 자손이 손방의 목체인 성주산의 기운을 받아 학자, 명필가 등의 인재가 나온다는 말이다. 서백당의 남쪽 안산 일부가 낮아 요풍(凹風)을 받는다. 그 대책으로 대문채를 건립하여 꺼진 곳에서 불어오는 바람의 살기를 막았으며, 눈에 보이지 않게 했다. 서백당의 배치는 남향에 배산임수의 명당형 배치이다. 양동마을 주변 안산이나 조산의 형상이 평평한 토체 또는 둥근 금체가 주종을 이루는 산세이다. 관가정에서 본 조산들의 모습은 금체와 마체(天馬)로 풍수에서 벼슬이 나온다고 본다. 양동마을은 인물을 많이 배출할 수 있는 풍수적 조건을 갖추고 있기 때문에 오늘날 까지도 마을이 번성하고 있다. 회재 이언적의 조부 이수회 산소는 사신사나 파구, 용과 물의 음양배합 등을 풍수적으로 종합해 보면 미비한 점이 많다. 그러나 증조부 이숭례의 묘지는 백호에 약간의 흠이 있으나 용이 참되고 진혈〔龍眞穴的〕이다. 여기에다 파구도 4대국 포태법으로 자생향으로 좋아 완벽에 가까운 혈자리로 판단된다. 특히 부친 산소의 아름다운 옥대사는 회재가 문신이며 유학자가 되는데 풍수적으로 영향을 주었다고 판단된다. 그 중에서도 증조부 산소는 사신사의 반사경기능이나 수구관쇄 잘 되고, 묘지의 수세도 좌수도우로 산과 물의 음양배합이 잘 부합되어 생기가 있다. 또 안산에 삼태사와 목성이 혈을 조응하고 있으므로 문신이며 유학자, 현인이 출생할 환경을 갖추었다고 본다. 명당의 조건을 형기적으로 분석하였을 때 음택에서 후손에게 가장 많은 영향력을 줄 수 있는 동기 감응은 3-4 대로 보고 있다. 결국 회재의 경우도 증조부의 영향을 가장 많이 받았다고 볼 수 있다. 또한 음•양택의 주능선을 보면 주산에 이분벽(二分擘)한 다음 백호 줄기(우출맥)에 결혈된 것이 공통점이다. 결국 음•양택 모두 백호에 모든 지기가 유입되어 결혈이 되고, 청룡은 백호를 호종하는 형상을 하고 있는 점이 특징이다. 발복 측면에서 보면 백호가 좋으면 풍수에서 여자로 인하여 가문에 발복이 시작된다고 한다. 백호의 이러한 모습은 장자승생기(葬者乘生氣)하여 자손에게 동기감응 하듯, 산천도 유사한 형상을 한 백호자락 아래 진혈의 음택과 설창산의 백호자락에 서백당 산실청의 좋은 지기가 서로 상보적(相補的)인 감응(感應)작용을 하여 이언적과 같은 현인이 출생했다고 생각한다. 이러한 형세를 풍수적으로 요약해 보면 회재가 동방5현이 되기까지는 증조부 묘지와 태어났던 서백당의 영향을 가장 많이 받았다. 향후 이숭례 묘지와 같이 백호와 청룡이 우수한 능선에 조상을 안치하고 그 후손이 서백당 산실청에서 태어난다면 음⋅양택의 길기(吉氣)를 받아 현인이 탄생할 것으로 판단된다. 따라서 본고에서는 현인 출생의 시기예측을 다루지 못한 점이 아쉬우나 양동 마을 후손들의 풍수적 관심과 의지는 마을의 자랑거리이며 희망이다. 이러한 생각은 마을 주민에게 생활에 활력소를 줄뿐만 아니라 자라나는 후세에 인성(人性)과 행복한 삶을 영위할 수 있는 좋은 환경에 있다.
There is an old saying that A Great Person is born in the geographical soul energy. In 'Myeongsanron(명산론) it is said that a great person is born and raised receiving the energy of Eumtaek(음택) and Yangtaek(양택). Especially, as the Seobaekdang(서백당) has been told a noble Birthplace (Yangtaek) of Three Great People, the Yongdong Village has an advantageous situation for the daughters' children in the view of Pungsujiri theory. First, As Yangdong Village is surrounded by the mountains like Laseong(羅城), the village is well locked from the outer energy. Second, A branch delivered from the village's mother Mountain, Seolchang Mt., is surrounded by range after range as the inner mountain of Backhoe of Seobaekdang calmly. Third, from the side yard of Seobaekdang, Ansan is located in the Seongju Mt.(성주산). In the Pungsujiri theory, we consider the Three branches and Six headed directions as the most excellent directions. Specially Seobaekdang(서백당) is considered as a good place for the daughters' children as it is located on the Hill branched from Backhoe(백호). According to <Juyeog(주역)>, as the Sonbang(巽方) and Baekho are consideded to give blessings to the daughters. Also Seobaekdang, with the power of Seongju Mt as the Mokche(목체) of Sonbang(손방) has produced many distinguished scholars and talented writers, who were the sons of the eldest daughters. The South side of Inner branch of Seobaekdang, is low that Yopung (凹风) blows toward the side. In order to prevent the bad energy of the wind, they built a gate building which didn't come into sight at a glance. Seobaekdang, located in the south, is an ideal site as a placement of Baesanimsu(배산임수). The Inner branch(Anshan(안산) and the over branch (Josan(조산) are shaped generally like a flat Earth Body (Toche(토체) or a round Golden Body(Geumche(금체). From the view of the Gwangajeong(관가정), The shape of the Over branch(Josan(조산) is said to produce figures of high government positions. Yangdong village prospers until nowadays as it has the Geographic merits in the Pungsujiri theory that can produce many prominent figures. The grave of Lee Su Whe, the grandfather of Lee Eun Jeuk, has many inadequate conditions if we put together the balance of Yin and Yang, Yong and Water and the Sasinsa or Pagu(破口). However, the grave of Lee Sung Rae, His great- grandfather, has a true Yong(용) and a great Hyeol(穴) in spite of a few faults in Backhoe(백호). Moreover, it is almost a complete Grave as Hyeoljariro(혈자리). The Pagu(파구)of this Grave has also a good self-direction(自生向) as a way of Potae(포대) of Sadeguk(사대국). Specially, The beautiful Okdae Mt.(玉帶砂) had a great influence on Lee Eun Jeuks. We can say that thanks to the Pungsu of the Grave, Lee Eun Jeuk grew to be a talented scholar and an able government official. Among many good points of the Grave of his great-grandfather, the function of the reflective mirror in Sasinsa(四神砂) and the land from the view of the mouth of a river are well equipped. The water topography(水勢) of the Grave is also vital because it meets mountain branches and water from the view of the combination of Yin and Yang seeping from the left to the right. Also, in the Inner Branch (Ansan안산), The triplet(The Samtaesa 삼태사) and Jupiter(목성) are facing Hyel(혈). So the Grave is well qualified to produce a talented scholar, a wise man and an able government official. If we analyze the condition of a propitious site for grave, we may report that the ch'i or gene (同氣感應)that can influence on the descendants is three or four generations. So if we conclude all the facts, Whe Je (Lee Eun Jeuk) was greatly influenced by his great grand-father. When we examine main ridge of Eumtaek and Yang(음․양택), it has something in common to be divide into The Two Range and tied to make the Hyeol(穴). Eventually, all the Eumtaek and Yang flow their branches into the The White Tiger(Backho 백호) to make he Hyeol(穴). The Blue Dragon(Chungyong청룡) has a characteristics to follow The White Tiger(Backho). In the aspects of the motive to give fortunes to the descendants, if The White Tiger(Backho) is superior to others, women can bring fortunes for the family. As these aspect of The White Tiger(Backho) makes the eldest son of the family would win and succeed, so the mountains and streams influenced on the branches of The White Tiger(Backho) which has a similar shape. It is considered that in The Birth place in the Seobaekdang locating under the The White Tiger(Backho), the Wise and Great Man, Lee Eun Jeuk was born. When we sum up these situations of the Nature from the Pungsu theory, the Yangteak(양택) in the Seobaekdang had the most great influence on Whe Je. From now on, if we lay our ancestors' body in state on a hill that has a good White Tiger(Backho) and Blue Dragon(Chungyong), another wise descendant with good fortune will be born in The Birth place in the Seobaekdang. I am so sorry not to study on the view to foretell the coming time of the birth of a Wise Descendant in my paper. But I am proud that the Yangdong villagers are interested in the Pungsu, the Nature of Yangdong. Their interest and their will to study Pungsu theory are the village's pride and hope. The Nature of Yang dong provide the energy and conditions to live a happy life for the descendants of the village.
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