본 연구의 목적은 2007년도부터 국가지원사업으로 전국적으로 시행되고 있는 중증장애인 활동보조서비스에 대해 자립생활 이념 및 지원사업의 중요성을 검토하고, 로버트와 테일러가 말하는 정책 분석 기준 틀에 기준하여 급여대상, 급여내용, 전달체계, 재원 4가지를 분석하여 문제점을 파악하고, 현재 장애인 당사자의 다양한 특성 및 환경 등을 포괄하는 활동보조지원사업이 될 수 있는 정책 개선방안을 모색해 보고자 한다. 이는 현 장애인 활동보조지원사업의 주요 쟁점 및 현황 등을 분석함으로써 자립생활능력 향상을 위한 효과성 있는 정책을 수립하고, 효율적인 서비스 지원을 실현하기 위한 기초가 될 것이다. 본 연구의 활동보조지원사업에 대한 운영실태에 대한 개선방안은 다음과 같다. 자립생활 능력 향상을 위한 장애인의 선택권과 자율성의 극대화하기 위해서 활동보조지원사업의 확대 정책을 강화하여야 한다. 이용률이 낮은 것에 대한 원인을 찾아 다수의 장애인이 서비스를 제공 받도록 하며, 장애 유형과 특성에 맞는 활동보조지원 서비스 영역과 인정시간을 증가시키고, 질 높은 서비스를 제공하기 위한 활동보조인 교육의 ...
본 연구의 목적은 2007년도부터 국가지원사업으로 전국적으로 시행되고 있는 중증장애인 활동보조서비스에 대해 자립생활 이념 및 지원사업의 중요성을 검토하고, 로버트와 테일러가 말하는 정책 분석 기준 틀에 기준하여 급여대상, 급여내용, 전달체계, 재원 4가지를 분석하여 문제점을 파악하고, 현재 장애인 당사자의 다양한 특성 및 환경 등을 포괄하는 활동보조지원사업이 될 수 있는 정책 개선방안을 모색해 보고자 한다. 이는 현 장애인 활동보조지원사업의 주요 쟁점 및 현황 등을 분석함으로써 자립생활능력 향상을 위한 효과성 있는 정책을 수립하고, 효율적인 서비스 지원을 실현하기 위한 기초가 될 것이다. 본 연구의 활동보조지원사업에 대한 운영실태에 대한 개선방안은 다음과 같다. 자립생활 능력 향상을 위한 장애인의 선택권과 자율성의 극대화하기 위해서 활동보조지원사업의 확대 정책을 강화하여야 한다. 이용률이 낮은 것에 대한 원인을 찾아 다수의 장애인이 서비스를 제공 받도록 하며, 장애 유형과 특성에 맞는 활동보조지원 서비스 영역과 인정시간을 증가시키고, 질 높은 서비스를 제공하기 위한 활동보조인 교육의 통합 교육 매뉴얼을 구성하여야 하며, 중개기관 등의 전달체계간의 상호 정보교환으로 불필요한 예산 낭비를 예방하고, 다각적인 서비스 지원 정책을 통합적으로 추진해야 할 것이다. 따라서 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 장애인의 완전한 지역사회 참여와 이를 통한 사회통합을 충실하게 실현하기 위해 활동보조서비스 제도구축과 새로운 전달체계의 확립이 필요하다. 둘째, 활동보조서비스를 제공하는 자립생활 관련기관에 의한 활동보조서비스의 제공 능력 확충이 필요하다. 셋째, 서비스 이용 능력을 고취시킬 수 있도록 하기 위해 서비스 이용 장애인과 활동보조인에게 활동보조서비스에 대한 교육(훈련)이 필요하다. 넷째, 자립생활관련 기관 실무자의 역량강화를 위한 개입이 필요하다. 장애인 활동보조서비스가 효과적으로 제공되기 위해서는 자립생활관련 기관의 실무자들이 서비스가 필요한 장애인들을 적극적으로 찾아나서는 일과, 서비스 소비자인 장애인들을 훈련시키고 교육시키는 업무, 서비스와 서비스 체계구축을 위한 각종 자원들과의 연계방안을 만들어내는 것이 필요하다.
본 연구의 목적은 2007년도부터 국가지원사업으로 전국적으로 시행되고 있는 중증장애인 활동보조서비스에 대해 자립생활 이념 및 지원사업의 중요성을 검토하고, 로버트와 테일러가 말하는 정책 분석 기준 틀에 기준하여 급여대상, 급여내용, 전달체계, 재원 4가지를 분석하여 문제점을 파악하고, 현재 장애인 당사자의 다양한 특성 및 환경 등을 포괄하는 활동보조지원사업이 될 수 있는 정책 개선방안을 모색해 보고자 한다. 이는 현 장애인 활동보조지원사업의 주요 쟁점 및 현황 등을 분석함으로써 자립생활능력 향상을 위한 효과성 있는 정책을 수립하고, 효율적인 서비스 지원을 실현하기 위한 기초가 될 것이다. 본 연구의 활동보조지원사업에 대한 운영실태에 대한 개선방안은 다음과 같다. 자립생활 능력 향상을 위한 장애인의 선택권과 자율성의 극대화하기 위해서 활동보조지원사업의 확대 정책을 강화하여야 한다. 이용률이 낮은 것에 대한 원인을 찾아 다수의 장애인이 서비스를 제공 받도록 하며, 장애 유형과 특성에 맞는 활동보조지원 서비스 영역과 인정시간을 증가시키고, 질 높은 서비스를 제공하기 위한 활동보조인 교육의 통합 교육 매뉴얼을 구성하여야 하며, 중개기관 등의 전달체계간의 상호 정보교환으로 불필요한 예산 낭비를 예방하고, 다각적인 서비스 지원 정책을 통합적으로 추진해야 할 것이다. 따라서 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 장애인의 완전한 지역사회 참여와 이를 통한 사회통합을 충실하게 실현하기 위해 활동보조서비스 제도구축과 새로운 전달체계의 확립이 필요하다. 둘째, 활동보조서비스를 제공하는 자립생활 관련기관에 의한 활동보조서비스의 제공 능력 확충이 필요하다. 셋째, 서비스 이용 능력을 고취시킬 수 있도록 하기 위해 서비스 이용 장애인과 활동보조인에게 활동보조서비스에 대한 교육(훈련)이 필요하다. 넷째, 자립생활관련 기관 실무자의 역량강화를 위한 개입이 필요하다. 장애인 활동보조서비스가 효과적으로 제공되기 위해서는 자립생활관련 기관의 실무자들이 서비스가 필요한 장애인들을 적극적으로 찾아나서는 일과, 서비스 소비자인 장애인들을 훈련시키고 교육시키는 업무, 서비스와 서비스 체계구축을 위한 각종 자원들과의 연계방안을 만들어내는 것이 필요하다.
The purpose of this study is to review the importance of the supporting project and ideology of independent life regarding the activity support service for the severely disabled, which has been nationally enforced as a national support project since 2007. This study analyzes the four items of paymen...
The purpose of this study is to review the importance of the supporting project and ideology of independent life regarding the activity support service for the severely disabled, which has been nationally enforced as a national support project since 2007. This study analyzes the four items of payment subject, payment contents, delivery system, and finances in conformity to the policy analysis basis referred to by Robert and Taylor to understand the problems. It then seeks for improvement measures in the policy that can become an activity support project that covers the various characteristics and environment of currently disabled subjects. This analyzes the key issues and situations of the current activity support project for the disabled, and will become a stepping stone in establishing effective policies for improving their independent living abilities, and for realizing efficient service support. The improvement measures for the operational conditions of the activity support project are as follows: In order to maximize the selective rights and independence of the disabled to improve their independent living abilities, the policy of expanding this activity support project must be strengthened. The reason for the low rate of usage must be found to allow more disabled persons to receive services. Service areas of activity support and recognized time that fits the disability form and characteristics must be increased. Integrated education manual must be consisted for activity supporters' education to provide high quality services. Unnecessary budget expenditures must be prevented through mutual information exchanges between delivery systems, including medium agencies. Also, diversified service support policies must be integrated for promotion. Therefore, the propositions are as follows: Firstly, to faithfully realize social integration through the complete participation of the disabled in local communities, there is the need for the establishment of a new delivery system and activity support service system. Secondly, there is the need to increase the capacity for providing activity support services by institutions related to independent life providing activity support services. Thirdly, education (training) is required for activity supporters and the disabled using this service on activity support services, to promote the service utilization abilities. Fourthly, there is the need for intervention to strengthen the capacity of hands-on staff of independent living-related institutions. In order to effectively provide activity support services for the disabled, hands-on staff of independent living-related institutions must actively seek out the disabled in need of such services, while educating and training the disabled who are the service consumers are also required. Lastly, it is required to create a linkage measure between such services and various resources for establishing such a service system.
The purpose of this study is to review the importance of the supporting project and ideology of independent life regarding the activity support service for the severely disabled, which has been nationally enforced as a national support project since 2007. This study analyzes the four items of payment subject, payment contents, delivery system, and finances in conformity to the policy analysis basis referred to by Robert and Taylor to understand the problems. It then seeks for improvement measures in the policy that can become an activity support project that covers the various characteristics and environment of currently disabled subjects. This analyzes the key issues and situations of the current activity support project for the disabled, and will become a stepping stone in establishing effective policies for improving their independent living abilities, and for realizing efficient service support. The improvement measures for the operational conditions of the activity support project are as follows: In order to maximize the selective rights and independence of the disabled to improve their independent living abilities, the policy of expanding this activity support project must be strengthened. The reason for the low rate of usage must be found to allow more disabled persons to receive services. Service areas of activity support and recognized time that fits the disability form and characteristics must be increased. Integrated education manual must be consisted for activity supporters' education to provide high quality services. Unnecessary budget expenditures must be prevented through mutual information exchanges between delivery systems, including medium agencies. Also, diversified service support policies must be integrated for promotion. Therefore, the propositions are as follows: Firstly, to faithfully realize social integration through the complete participation of the disabled in local communities, there is the need for the establishment of a new delivery system and activity support service system. Secondly, there is the need to increase the capacity for providing activity support services by institutions related to independent life providing activity support services. Thirdly, education (training) is required for activity supporters and the disabled using this service on activity support services, to promote the service utilization abilities. Fourthly, there is the need for intervention to strengthen the capacity of hands-on staff of independent living-related institutions. In order to effectively provide activity support services for the disabled, hands-on staff of independent living-related institutions must actively seek out the disabled in need of such services, while educating and training the disabled who are the service consumers are also required. Lastly, it is required to create a linkage measure between such services and various resources for establishing such a service system.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.