본인의 내면에 무엇이 숨겨져 있는지는 정확하게 알 수 없다. 나의 평온은 어디서 오는 것 이고 나의 분노는 어디서 오는 것 인지 명확히는 알 수 없다. 인간의 정신이란 너무나 복잡한 부분이라 명확한 정의를 내리기도 힘들고 자기 자신이 주체하기에 우리의 의지는 너무나 미약하다. 하지만 주체 할 수 없는 인간의 정신은 위대한 예술을 탄생시키기도 한다. 또한 그 예술은 인간의 정신을 감성으로 뒤흔들어 놓기도 한다. 그러므로 인간의 정신은 위대한 것이라고 본인은 생각한다. 그러나 예술은 직관적 사고와의 이상적 균형을 통해 타당성을 찾을 수 있고 타인과의 교감 역시 이루어진다. 본인의 작업은 바라보는 대상으로서의 여성이 아니라 자신의 경험을 표현하는 주체로서의 여성성 표현이다. 그러나 여성의 무의식적인 내면세계에서 오는 여성 특유의 감수성, 욕망과 고통, 쾌락과 사랑을 작업으로 풀어내 보려는 나의 욕구는 단지 나의 경험으로서만 그려내기에는 한계가 있음이 분명하다. 개인적 경험에서 나오는 감정은 시간이 지남에 따라 흐려지고 모두가 공감할 수 있는 영역 밖에 존재하기 때문이다. 이런 점에서 본인은 이 이상적 균형을 이루기 위해 정신 분석이라는 이론에 많은 무게를 두고 있다. 본인이 느끼면서도 명확하게 밝혀내지 못하는 많은 감정들에 대해 정신 분석이라는 학문은 결코 그것이 나만의 고민이 아닌 무의식적인 내면세계에서 오는 여성들의 여러 가지 감수성 중에 한부분이라는 것을 설명해 준다. 그러나 본인 작업은 정신분석의 관점에서 모두 해석될 수 없으며 나 자신 또한 그 학문의 깊이를 모두 헤아리지 못한다. 물론 정신분석이라는 학문과 개개인의 감수성 사이에는 차이가 있을 수밖에 없다. 사실 나에게 있어서도 정신분석 이론들의 연구 자체가 본인 작업의 모든 의구심을 해소해 주지는 못한다. 다만 나의 내면을 스스로 분석하는 데 있어서 그들과의 공통점을 찾을 수 있다는 것은 내 작업의 당위성을 형성하는데 도움을 준다. 본인의 작업에 대한 재발견을 하게 해주었던 정신분석학은 나의 히스테리적 욕망의 근원을 파헤쳐주는 테라피스트와도 같은 역할을 하기 때문이다. 예를 들어 대학원 초기까지의 작업을 욕정에 굶주린 동물에 비교한다면 정신분석이라는 학문을 접한 그 이후의 작업은 욕정과 사랑을 구별 할 줄 아는 인간의 행위로 설명할 수 있겠다. 그 전까지의 작업은 감정에 많이 의존한 작업이었고 그 이후의 작업은 이성적 사고력과의 균형을 맞추기 위해 노력한 작업이다. 본인의 작업은 무의식적인 면에서 구조화 된 것이고 그 형식 또한 유년시절부터 좋아하던 개인의 취향에 맞춰져 있기 때문에 나의 창작 행위는 정체성을 찾아가는 동시에 나를 치료하는 과정의 행위로서 그 의미를 지닌다. 본 논문은 ...
본인의 내면에 무엇이 숨겨져 있는지는 정확하게 알 수 없다. 나의 평온은 어디서 오는 것 이고 나의 분노는 어디서 오는 것 인지 명확히는 알 수 없다. 인간의 정신이란 너무나 복잡한 부분이라 명확한 정의를 내리기도 힘들고 자기 자신이 주체하기에 우리의 의지는 너무나 미약하다. 하지만 주체 할 수 없는 인간의 정신은 위대한 예술을 탄생시키기도 한다. 또한 그 예술은 인간의 정신을 감성으로 뒤흔들어 놓기도 한다. 그러므로 인간의 정신은 위대한 것이라고 본인은 생각한다. 그러나 예술은 직관적 사고와의 이상적 균형을 통해 타당성을 찾을 수 있고 타인과의 교감 역시 이루어진다. 본인의 작업은 바라보는 대상으로서의 여성이 아니라 자신의 경험을 표현하는 주체로서의 여성성 표현이다. 그러나 여성의 무의식적인 내면세계에서 오는 여성 특유의 감수성, 욕망과 고통, 쾌락과 사랑을 작업으로 풀어내 보려는 나의 욕구는 단지 나의 경험으로서만 그려내기에는 한계가 있음이 분명하다. 개인적 경험에서 나오는 감정은 시간이 지남에 따라 흐려지고 모두가 공감할 수 있는 영역 밖에 존재하기 때문이다. 이런 점에서 본인은 이 이상적 균형을 이루기 위해 정신 분석이라는 이론에 많은 무게를 두고 있다. 본인이 느끼면서도 명확하게 밝혀내지 못하는 많은 감정들에 대해 정신 분석이라는 학문은 결코 그것이 나만의 고민이 아닌 무의식적인 내면세계에서 오는 여성들의 여러 가지 감수성 중에 한부분이라는 것을 설명해 준다. 그러나 본인 작업은 정신분석의 관점에서 모두 해석될 수 없으며 나 자신 또한 그 학문의 깊이를 모두 헤아리지 못한다. 물론 정신분석이라는 학문과 개개인의 감수성 사이에는 차이가 있을 수밖에 없다. 사실 나에게 있어서도 정신분석 이론들의 연구 자체가 본인 작업의 모든 의구심을 해소해 주지는 못한다. 다만 나의 내면을 스스로 분석하는 데 있어서 그들과의 공통점을 찾을 수 있다는 것은 내 작업의 당위성을 형성하는데 도움을 준다. 본인의 작업에 대한 재발견을 하게 해주었던 정신분석학은 나의 히스테리적 욕망의 근원을 파헤쳐주는 테라피스트와도 같은 역할을 하기 때문이다. 예를 들어 대학원 초기까지의 작업을 욕정에 굶주린 동물에 비교한다면 정신분석이라는 학문을 접한 그 이후의 작업은 욕정과 사랑을 구별 할 줄 아는 인간의 행위로 설명할 수 있겠다. 그 전까지의 작업은 감정에 많이 의존한 작업이었고 그 이후의 작업은 이성적 사고력과의 균형을 맞추기 위해 노력한 작업이다. 본인의 작업은 무의식적인 면에서 구조화 된 것이고 그 형식 또한 유년시절부터 좋아하던 개인의 취향에 맞춰져 있기 때문에 나의 창작 행위는 정체성을 찾아가는 동시에 나를 치료하는 과정의 행위로서 그 의미를 지닌다. 본 논문은 어린 시절부터 지금까지의 본인의 내면에 있던 정신세계를 살펴보고 거기에 따른 본인 작업과의 연관성을 분석해봄으로써 이제까지의 작업을 정리해 볼 수 있는 계기를 마련해 주었고, 여성으로서의 본인의 감수성을 작업과 연관시키려는 데에 더욱 깊이를 더해 주고 있다. 이러한 계기를 발판으로 삼아 앞으로의 작업 방향에 있어서도 나 자신의 정신적인 영역과 더불어 타자의 세계를 아우르는 사회문화적인 영역으로 확대되기를 기대해 본다.
본인의 내면에 무엇이 숨겨져 있는지는 정확하게 알 수 없다. 나의 평온은 어디서 오는 것 이고 나의 분노는 어디서 오는 것 인지 명확히는 알 수 없다. 인간의 정신이란 너무나 복잡한 부분이라 명확한 정의를 내리기도 힘들고 자기 자신이 주체하기에 우리의 의지는 너무나 미약하다. 하지만 주체 할 수 없는 인간의 정신은 위대한 예술을 탄생시키기도 한다. 또한 그 예술은 인간의 정신을 감성으로 뒤흔들어 놓기도 한다. 그러므로 인간의 정신은 위대한 것이라고 본인은 생각한다. 그러나 예술은 직관적 사고와의 이상적 균형을 통해 타당성을 찾을 수 있고 타인과의 교감 역시 이루어진다. 본인의 작업은 바라보는 대상으로서의 여성이 아니라 자신의 경험을 표현하는 주체로서의 여성성 표현이다. 그러나 여성의 무의식적인 내면세계에서 오는 여성 특유의 감수성, 욕망과 고통, 쾌락과 사랑을 작업으로 풀어내 보려는 나의 욕구는 단지 나의 경험으로서만 그려내기에는 한계가 있음이 분명하다. 개인적 경험에서 나오는 감정은 시간이 지남에 따라 흐려지고 모두가 공감할 수 있는 영역 밖에 존재하기 때문이다. 이런 점에서 본인은 이 이상적 균형을 이루기 위해 정신 분석이라는 이론에 많은 무게를 두고 있다. 본인이 느끼면서도 명확하게 밝혀내지 못하는 많은 감정들에 대해 정신 분석이라는 학문은 결코 그것이 나만의 고민이 아닌 무의식적인 내면세계에서 오는 여성들의 여러 가지 감수성 중에 한부분이라는 것을 설명해 준다. 그러나 본인 작업은 정신분석의 관점에서 모두 해석될 수 없으며 나 자신 또한 그 학문의 깊이를 모두 헤아리지 못한다. 물론 정신분석이라는 학문과 개개인의 감수성 사이에는 차이가 있을 수밖에 없다. 사실 나에게 있어서도 정신분석 이론들의 연구 자체가 본인 작업의 모든 의구심을 해소해 주지는 못한다. 다만 나의 내면을 스스로 분석하는 데 있어서 그들과의 공통점을 찾을 수 있다는 것은 내 작업의 당위성을 형성하는데 도움을 준다. 본인의 작업에 대한 재발견을 하게 해주었던 정신분석학은 나의 히스테리적 욕망의 근원을 파헤쳐주는 테라피스트와도 같은 역할을 하기 때문이다. 예를 들어 대학원 초기까지의 작업을 욕정에 굶주린 동물에 비교한다면 정신분석이라는 학문을 접한 그 이후의 작업은 욕정과 사랑을 구별 할 줄 아는 인간의 행위로 설명할 수 있겠다. 그 전까지의 작업은 감정에 많이 의존한 작업이었고 그 이후의 작업은 이성적 사고력과의 균형을 맞추기 위해 노력한 작업이다. 본인의 작업은 무의식적인 면에서 구조화 된 것이고 그 형식 또한 유년시절부터 좋아하던 개인의 취향에 맞춰져 있기 때문에 나의 창작 행위는 정체성을 찾아가는 동시에 나를 치료하는 과정의 행위로서 그 의미를 지닌다. 본 논문은 어린 시절부터 지금까지의 본인의 내면에 있던 정신세계를 살펴보고 거기에 따른 본인 작업과의 연관성을 분석해봄으로써 이제까지의 작업을 정리해 볼 수 있는 계기를 마련해 주었고, 여성으로서의 본인의 감수성을 작업과 연관시키려는 데에 더욱 깊이를 더해 주고 있다. 이러한 계기를 발판으로 삼아 앞으로의 작업 방향에 있어서도 나 자신의 정신적인 영역과 더불어 타자의 세계를 아우르는 사회문화적인 영역으로 확대되기를 기대해 본다.
What is hidden inside me is not clear. Where does my peace or anger come from? It is hard to know precisely. The mental of human being is too complicated to define, and human will is too weak to sustain. However, the unsustainable human mind can bring out a great art. The art also shakes off th...
What is hidden inside me is not clear. Where does my peace or anger come from? It is hard to know precisely. The mental of human being is too complicated to define, and human will is too weak to sustain. However, the unsustainable human mind can bring out a great art. The art also shakes off the human mind turning into sensitivity. I, therefore, believe that the mental of human being is great. But, the relevance of art can be found in its ideal balance with intrinsic thinking, and so does the mutual sympathy. My works tries to express feminity not as an object but as a subject who can express her own experience. However, there must be a limit to demonstrate my intention to express unique feminine sensitivity, desire and pain, and pleasure and love only with my handful experience. The emotion out of personal experience can be blurred as time goes on because it exists beyond the territory where everybody can feel sympathy. In this respect, I weigh high on psychological analysis in order to reach an ideal equilibrium. As to diverse emotions which a person can feel but is not able to clarify, the psychological analysis explains that it is not one's isolated agony, but a part of many sensitive mental conditions that comes out of the unconscious inner world. However, my works cannot be explained completely from the psychological perspective, and I myself have no understanding to measure the depth of the academic subject. Of course, psychological analysis as an academic subject and sensitivity cannot but to have a gap. In fact, to me, the theories of psychological analysis cannot resolve every questions of my work. It, however, helps me to justify my works as it makes me to find the common things in the analysis of my inner world. The psychoanalysis that helps rediscover my works plays a role as a therapist in digging out the foundation of my hysterical desire. For example, while my early postgraduate period is compared to an animal in full of lustful desire, the works after I encountered the psychoanalysis can be regarded as a human's activity who can distinguish lust from love. I used to depend on my emotion previously, but after that I have tried to make a balance with my rational thinking. My works have been structured in terms of unconsciousness, and it fits to my personal favorite from my youth. Therefore, my artistic performance means not only to pursue my identity but also to heal myself. This thesis gives an opportunity to reflect my works by investigating my inner mental world from youth up to now and by analyzing the connection of it with my works. It deepens my understanding as a woman to link my sensitivity to my works. Based on this, I expect that my works can be extended to put together the world of others as well as my mental area.
What is hidden inside me is not clear. Where does my peace or anger come from? It is hard to know precisely. The mental of human being is too complicated to define, and human will is too weak to sustain. However, the unsustainable human mind can bring out a great art. The art also shakes off the human mind turning into sensitivity. I, therefore, believe that the mental of human being is great. But, the relevance of art can be found in its ideal balance with intrinsic thinking, and so does the mutual sympathy. My works tries to express feminity not as an object but as a subject who can express her own experience. However, there must be a limit to demonstrate my intention to express unique feminine sensitivity, desire and pain, and pleasure and love only with my handful experience. The emotion out of personal experience can be blurred as time goes on because it exists beyond the territory where everybody can feel sympathy. In this respect, I weigh high on psychological analysis in order to reach an ideal equilibrium. As to diverse emotions which a person can feel but is not able to clarify, the psychological analysis explains that it is not one's isolated agony, but a part of many sensitive mental conditions that comes out of the unconscious inner world. However, my works cannot be explained completely from the psychological perspective, and I myself have no understanding to measure the depth of the academic subject. Of course, psychological analysis as an academic subject and sensitivity cannot but to have a gap. In fact, to me, the theories of psychological analysis cannot resolve every questions of my work. It, however, helps me to justify my works as it makes me to find the common things in the analysis of my inner world. The psychoanalysis that helps rediscover my works plays a role as a therapist in digging out the foundation of my hysterical desire. For example, while my early postgraduate period is compared to an animal in full of lustful desire, the works after I encountered the psychoanalysis can be regarded as a human's activity who can distinguish lust from love. I used to depend on my emotion previously, but after that I have tried to make a balance with my rational thinking. My works have been structured in terms of unconsciousness, and it fits to my personal favorite from my youth. Therefore, my artistic performance means not only to pursue my identity but also to heal myself. This thesis gives an opportunity to reflect my works by investigating my inner mental world from youth up to now and by analyzing the connection of it with my works. It deepens my understanding as a woman to link my sensitivity to my works. Based on this, I expect that my works can be extended to put together the world of others as well as my mental area.
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