미국에서 아동이 정신과를 찾게 되는 가장 흔한 원인이 ADHD 때문이라고 한다. 정신병원 외래 환자 중 50%정도가 ADHD인 것으로 추정 되고 있다. 오늘날 교육현장에서 가장 흔하고 쉽게 접하게 되는 아동들의 한 유형이 주의력결핍 및 충동성-과잉행동장애(ADHD) 아동이다. ADHD 아동의 특징에는 크게 주의력 결핍, 충동성, 과잉행동이 있으며 교육과정에 있어서 교사가 지도하기 가장 어려운 아동이 되는 것이 현실이다. 이러한 문제들은 아동이 비교적 ...
미국에서 아동이 정신과를 찾게 되는 가장 흔한 원인이 ADHD 때문이라고 한다. 정신병원 외래 환자 중 50%정도가 ADHD인 것으로 추정 되고 있다. 오늘날 교육현장에서 가장 흔하고 쉽게 접하게 되는 아동들의 한 유형이 주의력결핍 및 충동성-과잉행동장애(ADHD) 아동이다. ADHD 아동의 특징에는 크게 주의력 결핍, 충동성, 과잉행동이 있으며 교육과정에 있어서 교사가 지도하기 가장 어려운 아동이 되는 것이 현실이다. 이러한 문제들은 아동이 비교적 어린 시절에 나타나며 경우에 따라서 나중에 나타나기도 하며 일반 아동의 성장과정 속에 생기는 경험과 비슷하므로 ADHD 의 진단은 신중하게 판단하여야 한다. 또한 ADHD 아동은 학업성취도가 낮고 원만한 교우관계 형성도 어려워 부정적인 자아를 형성하게 된다. 조기 치료가 이루어지지 않을 경우 우울증, 학습장애, 약물 남용, 알코올 중독, 반사회적 성격장애, 기분장애의 발병 위험요인 등과 같은 다른 문제 요인들로 발전할 수 있기 때문에 조기 발견하여 문제행동을 수정하는 것이 이차적으로 파생하는 여러 문제를 예방하는 차원에서도 아주 중요하다고 할 수 있다. ADHD 아동의 문제행동을 개선시키기 위한 중재 방법으로 약물치료, 행동치료, 인지-행동치료로 나눌 수 있으나 본 논문은 아동들이 집단과의 상호작용 속에서 이루어지는 음악활동을 통해 그들이 갖고 있는 문제행동 개선에 미치는 영향을 알아보고 달크로즈 교수법과의 상관성 관계를 알아보는데 의의를 두고 있다. 음악활동은 ADHD 아동들에게 주의집중, 기억, 공간과 신체의 지각, 타인과의 접촉, 사회적 상호 작용, 상상력, 민감성, 창의력을 증진시키는 데 도움을 줄 뿐만 아니라 큰 영향을 끼치고 있다. 그 중에서 달크로즈 교수법은 음악에 대한 신체의 반응을 강화함으로써 감각경험과 지적 경험이 하나의 인격 운동적 경험으로 합체되는 음악교육 접근법이다. 특히 달크로즈 교수법 중 유리드믹스는 ADHD 아동이 음악을 몸 전체로 느끼고 체험하여 리듬감을 갖도록 하였고 솔페이즈도 학생들에게 쉽게 음정의 구분이 이루어지도록 음정에 대한 민감성을 길러준다. 즉흥연주는 학생들의 창의성과 상상력의 신장에 많은 영향을 끼친다. 이러한 달크로즈 교수법의 활용은 ADHD 아동의 내재된 에너지를 표출 할 수 있게 하고 자신의 차례를 기다리는 연습 등을 통해 주의력 결핍 및 과잉행동, 충동성의 문제 행동들이 점차적으로 개선되어지게 된다.
미국에서 아동이 정신과를 찾게 되는 가장 흔한 원인이 ADHD 때문이라고 한다. 정신병원 외래 환자 중 50%정도가 ADHD인 것으로 추정 되고 있다. 오늘날 교육현장에서 가장 흔하고 쉽게 접하게 되는 아동들의 한 유형이 주의력결핍 및 충동성-과잉행동장애(ADHD) 아동이다. ADHD 아동의 특징에는 크게 주의력 결핍, 충동성, 과잉행동이 있으며 교육과정에 있어서 교사가 지도하기 가장 어려운 아동이 되는 것이 현실이다. 이러한 문제들은 아동이 비교적 어린 시절에 나타나며 경우에 따라서 나중에 나타나기도 하며 일반 아동의 성장과정 속에 생기는 경험과 비슷하므로 ADHD 의 진단은 신중하게 판단하여야 한다. 또한 ADHD 아동은 학업성취도가 낮고 원만한 교우관계 형성도 어려워 부정적인 자아를 형성하게 된다. 조기 치료가 이루어지지 않을 경우 우울증, 학습장애, 약물 남용, 알코올 중독, 반사회적 성격장애, 기분장애의 발병 위험요인 등과 같은 다른 문제 요인들로 발전할 수 있기 때문에 조기 발견하여 문제행동을 수정하는 것이 이차적으로 파생하는 여러 문제를 예방하는 차원에서도 아주 중요하다고 할 수 있다. ADHD 아동의 문제행동을 개선시키기 위한 중재 방법으로 약물치료, 행동치료, 인지-행동치료로 나눌 수 있으나 본 논문은 아동들이 집단과의 상호작용 속에서 이루어지는 음악활동을 통해 그들이 갖고 있는 문제행동 개선에 미치는 영향을 알아보고 달크로즈 교수법과의 상관성 관계를 알아보는데 의의를 두고 있다. 음악활동은 ADHD 아동들에게 주의집중, 기억, 공간과 신체의 지각, 타인과의 접촉, 사회적 상호 작용, 상상력, 민감성, 창의력을 증진시키는 데 도움을 줄 뿐만 아니라 큰 영향을 끼치고 있다. 그 중에서 달크로즈 교수법은 음악에 대한 신체의 반응을 강화함으로써 감각경험과 지적 경험이 하나의 인격 운동적 경험으로 합체되는 음악교육 접근법이다. 특히 달크로즈 교수법 중 유리드믹스는 ADHD 아동이 음악을 몸 전체로 느끼고 체험하여 리듬감을 갖도록 하였고 솔페이즈도 학생들에게 쉽게 음정의 구분이 이루어지도록 음정에 대한 민감성을 길러준다. 즉흥연주는 학생들의 창의성과 상상력의 신장에 많은 영향을 끼친다. 이러한 달크로즈 교수법의 활용은 ADHD 아동의 내재된 에너지를 표출 할 수 있게 하고 자신의 차례를 기다리는 연습 등을 통해 주의력 결핍 및 과잉행동, 충동성의 문제 행동들이 점차적으로 개선되어지게 된다.
The most common cause known for which children visit the psychiatric clinic in the USA is ADHD. It is estimated that approximately half of the psychiatric outpatients suffer from ADHD. These days, one of the most frequently-displayed types of children in educational sites is the children in attentio...
The most common cause known for which children visit the psychiatric clinic in the USA is ADHD. It is estimated that approximately half of the psychiatric outpatients suffer from ADHD. These days, one of the most frequently-displayed types of children in educational sites is the children in attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Children in ADHD roughly features attention deficit, compulsive behavior and hyperactivity, and they are becoming the most difficult children to which teachers instruct in educational course. As such problem are usually found in their younger ages (but some display in later ages in some cases) and it is similar with the experiences generated through the growth process of ordinary children, the diagnosis of ADHD should be carefully determined. In addition, children in ADHD form a negative ego as they display low academic achievement levels and difficulty in forming good relationship with friends. Therefore, early discovery and correction of problematic behaviors are extremely important to prevent any potential secondly-derived problem such as depression, learning disorder, drug abuse, alcoholism, antisocial character disorder, affective disorder, et cetera which may be caused wihout early treatment. The mediations for improving problematic behaviors of children in ADHD may be classified into medication treatment, behavior treatment and recognition-behavior treatment, but this study concentrates on finding how musical activities of children conducted in the course of interaction with groups affect the improvement in their problematic behaviors and also finding the interrelationship with Dalcroze Education Methods. Musical activities help and have a big influence on children in ADHD in terms of the enhancement of attention, concentration, memory, recognition of space and body, contact with others, social interaction, imagination, sensitivity and creativity. Among the activities, Dalcroze Education Methods is the approach through musical education in which sensational and intellectual experiences are unified in a personality-training experience based on strengthening of physical responses toward music.
The most common cause known for which children visit the psychiatric clinic in the USA is ADHD. It is estimated that approximately half of the psychiatric outpatients suffer from ADHD. These days, one of the most frequently-displayed types of children in educational sites is the children in attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). Children in ADHD roughly features attention deficit, compulsive behavior and hyperactivity, and they are becoming the most difficult children to which teachers instruct in educational course. As such problem are usually found in their younger ages (but some display in later ages in some cases) and it is similar with the experiences generated through the growth process of ordinary children, the diagnosis of ADHD should be carefully determined. In addition, children in ADHD form a negative ego as they display low academic achievement levels and difficulty in forming good relationship with friends. Therefore, early discovery and correction of problematic behaviors are extremely important to prevent any potential secondly-derived problem such as depression, learning disorder, drug abuse, alcoholism, antisocial character disorder, affective disorder, et cetera which may be caused wihout early treatment. The mediations for improving problematic behaviors of children in ADHD may be classified into medication treatment, behavior treatment and recognition-behavior treatment, but this study concentrates on finding how musical activities of children conducted in the course of interaction with groups affect the improvement in their problematic behaviors and also finding the interrelationship with Dalcroze Education Methods. Musical activities help and have a big influence on children in ADHD in terms of the enhancement of attention, concentration, memory, recognition of space and body, contact with others, social interaction, imagination, sensitivity and creativity. Among the activities, Dalcroze Education Methods is the approach through musical education in which sensational and intellectual experiences are unified in a personality-training experience based on strengthening of physical responses toward music.
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