<국문초록> 본 연구는 항공레저스포츠산업 소비자의 선택속성에 따른 차이 연구를 규명하여 종사자와 지도자에게 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구대상은 항공레저스포츠시설 이용자들을 모집단으로 단순무작위추출법을 활용하여 총 380부를 표집 하였으며, 실제 분석에 사용된 자료는 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나, 조사내용이 일부가 누락되고 회수하지 못한 자료까지 합하여 35부를 제외한 345명이다. 자료 수집을 위한 연구도구는 '항공레저스포츠산업 소비자의 선택속성에 따른 차이 연구'의 설문지를 사용하였으며 신뢰도 검사 결과 .620~.847 사이에 위치함으로써 신뢰할 수 있는 결과를 측정하였다. 인구사회학적 특성을 알아보기 위하여 ...
<국문초록> 본 연구는 항공레저스포츠산업 소비자의 선택속성에 따른 차이 연구를 규명하여 종사자와 지도자에게 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구대상은 항공레저스포츠시설 이용자들을 모집단으로 단순무작위추출법을 활용하여 총 380부를 표집 하였으며, 실제 분석에 사용된 자료는 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나, 조사내용이 일부가 누락되고 회수하지 못한 자료까지 합하여 35부를 제외한 345명이다. 자료 수집을 위한 연구도구는 '항공레저스포츠산업 소비자의 선택속성에 따른 차이 연구'의 설문지를 사용하였으며 신뢰도 검사 결과 .620~.847 사이에 위치함으로써 신뢰할 수 있는 결과를 측정하였다. 인구사회학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였으며, SPSSWIN ver. 17.0프로그램을 활용하여 모형의 가설검증을 위해 빈도분석, t-검증, ANOVA를 실시하였으며, 자료 분석의 목적에 맞게 연구방법과 절차를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 선택속성의 차이에 대한 t-test 결과로 가격이 유의한 차이를 보였으며 프로그램, 인적자원, 시설, 환경은 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 연령에 따른 선택속성요인의 차이를 규명하기 위한 일원변량 분석을 한 결과로 가격(p<.001, F=5.963)요인과, 인적자원(p<.05, F=2.761)요인 그리고 환경(p<.05, F=2.438)요인이 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 직업에 따른 선택속성 요인의 차이에 대한 결과는 환경요인을 제외한 모든 요인이 유의한 차이를 나타냈으며 프로그램, 인적자원, 시설요인(p<.05), 가격요인(p.<01)의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 월 소득에 따른 선택속성 요인의 차이에 대해 분석한 결과 프로그램, 가격, 인적자원 요인에서 유의한 차이를 보였다. 다섯째, 종목에 따른 선택속성 요인의 차이에 대한 결과 가격(p<.001)요인과, 인적자원(p<.01)요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 여섯째, 참여 년 수에 따른 선택속성 요인에 대한 차이를 분석한 결과로 가격(p<.001)요인이 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 일곱째, 거주 지역에 따른 선택속성 요인의 차이에 대한 결과 시설요인을 제외한 모든 요인 즉 프로그램, 환경(p<.01), 가격, 인적자원(p<.001)요인에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
<국문초록> 본 연구는 항공레저스포츠산업 소비자의 선택속성에 따른 차이 연구를 규명하여 종사자와 지도자에게 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구대상은 항공레저스포츠시설 이용자들을 모집단으로 단순무작위추출법을 활용하여 총 380부를 표집 하였으며, 실제 분석에 사용된 자료는 불성실하게 응답한 자료로 판단되거나, 조사내용이 일부가 누락되고 회수하지 못한 자료까지 합하여 35부를 제외한 345명이다. 자료 수집을 위한 연구도구는 '항공레저스포츠산업 소비자의 선택속성에 따른 차이 연구'의 설문지를 사용하였으며 신뢰도 검사 결과 .620~.847 사이에 위치함으로써 신뢰할 수 있는 결과를 측정하였다. 인구사회학적 특성을 알아보기 위하여 빈도분석을 실시하였으며, SPSS WIN ver. 17.0프로그램을 활용하여 모형의 가설검증을 위해 빈도분석, t-검증, ANOVA를 실시하였으며, 자료 분석의 목적에 맞게 연구방법과 절차를 통해 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 선택속성의 차이에 대한 t-test 결과로 가격이 유의한 차이를 보였으며 프로그램, 인적자원, 시설, 환경은 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 연령에 따른 선택속성요인의 차이를 규명하기 위한 일원변량 분석을 한 결과로 가격(p<.001, F=5.963)요인과, 인적자원(p<.05, F=2.761)요인 그리고 환경(p<.05, F=2.438)요인이 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 직업에 따른 선택속성 요인의 차이에 대한 결과는 환경요인을 제외한 모든 요인이 유의한 차이를 나타냈으며 프로그램, 인적자원, 시설요인(p<.05), 가격요인(p.<01)의 수준에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 월 소득에 따른 선택속성 요인의 차이에 대해 분석한 결과 프로그램, 가격, 인적자원 요인에서 유의한 차이를 보였다. 다섯째, 종목에 따른 선택속성 요인의 차이에 대한 결과 가격(p<.001)요인과, 인적자원(p<.01)요인에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 여섯째, 참여 년 수에 따른 선택속성 요인에 대한 차이를 분석한 결과로 가격(p<.001)요인이 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 일곱째, 거주 지역에 따른 선택속성 요인의 차이에 대한 결과 시설요인을 제외한 모든 요인 즉 프로그램, 환경(p<.01), 가격, 인적자원(p<.001)요인에서는 통계적으로 유의한 차이가 나타났다.
The purpose of this study was to examine difference in selection attributes in the consumers of the air leisure sports industry and provide basic materials for service workers and coaches. The subjects of study were selected from the user population of air leisure sports facilities by simple random...
The purpose of this study was to examine difference in selection attributes in the consumers of the air leisure sports industry and provide basic materials for service workers and coaches. The subjects of study were selected from the user population of air leisure sports facilities by simple random sampling. A total of 380 users were sampled and among the data collected, 35 samples with insincere or omitted answers and which could not be collected were excluded and finally 345 samples were used for the analysis. The research instrument for data collection was a questionnaire entitled 'A Study on Difference of Selection Attributes in Consumers of the Air Leisure Sports Industry' and measured reliable results at .620~.847 of reliability. Frequency analysis was used to examine demographic characteristics and frequency test, t-test, and ANOVA were conducted for hypothesis test of model using SPSS WIN ver. 17.0 program. Finally the following results were derived through the purposive method and procedure of data analysis. First, the analysis result of t-test of difference in selection attributes by gender showed that while there was a significant difference in price, no significant difference was found in program, human resources, facilities, and environment. Second, the analysis result of one-way ANOVA of difference in selection attributes by age showed that there was a statistically significant difference in price(p<.001, F=5.963), human resources(p<.05, F=2.761), and environment(p<.05, F=2.438). Third, the analysis result of difference in selection attributes by occupation showed that there was a significant difference in all factors but environment and a statistically significant difference was found in program, human resources, facilities(p<.05), and price(p<.01). Fourth, the analysis result of difference in selection attributes by monthly income showed that there was a significant difference in program, price, and human resources. Fifth, the analysis result of difference in selection attributes by item showed that there was a statistically significant difference in price(p<.001) and program(p<.01). Sixth, the analysis result of difference in selection attributes by participation period showed that there was a statistically significant difference in price(p<.001). Finally, the analysis result of difference in selection attributes by place of residence showed that there was a statistically significant difference in all factors[program, environment(p<.01), price, human resources(p<.001)] but facilities.
The purpose of this study was to examine difference in selection attributes in the consumers of the air leisure sports industry and provide basic materials for service workers and coaches. The subjects of study were selected from the user population of air leisure sports facilities by simple random sampling. A total of 380 users were sampled and among the data collected, 35 samples with insincere or omitted answers and which could not be collected were excluded and finally 345 samples were used for the analysis. The research instrument for data collection was a questionnaire entitled 'A Study on Difference of Selection Attributes in Consumers of the Air Leisure Sports Industry' and measured reliable results at .620~.847 of reliability. Frequency analysis was used to examine demographic characteristics and frequency test, t-test, and ANOVA were conducted for hypothesis test of model using SPSS WIN ver. 17.0 program. Finally the following results were derived through the purposive method and procedure of data analysis. First, the analysis result of t-test of difference in selection attributes by gender showed that while there was a significant difference in price, no significant difference was found in program, human resources, facilities, and environment. Second, the analysis result of one-way ANOVA of difference in selection attributes by age showed that there was a statistically significant difference in price(p<.001, F=5.963), human resources(p<.05, F=2.761), and environment(p<.05, F=2.438). Third, the analysis result of difference in selection attributes by occupation showed that there was a significant difference in all factors but environment and a statistically significant difference was found in program, human resources, facilities(p<.05), and price(p<.01). Fourth, the analysis result of difference in selection attributes by monthly income showed that there was a significant difference in program, price, and human resources. Fifth, the analysis result of difference in selection attributes by item showed that there was a statistically significant difference in price(p<.001) and program(p<.01). Sixth, the analysis result of difference in selection attributes by participation period showed that there was a statistically significant difference in price(p<.001). Finally, the analysis result of difference in selection attributes by place of residence showed that there was a statistically significant difference in all factors[program, environment(p<.01), price, human resources(p<.001)] but facilities.
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