중등학교 가정과 의생활분야의 실험·실습 교구 개발 : 천연 면 생리대 DIY Package 개발 Development of Experiment-Practice Teaching Tools for the Area of Clothing and Textiles in Secondary Home Economics : Development of natural cotton pad DIY package원문보기
기술·가정 교과의 창의적 능력과 실천적 목표를 달성하기 위해 실험·실습이 강조되어야 함에도 불구하고 현재 기술·가정 교과의 실험·실습 운영에는 문제점이 많다. 입시 중심의 교육에서 기본 시수도 턱없이 부족한데다 대부분의 수엽이 이론 중심으로 이루어지고 있어 학습자들의 실험·실습 경험의 기회를 충분히 갖지 못하여 교과 내용을 잘 이해하지 못해 교과의 흥미와 실생활의 활용 동기가 낮은 것으로 나타났다(김용희, 2002). 이러한 문제점으로 볼 때 실습한 것은 가정과 교육과정과, 학교의 설비나 사회의 요구에 적합하도록 가정과 교과서의 내용이 제고되어야 할 것이며, 실험·실습이 어려운 점으로 부각되는 시설의 확보가 필요하고, 시수가 줄어듦에 따른 시간의 부족으로 제대로 갖추어진 실습을 하기가 어려운 실정이다. 위와 같은 교육환경을 고려한 본 연구자는 고등학교 기술·가정과 l학년의 [직물을 이용한 생활용품 만들기] 단원에서 친환경 면 생리대 만들기를 적용하여 가정과 수업의 실기방법을 연구함과 동시에 친환경 면 생리대의 여학생들의 건강과 환경의 대한 인식을 조사하여 연구 검토하여 고등학교 수업에 적용하도록 개발하였다. 본 연구를 다음과 같이 요약하였다. 천연 면 생리대 교구개발을 위해 먼저 대안생리대 ...
기술·가정 교과의 창의적 능력과 실천적 목표를 달성하기 위해 실험·실습이 강조되어야 함에도 불구하고 현재 기술·가정 교과의 실험·실습 운영에는 문제점이 많다. 입시 중심의 교육에서 기본 시수도 턱없이 부족한데다 대부분의 수엽이 이론 중심으로 이루어지고 있어 학습자들의 실험·실습 경험의 기회를 충분히 갖지 못하여 교과 내용을 잘 이해하지 못해 교과의 흥미와 실생활의 활용 동기가 낮은 것으로 나타났다(김용희, 2002). 이러한 문제점으로 볼 때 실습한 것은 가정과 교육과정과, 학교의 설비나 사회의 요구에 적합하도록 가정과 교과서의 내용이 제고되어야 할 것이며, 실험·실습이 어려운 점으로 부각되는 시설의 확보가 필요하고, 시수가 줄어듦에 따른 시간의 부족으로 제대로 갖추어진 실습을 하기가 어려운 실정이다. 위와 같은 교육환경을 고려한 본 연구자는 고등학교 기술·가정과 l학년의 [직물을 이용한 생활용품 만들기] 단원에서 친환경 면 생리대 만들기를 적용하여 가정과 수업의 실기방법을 연구함과 동시에 친환경 면 생리대의 여학생들의 건강과 환경의 대한 인식을 조사하여 연구 검토하여 고등학교 수업에 적용하도록 개발하였다. 본 연구를 다음과 같이 요약하였다. 천연 면 생리대 교구개발을 위해 먼저 대안생리대 시장조사를 하여 다양한 디자인 및 소재를 조사하여 본 연구자가 교구에 맞도록 재구성하였다. 먼저, 소재는 건강과 환경을 고려한 오가닉 코튼(Organic cotton)과 흡습성과 쾌적성을 고려한 면 소재를 사용하였으며, 청결을 유지하기 위한 방수 천을 사용하였다. 두 번째, 디자인 및 패턴은 대안 생리대 시장을 조사한 결과 일체형과 분리형으로 분류되었다. 이 중 선호도가 높은 분리형으로 채택하였으며, 패턴은 기본형에서 본 연구자가 수정 보완하여 제작하였다. 세 번째, 바느질법은 초등학교 실과의 의생활 분야 실습내용과 중학교 의복마련과 관리에서 이미 이수한 내용으로 적용시켰으므로 고동학교 1학년 학생들이 하기에 쉽고 간단한 바느질법을 적용하였다. 이는 학교 실정과 교사와 학생들의 편이를 위하여 본 연구자가 개발한 것으로 이미 마름질 옷감과 모든 재료가 한 곳에 있는 DIY Package이다. 또한 완성품의 사진과 보관법을 알려주고 세탁 법까지도 환경을 고려한 내용과 실생활에 유용한 내용으로 구성하였다. 천연 면 생리대 교구를 적용한 교수-학습지도안 '갑'종을 <부록2>에 별첨하였으나 간단하게 요약하면, 고등학교 수업시간 50분을 적용하여 총 3차시로 구성하였으며 1·2차시는 연속수업으로 수업 초반부에 천연 면 생리대와 일반 일회용 생리대를 비교하여 발표하도록 하여 l 천연 면 생리대가 환경, 건강, 비용적, 정서적 측면 등 여러 가지 좋은 점이 있음을 인식시켰다. 그렇게 함으로써 학생들에게 흥미도를 높일 수 있도록 하였고 I 만드는 순서와 방법을 알려주어 수행평가로 반영하도록 하였으며, 또한 평가에 대한 접수배점을 학생들에게 미리 알려주어 학생들의 실습 태도를 바르게 하도록 유도하였다. 마지막 3차시에는 학생들이 직접 제작한 천연 면 생리대를 자기평가와 교사평가를 평가하도록 하였다. 또한 다른 친구들의 작품을 비교하여 봄으로써 다른 사람이 만든 것을 평가할 수 있는 능력과 안목을 기르도록 하였다. 본 연구에서는 현행 중고등학교 가정과 교과서 의복 만들기 실습내용 중 바느질하기를 통해 학생들이 갖는 성취감과 정서적인 안정감과 실생활에서의 활용도 등이 학생들에게 미치는 영향력을 연구, 이를 토대로 가정과 의생활 영역의 바느질부분에 대한 중요성을 인식시켰다. 또한 일상생활과 밀접한 관련이 있음을 알도록 하고 표현력, 창조력의 신장과 청소년기의 정서교육에 도움이 되고자 한다. 본 연구자가 개발한 천연 면 생리대는 직물을 이용한 생활용품 만들기 단원뿐만 아니라 환경교육과 청소년들의 성교육과 연계하여 실시하는 방안을 고려해 볼만 하겠다. 교과과정에 있지 않는 내용이므로 아직은 많은 연구자들이 체계적인 연구를 본격적으로 하지는 않지만 앞으로는 보다 적극적인 연구가 진행될 것이라 생각된다. 이렇듯 가정과 교육과정에 천연 면 생리대 만들기 교육은 일석삼조의 교육 효과를 거둘 수 있는 교구이며 교육내용으로도 적절할 것으로 판단된다. 앞으로 보다 많은 여성과 학생들이 천연 면 생리대를 만들어서 사용할 수 있기를 바란다.
기술·가정 교과의 창의적 능력과 실천적 목표를 달성하기 위해 실험·실습이 강조되어야 함에도 불구하고 현재 기술·가정 교과의 실험·실습 운영에는 문제점이 많다. 입시 중심의 교육에서 기본 시수도 턱없이 부족한데다 대부분의 수엽이 이론 중심으로 이루어지고 있어 학습자들의 실험·실습 경험의 기회를 충분히 갖지 못하여 교과 내용을 잘 이해하지 못해 교과의 흥미와 실생활의 활용 동기가 낮은 것으로 나타났다(김용희, 2002). 이러한 문제점으로 볼 때 실습한 것은 가정과 교육과정과, 학교의 설비나 사회의 요구에 적합하도록 가정과 교과서의 내용이 제고되어야 할 것이며, 실험·실습이 어려운 점으로 부각되는 시설의 확보가 필요하고, 시수가 줄어듦에 따른 시간의 부족으로 제대로 갖추어진 실습을 하기가 어려운 실정이다. 위와 같은 교육환경을 고려한 본 연구자는 고등학교 기술·가정과 l학년의 [직물을 이용한 생활용품 만들기] 단원에서 친환경 면 생리대 만들기를 적용하여 가정과 수업의 실기방법을 연구함과 동시에 친환경 면 생리대의 여학생들의 건강과 환경의 대한 인식을 조사하여 연구 검토하여 고등학교 수업에 적용하도록 개발하였다. 본 연구를 다음과 같이 요약하였다. 천연 면 생리대 교구개발을 위해 먼저 대안생리대 시장조사를 하여 다양한 디자인 및 소재를 조사하여 본 연구자가 교구에 맞도록 재구성하였다. 먼저, 소재는 건강과 환경을 고려한 오가닉 코튼(Organic cotton)과 흡습성과 쾌적성을 고려한 면 소재를 사용하였으며, 청결을 유지하기 위한 방수 천을 사용하였다. 두 번째, 디자인 및 패턴은 대안 생리대 시장을 조사한 결과 일체형과 분리형으로 분류되었다. 이 중 선호도가 높은 분리형으로 채택하였으며, 패턴은 기본형에서 본 연구자가 수정 보완하여 제작하였다. 세 번째, 바느질법은 초등학교 실과의 의생활 분야 실습내용과 중학교 의복마련과 관리에서 이미 이수한 내용으로 적용시켰으므로 고동학교 1학년 학생들이 하기에 쉽고 간단한 바느질법을 적용하였다. 이는 학교 실정과 교사와 학생들의 편이를 위하여 본 연구자가 개발한 것으로 이미 마름질 옷감과 모든 재료가 한 곳에 있는 DIY Package이다. 또한 완성품의 사진과 보관법을 알려주고 세탁 법까지도 환경을 고려한 내용과 실생활에 유용한 내용으로 구성하였다. 천연 면 생리대 교구를 적용한 교수-학습지도안 '갑'종을 <부록2>에 별첨하였으나 간단하게 요약하면, 고등학교 수업시간 50분을 적용하여 총 3차시로 구성하였으며 1·2차시는 연속수업으로 수업 초반부에 천연 면 생리대와 일반 일회용 생리대를 비교하여 발표하도록 하여 l 천연 면 생리대가 환경, 건강, 비용적, 정서적 측면 등 여러 가지 좋은 점이 있음을 인식시켰다. 그렇게 함으로써 학생들에게 흥미도를 높일 수 있도록 하였고 I 만드는 순서와 방법을 알려주어 수행평가로 반영하도록 하였으며, 또한 평가에 대한 접수배점을 학생들에게 미리 알려주어 학생들의 실습 태도를 바르게 하도록 유도하였다. 마지막 3차시에는 학생들이 직접 제작한 천연 면 생리대를 자기평가와 교사평가를 평가하도록 하였다. 또한 다른 친구들의 작품을 비교하여 봄으로써 다른 사람이 만든 것을 평가할 수 있는 능력과 안목을 기르도록 하였다. 본 연구에서는 현행 중고등학교 가정과 교과서 의복 만들기 실습내용 중 바느질하기를 통해 학생들이 갖는 성취감과 정서적인 안정감과 실생활에서의 활용도 등이 학생들에게 미치는 영향력을 연구, 이를 토대로 가정과 의생활 영역의 바느질부분에 대한 중요성을 인식시켰다. 또한 일상생활과 밀접한 관련이 있음을 알도록 하고 표현력, 창조력의 신장과 청소년기의 정서교육에 도움이 되고자 한다. 본 연구자가 개발한 천연 면 생리대는 직물을 이용한 생활용품 만들기 단원뿐만 아니라 환경교육과 청소년들의 성교육과 연계하여 실시하는 방안을 고려해 볼만 하겠다. 교과과정에 있지 않는 내용이므로 아직은 많은 연구자들이 체계적인 연구를 본격적으로 하지는 않지만 앞으로는 보다 적극적인 연구가 진행될 것이라 생각된다. 이렇듯 가정과 교육과정에 천연 면 생리대 만들기 교육은 일석삼조의 교육 효과를 거둘 수 있는 교구이며 교육내용으로도 적절할 것으로 판단된다. 앞으로 보다 많은 여성과 학생들이 천연 면 생리대를 만들어서 사용할 수 있기를 바란다.
Experiment-practice should be emphasized for developing creative abilities and achieving the practical goals of the technology-home economics curriculum, but the operation of experiment-practice in the current technology-home economics curriculum has many problems. The basic number of classes is too...
Experiment-practice should be emphasized for developing creative abilities and achieving the practical goals of the technology-home economics curriculum, but the operation of experiment-practice in the current technology-home economics curriculum has many problems. The basic number of classes is too small in current education oriented to the entrance examination, and most of classes are theoretical without giving learn er s enough opportunities for experiencing experiment-practice. As a result, students do not understand the contents of the curriculum and their interest in the subject and motive for application to real life are low (Kim Yong-hee, 2002). Considering these problems, it is necessary to Improve the contents of home economics textbook fittingly to the goals of the home economics curriculum, available school facilities, and requirements of the society, to secure facilities for experiment-practice, and to increase the number of classes for having well-structured practice. Based on today' s educational environment as presented above, the present researcher studied a practice method in home economics class by applying environment-friendly cotton pad making to the unit 'Daily Necessaries Making Using Textile' In technology-home economics for 1s t-ye ar high school students, surveyed female students' perception of health and environment in connection to environment-friendly cotton pads, and applied the method to high school class. The results of this study are summarized as follows. In order to develop a natural cotton pad teaching tool, the present researcher surveyed the alternative pad market, investigated vanous designs and materials, and designed a teaching tool based on the results. First, used materials were organic cotton for health and environment, cotton for hygroscopicity and pleasantness, and waterproof fabric for sanitation. Second, as to design and pattern, according to the survey of the alternative pad market, products were divided into one-body type and separable type. Between them, the preferred separable type was chosen, and the pattern was prepared by the present researcher through modifying the basic pattern. Third, as to sewing method, the contents of practice for the area of clothing and textiles in practical arts in elementary school and the contents covered in clothes preparation and management in middle school were applied. Thus, the sewing method was easy and simple for 1st-year high school students. This tool was developed by the present researcher in consideration of school situation and the co nvenience of teachers and students, and it is a DIY package containing cut cloth and all the other materials. In addition, it presents a photograph of a finished product and explains how to store and wash. All the contents were designed to be environment-friendly and useful in real life. Teaching-Learning Plan Type 'A' that applied the natural cotton pad teaching tool was attached as . In brief, the plan is composed of 3 sessions and 50 minutes per session, and the 1st and 2nd sessions are consecutive. At the beginning of the class, students compare a natural cotton pad with an ordinary dispos able pad and present the results so that they recognize the benefits of natural cotton pads in terms of environment, health, and cost. The classes were designed to stimulate students' interest, and instructed them on the procedure and method of making to be reflected in performance assessment. In addition, information on the assessment method was given to the students in order to induce the students to take a right attitude of practice. In the 3rd session, the natural cotton pad made by each student was assessed by the student herself and the teacher. In add ition, the students were induced to develop abilities and insight to evaluate others' works by comparing them. The present study examined how sewing among the contents of clothes making practice In current secondary home economics textbooks affect students' achievement, emotional stability, utility In real life, etc., and based on the results, emphasized the importance of sewing In the area of clothing and textiles in home economics. In addition, this study tried to help students realize that sewing IS closely related to daily life and to contribute to the development of expression and creativity and to emotional education during adolescence. The natural cotton pad developed in this study is worthy to be applied not only to the unit of daily necessaries making but also In connection to environmental education and sex education for adolescents. Because this content IS not included in the curriculum, there have not been many related studies yet but it is believed that it will be studied actively in the future. In this way, natural cotton pad making in the home economics curriculum is a suitable teaching tool and education content that can attain multiple educational effects. We hope that more women and students would make and use natural cotton pads in the future.
Experiment-practice should be emphasized for developing creative abilities and achieving the practical goals of the technology-home economics curriculum, but the operation of experiment-practice in the current technology-home economics curriculum has many problems. The basic number of classes is too small in current education oriented to the entrance examination, and most of classes are theoretical without giving learn er s enough opportunities for experiencing experiment-practice. As a result, students do not understand the contents of the curriculum and their interest in the subject and motive for application to real life are low (Kim Yong-hee, 2002). Considering these problems, it is necessary to Improve the contents of home economics textbook fittingly to the goals of the home economics curriculum, available school facilities, and requirements of the society, to secure facilities for experiment-practice, and to increase the number of classes for having well-structured practice. Based on today' s educational environment as presented above, the present researcher studied a practice method in home economics class by applying environment-friendly cotton pad making to the unit 'Daily Necessaries Making Using Textile' In technology-home economics for 1s t-ye ar high school students, surveyed female students' perception of health and environment in connection to environment-friendly cotton pads, and applied the method to high school class. The results of this study are summarized as follows. In order to develop a natural cotton pad teaching tool, the present researcher surveyed the alternative pad market, investigated vanous designs and materials, and designed a teaching tool based on the results. First, used materials were organic cotton for health and environment, cotton for hygroscopicity and pleasantness, and waterproof fabric for sanitation. Second, as to design and pattern, according to the survey of the alternative pad market, products were divided into one-body type and separable type. Between them, the preferred separable type was chosen, and the pattern was prepared by the present researcher through modifying the basic pattern. Third, as to sewing method, the contents of practice for the area of clothing and textiles in practical arts in elementary school and the contents covered in clothes preparation and management in middle school were applied. Thus, the sewing method was easy and simple for 1st-year high school students. This tool was developed by the present researcher in consideration of school situation and the co nvenience of teachers and students, and it is a DIY package containing cut cloth and all the other materials. In addition, it presents a photograph of a finished product and explains how to store and wash. All the contents were designed to be environment-friendly and useful in real life. Teaching-Learning Plan Type 'A' that applied the natural cotton pad teaching tool was attached as . In brief, the plan is composed of 3 sessions and 50 minutes per session, and the 1st and 2nd sessions are consecutive. At the beginning of the class, students compare a natural cotton pad with an ordinary dispos able pad and present the results so that they recognize the benefits of natural cotton pads in terms of environment, health, and cost. The classes were designed to stimulate students' interest, and instructed them on the procedure and method of making to be reflected in performance assessment. In addition, information on the assessment method was given to the students in order to induce the students to take a right attitude of practice. In the 3rd session, the natural cotton pad made by each student was assessed by the student herself and the teacher. In add ition, the students were induced to develop abilities and insight to evaluate others' works by comparing them. The present study examined how sewing among the contents of clothes making practice In current secondary home economics textbooks affect students' achievement, emotional stability, utility In real life, etc., and based on the results, emphasized the importance of sewing In the area of clothing and textiles in home economics. In addition, this study tried to help students realize that sewing IS closely related to daily life and to contribute to the development of expression and creativity and to emotional education during adolescence. The natural cotton pad developed in this study is worthy to be applied not only to the unit of daily necessaries making but also In connection to environmental education and sex education for adolescents. Because this content IS not included in the curriculum, there have not been many related studies yet but it is believed that it will be studied actively in the future. In this way, natural cotton pad making in the home economics curriculum is a suitable teaching tool and education content that can attain multiple educational effects. We hope that more women and students would make and use natural cotton pads in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.