음료는 우리 몸에 필요한 수분을 보충해 주는 중요한 역할을 하고 있다. 음료제조업체들은 이를 생산하여 최종 소비자에 이르기까지의 유통과정을 관리하고 있으며, 여기에는 많은 유통경로 구성원들이 참여하고 있다. 이제는 환경 변화와 더불어 과거와 달리 소비자의 욕구는 날로 다양해지고 있으며 기업체들은 이러한 소비자의 욕구를 충족하기 위해 자사의 다양한 제품을 만들어 효과적으로 소비자에게 전달하기 위해 노력하고 있다. 제조업체의 입장에서 볼 때 제품이나 서비스를 그들의 표적시장에 효율적으로 도달시켜 소비자유인을 극대화 하기위해서는 다양하고 경쟁력 있는 유통경로의 구축이 필요하며 이는 기업 목표달성을 위해 중요한 마케팅 전략중의 하나이다. 국내의 크고 작은 음료 제조업체는 자사의 유통경로를 갖고 있으며 각각의 유통경로는 자사의 경로목표와 시장의 특성에 맞추어 유통경로를 설계하여 운영되고 있다. 본 연구는 국내 음료 유통의 현상을 살펴보고 성공한 사례를 들어, 보다나은 유통경로의 모델을 구축할 수 있도록 방향을 제시하고자 하였다. 문헌 조사를 통한 유통구조에 관한 이론적인 접근과 음료 유통산업 현장의 사례를 검토 하면서 유통구조 개선을 위해 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 기업의 마케팅 목표를 달성하기 위하여 자사가 보유한 유통경로 평가를 통해 보다 경쟁력 있는 유통경로의 보완 및 설계가 필요하다는 점이다. 이는 유통경로 선진화를 도모하고 변화하는 환경 속에서 기업이 원하는 채널의 ...
음료는 우리 몸에 필요한 수분을 보충해 주는 중요한 역할을 하고 있다. 음료제조업체들은 이를 생산하여 최종 소비자에 이르기까지의 유통과정을 관리하고 있으며, 여기에는 많은 유통경로 구성원들이 참여하고 있다. 이제는 환경 변화와 더불어 과거와 달리 소비자의 욕구는 날로 다양해지고 있으며 기업체들은 이러한 소비자의 욕구를 충족하기 위해 자사의 다양한 제품을 만들어 효과적으로 소비자에게 전달하기 위해 노력하고 있다. 제조업체의 입장에서 볼 때 제품이나 서비스를 그들의 표적시장에 효율적으로 도달시켜 소비자유인을 극대화 하기위해서는 다양하고 경쟁력 있는 유통경로의 구축이 필요하며 이는 기업 목표달성을 위해 중요한 마케팅 전략중의 하나이다. 국내의 크고 작은 음료 제조업체는 자사의 유통경로를 갖고 있으며 각각의 유통경로는 자사의 경로목표와 시장의 특성에 맞추어 유통경로를 설계하여 운영되고 있다. 본 연구는 국내 음료 유통의 현상을 살펴보고 성공한 사례를 들어, 보다나은 유통경로의 모델을 구축할 수 있도록 방향을 제시하고자 하였다. 문헌 조사를 통한 유통구조에 관한 이론적인 접근과 음료 유통산업 현장의 사례를 검토 하면서 유통구조 개선을 위해 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 기업의 마케팅 목표를 달성하기 위하여 자사가 보유한 유통경로 평가를 통해 보다 경쟁력 있는 유통경로의 보완 및 설계가 필요하다는 점이다. 이는 유통경로 선진화를 도모하고 변화하는 환경 속에서 기업이 원하는 채널의 커버리지 증대를 가능하게 해 줄 것이다. 둘째, 유통경로 구성원의 이해를 바탕으로 채널 특성에 맞는 적절한 마케팅 전략의 구사가 필요하다는 점이다. 셋째, 유통경로 구성원들과 유기적인 파트너십의 구축이 필요하다. 경로 구성원들과의 상호 신뢰는 기업에게 안정적이고 경쟁력 있는 유통망을 통해 목표달성을 가능하게 해 줄 것이다.
음료는 우리 몸에 필요한 수분을 보충해 주는 중요한 역할을 하고 있다. 음료제조업체들은 이를 생산하여 최종 소비자에 이르기까지의 유통과정을 관리하고 있으며, 여기에는 많은 유통경로 구성원들이 참여하고 있다. 이제는 환경 변화와 더불어 과거와 달리 소비자의 욕구는 날로 다양해지고 있으며 기업체들은 이러한 소비자의 욕구를 충족하기 위해 자사의 다양한 제품을 만들어 효과적으로 소비자에게 전달하기 위해 노력하고 있다. 제조업체의 입장에서 볼 때 제품이나 서비스를 그들의 표적시장에 효율적으로 도달시켜 소비자유인을 극대화 하기위해서는 다양하고 경쟁력 있는 유통경로의 구축이 필요하며 이는 기업 목표달성을 위해 중요한 마케팅 전략중의 하나이다. 국내의 크고 작은 음료 제조업체는 자사의 유통경로를 갖고 있으며 각각의 유통경로는 자사의 경로목표와 시장의 특성에 맞추어 유통경로를 설계하여 운영되고 있다. 본 연구는 국내 음료 유통의 현상을 살펴보고 성공한 사례를 들어, 보다나은 유통경로의 모델을 구축할 수 있도록 방향을 제시하고자 하였다. 문헌 조사를 통한 유통구조에 관한 이론적인 접근과 음료 유통산업 현장의 사례를 검토 하면서 유통구조 개선을 위해 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 기업의 마케팅 목표를 달성하기 위하여 자사가 보유한 유통경로 평가를 통해 보다 경쟁력 있는 유통경로의 보완 및 설계가 필요하다는 점이다. 이는 유통경로 선진화를 도모하고 변화하는 환경 속에서 기업이 원하는 채널의 커버리지 증대를 가능하게 해 줄 것이다. 둘째, 유통경로 구성원의 이해를 바탕으로 채널 특성에 맞는 적절한 마케팅 전략의 구사가 필요하다는 점이다. 셋째, 유통경로 구성원들과 유기적인 파트너십의 구축이 필요하다. 경로 구성원들과의 상호 신뢰는 기업에게 안정적이고 경쟁력 있는 유통망을 통해 목표달성을 가능하게 해 줄 것이다.
Beverages fulfill an important and necessary role in our bodies due to its replenishing and hydration qualities. Beverage manufacturers manage the distribution process starting from production until it reaches the final consumer which requires a distribution workforce with complete knowledge of the ...
Beverages fulfill an important and necessary role in our bodies due to its replenishing and hydration qualities. Beverage manufacturers manage the distribution process starting from production until it reaches the final consumer which requires a distribution workforce with complete knowledge of the various distribution channels. Presently, focusing on environmental issues is increasingly becoming more important. The beverage industry has started to take note of environmental developments and is hard at work to accommodate needs from environmentally conscious consumers by producing various products. From the beverage manufacturer’s perspective, the successful and efficient implementation of competitive distribution channels for its products and services is crucial in order to efficiently reach the consumer, thereby realizing the maximum sales. This is one of the corporate goals for successfully planning and executing important marketing strategy. Regardless of size, both small and large domestic beverage manufacturers have their own tailored distribution system to accommodate their target market needs. This study aims to focus into the realities of the Korean beverage distribution channels and find examples of best practices in order to build a new model for the successful improvement of existing distribution channels. During the study, both theoretical literature pertaining to various distribution structures was researched as well as onsite investigations of the beverage distribution industry, resulting in the following implications to improve distribution structure. First, in order improve distribution channel and to achieve target, a thorough evaluation of existing distribution channels followed by a redesign of distribution channel is required. Secondly, having an appropriate marketing strategy based on the distributors characteristics is imperative. Thirdly, an organic partnership is needed with the distributors. Mutual trust between the beverage company and distributor is imperative in order to reach the target through a collaborative and competitive distribution network.
Beverages fulfill an important and necessary role in our bodies due to its replenishing and hydration qualities. Beverage manufacturers manage the distribution process starting from production until it reaches the final consumer which requires a distribution workforce with complete knowledge of the various distribution channels. Presently, focusing on environmental issues is increasingly becoming more important. The beverage industry has started to take note of environmental developments and is hard at work to accommodate needs from environmentally conscious consumers by producing various products. From the beverage manufacturer’s perspective, the successful and efficient implementation of competitive distribution channels for its products and services is crucial in order to efficiently reach the consumer, thereby realizing the maximum sales. This is one of the corporate goals for successfully planning and executing important marketing strategy. Regardless of size, both small and large domestic beverage manufacturers have their own tailored distribution system to accommodate their target market needs. This study aims to focus into the realities of the Korean beverage distribution channels and find examples of best practices in order to build a new model for the successful improvement of existing distribution channels. During the study, both theoretical literature pertaining to various distribution structures was researched as well as onsite investigations of the beverage distribution industry, resulting in the following implications to improve distribution structure. First, in order improve distribution channel and to achieve target, a thorough evaluation of existing distribution channels followed by a redesign of distribution channel is required. Secondly, having an appropriate marketing strategy based on the distributors characteristics is imperative. Thirdly, an organic partnership is needed with the distributors. Mutual trust between the beverage company and distributor is imperative in order to reach the target through a collaborative and competitive distribution network.
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