본 논문에서는 국내에서 부동산개발상품의 형태로는 최초로 분양된 반얀트리클럽앤스파서울(이하 ‘반얀트리서울’이라 한다.)이라는 회원제클럽의 회원권분양사례 분석을 통하여 부유층을 대상으로 한 회원제클럽의 VIP마케팅 양상을 밝히고자 하였다. 소득수준의 향상과 소비패턴의 다양화 및 고급화로 인해 소비자들은 단순히 의식주의 업그레이드 뿐 만 아니라, 소비자들과 비슷한 계층의 모임을 원하고, 진정한 휴식처를 찾아 기꺼이 고가의 회원권을 분양 받고자 하였으며, 국내에도 이러한 특수계층을 타겟으로 한 회원제클럽이 탄생하였고, 이러한 특수계층을 공략할 수 있는 회원제클럽의 고급수요층을 대상으로 한 ...
본 논문에서는 국내에서 부동산개발상품의 형태로는 최초로 분양된 반얀트리클럽앤스파서울(이하 ‘반얀트리서울’이라 한다.)이라는 회원제클럽의 회원권분양사례 분석을 통하여 부유층을 대상으로 한 회원제클럽의 VIP마케팅 양상을 밝히고자 하였다. 소득수준의 향상과 소비패턴의 다양화 및 고급화로 인해 소비자들은 단순히 의식주의 업그레이드 뿐 만 아니라, 소비자들과 비슷한 계층의 모임을 원하고, 진정한 휴식처를 찾아 기꺼이 고가의 회원권을 분양 받고자 하였으며, 국내에도 이러한 특수계층을 타겟으로 한 회원제클럽이 탄생하였고, 이러한 특수계층을 공략할 수 있는 회원제클럽의 고급수요층을 대상으로 한 마케팅 전략이 필요하게 되었다. 이러한 차원에서 본 연구는 반얀트리서울이라는 회원제클럽의 VIP마케팅 활동을 검토하고 반얀트리서울의 VIP마케팅 특성이 어떤 것인지를 검토하였다. 그리고, 이러한 회원제클럽에 가입한 VIP고객의 성별, 연령별, 거주지별, 직업별 등의 다양한 회원구성 현황의 분석을 통해 반얀트리서울의 회원구성 특징을 검토해 보았다. 마지막으로 본 연구에서는 반얀트리서울의 VIP마케팅 특성으로 나타난 여러 항목들을 반얀트리서울 마케팅팀원들과 FGI(Focus Group Interview, 표적집단면접)를 통하여 객관화하고자 했다. 아울러, 본 연구가 차후 이와 유사한 회원제클럽 상품의 VIP마케팅을 실행함에 있어 상품기획 단계부터 마케팅 실행 및 고객관리 단계에 이르기까지 많은 참고가 되길 희망한다.
본 논문에서는 국내에서 부동산개발상품의 형태로는 최초로 분양된 반얀트리클럽앤스파서울(이하 ‘반얀트리서울’이라 한다.)이라는 회원제클럽의 회원권분양사례 분석을 통하여 부유층을 대상으로 한 회원제클럽의 VIP마케팅 양상을 밝히고자 하였다. 소득수준의 향상과 소비패턴의 다양화 및 고급화로 인해 소비자들은 단순히 의식주의 업그레이드 뿐 만 아니라, 소비자들과 비슷한 계층의 모임을 원하고, 진정한 휴식처를 찾아 기꺼이 고가의 회원권을 분양 받고자 하였으며, 국내에도 이러한 특수계층을 타겟으로 한 회원제클럽이 탄생하였고, 이러한 특수계층을 공략할 수 있는 회원제클럽의 고급수요층을 대상으로 한 마케팅 전략이 필요하게 되었다. 이러한 차원에서 본 연구는 반얀트리서울이라는 회원제클럽의 VIP마케팅 활동을 검토하고 반얀트리서울의 VIP마케팅 특성이 어떤 것인지를 검토하였다. 그리고, 이러한 회원제클럽에 가입한 VIP고객의 성별, 연령별, 거주지별, 직업별 등의 다양한 회원구성 현황의 분석을 통해 반얀트리서울의 회원구성 특징을 검토해 보았다. 마지막으로 본 연구에서는 반얀트리서울의 VIP마케팅 특성으로 나타난 여러 항목들을 반얀트리서울 마케팅팀원들과 FGI(Focus Group Interview, 표적집단면접)를 통하여 객관화하고자 했다. 아울러, 본 연구가 차후 이와 유사한 회원제클럽 상품의 VIP마케팅을 실행함에 있어 상품기획 단계부터 마케팅 실행 및 고객관리 단계에 이르기까지 많은 참고가 되길 희망한다.
This paper examines the marketing case for Banyantree & Spa Seoul project, which is the first project for selling private club membership for VIP customers in Korean Market, in order to define particular characteristics for VIP marketing trend. Upscale of household income brings various consumption ...
This paper examines the marketing case for Banyantree & Spa Seoul project, which is the first project for selling private club membership for VIP customers in Korean Market, in order to define particular characteristics for VIP marketing trend. Upscale of household income brings various consumption trends, such as diversity and luxury. In addition, this new trend of consumption expands to private club, which is a gathering destination and provides appropriate resting service for similar income level people. This trend is a market demand for luxury membership club. In order to execute the luxury membership club project, new marketing strategy is needed for the project. In order to establish new marketing strategy, which is mentioned previous paragraph, this paper review marketing activities of Banyan Tree Project, which can be classified as a luxury private membership club, and analysis particular characteristic of VIP marketing. This paper also examines a imperial date of VIP customers based on following criteria : age group, residence, occupation, sex, in order to analysis particular characteristic of customers. In conclusion, the study utilizes a FGI (Focus Group Interview), in order to acquire objective foundation for the major arguments, which is a result of the analysis. This paper aims to be a reference for those, who is trying to plan as similar VIP marketing project.
This paper examines the marketing case for Banyantree & Spa Seoul project, which is the first project for selling private club membership for VIP customers in Korean Market, in order to define particular characteristics for VIP marketing trend. Upscale of household income brings various consumption trends, such as diversity and luxury. In addition, this new trend of consumption expands to private club, which is a gathering destination and provides appropriate resting service for similar income level people. This trend is a market demand for luxury membership club. In order to execute the luxury membership club project, new marketing strategy is needed for the project. In order to establish new marketing strategy, which is mentioned previous paragraph, this paper review marketing activities of Banyan Tree Project, which can be classified as a luxury private membership club, and analysis particular characteristic of VIP marketing. This paper also examines a imperial date of VIP customers based on following criteria : age group, residence, occupation, sex, in order to analysis particular characteristic of customers. In conclusion, the study utilizes a FGI (Focus Group Interview), in order to acquire objective foundation for the major arguments, which is a result of the analysis. This paper aims to be a reference for those, who is trying to plan as similar VIP marketing project.
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