본 연구는 기존 스마트 폰 기반 외국어교육용 어플리케이션의 현황을 분석한 후 한계와 문제점을 파악하여 양질의 중국어 교육어플리케이션을 기획•제작하는데 중점을 두고 있다.
유비 쿼터스 시대에 맞춘 새로운 패러다임의 교수-학습 연구가 대두되고 있는 현재, 실제 교육 환경에서는 전자미디어들의 사용이 빠르게 확산됨과 동시에 스마트 폰 을 기반으로 하는 교육용 응용소프트웨어 사용이 급증하고 있다. 스마트 폰 이 갖는 뛰어난 사용자 구성, 이동성, 접근 성 등의 특징으로 많은 학습자와 교수자 들은 스마트 폰 과 어플리케이션의 활용에 주목하고 있다. 이에 따라 학습자의 특성이 고려된 양질의 ...
본 연구는 기존 스마트 폰 기반 외국어교육용 어플리케이션의 현황을 분석한 후 한계와 문제점을 파악하여 양질의 중국어 교육어플리케이션을 기획•제작하는데 중점을 두고 있다.
유비 쿼터스 시대에 맞춘 새로운 패러다임의 교수-학습 연구가 대두되고 있는 현재, 실제 교육 환경에서는 전자미디어들의 사용이 빠르게 확산됨과 동시에 스마트 폰 을 기반으로 하는 교육용 응용소프트웨어 사용이 급증하고 있다. 스마트 폰 이 갖는 뛰어난 사용자 구성, 이동성, 접근 성 등의 특징으로 많은 학습자와 교수자 들은 스마트 폰 과 어플리케이션의 활용에 주목하고 있다. 이에 따라 학습자의 특성이 고려된 양질의 콘텐츠 즉 스마트 폰 에서 실제로 실행되는 응용소프트웨어인 어플리케이션의 개발에 대한 필요성이 점점 부각되고 있다. 하지만 Appstore에서 10월 한 달 동안 100위 안에 랭크 되어 판매된 중국어 교육어플리케이션은 총 11종으로 그 중 학습자 특성이 고려된 것은 현재 전무한 상태이다. 또한 한국과 중국에서 판매되고 있는 중국어 교육어플리케이션을 살펴본 결과 대다수가 스마트 폰 에 맞춰 특화된 구성이 아닌 기존 교재 혹은 웹 상에서 구현되었던 학습내용을 재사용하고 있었다. 대부분의 중국어 교육어플리케이션이 학습자의 학습 정도에 대한 평가나 피드백 없이 단순히 암기 위주의 형식으로 구성되어 있다. 이에 착안하여 우선 종류가 다양하고 사용자 구성이 뛰어난 영어 교육어플리케이션의 종류와 특징을 분석한 후 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 네 가지 영역별로 나누어 스토리보드 작성 방식으로 스마트 폰 에 특화된 중국어 교육어플리케이션을 기획하였다. 또한 스토리보드를 작성해 보았으며 마지막으로 CCTV(中国中央电视台)를 활용한 중국어 교육어플리케이션의 효과를 알아보기 위해 웹 상의 Daum까페와 스마트 폰 의 Daum 까페 어플리케이션을 연동하여 기획•제작한 후 2년 이상 중국어를 학습한 스마트 폰 소지자들 10명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 조사결과 학습자들은 CCTV를 자주 접하지는 않지만 CCTV를 활용한 중국어학습어플리케이션은 반드시 필요하다고 생각하고 있었으며 실제 학습해 본 결과 전원이 어플리케이션을 사용한 CCTV학습이 효과적이라고 답했다. 개선되어야 할 부분으로는 화면이 작아 자판입력이 어려웠다는 의견이 있었으며 또한 가장 만족하는 부분으로는 이동성이었는데, 이는 언제 어디서나 학습 할 수 있다는 유비 쿼터스 생활화의 일환으로 볼 수 있다.
사회 전 분야에 걸친 유비 쿼터스 네트워크 환경은 멀지 않은 미래에 실현 될 것이다. 따라서 사회는 현재 스마트 폰 에만 국한 된 것이 아닌 스마트 폰 과 소셜 네트워크 어플리케이션을 연계한 학습방법과 언제 어디서든 중국어 정보를 얻을 수 있는 증강현실과 클라우드 컴퓨팅 환경 모두를 고려한 어플리케이션 개발에 주목하고 있다. 특히 최근에는 태블릿PC 보급이 급증하면서 태블릿PC에 최적화된 교육어플리케이션의 개발이 절실히 필요한 상황이다. 중국어교육 분야에서도 역시 이 같은 변화에 뒤처지지 않도록 사회변화에 대해 지속적으로 관심을 갖고 스마트 폰 을 기반으로 하는 중국어 교육어플리케이션에 대해 끊임없이 연구하고 개발해야 할 것이다.
본 연구는 기존 스마트 폰 기반 외국어교육용 어플리케이션의 현황을 분석한 후 한계와 문제점을 파악하여 양질의 중국어 교육어플리케이션을 기획•제작하는데 중점을 두고 있다.
유비 쿼터스 시대에 맞춘 새로운 패러다임의 교수-학습 연구가 대두되고 있는 현재, 실제 교육 환경에서는 전자미디어들의 사용이 빠르게 확산됨과 동시에 스마트 폰 을 기반으로 하는 교육용 응용소프트웨어 사용이 급증하고 있다. 스마트 폰 이 갖는 뛰어난 사용자 구성, 이동성, 접근 성 등의 특징으로 많은 학습자와 교수자 들은 스마트 폰 과 어플리케이션의 활용에 주목하고 있다. 이에 따라 학습자의 특성이 고려된 양질의 콘텐츠 즉 스마트 폰 에서 실제로 실행되는 응용소프트웨어인 어플리케이션의 개발에 대한 필요성이 점점 부각되고 있다. 하지만 Appstore에서 10월 한 달 동안 100위 안에 랭크 되어 판매된 중국어 교육어플리케이션은 총 11종으로 그 중 학습자 특성이 고려된 것은 현재 전무한 상태이다. 또한 한국과 중국에서 판매되고 있는 중국어 교육어플리케이션을 살펴본 결과 대다수가 스마트 폰 에 맞춰 특화된 구성이 아닌 기존 교재 혹은 웹 상에서 구현되었던 학습내용을 재사용하고 있었다. 대부분의 중국어 교육어플리케이션이 학습자의 학습 정도에 대한 평가나 피드백 없이 단순히 암기 위주의 형식으로 구성되어 있다. 이에 착안하여 우선 종류가 다양하고 사용자 구성이 뛰어난 영어 교육어플리케이션의 종류와 특징을 분석한 후 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 네 가지 영역별로 나누어 스토리보드 작성 방식으로 스마트 폰 에 특화된 중국어 교육어플리케이션을 기획하였다. 또한 스토리보드를 작성해 보았으며 마지막으로 CCTV(中国中央电视台)를 활용한 중국어 교육어플리케이션의 효과를 알아보기 위해 웹 상의 Daum까페와 스마트 폰 의 Daum 까페 어플리케이션을 연동하여 기획•제작한 후 2년 이상 중국어를 학습한 스마트 폰 소지자들 10명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 조사결과 학습자들은 CCTV를 자주 접하지는 않지만 CCTV를 활용한 중국어학습어플리케이션은 반드시 필요하다고 생각하고 있었으며 실제 학습해 본 결과 전원이 어플리케이션을 사용한 CCTV학습이 효과적이라고 답했다. 개선되어야 할 부분으로는 화면이 작아 자판입력이 어려웠다는 의견이 있었으며 또한 가장 만족하는 부분으로는 이동성이었는데, 이는 언제 어디서나 학습 할 수 있다는 유비 쿼터스 생활화의 일환으로 볼 수 있다.
사회 전 분야에 걸친 유비 쿼터스 네트워크 환경은 멀지 않은 미래에 실현 될 것이다. 따라서 사회는 현재 스마트 폰 에만 국한 된 것이 아닌 스마트 폰 과 소셜 네트워크 어플리케이션을 연계한 학습방법과 언제 어디서든 중국어 정보를 얻을 수 있는 증강현실과 클라우드 컴퓨팅 환경 모두를 고려한 어플리케이션 개발에 주목하고 있다. 특히 최근에는 태블릿PC 보급이 급증하면서 태블릿PC에 최적화된 교육어플리케이션의 개발이 절실히 필요한 상황이다. 중국어교육 분야에서도 역시 이 같은 변화에 뒤처지지 않도록 사회변화에 대해 지속적으로 관심을 갖고 스마트 폰 을 기반으로 하는 중국어 교육어플리케이션에 대해 끊임없이 연구하고 개발해야 할 것이다.
This experiment attempts to find the limit and problems of current smart-phone foreign language education application, focusing on producing superior quality of educational application.
As the new paradigm of professor-studying experiment rises following the current ubiquitous social trend, the rec...
This experiment attempts to find the limit and problems of current smart-phone foreign language education application, focusing on producing superior quality of educational application.
As the new paradigm of professor-studying experiment rises following the current ubiquitous social trend, the recent smart-phone education application software usages have increased dramatically with the extension of electronic media application in real educational environment. The smart-phone's excellent custom component, transfer ability and accessibility led various learners and professors to focus on application usages. This incident imposes necessity in development of application software that is comprised of better quality of contents that fit learners' characteristics. However, even with over 11 kinds of Chinese educational application that has been ranked in top 100, sold in Appstore for a month in October, there has not been a Chinese educational application that considers learners' characteristics. Moreover, by reviewing those Chinese educational application sold in Korea and China, several of them have been recycling information from current books or educational contents in the web, not fitting to smart-phone system. Almost every Chinese educational application has been produced with only focusing on memorization without any appraisal or feedback of learners' academic performance. In order to improve on from such system, we analyzed the types and characteristics of various types of good customed English educational application. Then we divided the contents into 4 categories of listening, speaking, reading and writing to produce a Chinese educational application that fully considers learners' characteristics. Lastly, we even linked web Daum site and smart-phone daum site application to find out about the effects of Chinese educational application using CCTV(China Central Television, CCTV) and surveyed 10 smart-phone possessors who have learned Chinese over 2 years. Following the survey results, learners do not access CCTV that often but they firmly believe in the necessity of Chinese educational application using CCTV. All the users of CCTV educational application proved the effectiveness of CCTV education. Although some users have complained about the difficulty of typing with the small screen, people found the effectiveness of small size when learning on move and majority of people were generally satisfied with the educational flow.
The establishment of ubiquitous network environment throughout all social fields is not far away to happen. Therefore, the society needs to give great attention to not only current smart phones but also on the development of application that considers both the reinforcement reality and cloud computing environment. It is important to constantly pay attention in the fields of Chinese education in order not to let it fall behind of current social trend. The constant experiment and development of Chinese educational application based on smart phones is required.现将本研究的智能手机基础外语教育软件的现状分析,知道局限和问题后,制作重点放在优质的汉语教育应用软件计划及制作。
本论文,根据现有的关于外语教育的智能手机应用软件现状进行分析,试图找出存在的问题及其局限性,研究的重点在于汉语教育应用软件的设计以及制作等方面。
Ubiquitous时代符合新范式的教授-学习研究目前,在实际教育环境中使用的电子媒体迅速蔓延的同时,最近智能手机应用软件教育基础的使用也在剧增。
在这个无处不在的时代,新的教学模式和学习研究目前是新兴事物,实际教育环境中电子媒体的使用迅速推广的同时,利用智能手机教育应用软件,也在急剧增长。
智能手机具有出色的用户构成、移动性、普及性等诸多学习者和教授者们与智能手机的苹果应用软件的关注,因此,学习的特性,高丽的优质目录即智能手机中实际上实行应用软件开发的必要性。但是appstore到10月一个月期间,排在100内销售的汉语教育软件共有11种,考虑学习者特性的汉语教育软件一个也没有。
具有超强的用户配置,移动性和普及性以及各种辅助功能的智能手机,吸引了许多学生和教师对苹果手机应用软件的关注。因此,为了应对日益发展的需要,针对学习的内容和特点,实际上是智能手机上的应用软件运行必须考虑的。苹果店,十月份销售排名前100的软件中,汉语教育软件就有11种,但针对学习者特点的却一个都没有。
另外,在韩国和中国销售的汉语教育软件,大多数不是配合智能手机的特殊构成,而是现有教材或网站上已经使用过的学习内容,几乎所有的汉语教育应用软件没有学习者的评价和对学习者的学习程度,只是可以背单词的反复形式制作。
此外,韩国和中国目前在售的汉语教育软件,大多并不是专为智能手机设计的,而是直接把传统教材或现有网站已有的内容拷在智能手机里,仅有些单纯的记忆单词的形式而已,几乎没有对学生的评价和反馈。
对此,首先种类多样的英语教育软件的种类和特征分析后,听、说,读、写 分成四个领域后考虑学习特点的汉语教育软件计划,最后为了了解,利用CCTV(中国中央电视台)汉语教育软件的效果,Daum网络与Daum论坛应用软件连接后,2年以上学习过汉语的而且使用智能手机的对象,实施问卷调查。调查结果显示,学习者虽然不常看CCTV,但都认同了看CCTV学汉语相关软件的必需性。从实际的学习效果上看,被调查者也都认为此种学习方法是有效的。被调查者对学习的全过程是满意的。特别是利用智能手机可以在移动状态下学习的方面尤为满意。但是,同时也发现了一些诸如画面太小,输入困难,由于信号不稳定而造成画面连续性差的问题。
对此,首先,我们对种类多样的英文教育软件进行分类和分析之后,把语言教育分成听、说、读、写四个领域,再考虑汉语学习的特点。针对利用中国CCTV学习汉语软件的效果,在Daum论坛上,对学习过两年以上汉语的智能手机用户进行了问卷调查。 调查结果显示:虽然他们不经常看CCTV, 但都认可CCTV学习的必要性,而且认为本软件的学习过程和效果都很好,最满意的是可以随时随地的利用手机进行学习,需要改进的则是画面过小,键盘输入麻烦等。
未来的社会必将会是一个无处不在的网络环境。除了传统电脑和智能手机之外, 特别是平板电脑普及率迅速增加,迫切需要优化教育环境。 因此我们不能只关注智能手机,还要增强教育应用软件的开发,特别是对汉语教育软件的开发,更值得我们持续不断的研究和开发。
This experiment attempts to find the limit and problems of current smart-phone foreign language education application, focusing on producing superior quality of educational application.
As the new paradigm of professor-studying experiment rises following the current ubiquitous social trend, the recent smart-phone education application software usages have increased dramatically with the extension of electronic media application in real educational environment. The smart-phone's excellent custom component, transfer ability and accessibility led various learners and professors to focus on application usages. This incident imposes necessity in development of application software that is comprised of better quality of contents that fit learners' characteristics. However, even with over 11 kinds of Chinese educational application that has been ranked in top 100, sold in Appstore for a month in October, there has not been a Chinese educational application that considers learners' characteristics. Moreover, by reviewing those Chinese educational application sold in Korea and China, several of them have been recycling information from current books or educational contents in the web, not fitting to smart-phone system. Almost every Chinese educational application has been produced with only focusing on memorization without any appraisal or feedback of learners' academic performance. In order to improve on from such system, we analyzed the types and characteristics of various types of good customed English educational application. Then we divided the contents into 4 categories of listening, speaking, reading and writing to produce a Chinese educational application that fully considers learners' characteristics. Lastly, we even linked web Daum site and smart-phone daum site application to find out about the effects of Chinese educational application using CCTV(China Central Television, CCTV) and surveyed 10 smart-phone possessors who have learned Chinese over 2 years. Following the survey results, learners do not access CCTV that often but they firmly believe in the necessity of Chinese educational application using CCTV. All the users of CCTV educational application proved the effectiveness of CCTV education. Although some users have complained about the difficulty of typing with the small screen, people found the effectiveness of small size when learning on move and majority of people were generally satisfied with the educational flow.
The establishment of ubiquitous network environment throughout all social fields is not far away to happen. Therefore, the society needs to give great attention to not only current smart phones but also on the development of application that considers both the reinforcement reality and cloud computing environment. It is important to constantly pay attention in the fields of Chinese education in order not to let it fall behind of current social trend. The constant experiment and development of Chinese educational application based on smart phones is required.现将本研究的智能手机基础外语教育软件的现状分析,知道局限和问题后,制作重点放在优质的汉语教育应用软件计划及制作。
本论文,根据现有的关于外语教育的智能手机应用软件现状进行分析,试图找出存在的问题及其局限性,研究的重点在于汉语教育应用软件的设计以及制作等方面。
Ubiquitous时代符合新范式的教授-学习研究目前,在实际教育环境中使用的电子媒体迅速蔓延的同时,最近智能手机应用软件教育基础的使用也在剧增。
在这个无处不在的时代,新的教学模式和学习研究目前是新兴事物,实际教育环境中电子媒体的使用迅速推广的同时,利用智能手机教育应用软件,也在急剧增长。
智能手机具有出色的用户构成、移动性、普及性等诸多学习者和教授者们与智能手机的苹果应用软件的关注,因此,学习的特性,高丽的优质目录即智能手机中实际上实行应用软件开发的必要性。但是appstore到10月一个月期间,排在100内销售的汉语教育软件共有11种,考虑学习者特性的汉语教育软件一个也没有。
具有超强的用户配置,移动性和普及性以及各种辅助功能的智能手机,吸引了许多学生和教师对苹果手机应用软件的关注。因此,为了应对日益发展的需要,针对学习的内容和特点,实际上是智能手机上的应用软件运行必须考虑的。苹果店,十月份销售排名前100的软件中,汉语教育软件就有11种,但针对学习者特点的却一个都没有。
另外,在韩国和中国销售的汉语教育软件,大多数不是配合智能手机的特殊构成,而是现有教材或网站上已经使用过的学习内容,几乎所有的汉语教育应用软件没有学习者的评价和对学习者的学习程度,只是可以背单词的反复形式制作。
此外,韩国和中国目前在售的汉语教育软件,大多并不是专为智能手机设计的,而是直接把传统教材或现有网站已有的内容拷在智能手机里,仅有些单纯的记忆单词的形式而已,几乎没有对学生的评价和反馈。
对此,首先种类多样的英语教育软件的种类和特征分析后,听、说,读、写 分成四个领域后考虑学习特点的汉语教育软件计划,最后为了了解,利用CCTV(中国中央电视台)汉语教育软件的效果,Daum网络与Daum论坛应用软件连接后,2年以上学习过汉语的而且使用智能手机的对象,实施问卷调查。调查结果显示,学习者虽然不常看CCTV,但都认同了看CCTV学汉语相关软件的必需性。从实际的学习效果上看,被调查者也都认为此种学习方法是有效的。被调查者对学习的全过程是满意的。特别是利用智能手机可以在移动状态下学习的方面尤为满意。但是,同时也发现了一些诸如画面太小,输入困难,由于信号不稳定而造成画面连续性差的问题。
对此,首先,我们对种类多样的英文教育软件进行分类和分析之后,把语言教育分成听、说、读、写四个领域,再考虑汉语学习的特点。针对利用中国CCTV学习汉语软件的效果,在Daum论坛上,对学习过两年以上汉语的智能手机用户进行了问卷调查。 调查结果显示:虽然他们不经常看CCTV, 但都认可CCTV学习的必要性,而且认为本软件的学习过程和效果都很好,最满意的是可以随时随地的利用手机进行学习,需要改进的则是画面过小,键盘输入麻烦等。
未来的社会必将会是一个无处不在的网络环境。除了传统电脑和智能手机之外, 特别是平板电脑普及率迅速增加,迫切需要优化教育环境。 因此我们不能只关注智能手机,还要增强教育应用软件的开发,特别是对汉语教育软件的开发,更值得我们持续不断的研究和开发。
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.