그 동안의 다문화 가정 자녀 대상 연구들은 구체적 대안 없이 현황 및 실태파악의 수준에서 그치거나, 낮은 학업성취 및 학교 부적응, 한국어 지원과 관련한 동화위주의 접근, 현저한 언어발달지연을 보이는 아동들을 대상으로 한 치료적 접근에 머물러 있었다. 또한 현재 시행되고 있는 다문화가정자녀 대상 프로그램들의 상당수도 그들의 다양한 욕구에 기초하기보다는 선험적 접근으로 이루어져 일회성의 일관성 없는 형태로 운영되고 있었다. 따라서 본 연구는 한국의 실천현장에 적용 가능하면서도 다문화 가정 자녀의 욕구에 민감한 프로그램이 어떻게 토착화되고, 안정화되는지를 체계적으로 분석하여 한국 다문화 실천현장에 적용 가능하면서도, 실천 과정에서 실행착오를 줄일 수 있는 실천적 지침을 모색하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 2008년 10월부터 현재까지 진행되고 있는 S기관의 베트남 다문화가정 학령기 자녀 대상 ...
그 동안의 다문화 가정 자녀 대상 연구들은 구체적 대안 없이 현황 및 실태파악의 수준에서 그치거나, 낮은 학업성취 및 학교 부적응, 한국어 지원과 관련한 동화위주의 접근, 현저한 언어발달지연을 보이는 아동들을 대상으로 한 치료적 접근에 머물러 있었다. 또한 현재 시행되고 있는 다문화가정자녀 대상 프로그램들의 상당수도 그들의 다양한 욕구에 기초하기보다는 선험적 접근으로 이루어져 일회성의 일관성 없는 형태로 운영되고 있었다. 따라서 본 연구는 한국의 실천현장에 적용 가능하면서도 다문화 가정 자녀의 욕구에 민감한 프로그램이 어떻게 토착화되고, 안정화되는지를 체계적으로 분석하여 한국 다문화 실천현장에 적용 가능하면서도, 실천 과정에서 실행착오를 줄일 수 있는 실천적 지침을 모색하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 2008년 10월부터 현재까지 진행되고 있는 S기관의 베트남 다문화가정 학령기 자녀 대상 이중언어 및 상호문화 교육지원 프로그램의 실행과정을 중심으로 현장개선을 목적으로 하는 실행연구(Action Research)를 수행하였다. 자료수집은 2008년 10월부터 2010년 2월에 걸쳐 참여관찰을 통한 작성한 1차 자료, 기관실무자 및 프로그램 참여자가 기록한 2차 자료를 수집하였다. 수집된 자료에 대한 1차 분석과 실행연구 절차에 대한 이론적 배경을 바탕으로 기획 - 현상과 문제 - 조치 - 변화’단계를 지닌 분석의 틀을 구성하여 이를 토대로 프로그램 실행과정을 체계적으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 기획 단계에서 프로그램의 본질적인 목적을 실현할 서비스 내용과 이를 제공할 체계적인 프로그램 구조 및 전달체계가 정확히 초점화 되어 제시되지 않았다. 이러한 기획상의 문제는 본 프로그램의 실행이 수행인력에 대한 의존도가 높은 구조로 운영되어 수행 인력에 대한 관리가 프로그램의 운영에 가장 중요한 요소임을 알 수 있었다. 둘째, 현상과 문제 단계에서 기획단계에서 지적한 멘토 인력에 대한 높은 프로그램 의존도는 프로그램 구조상의 문제에서 그치지 않고 프로그램 참여자간 관계형성에도 영향을 끼쳐 프로그램 참여자간 분절되고 차별적인 관계형성으로 이어졌다. 이러한 차별적 관계형성은 이중언어 및 상호문화 교육지원 프로그램이라는 프로그램의 정체성에 부합하지 않으며, 원활한 프로그램 수행에도 난관으로 작용하였음을 알 수 있었다. 셋째, 문제 상황에 대한 개입인 조치 단계에서 수행인력에 대한 역할을 수정하였다. 멘토 수행인력에 대한 역할을 축소하고, 베트남 유학생에 대한 권한은 강화하여 아동과 베트남 유학생간의 친밀감을 강화하여, 학습활동의 효과와 효율성을 높이려 하였다. 넷째, 변화는 문제 상황에 대한 인식과 그에 대한 조치의 결과로서 프로그램의 효과적 수행과 참여자간에 긍정적 관계형성에 영향을 끼쳐, 효율적인 프로그램 운영에 긍정적으로 작용한 것을 알 수 있었다. 이러한 논의를 바탕으로 다문화 가정을 대상으로 하는 이중언어 및 상호문화 교육지원 실천현장에서 시행착오를 줄이고, 한국적 다문화 상황에 적용 가능한 실천 지침에 대해 제언하였다.
그 동안의 다문화 가정 자녀 대상 연구들은 구체적 대안 없이 현황 및 실태파악의 수준에서 그치거나, 낮은 학업성취 및 학교 부적응, 한국어 지원과 관련한 동화위주의 접근, 현저한 언어발달지연을 보이는 아동들을 대상으로 한 치료적 접근에 머물러 있었다. 또한 현재 시행되고 있는 다문화가정자녀 대상 프로그램들의 상당수도 그들의 다양한 욕구에 기초하기보다는 선험적 접근으로 이루어져 일회성의 일관성 없는 형태로 운영되고 있었다. 따라서 본 연구는 한국의 실천현장에 적용 가능하면서도 다문화 가정 자녀의 욕구에 민감한 프로그램이 어떻게 토착화되고, 안정화되는지를 체계적으로 분석하여 한국 다문화 실천현장에 적용 가능하면서도, 실천 과정에서 실행착오를 줄일 수 있는 실천적 지침을 모색하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 2008년 10월부터 현재까지 진행되고 있는 S기관의 베트남 다문화가정 학령기 자녀 대상 이중언어 및 상호문화 교육지원 프로그램의 실행과정을 중심으로 현장개선을 목적으로 하는 실행연구(Action Research)를 수행하였다. 자료수집은 2008년 10월부터 2010년 2월에 걸쳐 참여관찰을 통한 작성한 1차 자료, 기관실무자 및 프로그램 참여자가 기록한 2차 자료를 수집하였다. 수집된 자료에 대한 1차 분석과 실행연구 절차에 대한 이론적 배경을 바탕으로 기획 - 현상과 문제 - 조치 - 변화’단계를 지닌 분석의 틀을 구성하여 이를 토대로 프로그램 실행과정을 체계적으로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 기획 단계에서 프로그램의 본질적인 목적을 실현할 서비스 내용과 이를 제공할 체계적인 프로그램 구조 및 전달체계가 정확히 초점화 되어 제시되지 않았다. 이러한 기획상의 문제는 본 프로그램의 실행이 수행인력에 대한 의존도가 높은 구조로 운영되어 수행 인력에 대한 관리가 프로그램의 운영에 가장 중요한 요소임을 알 수 있었다. 둘째, 현상과 문제 단계에서 기획단계에서 지적한 멘토 인력에 대한 높은 프로그램 의존도는 프로그램 구조상의 문제에서 그치지 않고 프로그램 참여자간 관계형성에도 영향을 끼쳐 프로그램 참여자간 분절되고 차별적인 관계형성으로 이어졌다. 이러한 차별적 관계형성은 이중언어 및 상호문화 교육지원 프로그램이라는 프로그램의 정체성에 부합하지 않으며, 원활한 프로그램 수행에도 난관으로 작용하였음을 알 수 있었다. 셋째, 문제 상황에 대한 개입인 조치 단계에서 수행인력에 대한 역할을 수정하였다. 멘토 수행인력에 대한 역할을 축소하고, 베트남 유학생에 대한 권한은 강화하여 아동과 베트남 유학생간의 친밀감을 강화하여, 학습활동의 효과와 효율성을 높이려 하였다. 넷째, 변화는 문제 상황에 대한 인식과 그에 대한 조치의 결과로서 프로그램의 효과적 수행과 참여자간에 긍정적 관계형성에 영향을 끼쳐, 효율적인 프로그램 운영에 긍정적으로 작용한 것을 알 수 있었다. 이러한 논의를 바탕으로 다문화 가정을 대상으로 하는 이중언어 및 상호문화 교육지원 실천현장에서 시행착오를 줄이고, 한국적 다문화 상황에 적용 가능한 실천 지침에 대해 제언하였다.
So far most of the study related to children of multi-cultural family were made at the level of investigating the phenomenon and real picture without detailed plan, approaching for assimilation, to support their lower achievement in study, difficulties in adopting school life, and approaching for cu...
So far most of the study related to children of multi-cultural family were made at the level of investigating the phenomenon and real picture without detailed plan, approaching for assimilation, to support their lower achievement in study, difficulties in adopting school life, and approaching for cure of noticeable delay in language progress. Also majority of existing programs for children of multi-cultural family were based on the past experience only, not based on their various desire, so those were merely one time program, no consistency in the program. So the purpose of this study was to find out the practical guideline, that could be applicable to Korean multi-cultural education site and reduce mistakes at the actual site, by analysing how programs, sensitive to the desire of the children of multi-cultural family, had been stabilized and settled down. This study carried out the Action Research, to improve education site, through the program, 'Bilingual and Cross-culture education support program for children of schooling age of multi-cultural family of Vietnamese', running since October 2008 by S organization. The primary data has been collected by participating survey during October 2008 - February 2010, and the reports of participants and working level people were collected as for secondary data. Based on the result of primary analysis of collected data and theoretical back ground of Action Research process, the frame for phase analysis, 'Plan - Phenomenon and Problem - Action - Change', has been made, and by this frame the systematic analysis for practical process of the program, has been carried out. The result of this study was as follows. First, in Plan phase, at the planning stage the service contents, to materialize the true nature of the program, and systematic structure of the program and transfer system were not clearly focused and presented. These planning phase problem came from high man-power oriented structure to perform the program. So the man-power management is the most important factor to perform the program. Second, in Phenomenon and Problem phase, as the planning phase problem, high mentor man-power oriented structure, influencing to structural problem of the program, was also influencing to build-up the relationship between the participants, the disconnecting and discriminating relationship among program participants. This discriminatory relationship was not corresponding to the identity of the program, to support bilingual and cross cultural education, affected like an obstacle to smooth operation of the program. Third, in Action phase, intervening for trouble shooting, the assignment of the role of the participants were revised. The role of mentor side has been reduced, while strengthen the authority of Vietnamese student, to improve the efficiency and effect of the education by increasing the intimacy between children and Vietnamese student. Fourth, in Change phase, the result of taking proper action, based on the clear understanding of phenomenon of the problem, gave influence to effective performance of the program and to build-up positive relationship among the participants, and gave positive effects on efficient program operation. In this study the practical guideline, for the bilingual and cross-cultural education support site, to reduce mistakes at the site as well as applicable to Korean multi-cultural situation, has been proposed.
So far most of the study related to children of multi-cultural family were made at the level of investigating the phenomenon and real picture without detailed plan, approaching for assimilation, to support their lower achievement in study, difficulties in adopting school life, and approaching for cure of noticeable delay in language progress. Also majority of existing programs for children of multi-cultural family were based on the past experience only, not based on their various desire, so those were merely one time program, no consistency in the program. So the purpose of this study was to find out the practical guideline, that could be applicable to Korean multi-cultural education site and reduce mistakes at the actual site, by analysing how programs, sensitive to the desire of the children of multi-cultural family, had been stabilized and settled down. This study carried out the Action Research, to improve education site, through the program, 'Bilingual and Cross-culture education support program for children of schooling age of multi-cultural family of Vietnamese', running since October 2008 by S organization. The primary data has been collected by participating survey during October 2008 - February 2010, and the reports of participants and working level people were collected as for secondary data. Based on the result of primary analysis of collected data and theoretical back ground of Action Research process, the frame for phase analysis, 'Plan - Phenomenon and Problem - Action - Change', has been made, and by this frame the systematic analysis for practical process of the program, has been carried out. The result of this study was as follows. First, in Plan phase, at the planning stage the service contents, to materialize the true nature of the program, and systematic structure of the program and transfer system were not clearly focused and presented. These planning phase problem came from high man-power oriented structure to perform the program. So the man-power management is the most important factor to perform the program. Second, in Phenomenon and Problem phase, as the planning phase problem, high mentor man-power oriented structure, influencing to structural problem of the program, was also influencing to build-up the relationship between the participants, the disconnecting and discriminating relationship among program participants. This discriminatory relationship was not corresponding to the identity of the program, to support bilingual and cross cultural education, affected like an obstacle to smooth operation of the program. Third, in Action phase, intervening for trouble shooting, the assignment of the role of the participants were revised. The role of mentor side has been reduced, while strengthen the authority of Vietnamese student, to improve the efficiency and effect of the education by increasing the intimacy between children and Vietnamese student. Fourth, in Change phase, the result of taking proper action, based on the clear understanding of phenomenon of the problem, gave influence to effective performance of the program and to build-up positive relationship among the participants, and gave positive effects on efficient program operation. In this study the practical guideline, for the bilingual and cross-cultural education support site, to reduce mistakes at the site as well as applicable to Korean multi-cultural situation, has been proposed.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.