패밀리 레스토랑 직원의 지각된 매장관리가 직무만족과 고객지향성에 미치는 영향 The Effects of Store Management on Empolyee Job Satisfaction and Customer Orientation in Family Restaurant원문보기
본 연구는 패밀리 레스토랑 직원들을 대상으로 지각된 매장관리에 미치는 영향과 매장관리의 요소들이 직무만족과 고객지향성에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구를 하는 데 목적이 있었다. 여기서 관리의 일반적인 의미로 계획에 따라 사람을 통제하고 지휘 감독하고 시설이나 자산들을 유지함은 물론 효율적인 업무처리 하는 것으로 표현하고 있다(김 장익, 1997). 이러한 관리의 의미로부터 기업의 효율적인 가치 창출을 목적으로 인간이 주체가 되어 시설, 제품, 인적, 경영, ...
본 연구는 패밀리 레스토랑 직원들을 대상으로 지각된 매장관리에 미치는 영향과 매장관리의 요소들이 직무만족과 고객지향성에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구를 하는 데 목적이 있었다. 여기서 관리의 일반적인 의미로 계획에 따라 사람을 통제하고 지휘 감독하고 시설이나 자산들을 유지함은 물론 효율적인 업무처리 하는 것으로 표현하고 있다(김 장익, 1997). 이러한 관리의 의미로부터 기업의 효율적인 가치 창출을 목적으로 인간이 주체가 되어 시설, 제품, 인적, 경영, 고객관리를 합리적이고 체계적으로 결합하여 특정한 목적을 달성하고자 하는 행위라고 할 수 있는데 즉 관리개념의 요소들이 패밀리 레스토랑 직원의 지각된 매장관리에 어떠한 영향을 미치는가에 대해 살펴보았으며 매장관리에 대한 요인으로 시설관리, 운영관리, 제품품질 관리를 선정하였다. 실증분석을 위하여 패밀리 레스토랑 근무중인 직원을 대상으로 설문을 실시하여 총 303부의 유효한 표본을 얻었다. 분석은 SPSS 12.0 for window version을 이용하여 실시하였고, 요인분석, 신뢰도분석, 빈도분석, 집단 별 평균 분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 패밀리 레스토랑의 인지된 직원의 매장관리의 요인에 따라 직무만족에 미치는 영향이 서로 다르게 나타났다. 매장관리의 3가지 요인 중 시설관리 요인과 제품 품질 요인이 직무만족에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 운영관리 요인은 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 실제로 패밀리 레스토랑의 특성상 메뉴 판매와 고객의 요구와 편의를 위해 철저히 관리되어지고 있음을 알 수 있었다. 특히 식품을 취급하고 있는 판매하는 중요한 원료에 대한 유통기한관리에 중요하게 인지하여 관리하고 있다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 패밀리 레스토랑의 직원의 직무만족의 업무시스템의 만족, 승진관리 시스템의 만족, 복리 후생의 만족, 경영지원의 만족, 근무환경의 만족, 상사와의 만족도에 대해 높을수록 고객지향성에 대한 마음가짐은 증가하였다. 특히 동료와 상사와의 만족과 자신의 일에 대한 만족도가 가장 높았으며 직원이 자신이 하는 일에 대한 만족도가 그 다음으로 높았다. 이는 직원들간에 관심이 높을수록 회사에 대한 보답의 측면과 우호적인 대우로 인해 자신의 존재감과 주인의식을 갖고 고객에 대해 긍정적이고 적극적으로 반응하였으며 자신의 직무에 대한 만족도에 따라 회사에 대한 기여도는 물론 경영목표에 영향이 미치는 것을 알 수 있었다. 셋째, 패밀리 레스토랑의 지각된 매장관리는 직원들의 고객지향성에 미치는 영향에 따라 매장관리의 3가지 요인인 시설관리 요인, 운영관리 요인, 제품 품질 요인 중에 운영관리 요인과 제품 품질 요인 모두 고객지향성에 유의적인 반응을 보였다. 고객에게 제공되어는 식 재료의 유통기한 관리와 본사에서 관리되어지는 매장의 관리 항목이 가장 높은 평균값을 나타냈다. 패밀리 레스토랑의 매장관리의 요인인 시설관리 요인은 고객지향성에 대해 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
본 연구는 패밀리 레스토랑 직원들을 대상으로 지각된 매장관리에 미치는 영향과 매장관리의 요소들이 직무만족과 고객지향성에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 연구를 하는 데 목적이 있었다. 여기서 관리의 일반적인 의미로 계획에 따라 사람을 통제하고 지휘 감독하고 시설이나 자산들을 유지함은 물론 효율적인 업무처리 하는 것으로 표현하고 있다(김 장익, 1997). 이러한 관리의 의미로부터 기업의 효율적인 가치 창출을 목적으로 인간이 주체가 되어 시설, 제품, 인적, 경영, 고객관리를 합리적이고 체계적으로 결합하여 특정한 목적을 달성하고자 하는 행위라고 할 수 있는데 즉 관리개념의 요소들이 패밀리 레스토랑 직원의 지각된 매장관리에 어떠한 영향을 미치는가에 대해 살펴보았으며 매장관리에 대한 요인으로 시설관리, 운영관리, 제품품질 관리를 선정하였다. 실증분석을 위하여 패밀리 레스토랑 근무중인 직원을 대상으로 설문을 실시하여 총 303부의 유효한 표본을 얻었다. 분석은 SPSS 12.0 for window version을 이용하여 실시하였고, 요인분석, 신뢰도분석, 빈도분석, 집단 별 평균 분석, 회귀분석을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 패밀리 레스토랑의 인지된 직원의 매장관리의 요인에 따라 직무만족에 미치는 영향이 서로 다르게 나타났다. 매장관리의 3가지 요인 중 시설관리 요인과 제품 품질 요인이 직무만족에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 운영관리 요인은 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 실제로 패밀리 레스토랑의 특성상 메뉴 판매와 고객의 요구와 편의를 위해 철저히 관리되어지고 있음을 알 수 있었다. 특히 식품을 취급하고 있는 판매하는 중요한 원료에 대한 유통기한관리에 중요하게 인지하여 관리하고 있다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 패밀리 레스토랑의 직원의 직무만족의 업무시스템의 만족, 승진관리 시스템의 만족, 복리 후생의 만족, 경영지원의 만족, 근무환경의 만족, 상사와의 만족도에 대해 높을수록 고객지향성에 대한 마음가짐은 증가하였다. 특히 동료와 상사와의 만족과 자신의 일에 대한 만족도가 가장 높았으며 직원이 자신이 하는 일에 대한 만족도가 그 다음으로 높았다. 이는 직원들간에 관심이 높을수록 회사에 대한 보답의 측면과 우호적인 대우로 인해 자신의 존재감과 주인의식을 갖고 고객에 대해 긍정적이고 적극적으로 반응하였으며 자신의 직무에 대한 만족도에 따라 회사에 대한 기여도는 물론 경영목표에 영향이 미치는 것을 알 수 있었다. 셋째, 패밀리 레스토랑의 지각된 매장관리는 직원들의 고객지향성에 미치는 영향에 따라 매장관리의 3가지 요인인 시설관리 요인, 운영관리 요인, 제품 품질 요인 중에 운영관리 요인과 제품 품질 요인 모두 고객지향성에 유의적인 반응을 보였다. 고객에게 제공되어는 식 재료의 유통기한 관리와 본사에서 관리되어지는 매장의 관리 항목이 가장 높은 평균값을 나타냈다. 패밀리 레스토랑의 매장관리의 요인인 시설관리 요인은 고객지향성에 대해 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다.
This research aims to investigate the effect of family restaurant staffs on their perceived store management and the effect of store management factors on duty satisfaction and customer orientation. Here, the general meaning of management is handling work efficiently as well as controlling and super...
This research aims to investigate the effect of family restaurant staffs on their perceived store management and the effect of store management factors on duty satisfaction and customer orientation. Here, the general meaning of management is handling work efficiently as well as controlling and supervising persons according to a plan and maintaining facilities or assets(Jang-Ik Kim, 1997). This meaning of management can be said to be an action for a person to achieve a particular objective by reasonably and systematically combining facilities, products, personnel, management and customer control with a view to creating an efficient value for an enterprise, so this paper took a look at the effect of management concept element on the store management perceived by family restaurant staffs and selected facility control, operation control and product quality control as a factor for store management. For an verification analysis, a survey was carried out for family restaurant staffs, and a total of 303 valid samples were obtained. The analysis was conducted using a SPSS 12.0 for window version, and cause analysis, reliability analysis, frequency analysis, group average analysis and regression analysis were carried out. The research results obtained from this research can be summarized as follows: Firstly, the effect of perceived family restaurant staffs on duty satisfaction differs depending on store management factors. Of the three store management factors, the facility control factor and the product quality control factor showed a statistically significant positive(+) effect on duty satisfaction. However, the operation management factor showed no statistically significant effect. Actually, due to its characteristics, a family restaurant was being thoroughly managed for menu sales, customer requirements and convenience. Especially, it could be known that they were importantly recognizing and controlling the circulation period management for important ingredients of sold products. Secondly, the more the family restaurant staff duty satisfaction, promotion control system satisfaction, welfare satisfaction, management support satisfaction, work environment satisfaction, and superior satisfaction, the more the customer orientation attitude increased. Especially, the satisfaction with companions and superiors and the satisfaction with work were highest, and the satisfaction with employees' work was next high. The employees with higher interest in their company reacted affirmatively and positively to their customers with their position and owner mind due to reward aspects and friendly treatment, and it could be known that satisfaction with their duty had an effect on management targets and their contribution to their company. Thirdly, depending on the effect of a family restaurant on the customer orientation of the perceived store management employees, of the 3 store management factors such as facility control factor, operation control factor and product quality factor, both the operation control factor and the product quality factor showed a significant reaction to customer orientation. The circulation period management of food ingredients provided to customers and the store management items controlled by our company showed the highest average value. The facility control factor, a store control factor for a family restaurant, showed a significant effect on customer orientation.
This research aims to investigate the effect of family restaurant staffs on their perceived store management and the effect of store management factors on duty satisfaction and customer orientation. Here, the general meaning of management is handling work efficiently as well as controlling and supervising persons according to a plan and maintaining facilities or assets(Jang-Ik Kim, 1997). This meaning of management can be said to be an action for a person to achieve a particular objective by reasonably and systematically combining facilities, products, personnel, management and customer control with a view to creating an efficient value for an enterprise, so this paper took a look at the effect of management concept element on the store management perceived by family restaurant staffs and selected facility control, operation control and product quality control as a factor for store management. For an verification analysis, a survey was carried out for family restaurant staffs, and a total of 303 valid samples were obtained. The analysis was conducted using a SPSS 12.0 for window version, and cause analysis, reliability analysis, frequency analysis, group average analysis and regression analysis were carried out. The research results obtained from this research can be summarized as follows: Firstly, the effect of perceived family restaurant staffs on duty satisfaction differs depending on store management factors. Of the three store management factors, the facility control factor and the product quality control factor showed a statistically significant positive(+) effect on duty satisfaction. However, the operation management factor showed no statistically significant effect. Actually, due to its characteristics, a family restaurant was being thoroughly managed for menu sales, customer requirements and convenience. Especially, it could be known that they were importantly recognizing and controlling the circulation period management for important ingredients of sold products. Secondly, the more the family restaurant staff duty satisfaction, promotion control system satisfaction, welfare satisfaction, management support satisfaction, work environment satisfaction, and superior satisfaction, the more the customer orientation attitude increased. Especially, the satisfaction with companions and superiors and the satisfaction with work were highest, and the satisfaction with employees' work was next high. The employees with higher interest in their company reacted affirmatively and positively to their customers with their position and owner mind due to reward aspects and friendly treatment, and it could be known that satisfaction with their duty had an effect on management targets and their contribution to their company. Thirdly, depending on the effect of a family restaurant on the customer orientation of the perceived store management employees, of the 3 store management factors such as facility control factor, operation control factor and product quality factor, both the operation control factor and the product quality factor showed a significant reaction to customer orientation. The circulation period management of food ingredients provided to customers and the store management items controlled by our company showed the highest average value. The facility control factor, a store control factor for a family restaurant, showed a significant effect on customer orientation.
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