베토벤 현악4중주 Op.59 No.1 F장조 'Rasumovsky'의 양식분석과 연주 가이드 (An)analytical study on L.v. Beethoven's string quartet Op.59 No.1, in F major 'Rasumovsky' and a performance fuide원문보기
베토벤의 음악은 고전주의의 완성인 동시에 낭만주의의 시작을 예시한다. 그의 폭넓은 음악 영역 중 특히 현악4중주는 그의 정신의 치열함과 이상의 강인함이 뚜렷하게 나타난 독창적인 장르이다. 이전의 하이든과 모차르트에 의한 형식 위주의 고전주의를 벗어나 자유로운 감정의 표현과 독특한 주법 등은 후세에 큰 영향을 미쳤다. 베토벤이 작곡한 현악4중주는 총 16곡으로 시기별로 초기, 중기, 후기의 세 시기로 구분할 수 있다. 이 논문에서는 그 중 구체화의 시기인 중기 작품 중 Op.59 No.1 F장조 "Rasumovsky" 를 악장별로 분석하였다. No.1 F장조는 규모가 큰 장엄한 곡으로 특히 각 악기의 ...
베토벤의 음악은 고전주의의 완성인 동시에 낭만주의의 시작을 예시한다. 그의 폭넓은 음악 영역 중 특히 현악4중주는 그의 정신의 치열함과 이상의 강인함이 뚜렷하게 나타난 독창적인 장르이다. 이전의 하이든과 모차르트에 의한 형식 위주의 고전주의를 벗어나 자유로운 감정의 표현과 독특한 주법 등은 후세에 큰 영향을 미쳤다. 베토벤이 작곡한 현악4중주는 총 16곡으로 시기별로 초기, 중기, 후기의 세 시기로 구분할 수 있다. 이 논문에서는 그 중 구체화의 시기인 중기 작품 중 Op.59 No.1 F장조 "Rasumovsky" 를 악장별로 분석하였다. No.1 F장조는 규모가 큰 장엄한 곡으로 특히 각 악기의 표현능력이 강조되었고 음색적 효과가 커졌다. 또한 이전의 다른 작곡가의 음악에서는 찾아보기 힘든 매우 자유로운 구성과 형식을 사용하였다. 각 악기의 표현능력이 강조된 만큼 작품을 연주하는데 있어서의 어려움을 분석을 토대로 연주 가이드를 제공할 것이다. 특히 베토벤 음악의 큰 특징인 다이나믹 수비토(subito) f와 수비토 p의 사용은 전 악장에 걸쳐 사용되었으며 부분마다 다른 성격으로 나타난다. 다이나믹의 빠른 변화는 각 성부의 조화와 소리의 균형에 어려움이 된다. 그리고 연주에 현실적으로 부담이 될 수 있는 악보에 제시된 메트로놈 수치도 연주자들이 풀어야 할 난제이다. 이를 위해 효과적인 방법을 찾아본다. 또한 복잡한 화성구조와 어려운 리듬으로 인한 문제점도 해결해야만 한다. 그 외에도 조성의 변화와 지나칠 수 있는 음악적 요소들을 파악하여 작곡가가 원하는 음악을 잘 표현해 보고자 한다. 이 작품을 연주하기 위해서 베토벤의 음악을 이해하고 그가 나타내고자 하는 메시지를 찾아내는 것, 그리고 각 연주자들간의 화합은 마땅히 해야만 하는 숙제이다.
베토벤의 음악은 고전주의의 완성인 동시에 낭만주의의 시작을 예시한다. 그의 폭넓은 음악 영역 중 특히 현악4중주는 그의 정신의 치열함과 이상의 강인함이 뚜렷하게 나타난 독창적인 장르이다. 이전의 하이든과 모차르트에 의한 형식 위주의 고전주의를 벗어나 자유로운 감정의 표현과 독특한 주법 등은 후세에 큰 영향을 미쳤다. 베토벤이 작곡한 현악4중주는 총 16곡으로 시기별로 초기, 중기, 후기의 세 시기로 구분할 수 있다. 이 논문에서는 그 중 구체화의 시기인 중기 작품 중 Op.59 No.1 F장조 "Rasumovsky" 를 악장별로 분석하였다. No.1 F장조는 규모가 큰 장엄한 곡으로 특히 각 악기의 표현능력이 강조되었고 음색적 효과가 커졌다. 또한 이전의 다른 작곡가의 음악에서는 찾아보기 힘든 매우 자유로운 구성과 형식을 사용하였다. 각 악기의 표현능력이 강조된 만큼 작품을 연주하는데 있어서의 어려움을 분석을 토대로 연주 가이드를 제공할 것이다. 특히 베토벤 음악의 큰 특징인 다이나믹 수비토(subito) f와 수비토 p의 사용은 전 악장에 걸쳐 사용되었으며 부분마다 다른 성격으로 나타난다. 다이나믹의 빠른 변화는 각 성부의 조화와 소리의 균형에 어려움이 된다. 그리고 연주에 현실적으로 부담이 될 수 있는 악보에 제시된 메트로놈 수치도 연주자들이 풀어야 할 난제이다. 이를 위해 효과적인 방법을 찾아본다. 또한 복잡한 화성구조와 어려운 리듬으로 인한 문제점도 해결해야만 한다. 그 외에도 조성의 변화와 지나칠 수 있는 음악적 요소들을 파악하여 작곡가가 원하는 음악을 잘 표현해 보고자 한다. 이 작품을 연주하기 위해서 베토벤의 음악을 이해하고 그가 나타내고자 하는 메시지를 찾아내는 것, 그리고 각 연주자들간의 화합은 마땅히 해야만 하는 숙제이다.
Ludwig van Beethoven's compositions are regarded as being both the completion of the Classicism and the beginning of the Romanticism. Among his wide ranging works, the string quartets distinctly display his profound ideas, compositional skills and his peculiar ideal. Differentiated from Haydn and Mo...
Ludwig van Beethoven's compositions are regarded as being both the completion of the Classicism and the beginning of the Romanticism. Among his wide ranging works, the string quartets distinctly display his profound ideas, compositional skills and his peculiar ideal. Differentiated from Haydn and Mozart's conventional Classicism, Beethoven embraces unrestricted expression and unique performance techniques which have influenced the musical style of countless composers of the next generation. Generally, Beethoven's sixteen string quartets can be divided into three groups based on the time of composition. The work being analyzed in this thesis is the F major String Quartet op.59 no.1, the "Rasumovsky", composed in the middle period. The quartet Op.59 no.1 is a grandeur large scale piece highlighting each instrument's expressional ability with enhanced timbre effects. Beethoven uses unrestricted construction and form unprecedented in any other composer's masterpieces. The thesis provides a guide to overcome the difficulties in performance caused by this work's emphasis on each instrument's expressional ability. Subito forte and subito piano, distinctive features of Beethoven's music, appear in every movement of the piece with constantly altering characteristics. Such quick shifts in dynamics can make difficult producing well harmonized voices and balanced sound. The metronome rate indicated in the score could also be uncomfortable for performers. This thesis provides an effective suggestion to deal with the tempo. Complex harmonic structure and rhythm of the piece are other problems that need to be resolved in order to properly express the composer's intentions. Other elements such as modulation and musical details have been also pointed out. In order to successfully perform the piece, it is crucial to understand Beethoven's intentions, to search for the message the composer wished to display in the quartet, and to work in concordance with fellow musicians.
Ludwig van Beethoven's compositions are regarded as being both the completion of the Classicism and the beginning of the Romanticism. Among his wide ranging works, the string quartets distinctly display his profound ideas, compositional skills and his peculiar ideal. Differentiated from Haydn and Mozart's conventional Classicism, Beethoven embraces unrestricted expression and unique performance techniques which have influenced the musical style of countless composers of the next generation. Generally, Beethoven's sixteen string quartets can be divided into three groups based on the time of composition. The work being analyzed in this thesis is the F major String Quartet op.59 no.1, the "Rasumovsky", composed in the middle period. The quartet Op.59 no.1 is a grandeur large scale piece highlighting each instrument's expressional ability with enhanced timbre effects. Beethoven uses unrestricted construction and form unprecedented in any other composer's masterpieces. The thesis provides a guide to overcome the difficulties in performance caused by this work's emphasis on each instrument's expressional ability. Subito forte and subito piano, distinctive features of Beethoven's music, appear in every movement of the piece with constantly altering characteristics. Such quick shifts in dynamics can make difficult producing well harmonized voices and balanced sound. The metronome rate indicated in the score could also be uncomfortable for performers. This thesis provides an effective suggestion to deal with the tempo. Complex harmonic structure and rhythm of the piece are other problems that need to be resolved in order to properly express the composer's intentions. Other elements such as modulation and musical details have been also pointed out. In order to successfully perform the piece, it is crucial to understand Beethoven's intentions, to search for the message the composer wished to display in the quartet, and to work in concordance with fellow musicians.
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