본 연구는 후발기업이 선발기업과의 기술격차의 약점을 극복하기 위해서 후발자 우위를 어떻게 이용하여 추월(Catch-up)에 성공하였는지 추월전략을 연구하고, 기술추격의 과정에서 자체브랜드 확보를 통해 추월에 성공한 후발기업의 사례를 분석함으로써 후발기업의 자체브랜드확보과정과 경쟁우위의 공통요소를 찾아 후발기업의 추월전략을 도출하는 것이 목적이다. 특히 한국의 중소기업 중 OEM수출을 통해 기술력을 확보하고 성장하지만 어느 시점에는 OEM에 한계를 겪으면서 장기적인 성장을 위해 OBM으로 전환하는 기업의 사례를 대상으로 하여 OEM의 한계와 OEM, ...
본 연구는 후발기업이 선발기업과의 기술격차의 약점을 극복하기 위해서 후발자 우위를 어떻게 이용하여 추월(Catch-up)에 성공하였는지 추월전략을 연구하고, 기술추격의 과정에서 자체브랜드 확보를 통해 추월에 성공한 후발기업의 사례를 분석함으로써 후발기업의 자체브랜드확보과정과 경쟁우위의 공통요소를 찾아 후발기업의 추월전략을 도출하는 것이 목적이다. 특히 한국의 중소기업 중 OEM수출을 통해 기술력을 확보하고 성장하지만 어느 시점에는 OEM에 한계를 겪으면서 장기적인 성장을 위해 OBM으로 전환하는 기업의 사례를 대상으로 하여 OEM의 한계와 OEM, ODM, OBM의 각 전략을 살펴보고 성공적인 자체브랜드 추월전략을 도출하였다. 기존의 연구에서 선발기업들은 선발자 우위∙선발 이점 때문에 후발업체들에 비해 높은 시장점유율과 이익을 얻는다고 밝혔다. 그러나 최근에는 후발기업들의 시장에 늦게 진입한 약점은 오히려 선발기업을 압도하고 더 높은 매출액을 올리는 후발기업의 추월사례가 나오고 있다. 한국의 중소기업들은 기술이 낙후되고 자본이 부족하던 1980년대 이전까지의 시대적 배경으로 대기업이나 외국 업체로부터 주문을 받아 생산하는 OEM 방식이었다. 1990년대 이후 글로벌 아웃소싱 트랜드 및 세계적 생산구조의 변화 배경으로 OEM의 한계에 직면하게 되고 ODM, OBM으로 전환의 필요성이 제기되었다. 하지만, ODM은 OBM에 비해 인지도 확장에 한계가 있어 장기적인 경쟁우위를 보장 하기에는 어려움이 있다. 또한 OBM보다 부가가치가 낮을 수 밖에 없기 때문에 꾸준한 성장을 기대하기 힘들고 한계에 봉착할 수 밖에 없으며, ODM 수출방식은 중간적 발전단계 전략 될 수 있다. 때문에 궁극적으로 부가가치를 높이고 장기적인 성장을 하는데 OBM이 바람직한 전략이라고 할 수 있다. 즉, 중소기업이 경쟁력을 확보하고 성장을 확인 하는 최종적 지표는 OEM에서 벗어나 궁극적으로 OBM으로의 이행을 달성하느냐 여부이다 OBM에 성공한 세 기업 ㈜오로라월드, ㈜로만손, ㈜락앤락의 사례연구를 통해서 다음과 같은 성공요인과 자체브랜드 추월전략을 도출할 수 있었다. 먼저, 후발기업의 공통적인 성공요인은 선발 기업보다 우월하거나 선발 기업과 동등한 기술력을 확보하는 것이 후발기업의 추월전략의 필수요건이었다. 이 세 기업의 후발기업은 자체적으로 기술력 확보를 위해 R&D에 집중 투자했으며, 기술력의 도약을 위해 디자인 및 연구소를 두어 자체브랜드를 확보하였다. 다음은 추월전략으로 첫 째, 후발기업은 기술력확보를 바탕으로 기존 제품을 개선하거나 연구개발을 통해 기술과 디자인혁신을 추구하였다. 후발기업은 특허화와 지적재산권보호를 통해 혁신제품의 지식을 보호하였다. 둘 째, 후발기업은 디자인과 시장선정과 가격전략과 같은 마케팅부분에서 차별화를 추구하였다. 후발기업은 틈새 시장을 찾아 차별화된 디자인과 유통전략으로 브랜드를 알리고 판매를 성공시켰다. 셋 째, 후발기업은 마케팅을 통해서 자체브랜드를 알리고 브랜드역량을 강화하였다. 세 기업은 각 상품이 가진 시장의 특성에 맞는 새롭고 차별적인 마케팅 전략을 수행해 독자적인 수요 시장을 획득하는데 성공하였다. 넷 째, 후발기업은 고객중심의 집중화를 추구했다. 고객요구에 유연하게 대응 할 수 있는 기술, 생산, 판매 부문의 전략을 강화하였고, 소비자들의 기호와 소득 수준을 철저히 고려한 제품전략으로 소비자 욕구에 맞는 제품을 개발하였다. 결론적으로 이 세 기업의 추월전략은 자체브랜드개발을 위해 기술과 디자인 혁신성, 가격 및 제품 차별화 전략, 마케팅역량강화, 고객중심 집중화 등을 통해서 경쟁우위를 확보하면서 추월이 가능했던 것을 확인 할 수 있었다.
본 연구는 후발기업이 선발기업과의 기술격차의 약점을 극복하기 위해서 후발자 우위를 어떻게 이용하여 추월(Catch-up)에 성공하였는지 추월전략을 연구하고, 기술추격의 과정에서 자체브랜드 확보를 통해 추월에 성공한 후발기업의 사례를 분석함으로써 후발기업의 자체브랜드확보과정과 경쟁우위의 공통요소를 찾아 후발기업의 추월전략을 도출하는 것이 목적이다. 특히 한국의 중소기업 중 OEM수출을 통해 기술력을 확보하고 성장하지만 어느 시점에는 OEM에 한계를 겪으면서 장기적인 성장을 위해 OBM으로 전환하는 기업의 사례를 대상으로 하여 OEM의 한계와 OEM, ODM, OBM의 각 전략을 살펴보고 성공적인 자체브랜드 추월전략을 도출하였다. 기존의 연구에서 선발기업들은 선발자 우위∙선발 이점 때문에 후발업체들에 비해 높은 시장점유율과 이익을 얻는다고 밝혔다. 그러나 최근에는 후발기업들의 시장에 늦게 진입한 약점은 오히려 선발기업을 압도하고 더 높은 매출액을 올리는 후발기업의 추월사례가 나오고 있다. 한국의 중소기업들은 기술이 낙후되고 자본이 부족하던 1980년대 이전까지의 시대적 배경으로 대기업이나 외국 업체로부터 주문을 받아 생산하는 OEM 방식이었다. 1990년대 이후 글로벌 아웃소싱 트랜드 및 세계적 생산구조의 변화 배경으로 OEM의 한계에 직면하게 되고 ODM, OBM으로 전환의 필요성이 제기되었다. 하지만, ODM은 OBM에 비해 인지도 확장에 한계가 있어 장기적인 경쟁우위를 보장 하기에는 어려움이 있다. 또한 OBM보다 부가가치가 낮을 수 밖에 없기 때문에 꾸준한 성장을 기대하기 힘들고 한계에 봉착할 수 밖에 없으며, ODM 수출방식은 중간적 발전단계 전략 될 수 있다. 때문에 궁극적으로 부가가치를 높이고 장기적인 성장을 하는데 OBM이 바람직한 전략이라고 할 수 있다. 즉, 중소기업이 경쟁력을 확보하고 성장을 확인 하는 최종적 지표는 OEM에서 벗어나 궁극적으로 OBM으로의 이행을 달성하느냐 여부이다 OBM에 성공한 세 기업 ㈜오로라월드, ㈜로만손, ㈜락앤락의 사례연구를 통해서 다음과 같은 성공요인과 자체브랜드 추월전략을 도출할 수 있었다. 먼저, 후발기업의 공통적인 성공요인은 선발 기업보다 우월하거나 선발 기업과 동등한 기술력을 확보하는 것이 후발기업의 추월전략의 필수요건이었다. 이 세 기업의 후발기업은 자체적으로 기술력 확보를 위해 R&D에 집중 투자했으며, 기술력의 도약을 위해 디자인 및 연구소를 두어 자체브랜드를 확보하였다. 다음은 추월전략으로 첫 째, 후발기업은 기술력확보를 바탕으로 기존 제품을 개선하거나 연구개발을 통해 기술과 디자인혁신을 추구하였다. 후발기업은 특허화와 지적재산권보호를 통해 혁신제품의 지식을 보호하였다. 둘 째, 후발기업은 디자인과 시장선정과 가격전략과 같은 마케팅부분에서 차별화를 추구하였다. 후발기업은 틈새 시장을 찾아 차별화된 디자인과 유통전략으로 브랜드를 알리고 판매를 성공시켰다. 셋 째, 후발기업은 마케팅을 통해서 자체브랜드를 알리고 브랜드역량을 강화하였다. 세 기업은 각 상품이 가진 시장의 특성에 맞는 새롭고 차별적인 마케팅 전략을 수행해 독자적인 수요 시장을 획득하는데 성공하였다. 넷 째, 후발기업은 고객중심의 집중화를 추구했다. 고객요구에 유연하게 대응 할 수 있는 기술, 생산, 판매 부문의 전략을 강화하였고, 소비자들의 기호와 소득 수준을 철저히 고려한 제품전략으로 소비자 욕구에 맞는 제품을 개발하였다. 결론적으로 이 세 기업의 추월전략은 자체브랜드개발을 위해 기술과 디자인 혁신성, 가격 및 제품 차별화 전략, 마케팅역량강화, 고객중심 집중화 등을 통해서 경쟁우위를 확보하면서 추월이 가능했던 것을 확인 할 수 있었다.
The object of the research is to study the strategy about how second movers succeeded in catching up with first movers to close a technology gap, analyze the cases that second movers succeeded in overtaking first movers through the securing second movers’ own brand, and draw the strategy of them by ...
The object of the research is to study the strategy about how second movers succeeded in catching up with first movers to close a technology gap, analyze the cases that second movers succeeded in overtaking first movers through the securing second movers’ own brand, and draw the strategy of them by searching the common denominator of brand securing process and competition superiority. Although most Korean smaller businesses grew up and had high technical skills through OEM export system, before long, they started to reach the limit of OEM export system and turn into OBM system for the long-term growth. We reviewed the limit of OEM in above cases and examine the each strategy of OEM, ODM, and OBM. From these, we lead the successful catch-up strategy using their own brand. Studies in the past have shown that first movers have higher market share and profit than second movers due to the superiority of first movers. However, recent research indicates that second movers lead the market and have more sales than first movers in spite of late market entrance. Korean smaller businesses had selected OEM system producing goods after taking order from major companies or overseas businesses before the 1980s. Since the 1990s, OEM system has reached the limit with global outsourcing trend and the change of global production structure. Consequently, it has presented the needs of switching over to ODM and OBM system. However, ODM system has difficulties in being more competitive in the long-term due to have limit on raising brand awareness compared with OBM system. ODM system also creates less added value than OBM system, thus, steady growth is not ensured and cannot help falling to the uncompleted development stage. Consequently, OBM system can be desirable strategy for increasing the added value and long-term growth. Weather smaller companies secure competitiveness is depends on the achievement of changeover from OEM system to OBM system. We draw the following catch-up strategy using their own brand through the successful case study of three companies, Auroraworld, Romanson, and Locknlock, in OBM system. These companies secured their own brand by establishing R&D center to improve technical skills autonomously and to study design and investing in R&D intensively. First, these second movers improved existing product function through secured technical skills and sought the innovation of technology through R&D. Second, they strived to be distinguished in marketing part such as design, selection of market place, and pricing strategy. They targeted niche market using differentiated design and distribution strategy, thus, their brands were widely known and their sales were greatly increased. Third, these second movers advertised their brand through marketing and built up brand power. They achieved success in acquiring their own market demand. Fourth, they forced on boosting customer satisfaction rating. The strategy reinforcing the following parts, technology, production, and sales, were established in order to be flexible in responding to consumer needs. In addition to, the products satisfying customers’desire were developed based on strategy considering customers’tastes and their income level thoroughly. In conclusion, these second movers could be more competitive and led the market by technology & design innovation, price and product differentiation, the reinforcement of marketing capability, and the concentration on customer strategy.
The object of the research is to study the strategy about how second movers succeeded in catching up with first movers to close a technology gap, analyze the cases that second movers succeeded in overtaking first movers through the securing second movers’ own brand, and draw the strategy of them by searching the common denominator of brand securing process and competition superiority. Although most Korean smaller businesses grew up and had high technical skills through OEM export system, before long, they started to reach the limit of OEM export system and turn into OBM system for the long-term growth. We reviewed the limit of OEM in above cases and examine the each strategy of OEM, ODM, and OBM. From these, we lead the successful catch-up strategy using their own brand. Studies in the past have shown that first movers have higher market share and profit than second movers due to the superiority of first movers. However, recent research indicates that second movers lead the market and have more sales than first movers in spite of late market entrance. Korean smaller businesses had selected OEM system producing goods after taking order from major companies or overseas businesses before the 1980s. Since the 1990s, OEM system has reached the limit with global outsourcing trend and the change of global production structure. Consequently, it has presented the needs of switching over to ODM and OBM system. However, ODM system has difficulties in being more competitive in the long-term due to have limit on raising brand awareness compared with OBM system. ODM system also creates less added value than OBM system, thus, steady growth is not ensured and cannot help falling to the uncompleted development stage. Consequently, OBM system can be desirable strategy for increasing the added value and long-term growth. Weather smaller companies secure competitiveness is depends on the achievement of changeover from OEM system to OBM system. We draw the following catch-up strategy using their own brand through the successful case study of three companies, Auroraworld, Romanson, and Locknlock, in OBM system. These companies secured their own brand by establishing R&D center to improve technical skills autonomously and to study design and investing in R&D intensively. First, these second movers improved existing product function through secured technical skills and sought the innovation of technology through R&D. Second, they strived to be distinguished in marketing part such as design, selection of market place, and pricing strategy. They targeted niche market using differentiated design and distribution strategy, thus, their brands were widely known and their sales were greatly increased. Third, these second movers advertised their brand through marketing and built up brand power. They achieved success in acquiring their own market demand. Fourth, they forced on boosting customer satisfaction rating. The strategy reinforcing the following parts, technology, production, and sales, were established in order to be flexible in responding to consumer needs. In addition to, the products satisfying customers’desire were developed based on strategy considering customers’tastes and their income level thoroughly. In conclusion, these second movers could be more competitive and led the market by technology & design innovation, price and product differentiation, the reinforcement of marketing capability, and the concentration on customer strategy.
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