본 연구는 종교 방송의 뉴스 보도가 일반 방송에 비해 객관성과 선정성 등의 저널리즘 원칙에서 어떤 차이를 보이는지 검증하고자 기획되었다. 종교 방송은 기자들의 뉴스 전달이라는 측면에서 기존 방송 저널리즘과 유사한 성격을 갖지만, 뉴스 제작에 종교적 가치관이 반영될 수 있다는 측면에서 차이점도 가질 수 있다. 이러한 연구 목적을 가지고 본 연구는 기독교 방송(CBS)과 KBS의 뉴스 프로그램인 ‘CBS TV 뉴스’와 ‘KBS1 뉴스 9’의 내용을 분석 비교하였다. 종교 방송 여부 이외에 뉴스의 성격(경성/연성)도 독립변인으로 사용되었다. 종속변인인 객관성과 선정성을 측정하기 위해 다음과 같은 항목들이 사용되었다. 객관성 측정에는 감성적 언어의 긍정정서, 감성적 언어의 부정정서, 형이상학적 언어, 정보신뢰성, 소스유무, 수동태, 중립성 등 7개의 변인을 사용하였다. 선정성 측정에는 소재의 선정성과 표현의 선정성 등 2개의 변인을 사용하였다. 이 변인들의 분석 틀로 언어 분석 프로그램(K-LIWC)과 뉴스평가지수가 본 연구에 사용되었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, CBS와 KBS는 뉴스 보도의 객관성에서 부분적으로 유의미한 차이를 보였다. 구체적으로 감성적 언어의 부정정서, 정보신뢰성, 소스유무, 중립성 등에서 차이를 보였다. CBS가 KBS 비해 뉴스 보도에서 더 많은 감성적 언어의 부정정서를 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또, CBS는 KBS에 비해 정보 신뢰성이 높았다. 마지막으로 CBS는 KBS에 비해 더 중립적인 것으로 나타났다. 둘째, 경성 뉴스와 ...
본 연구는 종교 방송의 뉴스 보도가 일반 방송에 비해 객관성과 선정성 등의 저널리즘 원칙에서 어떤 차이를 보이는지 검증하고자 기획되었다. 종교 방송은 기자들의 뉴스 전달이라는 측면에서 기존 방송 저널리즘과 유사한 성격을 갖지만, 뉴스 제작에 종교적 가치관이 반영될 수 있다는 측면에서 차이점도 가질 수 있다. 이러한 연구 목적을 가지고 본 연구는 기독교 방송(CBS)과 KBS의 뉴스 프로그램인 ‘CBS TV 뉴스’와 ‘KBS1 뉴스 9’의 내용을 분석 비교하였다. 종교 방송 여부 이외에 뉴스의 성격(경성/연성)도 독립변인으로 사용되었다. 종속변인인 객관성과 선정성을 측정하기 위해 다음과 같은 항목들이 사용되었다. 객관성 측정에는 감성적 언어의 긍정정서, 감성적 언어의 부정정서, 형이상학적 언어, 정보신뢰성, 소스유무, 수동태, 중립성 등 7개의 변인을 사용하였다. 선정성 측정에는 소재의 선정성과 표현의 선정성 등 2개의 변인을 사용하였다. 이 변인들의 분석 틀로 언어 분석 프로그램(K-LIWC)과 뉴스평가지수가 본 연구에 사용되었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, CBS와 KBS는 뉴스 보도의 객관성에서 부분적으로 유의미한 차이를 보였다. 구체적으로 감성적 언어의 부정정서, 정보신뢰성, 소스유무, 중립성 등에서 차이를 보였다. CBS가 KBS 비해 뉴스 보도에서 더 많은 감성적 언어의 부정정서를 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또, CBS는 KBS에 비해 정보 신뢰성이 높았다. 마지막으로 CBS는 KBS에 비해 더 중립적인 것으로 나타났다. 둘째, 경성 뉴스와 연성 뉴스도 뉴스 보도의 객관성에서 부분적으로 유의미한 차이를 보였다. 구체적으로 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 뉴스 보도에서 더 적은 감성적 언어의 긍정정서를 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또, 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 정보신뢰성이 더 높은 것으로 나타났다. 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 더 많이 소스에 기반 한 것으로, 즉 출처가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 더 많은 수동태 언어를 사용하는 것으로 나타났으며, 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 더 중립적인 것으로 나타났다. 셋째, CBS와 KBS는 뉴스 보도의 선정성에서도 유의미한 차이를 보였다. 특히 소재의 선정성과 표현의 선정성 모두에서 차이가 나타났다. CBS는 KBS에 비해 더 많은 선정적인 소재를 사용하는 것으로 나타났으며, CBS는 KBS에 비해 더 적은 선정적인 표현을 사용하는 것으로 나타났다. 넷째, 경성 뉴스와 연성 뉴스 역시 두 가지 뉴스 보도의 선정성에서 유의미한 차이를 보였다. 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 더 적은 선정적인 소재와 선정적인 표현을 사용하는 것으로 나타났다. 연구결과, CBS는 KBS에 비해 감성적 언어를 더 자주 사용하지만, 정보 신뢰성과 서 중립성에서 더 긍정적인 것으로 확인됐다. 또, CBS는 KBS에 비해 선정적 소재를 더 많이 보도하지만, 표현의 선정성은 낮은 편이었다. 이 같은 결과는 CBS가 사회 부정적 소재를 자주 다루지만, 보도 태도에서 신중을 기하고 있음을 시사한다. 뉴스 보도에 기독교적 가치관이 반영되고 있기 때문인 것으로 추측된다. 본 연구는 종교 방송을 기존 저널리즘 원칙에 근거해 평가해 보았다. 다매체로 인한 정보 홍수의 시대에 종교 방송이 지향해야 할 차별적 저널리즘 양식에 대한 논의는 앞으로 계속 이어져야 할 것이다.
본 연구는 종교 방송의 뉴스 보도가 일반 방송에 비해 객관성과 선정성 등의 저널리즘 원칙에서 어떤 차이를 보이는지 검증하고자 기획되었다. 종교 방송은 기자들의 뉴스 전달이라는 측면에서 기존 방송 저널리즘과 유사한 성격을 갖지만, 뉴스 제작에 종교적 가치관이 반영될 수 있다는 측면에서 차이점도 가질 수 있다. 이러한 연구 목적을 가지고 본 연구는 기독교 방송(CBS)과 KBS의 뉴스 프로그램인 ‘CBS TV 뉴스’와 ‘KBS1 뉴스 9’의 내용을 분석 비교하였다. 종교 방송 여부 이외에 뉴스의 성격(경성/연성)도 독립변인으로 사용되었다. 종속변인인 객관성과 선정성을 측정하기 위해 다음과 같은 항목들이 사용되었다. 객관성 측정에는 감성적 언어의 긍정정서, 감성적 언어의 부정정서, 형이상학적 언어, 정보신뢰성, 소스유무, 수동태, 중립성 등 7개의 변인을 사용하였다. 선정성 측정에는 소재의 선정성과 표현의 선정성 등 2개의 변인을 사용하였다. 이 변인들의 분석 틀로 언어 분석 프로그램(K-LIWC)과 뉴스평가지수가 본 연구에 사용되었다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, CBS와 KBS는 뉴스 보도의 객관성에서 부분적으로 유의미한 차이를 보였다. 구체적으로 감성적 언어의 부정정서, 정보신뢰성, 소스유무, 중립성 등에서 차이를 보였다. CBS가 KBS 비해 뉴스 보도에서 더 많은 감성적 언어의 부정정서를 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또, CBS는 KBS에 비해 정보 신뢰성이 높았다. 마지막으로 CBS는 KBS에 비해 더 중립적인 것으로 나타났다. 둘째, 경성 뉴스와 연성 뉴스도 뉴스 보도의 객관성에서 부분적으로 유의미한 차이를 보였다. 구체적으로 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 뉴스 보도에서 더 적은 감성적 언어의 긍정정서를 사용하고 있는 것으로 나타났다. 또, 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 정보신뢰성이 더 높은 것으로 나타났다. 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 더 많이 소스에 기반 한 것으로, 즉 출처가 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 더 많은 수동태 언어를 사용하는 것으로 나타났으며, 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 더 중립적인 것으로 나타났다. 셋째, CBS와 KBS는 뉴스 보도의 선정성에서도 유의미한 차이를 보였다. 특히 소재의 선정성과 표현의 선정성 모두에서 차이가 나타났다. CBS는 KBS에 비해 더 많은 선정적인 소재를 사용하는 것으로 나타났으며, CBS는 KBS에 비해 더 적은 선정적인 표현을 사용하는 것으로 나타났다. 넷째, 경성 뉴스와 연성 뉴스 역시 두 가지 뉴스 보도의 선정성에서 유의미한 차이를 보였다. 경성 뉴스는 연성 뉴스에 비해 더 적은 선정적인 소재와 선정적인 표현을 사용하는 것으로 나타났다. 연구결과, CBS는 KBS에 비해 감성적 언어를 더 자주 사용하지만, 정보 신뢰성과 서 중립성에서 더 긍정적인 것으로 확인됐다. 또, CBS는 KBS에 비해 선정적 소재를 더 많이 보도하지만, 표현의 선정성은 낮은 편이었다. 이 같은 결과는 CBS가 사회 부정적 소재를 자주 다루지만, 보도 태도에서 신중을 기하고 있음을 시사한다. 뉴스 보도에 기독교적 가치관이 반영되고 있기 때문인 것으로 추측된다. 본 연구는 종교 방송을 기존 저널리즘 원칙에 근거해 평가해 보았다. 다매체로 인한 정보 홍수의 시대에 종교 방송이 지향해야 할 차별적 저널리즘 양식에 대한 논의는 앞으로 계속 이어져야 할 것이다.
This study was conducted in order to verify the difference in journalism principles such as objectivism and sensationalism between a news report by religion channels and normal channels. Journalism in religion channels are similar to its normal counterparts as both aims to deliver the news, however ...
This study was conducted in order to verify the difference in journalism principles such as objectivism and sensationalism between a news report by religion channels and normal channels. Journalism in religion channels are similar to its normal counterparts as both aims to deliver the news, however there is a difference that religious values can be reflected. With such goals, this study conducted a comparative analysis of ‘CBS TV news’ and ‘KBS news 9’, news channels of the christian channel (CBS) and KBS respectively. Besides the religious factor, the nature of the news(hard/soft) was used as an independent variable. To measure the objectivism and sensationalism, both dependent variables, the following factors were used. A total of 7 factors, the positiveness of emotional language, the negativeness of emotional language, metaphysical language, credibility of information, existence of source, passive voice, and neutrality, were used to evaluate objectivism. 2 factors, the sensationalism in expression and content, were used to evaluate sensationalism. The language analysis program (K-LIWC) and evaluation index of news were used as the analysis framework for these vatiables. The result of the research are as below. First, there was meaningful difference in certain aspects of objectivism of the news report. The negativeness of emotional language, credibility of information, existence of source, and neutrality, to be specific. CBS news report displayed more negativeness in emotional language compared to KBS news reports. Also, CBS had a higher credibility in information than KBS. Lastly, CBS was more neutral than KBS. Second, in terms of objectivity when reporting hard news and soft news there were meaningful differences. Specifically, hard news displayed lesser positiveness than soft news. Also, hard news had greater credibility in information than soft news. Hard news were also based on more sources than soft news, thus there is a source. Lastly, hard news used more passive voice than soft news, and hard news was more neutral than soft news. Third, CBS and KBS displayed a meaningful difference in sensationalism. Especially there was difference in the sensationalism in content and expression. CBS used more sensational content than but used lesser sensational expression than KBS. Fourth, in both hard news and soft news, there was meaningful difference in sensationalism. Hard news used less sensational content and expression compared to soft news. As a result of the study, CBS used more emotional language than KBS, but displayed more credibility in information and was more neutral. Also, CBS reported more sensational content than KBS, but less sensational in expression. Such results show that CBS portrays socially negative concepts more often, but is cautious about the manner it is delivered. This is assumed to be because of the christian values reflected in the news report. This study evaluated a religion channel based on the existing journalism principles. In the age where we are flooded by information due to various forms of media, the discussion on the different journalism format that religion channels should aim for should continue in the future.
This study was conducted in order to verify the difference in journalism principles such as objectivism and sensationalism between a news report by religion channels and normal channels. Journalism in religion channels are similar to its normal counterparts as both aims to deliver the news, however there is a difference that religious values can be reflected. With such goals, this study conducted a comparative analysis of ‘CBS TV news’ and ‘KBS news 9’, news channels of the christian channel (CBS) and KBS respectively. Besides the religious factor, the nature of the news(hard/soft) was used as an independent variable. To measure the objectivism and sensationalism, both dependent variables, the following factors were used. A total of 7 factors, the positiveness of emotional language, the negativeness of emotional language, metaphysical language, credibility of information, existence of source, passive voice, and neutrality, were used to evaluate objectivism. 2 factors, the sensationalism in expression and content, were used to evaluate sensationalism. The language analysis program (K-LIWC) and evaluation index of news were used as the analysis framework for these vatiables. The result of the research are as below. First, there was meaningful difference in certain aspects of objectivism of the news report. The negativeness of emotional language, credibility of information, existence of source, and neutrality, to be specific. CBS news report displayed more negativeness in emotional language compared to KBS news reports. Also, CBS had a higher credibility in information than KBS. Lastly, CBS was more neutral than KBS. Second, in terms of objectivity when reporting hard news and soft news there were meaningful differences. Specifically, hard news displayed lesser positiveness than soft news. Also, hard news had greater credibility in information than soft news. Hard news were also based on more sources than soft news, thus there is a source. Lastly, hard news used more passive voice than soft news, and hard news was more neutral than soft news. Third, CBS and KBS displayed a meaningful difference in sensationalism. Especially there was difference in the sensationalism in content and expression. CBS used more sensational content than but used lesser sensational expression than KBS. Fourth, in both hard news and soft news, there was meaningful difference in sensationalism. Hard news used less sensational content and expression compared to soft news. As a result of the study, CBS used more emotional language than KBS, but displayed more credibility in information and was more neutral. Also, CBS reported more sensational content than KBS, but less sensational in expression. Such results show that CBS portrays socially negative concepts more often, but is cautious about the manner it is delivered. This is assumed to be because of the christian values reflected in the news report. This study evaluated a religion channel based on the existing journalism principles. In the age where we are flooded by information due to various forms of media, the discussion on the different journalism format that religion channels should aim for should continue in the future.
주제어
#CBS KBS 기독교 방송 종교 방송 경성 뉴스 연성 뉴스 객관성 선정성 K-LIWC 언어 분석 뉴스평가지수
학위논문 정보
저자
장미나
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
언론정보학과
발행연도
2011
총페이지
vi, 85 p.
키워드
CBS KBS 기독교 방송 종교 방송 경성 뉴스 연성 뉴스 객관성 선정성 K-LIWC 언어 분석 뉴스평가지수
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