한중수교 후, 현지화는 한국기업이 중국시장에서 성공할 수 있는 관건이며 현지화 전략을 통한 현지 지역사회에의 적응이 무엇보다 중요하다는 인식이 확산되고 있다.
본 사례연구에서는 국내 타이어 업체 최초로 중국시장에 진출하고, 글로벌 타이어 메이커 최초로 중국 현지에 생산공장을 설립하여 성공적인 경영성과를 내고 있는 ㈜금호타이어를 연구대상으로 선정하여 현지화 전략에 대해 분석해보았다.
먼저, 입지선택에 있어 중국 최대 경제도시인 상해에 판매법인을 설립하고 인근의 남경에 생산공장을 두었으며, 북경과 천진항에 인접한 천진과 장춘시 신기술개발구에 위치한 장춘에 생산법인을 두었다. 또한 ...
한중수교 후, 현지화는 한국기업이 중국시장에서 성공할 수 있는 관건이며 현지화 전략을 통한 현지 지역사회에의 적응이 무엇보다 중요하다는 인식이 확산되고 있다.
본 사례연구에서는 국내 타이어 업체 최초로 중국시장에 진출하고, 글로벌 타이어 메이커 최초로 중국 현지에 생산공장을 설립하여 성공적인 경영성과를 내고 있는 ㈜금호타이어를 연구대상으로 선정하여 현지화 전략에 대해 분석해보았다.
먼저, 입지선택에 있어 중국 최대 경제도시인 상해에 판매법인을 설립하고 인근의 남경에 생산공장을 두었으며, 북경과 천진항에 인접한 천진과 장춘시 신기술개발구에 위치한 장춘에 생산법인을 두었다. 또한 ERP 솔루션과 연계하여 중국 현지의 물류를 통일적으로 관리하고 있다. 둘째, 중국인들에게 거부감을 주지 않도록 브랜드를 현지화하고, 중저가 정책을 구사하였다. 대리점뿐만 아니라 현지 소매상과도 거래하는 이중 유통구조를 통해 유통망을 확대하고 대리점과의 關係 구축에 노력했다. 또한 중국인들에게 인기가 높은 맨체스터 유나이티드 클럽 스폰서십을 활용한 적극적인 광고전략을 구사했다. 셋째, 중국에 R&D센터를 설립 하여 중국 시장에 적합한 제품개발에 주력했으며, 그 결과 중국의 지형과 소비자 행태를 고려한 제품을 개발할 수 있었다. 넷째, 경영조직의 현지화에 있어서 인적 자원의 현지화 정책을 추진했다. 하지만 최고경영층에 현지인이 올라간 사례가 전무했으며, 현지경영시스템으로 봤을 때 중국 총괄 법인의 부재와 본사의 통제 등 현지화 정도가 미흡한 것으로 나타났다.
경영의 현지화란 해외투자기업이 현지화의 마찰을 줄이고 그 사회에 융화되어 기업이 본래 추구하고자 하는 목표를 달성하는 동시에 현지 국가에 공헌함으로써 긍정적인 이미지의 구축을 함께 수행해 나가는 것이라고 본다.
앞으로 중국시장에서 ㈜금호타이어는 현지인들에게 최고경영층으로 올라갈 수 있는 기회를 주고, 본사와 독립적으로 마케팅, 재무, 생산계획 등을 수립할 수 있는 중국 총괄법인을 설립하여 현지화에 더욱 박차를 가해야 할 것이다.
한중수교 후, 현지화는 한국기업이 중국시장에서 성공할 수 있는 관건이며 현지화 전략을 통한 현지 지역사회에의 적응이 무엇보다 중요하다는 인식이 확산되고 있다.
본 사례연구에서는 국내 타이어 업체 최초로 중국시장에 진출하고, 글로벌 타이어 메이커 최초로 중국 현지에 생산공장을 설립하여 성공적인 경영성과를 내고 있는 ㈜금호타이어를 연구대상으로 선정하여 현지화 전략에 대해 분석해보았다.
먼저, 입지선택에 있어 중국 최대 경제도시인 상해에 판매법인을 설립하고 인근의 남경에 생산공장을 두었으며, 북경과 천진항에 인접한 천진과 장춘시 신기술개발구에 위치한 장춘에 생산법인을 두었다. 또한 ERP 솔루션과 연계하여 중국 현지의 물류를 통일적으로 관리하고 있다. 둘째, 중국인들에게 거부감을 주지 않도록 브랜드를 현지화하고, 중저가 정책을 구사하였다. 대리점뿐만 아니라 현지 소매상과도 거래하는 이중 유통구조를 통해 유통망을 확대하고 대리점과의 關係 구축에 노력했다. 또한 중국인들에게 인기가 높은 맨체스터 유나이티드 클럽 스폰서십을 활용한 적극적인 광고전략을 구사했다. 셋째, 중국에 R&D센터를 설립 하여 중국 시장에 적합한 제품개발에 주력했으며, 그 결과 중국의 지형과 소비자 행태를 고려한 제품을 개발할 수 있었다. 넷째, 경영조직의 현지화에 있어서 인적 자원의 현지화 정책을 추진했다. 하지만 최고경영층에 현지인이 올라간 사례가 전무했으며, 현지경영시스템으로 봤을 때 중국 총괄 법인의 부재와 본사의 통제 등 현지화 정도가 미흡한 것으로 나타났다.
경영의 현지화란 해외투자기업이 현지화의 마찰을 줄이고 그 사회에 융화되어 기업이 본래 추구하고자 하는 목표를 달성하는 동시에 현지 국가에 공헌함으로써 긍정적인 이미지의 구축을 함께 수행해 나가는 것이라고 본다.
앞으로 중국시장에서 ㈜금호타이어는 현지인들에게 최고경영층으로 올라갈 수 있는 기회를 주고, 본사와 독립적으로 마케팅, 재무, 생산계획 등을 수립할 수 있는 중국 총괄법인을 설립하여 현지화에 더욱 박차를 가해야 할 것이다.
Comparing with the localization strategy adopted by the multinational corporations (MNCs) entering China, this study analyzes a successful localization in China by KUMHO Tire Co.Ltd, which ranks the 10th in the global market share but the 1st in the personal car & light truck tire market in China.
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Comparing with the localization strategy adopted by the multinational corporations (MNCs) entering China, this study analyzes a successful localization in China by KUMHO Tire Co.Ltd, which ranks the 10th in the global market share but the 1st in the personal car & light truck tire market in China.
The purpose of this paper is to suggest the future direction and provide the best model of localization strategy to Korean MNCs, which are currently facing localization in China.
In order to understand the localization strategy of KUMHO Tire Co.Ltd, this paper analyzed the localization process by utilizing four phases(production, marketing, R&D, Organization) modeling of Ohmae.
First, the massive investment and plant establishment are base of localization. KUMHO Tire Co.Ltd own its production sites in China and localized in production & logistics.
Second, formation of brand image, ad strategy and distribution strategy are important in localization strategy of marketing. KUMHO Tire Co.Ltd is successful in this point.
Third, KUMHO Tire Co.Ltd has R&D center in China, which helps to make the products satisfying needs of local consumer.
Finally, KUMHO Tire Co.Ltd employs many Chinese in its plants or office. But Chinese cannot be promoted to senior level. In addition, the head quarter in Seoul controls the administration and strategy of plants or R&D center in China. The localization of organization in China is unsatisfactory.
The most important business strategy of MNCs in China is localization. I am convinced that this study will be helpful for Korean MNCs, which are pursuing localization by learning more from how Korean firms are rooted in China.
Comparing with the localization strategy adopted by the multinational corporations (MNCs) entering China, this study analyzes a successful localization in China by KUMHO Tire Co.Ltd, which ranks the 10th in the global market share but the 1st in the personal car & light truck tire market in China.
The purpose of this paper is to suggest the future direction and provide the best model of localization strategy to Korean MNCs, which are currently facing localization in China.
In order to understand the localization strategy of KUMHO Tire Co.Ltd, this paper analyzed the localization process by utilizing four phases(production, marketing, R&D, Organization) modeling of Ohmae.
First, the massive investment and plant establishment are base of localization. KUMHO Tire Co.Ltd own its production sites in China and localized in production & logistics.
Second, formation of brand image, ad strategy and distribution strategy are important in localization strategy of marketing. KUMHO Tire Co.Ltd is successful in this point.
Third, KUMHO Tire Co.Ltd has R&D center in China, which helps to make the products satisfying needs of local consumer.
Finally, KUMHO Tire Co.Ltd employs many Chinese in its plants or office. But Chinese cannot be promoted to senior level. In addition, the head quarter in Seoul controls the administration and strategy of plants or R&D center in China. The localization of organization in China is unsatisfactory.
The most important business strategy of MNCs in China is localization. I am convinced that this study will be helpful for Korean MNCs, which are pursuing localization by learning more from how Korean firms are rooted in China.
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