본 연구는 창의성이 부각되는 현 시대에 체계적인 교수법으로 진행되고 있는 R.A.D.발레프로그램이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향을 알아보기 위하여 R.A.D 발레프로그램을 배우는 유아들과 율동위주 수업을 하는 유아들을 대상으로 유아종합 창의성 검사지를 이용하여 유아들의 창의성을 비교하여 연구해 보고자 하였다. 연구의 대상은 서울시에 위치한 R.A.D 발레프로그램을 실시하고 있는 발레 전문학원 만5-7세 유아 40명과 일반 율동위주 학원의 만5-7세 유아 40명을 연구 대상으로 선정하여 창의성의 하위요인인 유창성, 융통성, 독창...
본 연구는 창의성이 부각되는 현 시대에 체계적인 교수법으로 진행되고 있는 R.A.D.발레프로그램이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향을 알아보기 위하여 R.A.D 발레프로그램을 배우는 유아들과 율동위주 수업을 하는 유아들을 대상으로 유아종합 창의성 검사지를 이용하여 유아들의 창의성을 비교하여 연구해 보고자 하였다. 연구의 대상은 서울시에 위치한 R.A.D 발레프로그램을 실시하고 있는 발레 전문학원 만5-7세 유아 40명과 일반 율동위주 학원의 만5-7세 유아 40명을 연구 대상으로 선정하여 창의성의 하위요인인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력과 영역별요인 언어영역, 도형영역, 신체영역에 미치는 효과를 분석하였다. 그 결과 R.A.D 발레프로그램을 배우는 유아들이 율동위주 수업을 받는 아이들보다 창의성의 하위요인이 전반적으로 높게 나타났다. 유아의 창의성 교육에 있어서 무용교육이 상당한 몫을 담당하고 있다는 것은 많은 연구에 의해 증명되고 있으며 특히 유아기 무용교육은 단계별 프로그램에 의해 학습되어져야 할 필요가 있다. R.A.D 프로그램은 단계별 발레교수법으로 유아기 창의성발달에 도움을 주는 프로그램이며, 유아들의 창의성 발달을 위해 다양한 무용프로그램의 연구와 지도방법이 체계적으로 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 창의성이 부각되는 현 시대에 체계적인 교수법으로 진행되고 있는 R.A.D.발레프로그램이 유아의 창의성 발달에 미치는 영향을 알아보기 위하여 R.A.D 발레프로그램을 배우는 유아들과 율동위주 수업을 하는 유아들을 대상으로 유아종합 창의성 검사지를 이용하여 유아들의 창의성을 비교하여 연구해 보고자 하였다. 연구의 대상은 서울시에 위치한 R.A.D 발레프로그램을 실시하고 있는 발레 전문학원 만5-7세 유아 40명과 일반 율동위주 학원의 만5-7세 유아 40명을 연구 대상으로 선정하여 창의성의 하위요인인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력과 영역별요인 언어영역, 도형영역, 신체영역에 미치는 효과를 분석하였다. 그 결과 R.A.D 발레프로그램을 배우는 유아들이 율동위주 수업을 받는 아이들보다 창의성의 하위요인이 전반적으로 높게 나타났다. 유아의 창의성 교육에 있어서 무용교육이 상당한 몫을 담당하고 있다는 것은 많은 연구에 의해 증명되고 있으며 특히 유아기 무용교육은 단계별 프로그램에 의해 학습되어져야 할 필요가 있다. R.A.D 프로그램은 단계별 발레교수법으로 유아기 창의성발달에 도움을 주는 프로그램이며, 유아들의 창의성 발달을 위해 다양한 무용프로그램의 연구와 지도방법이 체계적으로 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the creativity of preschoolers participating in a R.A.D. ballet program and that of preschoolers receiving rhythm-centered instruction in an attempt to determine the impact of the R.A.D. ballet program on the creativity development of preschoolers. The R.A.D....
The purpose of this study was to examine the creativity of preschoolers participating in a R.A.D. ballet program and that of preschoolers receiving rhythm-centered instruction in an attempt to determine the impact of the R.A.D. ballet program on the creativity development of preschoolers. The R.A.D. ballet program is utilized as one of systematic teaching methods in the present time that stresses creativity. The subjects in this study were 80 preschoolers in Seoul who were at the Western age of 5 to 7. Out of them, 40 young children attended a ballet academy that provided the R.A.D. ballet program, and the other 40 preschoolers attended a regular rhythm-centered academy. A general preschooler creativity inventory was utilized to find out the influence of the ballet program on the subfactors of creativity involving fluency, flexibility, originality and imagination and on the different sections of creativity including verbal, diagram and physical sections. As a result, the preschoolers who participated in the R.A.D. ballet program were found to be ahead of the others who received rhythm- centered instruction in the subfactors of creativity on the whole. A lot of studies have established that dance education makes a great contribution to early childhood creativity education, and early childhood dance education should especially be conducted by carefully selecting gradual programs. The R.A.D. program is a gradual ballet teaching method that is conducive to the development of creativity in early childhood. The development of a variety of systematic dance programs and teaching methods is required in the future to step up the creativity development of preschoolers.
The purpose of this study was to examine the creativity of preschoolers participating in a R.A.D. ballet program and that of preschoolers receiving rhythm-centered instruction in an attempt to determine the impact of the R.A.D. ballet program on the creativity development of preschoolers. The R.A.D. ballet program is utilized as one of systematic teaching methods in the present time that stresses creativity. The subjects in this study were 80 preschoolers in Seoul who were at the Western age of 5 to 7. Out of them, 40 young children attended a ballet academy that provided the R.A.D. ballet program, and the other 40 preschoolers attended a regular rhythm-centered academy. A general preschooler creativity inventory was utilized to find out the influence of the ballet program on the subfactors of creativity involving fluency, flexibility, originality and imagination and on the different sections of creativity including verbal, diagram and physical sections. As a result, the preschoolers who participated in the R.A.D. ballet program were found to be ahead of the others who received rhythm- centered instruction in the subfactors of creativity on the whole. A lot of studies have established that dance education makes a great contribution to early childhood creativity education, and early childhood dance education should especially be conducted by carefully selecting gradual programs. The R.A.D. program is a gradual ballet teaching method that is conducive to the development of creativity in early childhood. The development of a variety of systematic dance programs and teaching methods is required in the future to step up the creativity development of preschoolers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.