마음을 다스릴 수 있는 정서교육은 과거의 어느 때 보다 중요하며 인간의 감정에 깊은 영향을 주는 음악교육은 올바른 인격형성을 위한 출발점이 된다.
본 논문은 음악교육이 성장단계별로 인격형성에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 궁금증에서 비롯된 문헌 연구이다.
따라서 음악교육의 필요성과 나아가야 할 방향에 대해 탐색하며, 성장단계별(유아기, 아동기, 청소년기)특징을 이해하고 인격형성에 어떠한 영향을 미칠 수 있는가에 관하여 연구하고자 한다.
음악은 ...
마음을 다스릴 수 있는 정서교육은 과거의 어느 때 보다 중요하며 인간의 감정에 깊은 영향을 주는 음악교육은 올바른 인격형성을 위한 출발점이 된다.
본 논문은 음악교육이 성장단계별로 인격형성에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 궁금증에서 비롯된 문헌 연구이다.
따라서 음악교육의 필요성과 나아가야 할 방향에 대해 탐색하며, 성장단계별(유아기, 아동기, 청소년기)특징을 이해하고 인격형성에 어떠한 영향을 미칠 수 있는가에 관하여 연구하고자 한다.
음악은 음의 배합에 의해 사람의 감정을 감동시키는 것으로 무의미한 음의 나열이 아니라 어떤 느낌을 야기시키는 그런 음들의 시간적 예술이다. 이는 음이 곧 다양한 음악적 감정의 표출 및 의사전달의 핵심 매체가 된다는 뜻이다. 따라서 음을 통해 개인의 음악적 생각과 느낌을 다양한 수준에서 표현할 수 있어야 한다. 음악적 능력 향상이 학교 음악교육에서 추구하는 본질적 목적 가운데 하나가 되어야 한다는 것을 뒷받침 한다고 할 수 있다.
음악교육의 역사적 변천을 통해 전인교육을 목적으로 하여 조화로운 인간을 형성하고 인간의 이성과 감성을 균형 있게 갖춘 인간을 육성하기 위해 음악교육의 필요성을 강조 하였다. 또한 인간의 삶에 있어서 음악의 가치를 인정하고 음악을 삶의 일부로 인정하며, 음악을 생활화하고 음악과 음악활동에 대한 바람직한 태도와 가치관을 가진 전인을 육성해야 한다.
따라서 음악교육의 궁극적 가치 및 목적은 풍부한 음악적 경험을 통해 심미적 안목과 창조적 능력을 발달시키며, 바람직한 가치관을 가질 수 있도록 교육하는 것이다.
인간성 상실의 시대에서 살아가고 있는 인간은 인간성을 회복하고 일상생활을 위한 활동으로 음악을 추구해야 한다. 음악적 인간생활을 윤택하게 하고, 표현의 능력을 기르는 동시에 어느 교육보다 조화롭게 생활할 수 있는 전인 교육이 되어야 한다.이에 음악교육이 인격형성에 미치는 영향을 성장 단계별로 살펴본 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 유아기 음악교육이 인격형성에 미치는 영향은 유아의 잠재력 계발과 성장을 위한 것이다. 또한 인격과 정서를 도야하고 자아를 표현 할 수 있는 능력을 기르는데 있다.
둘째, 아동기 음악교육이 인격형성에 미치는 영향은 자기 자신을 긍정적으로 바라보며, 인간이 느낄 수 있는 감정을 조절하는 능력을 갖게 된다.
셋째, 청소년기 음악교육이 인격형성에 미치는 영향은 인간이면 갖게 되는 모든 종류의 감정을 음악을 통해 폭 넓게 체험할 수 있으며, 감정적인 성숙이 이루어짐으로써 자신의 내적 상태를 다스릴 수 있게 된다.
살펴본 바와 같이 음악교육은 다양한 음악에 대한 열린 경험을 통해 포괄적인 음악적 식견을 가진 사람을 길러내는 것을 본질적 목적으로 삼아야 할 필요가 있다. 음악교육을 통해 이성적으로 생각할 수 있는 능력과 감성적으로 느낄 수 있는 부분을 스스로 제어 할 수 있는 능력을 기를 수 있게 되길 기대해본다.
마음을 다스릴 수 있는 정서교육은 과거의 어느 때 보다 중요하며 인간의 감정에 깊은 영향을 주는 음악교육은 올바른 인격형성을 위한 출발점이 된다.
본 논문은 음악교육이 성장단계별로 인격형성에 어떠한 영향을 미치는지에 대한 궁금증에서 비롯된 문헌 연구이다.
따라서 음악교육의 필요성과 나아가야 할 방향에 대해 탐색하며, 성장단계별(유아기, 아동기, 청소년기)특징을 이해하고 인격형성에 어떠한 영향을 미칠 수 있는가에 관하여 연구하고자 한다.
음악은 음의 배합에 의해 사람의 감정을 감동시키는 것으로 무의미한 음의 나열이 아니라 어떤 느낌을 야기시키는 그런 음들의 시간적 예술이다. 이는 음이 곧 다양한 음악적 감정의 표출 및 의사전달의 핵심 매체가 된다는 뜻이다. 따라서 음을 통해 개인의 음악적 생각과 느낌을 다양한 수준에서 표현할 수 있어야 한다. 음악적 능력 향상이 학교 음악교육에서 추구하는 본질적 목적 가운데 하나가 되어야 한다는 것을 뒷받침 한다고 할 수 있다.
음악교육의 역사적 변천을 통해 전인교육을 목적으로 하여 조화로운 인간을 형성하고 인간의 이성과 감성을 균형 있게 갖춘 인간을 육성하기 위해 음악교육의 필요성을 강조 하였다. 또한 인간의 삶에 있어서 음악의 가치를 인정하고 음악을 삶의 일부로 인정하며, 음악을 생활화하고 음악과 음악활동에 대한 바람직한 태도와 가치관을 가진 전인을 육성해야 한다.
따라서 음악교육의 궁극적 가치 및 목적은 풍부한 음악적 경험을 통해 심미적 안목과 창조적 능력을 발달시키며, 바람직한 가치관을 가질 수 있도록 교육하는 것이다.
인간성 상실의 시대에서 살아가고 있는 인간은 인간성을 회복하고 일상생활을 위한 활동으로 음악을 추구해야 한다. 음악적 인간생활을 윤택하게 하고, 표현의 능력을 기르는 동시에 어느 교육보다 조화롭게 생활할 수 있는 전인 교육이 되어야 한다.이에 음악교육이 인격형성에 미치는 영향을 성장 단계별로 살펴본 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다.
첫째, 유아기 음악교육이 인격형성에 미치는 영향은 유아의 잠재력 계발과 성장을 위한 것이다. 또한 인격과 정서를 도야하고 자아를 표현 할 수 있는 능력을 기르는데 있다.
둘째, 아동기 음악교육이 인격형성에 미치는 영향은 자기 자신을 긍정적으로 바라보며, 인간이 느낄 수 있는 감정을 조절하는 능력을 갖게 된다.
셋째, 청소년기 음악교육이 인격형성에 미치는 영향은 인간이면 갖게 되는 모든 종류의 감정을 음악을 통해 폭 넓게 체험할 수 있으며, 감정적인 성숙이 이루어짐으로써 자신의 내적 상태를 다스릴 수 있게 된다.
살펴본 바와 같이 음악교육은 다양한 음악에 대한 열린 경험을 통해 포괄적인 음악적 식견을 가진 사람을 길러내는 것을 본질적 목적으로 삼아야 할 필요가 있다. 음악교육을 통해 이성적으로 생각할 수 있는 능력과 감성적으로 느낄 수 있는 부분을 스스로 제어 할 수 있는 능력을 기를 수 있게 되길 기대해본다.
Emotional education that can control minds is more important than any other past time, and music education becomes a start point of forming correct personality.
This study is a literature research derived from curiosities on how the music education affects to personality formations by growth phases....
Emotional education that can control minds is more important than any other past time, and music education becomes a start point of forming correct personality.
This study is a literature research derived from curiosities on how the music education affects to personality formations by growth phases.
Therefore, the study searches about the necessity of music education and prospective directions, and tries to understand characteristics by growth phases (infancy, childhood, adolescent period), and then intends to research on how it affects to personality formations.
Music impassions people by combining sounds, and is a temporal art of such sounds causing certain feelings, not its meaningless array. This means that the sound becomes the core intermediate of exposing various musical emotions and communicating in other words. So, personal thoughts and feelings shall be expressed from various levels through sounds. This point could be said as supporting a fact that enhancement of musical abilities shall be one of essential purposes that have to be pursued in the education of school music.
This study emphasized the necessity of music education so as to form harmonious human aiming at wholeness education through historical changes of music education, and to rear persons who equipped with human reason and affections in balance. Also, the whole man who recognize the value of music in human life and accepts the music as a part of living, and further has desirable attitudes and sense of values shall be brought up.
Thus, ultimate value and goals of the music education is to trainpeople so as to have desirable sense of values while making development of creative abilities along with aesthetic perspectives through musical experiences.
Human living in the time of humanity loss has to recover humanity and pursue music as an activity for good daily life. Education for whole man shall be carried out so that it makes musical living enriched and manage harmonious life than any other education while rearing expression’s abilities at the same time.
Therefore, as a result of looking into effects of music education on the personality formation by growth phases, the study could get conclusions same as followings. First, effects of music education in infancy on the personality formation are to cultivate potentials of infants. Also, it has purposes of training personality and emotion along with nourishing self-expression abilities.
Second, effects of music education in childhood on the personality formation are to make them see themselves positively, and have controlling abilities of emotions that can be felt by human.
Third, effects of music education in adolescent period on the personality formation is to make them to broadly experience all kinds of emotions kept by all human through music, and control their inner states by acquiring emotional maturity.
As shown above, music education is required to consider rearing persons who have comprehensive musical insights through open-experiences on the various music as its essential purposes. This study expects that students could build up abilities of thinking reasonably and controlling the emotional parts in person through this music education.
Emotional education that can control minds is more important than any other past time, and music education becomes a start point of forming correct personality.
This study is a literature research derived from curiosities on how the music education affects to personality formations by growth phases.
Therefore, the study searches about the necessity of music education and prospective directions, and tries to understand characteristics by growth phases (infancy, childhood, adolescent period), and then intends to research on how it affects to personality formations.
Music impassions people by combining sounds, and is a temporal art of such sounds causing certain feelings, not its meaningless array. This means that the sound becomes the core intermediate of exposing various musical emotions and communicating in other words. So, personal thoughts and feelings shall be expressed from various levels through sounds. This point could be said as supporting a fact that enhancement of musical abilities shall be one of essential purposes that have to be pursued in the education of school music.
This study emphasized the necessity of music education so as to form harmonious human aiming at wholeness education through historical changes of music education, and to rear persons who equipped with human reason and affections in balance. Also, the whole man who recognize the value of music in human life and accepts the music as a part of living, and further has desirable attitudes and sense of values shall be brought up.
Thus, ultimate value and goals of the music education is to trainpeople so as to have desirable sense of values while making development of creative abilities along with aesthetic perspectives through musical experiences.
Human living in the time of humanity loss has to recover humanity and pursue music as an activity for good daily life. Education for whole man shall be carried out so that it makes musical living enriched and manage harmonious life than any other education while rearing expression’s abilities at the same time.
Therefore, as a result of looking into effects of music education on the personality formation by growth phases, the study could get conclusions same as followings. First, effects of music education in infancy on the personality formation are to cultivate potentials of infants. Also, it has purposes of training personality and emotion along with nourishing self-expression abilities.
Second, effects of music education in childhood on the personality formation are to make them see themselves positively, and have controlling abilities of emotions that can be felt by human.
Third, effects of music education in adolescent period on the personality formation is to make them to broadly experience all kinds of emotions kept by all human through music, and control their inner states by acquiring emotional maturity.
As shown above, music education is required to consider rearing persons who have comprehensive musical insights through open-experiences on the various music as its essential purposes. This study expects that students could build up abilities of thinking reasonably and controlling the emotional parts in person through this music education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.