문화재 가운데 가장 많은 위협을 받는 것이 도시 내에 존재하는 근대 건축일 것이다. 우리의 근대 건축유산은 피해의식의 망령으로 인해 외면당하고 소외되어 경제 논리에 의한 가치판단과 잔재의 청산이라는 미명하에 소멸되거나 파괴되어 가고 있다.
그 중에서 군산은 호남 곡창지대의 쌀이 모이는 군산은 일본강점기, 수많은 일본인으로부터 수탈당했던 민족의 아픔이 담긴 곳이다. 우리 민족으로부터 빼앗은 부의 축적과 저항의 기록이 도시 곳곳에 남아있다.
근대문화유산의 역사적 가치를 지닌 근대건축물의 하나인 구 히로쓰 가옥을 새롭게 평가하고, 차(茶)문화를 중심으로 공간구조 속에서 보존하고 활용할 수 있는 방법을 모색하고자 하였다.
특히 군산은 회현면 고사리 대위마을에 야생차나무가 군락을 이루고 있어 최고 북방한계선인 익산 웅포(36°03′)보다 북방한계선이 북상하게 될 것이다.
본 연구자는 차문화를 중심으로 구 히로쓰 가옥을 활용할 수 있는 방법을 다음과 같이 제시하고자 한다.
첫째는 차문화 전시 프로그램을 통해 세계의 차와 차도구를 전시함으로써 차문화를 이해할 수 있게 한다.
둘째는 한국다도와 일본다도, 홍차문화를 체험함으로써 세계의 차문화를 직접 오감으로 느낌으로써 차문화 에티켓을 배울 수 있게 한다.
셋째는 군산 시민들에게 차문화 및 전통문화, 일본문화와 관련된 각종 평생교육 프로그램을 운영하여 차문화 전문가를 양성한다.
양성된 차문화 전문가들은 유치원, 초중고 학생들에게 예절교육 및 다도교육을 통해서 우리의 뿌리를 보급 발전할 수 있도록 한다.
넷째는 특성화 사업으로서 청소년으로 하여금 효가 우리생활에서 꼭 가져야 할 소중한 가치임을 인식시키고, 또한 실천할 수 있도록 끊임없이 지도하여 아이들이 행복하게 살아 ...
문화재 가운데 가장 많은 위협을 받는 것이 도시 내에 존재하는 근대 건축일 것이다. 우리의 근대 건축유산은 피해의식의 망령으로 인해 외면당하고 소외되어 경제 논리에 의한 가치판단과 잔재의 청산이라는 미명하에 소멸되거나 파괴되어 가고 있다.
그 중에서 군산은 호남 곡창지대의 쌀이 모이는 군산은 일본강점기, 수많은 일본인으로부터 수탈당했던 민족의 아픔이 담긴 곳이다. 우리 민족으로부터 빼앗은 부의 축적과 저항의 기록이 도시 곳곳에 남아있다.
근대문화유산의 역사적 가치를 지닌 근대건축물의 하나인 구 히로쓰 가옥을 새롭게 평가하고, 차(茶)문화를 중심으로 공간구조 속에서 보존하고 활용할 수 있는 방법을 모색하고자 하였다.
특히 군산은 회현면 고사리 대위마을에 야생차나무가 군락을 이루고 있어 최고 북방한계선인 익산 웅포(36°03′)보다 북방한계선이 북상하게 될 것이다.
본 연구자는 차문화를 중심으로 구 히로쓰 가옥을 활용할 수 있는 방법을 다음과 같이 제시하고자 한다.
첫째는 차문화 전시 프로그램을 통해 세계의 차와 차도구를 전시함으로써 차문화를 이해할 수 있게 한다.
둘째는 한국다도와 일본다도, 홍차문화를 체험함으로써 세계의 차문화를 직접 오감으로 느낌으로써 차문화 에티켓을 배울 수 있게 한다.
셋째는 군산 시민들에게 차문화 및 전통문화, 일본문화와 관련된 각종 평생교육 프로그램을 운영하여 차문화 전문가를 양성한다.
양성된 차문화 전문가들은 유치원, 초중고 학생들에게 예절교육 및 다도교육을 통해서 우리의 뿌리를 보급 발전할 수 있도록 한다.
넷째는 특성화 사업으로서 청소년으로 하여금 효가 우리생활에서 꼭 가져야 할 소중한 가치임을 인식시키고, 또한 실천할 수 있도록 끊임없이 지도하여 아이들이 행복하게 살아 갈 수 있도록 함과 동시에 청소년 관련 범죄를 줄일 수 있도록 하기 위해 청소년 예절학교를 운영한다.
또한 현대생활에서 차문화는 정신적 ․ 심리적 안정감을 찾거나 혹은 복잡하고 피곤한 일상생활로부터 스트레스 혹은 정서적 불안감을 해소시키는데 큰 역할을 하기 때문에 차치료 프로그램도 같이 운영한다.
마지막으로 다연을 통해 군산에 방문한 주요 내빈 및 특별한 행사에 구 히로쓰 가옥에서 차와 함께 식사를 진행할 수 있는 자리를 제공한다면, 다른 곳에서 느끼지 못한 특별한 인상을 남기게 될 것이다.
앞으로 근대건축물을 활용한 다양하고 지속적인 연구가 이루어져야 할 것이고, 우리의 전통문화를 활용한 근대문화도시로써 거리 조성을 할 수 있기를 기대해 본다.
문화재 가운데 가장 많은 위협을 받는 것이 도시 내에 존재하는 근대 건축일 것이다. 우리의 근대 건축유산은 피해의식의 망령으로 인해 외면당하고 소외되어 경제 논리에 의한 가치판단과 잔재의 청산이라는 미명하에 소멸되거나 파괴되어 가고 있다.
그 중에서 군산은 호남 곡창지대의 쌀이 모이는 군산은 일본강점기, 수많은 일본인으로부터 수탈당했던 민족의 아픔이 담긴 곳이다. 우리 민족으로부터 빼앗은 부의 축적과 저항의 기록이 도시 곳곳에 남아있다.
근대문화유산의 역사적 가치를 지닌 근대건축물의 하나인 구 히로쓰 가옥을 새롭게 평가하고, 차(茶)문화를 중심으로 공간구조 속에서 보존하고 활용할 수 있는 방법을 모색하고자 하였다.
특히 군산은 회현면 고사리 대위마을에 야생차나무가 군락을 이루고 있어 최고 북방한계선인 익산 웅포(36°03′)보다 북방한계선이 북상하게 될 것이다.
본 연구자는 차문화를 중심으로 구 히로쓰 가옥을 활용할 수 있는 방법을 다음과 같이 제시하고자 한다.
첫째는 차문화 전시 프로그램을 통해 세계의 차와 차도구를 전시함으로써 차문화를 이해할 수 있게 한다.
둘째는 한국다도와 일본다도, 홍차문화를 체험함으로써 세계의 차문화를 직접 오감으로 느낌으로써 차문화 에티켓을 배울 수 있게 한다.
셋째는 군산 시민들에게 차문화 및 전통문화, 일본문화와 관련된 각종 평생교육 프로그램을 운영하여 차문화 전문가를 양성한다.
양성된 차문화 전문가들은 유치원, 초중고 학생들에게 예절교육 및 다도교육을 통해서 우리의 뿌리를 보급 발전할 수 있도록 한다.
넷째는 특성화 사업으로서 청소년으로 하여금 효가 우리생활에서 꼭 가져야 할 소중한 가치임을 인식시키고, 또한 실천할 수 있도록 끊임없이 지도하여 아이들이 행복하게 살아 갈 수 있도록 함과 동시에 청소년 관련 범죄를 줄일 수 있도록 하기 위해 청소년 예절학교를 운영한다.
또한 현대생활에서 차문화는 정신적 ․ 심리적 안정감을 찾거나 혹은 복잡하고 피곤한 일상생활로부터 스트레스 혹은 정서적 불안감을 해소시키는데 큰 역할을 하기 때문에 차치료 프로그램도 같이 운영한다.
마지막으로 다연을 통해 군산에 방문한 주요 내빈 및 특별한 행사에 구 히로쓰 가옥에서 차와 함께 식사를 진행할 수 있는 자리를 제공한다면, 다른 곳에서 느끼지 못한 특별한 인상을 남기게 될 것이다.
앞으로 근대건축물을 활용한 다양하고 지속적인 연구가 이루어져야 할 것이고, 우리의 전통문화를 활용한 근대문화도시로써 거리 조성을 할 수 있기를 기대해 본다.
The most threatened cultural heritage in the city might be a modern architecture in the city. Our modern architectural heritage is dismissed from victim mentality, facing the crisis of being neglected and damaged under the name of value judgments by economic logic and liquidation of remnants. Gunsan...
The most threatened cultural heritage in the city might be a modern architecture in the city. Our modern architectural heritage is dismissed from victim mentality, facing the crisis of being neglected and damaged under the name of value judgments by economic logic and liquidation of remnants. Gunsan, where the most of Honam area's harvest gathers, has painful memories of the Japanese exploitation. The stolen accumulation of wealth and traces of resistance remains throughout the city.
This study evaluates old Hirotsu's house which has historic value as cultural heritage and tries to find a way to preserve and utilize it in the spatial structure with tea culture as the center. Especially, wild tea tree makes up the colony in Hoehyeon in Gunsan; northern limit of tea growth will be made further than Ungpo(36 ° 03 ') in Iksan.
Plans for putting old Hirotsu's house in cultural practice use for tea culture are presented in five ways as follows.
First, through tea culture exhibition program by displaying the world's tea and related utensils, it will be able to help people to understand the tea culture.
Second, Tea etiquette is learned by using five senses of human, experiencing world's tea culture including the Korean, Japanese, and English.
Third, running various continuing education programs related to tea culture with traditional studies and Japanese culture, foster tea culture experts. Trained tea culture experts will spread a seed of national pride to our descendant through decorum and tea etiquette classes.
Fourth, holding youth etiquette school as specialized projects, impress on youth the importance of filial duty and guide them continuously to keep it in their real lives, and this will also take a part in reducing youth crime rate.
Tea meditation program can be suggested on an extension - tea culture is playing a meaningful role in distressing modern society. This program will help to be relieved in the peace of mind which is full of stress in everyday's complicated life.
Lastly, with enjoying special meal with tea in the house, tea banquet can provide unforgettable impression on old Hirotsu house to whom visit Gunsan.
Laying this old Hirotsu house utilization as foundation, it is expected that modern cultural street composition using our traditional heritages could starts, and diverse and sustainable future studies should be conducted in modern architecture field on prolongation.
The most threatened cultural heritage in the city might be a modern architecture in the city. Our modern architectural heritage is dismissed from victim mentality, facing the crisis of being neglected and damaged under the name of value judgments by economic logic and liquidation of remnants. Gunsan, where the most of Honam area's harvest gathers, has painful memories of the Japanese exploitation. The stolen accumulation of wealth and traces of resistance remains throughout the city.
This study evaluates old Hirotsu's house which has historic value as cultural heritage and tries to find a way to preserve and utilize it in the spatial structure with tea culture as the center. Especially, wild tea tree makes up the colony in Hoehyeon in Gunsan; northern limit of tea growth will be made further than Ungpo(36 ° 03 ') in Iksan.
Plans for putting old Hirotsu's house in cultural practice use for tea culture are presented in five ways as follows.
First, through tea culture exhibition program by displaying the world's tea and related utensils, it will be able to help people to understand the tea culture.
Second, Tea etiquette is learned by using five senses of human, experiencing world's tea culture including the Korean, Japanese, and English.
Third, running various continuing education programs related to tea culture with traditional studies and Japanese culture, foster tea culture experts. Trained tea culture experts will spread a seed of national pride to our descendant through decorum and tea etiquette classes.
Fourth, holding youth etiquette school as specialized projects, impress on youth the importance of filial duty and guide them continuously to keep it in their real lives, and this will also take a part in reducing youth crime rate.
Tea meditation program can be suggested on an extension - tea culture is playing a meaningful role in distressing modern society. This program will help to be relieved in the peace of mind which is full of stress in everyday's complicated life.
Lastly, with enjoying special meal with tea in the house, tea banquet can provide unforgettable impression on old Hirotsu house to whom visit Gunsan.
Laying this old Hirotsu house utilization as foundation, it is expected that modern cultural street composition using our traditional heritages could starts, and diverse and sustainable future studies should be conducted in modern architecture field on prolongation.
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