본 연구는 서해안지역 해양스포츠관광 활성화를 위한 인프라구축 방안에 관한 연구이다. 이를 위해 본 연구에서는 서해안지역 해양스포츠관광객들의 이용실태를 파악하고, 해양스포츠의 만족도와 매력성, 개발의사를 통한 재 구매의도를 조사하였으며, 관광객의 원하는 인프라구축 방향을 통한 서해안지역 해양스포츠의 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 본 연구의 조사방법으로 2010년 7월~8월 사이에 서해안지역에서 해수욕 및 해양스포츠 활동에 참여한 관광객 651명을 대상으로 설문조사를 하였다. 자료처리 방법으로 ...
본 연구는 서해안지역 해양스포츠관광 활성화를 위한 인프라구축 방안에 관한 연구이다. 이를 위해 본 연구에서는 서해안지역 해양스포츠관광객들의 이용실태를 파악하고, 해양스포츠의 만족도와 매력성, 개발의사를 통한 재 구매의도를 조사하였으며, 관광객의 원하는 인프라구축 방향을 통한 서해안지역 해양스포츠의 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 본 연구의 조사방법으로 2010년 7월~8월 사이에 서해안지역에서 해수욕 및 해양스포츠 활동에 참여한 관광객 651명을 대상으로 설문조사를 하였다. 자료처리 방법으로 SPSS 통계 프로그램(Ver 18.0)을 사용해 인구사회학적 특성에 따라 빈도, 백분율, 교차분석, 기술통계를 실시하였으며, 각 요인별 타당도 및 신뢰도를 확보하기 위하여 탐색적 요인분석과 Cronbach's 계수를 산출하였다. 또한 인구사회학적 특성에 따른 차이를 검증하기 위해서 T-test와 ANOVA를 실시하였으며, 유의한 차이가 인정될 경우 Tukey의 방법에 의한 사후검정을 실시하였다. 본 연구결과의 유의수준은 p<.05수준에서 검증하였다. 이러한 설문조사 분석과정을 통하여 얻어진 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따라 서해안지역 해양스포츠 요인별 차이에 대한 조사결과에서는 성별, 연령, 학력, 소득, 직업에서 유의한 차이를 보였다. 둘째, 인구사회학적 특성에 따라 서해안지역 해양스포츠 이용실태에 대한 조사결과에서는 성별, 연령, 학력, 소득, 직업에서 유의한 차이를 보였다. 셋째, 인구사회학적 특성에 따라 원하는 서해안지역 해양스포츠 인프라구축 방안에 대한 조사결과에서는 성별, 연령, 학력, 소득, 직업에 유의한 차이를 보였다. 넷째, 서해안지역 해양스포츠에 대한 만족도, 매력성 및 개발의사가 재 구매 의도에 미치는 영향에 대한 조사결과에서는 만족도, 매력성 및 개발의사 요인에 유의한 차이를 보였다. 위와 같은 조사결과를 토대로 서해안지역 해양스포츠관광 인프라구축 방안을 다음과 같이 제시하였다. 서해안지역의 해양스포츠관광의 활성화를 위해서는 경기, 충남, 전남북을 잇는 연안관광벨트를 구축하고 국제적 관광지로 개발하기 위하여 해안국립공원과 연계한 크루즈 항 육성 및 크루즈 루트 개발을 추진해야 할 것이며, 경기도는 서해안어촌관광벨트 조성계획을 통해 수도권과 중국 등의 해양관광 수요를 충족시킬 수 있는 인프라를 구축하는 한편, 해양레포츠를 집중 육성해 경기해안을 세계적인 브랜드로 만들어야 할 것이다. 서해안지역별 해양스포츠관광 인프라구축 방안으로는 첫째, 화성시는 광역교통망 확충에 따른 대외적 접근성이 확대되고 있으며, 국제 보트 쇼와 같은 스포츠 이벤트를 개최하고 있다. 이런 점을 고려하여 정부와 지방자치단체의 행정적 협력, 크루즈운항, 요트기반시설, 친수공간을 통한 도시 해안역을 중심으로 쇼핑 공간, 위락 공간, 연예․문화 활동 등을 개발해야 할 것이다.. 둘째, 보령시는 레저선박 계류에 유리한 해상 및 자연조건을 지니고 있으며, 해수욕장 등이 인접해 있는 관광 선호 지역으로 접근성이 양호하다. 보령시의 해양스포츠 활성화를 위해서는 다양한 종목 활성화보다는 머드축제를 기반으로 한 서남권지역 웨이크보드와 수상스키의 메카로 만들어야 한다. 이에 시행되어야 할 것은 숙박․숙식시설 확충과 웨이크보드와 수상스키의 기반시설인 계류장, 레포츠교육장 등을 확보, 지방자치단체에서 국제․국내 해양스포츠 대회를 유치해 지원해야 할 것이다.. 셋째, 서천군은 국가산업단지가 있으며, 금강생태공원사업이 조성되고 있기 때문에 주변 관광지와 지역축제를 연계하여 개발시너지 효과를 얻을 수 있다. 이런 점을 고려하여 우선 전반적인 시설확충이 필요하다. 위락시설과 숙박․숙식 환경을 개선하고 크루즈운항, 해상교통 시설확충, 요트, 윈드서핑, 스킨스쿠버의 시설을 개선해야 할 것이다. 넷째, 태안군은 보존과 개발이 상호 조화되는 친환경 도시로 개발되고 있으며, 국내 최대 규모의 스포츠산업을 보유하고 있다. 특히 광역교통망 확충과 정부차원의 적극적인 지원 계획이 수립되어 있다. 해양스포츠관광 활성화를 위해서는 연육․연도교의 안정적인 재원조달과 SOC시설을 확충하여 관광객과 동호인의 접근성을 편리하게 만들어야 할 것이다.
본 연구는 서해안지역 해양스포츠관광 활성화를 위한 인프라구축 방안에 관한 연구이다. 이를 위해 본 연구에서는 서해안지역 해양스포츠관광객들의 이용실태를 파악하고, 해양스포츠의 만족도와 매력성, 개발의사를 통한 재 구매의도를 조사하였으며, 관광객의 원하는 인프라구축 방향을 통한 서해안지역 해양스포츠의 활성화 방안을 제시하고자 하였다. 본 연구의 조사방법으로 2010년 7월~8월 사이에 서해안지역에서 해수욕 및 해양스포츠 활동에 참여한 관광객 651명을 대상으로 설문조사를 하였다. 자료처리 방법으로 SPSS 통계 프로그램(Ver 18.0)을 사용해 인구사회학적 특성에 따라 빈도, 백분율, 교차분석, 기술통계를 실시하였으며, 각 요인별 타당도 및 신뢰도를 확보하기 위하여 탐색적 요인분석과 Cronbach's 계수를 산출하였다. 또한 인구사회학적 특성에 따른 차이를 검증하기 위해서 T-test와 ANOVA를 실시하였으며, 유의한 차이가 인정될 경우 Tukey의 방법에 의한 사후검정을 실시하였다. 본 연구결과의 유의수준은 p<.05수준에서 검증하였다. 이러한 설문조사 분석과정을 통하여 얻어진 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따라 서해안지역 해양스포츠 요인별 차이에 대한 조사결과에서는 성별, 연령, 학력, 소득, 직업에서 유의한 차이를 보였다. 둘째, 인구사회학적 특성에 따라 서해안지역 해양스포츠 이용실태에 대한 조사결과에서는 성별, 연령, 학력, 소득, 직업에서 유의한 차이를 보였다. 셋째, 인구사회학적 특성에 따라 원하는 서해안지역 해양스포츠 인프라구축 방안에 대한 조사결과에서는 성별, 연령, 학력, 소득, 직업에 유의한 차이를 보였다. 넷째, 서해안지역 해양스포츠에 대한 만족도, 매력성 및 개발의사가 재 구매 의도에 미치는 영향에 대한 조사결과에서는 만족도, 매력성 및 개발의사 요인에 유의한 차이를 보였다. 위와 같은 조사결과를 토대로 서해안지역 해양스포츠관광 인프라구축 방안을 다음과 같이 제시하였다. 서해안지역의 해양스포츠관광의 활성화를 위해서는 경기, 충남, 전남북을 잇는 연안관광벨트를 구축하고 국제적 관광지로 개발하기 위하여 해안국립공원과 연계한 크루즈 항 육성 및 크루즈 루트 개발을 추진해야 할 것이며, 경기도는 서해안어촌관광벨트 조성계획을 통해 수도권과 중국 등의 해양관광 수요를 충족시킬 수 있는 인프라를 구축하는 한편, 해양레포츠를 집중 육성해 경기해안을 세계적인 브랜드로 만들어야 할 것이다. 서해안지역별 해양스포츠관광 인프라구축 방안으로는 첫째, 화성시는 광역교통망 확충에 따른 대외적 접근성이 확대되고 있으며, 국제 보트 쇼와 같은 스포츠 이벤트를 개최하고 있다. 이런 점을 고려하여 정부와 지방자치단체의 행정적 협력, 크루즈운항, 요트기반시설, 친수공간을 통한 도시 해안역을 중심으로 쇼핑 공간, 위락 공간, 연예․문화 활동 등을 개발해야 할 것이다.. 둘째, 보령시는 레저선박 계류에 유리한 해상 및 자연조건을 지니고 있으며, 해수욕장 등이 인접해 있는 관광 선호 지역으로 접근성이 양호하다. 보령시의 해양스포츠 활성화를 위해서는 다양한 종목 활성화보다는 머드축제를 기반으로 한 서남권지역 웨이크보드와 수상스키의 메카로 만들어야 한다. 이에 시행되어야 할 것은 숙박․숙식시설 확충과 웨이크보드와 수상스키의 기반시설인 계류장, 레포츠교육장 등을 확보, 지방자치단체에서 국제․국내 해양스포츠 대회를 유치해 지원해야 할 것이다.. 셋째, 서천군은 국가산업단지가 있으며, 금강생태공원사업이 조성되고 있기 때문에 주변 관광지와 지역축제를 연계하여 개발시너지 효과를 얻을 수 있다. 이런 점을 고려하여 우선 전반적인 시설확충이 필요하다. 위락시설과 숙박․숙식 환경을 개선하고 크루즈운항, 해상교통 시설확충, 요트, 윈드서핑, 스킨스쿠버의 시설을 개선해야 할 것이다. 넷째, 태안군은 보존과 개발이 상호 조화되는 친환경 도시로 개발되고 있으며, 국내 최대 규모의 스포츠산업을 보유하고 있다. 특히 광역교통망 확충과 정부차원의 적극적인 지원 계획이 수립되어 있다. 해양스포츠관광 활성화를 위해서는 연육․연도교의 안정적인 재원조달과 SOC시설을 확충하여 관광객과 동호인의 접근성을 편리하게 만들어야 할 것이다.
This study is aimed to research on a scheme for constructing infrastructures to activate the marine sports tourism at west coast areas. For this, the study grasped actual use conditions of marine sports tourists at west coast areas, and investigated satisfaction degrees, attractions, and repurchasin...
This study is aimed to research on a scheme for constructing infrastructures to activate the marine sports tourism at west coast areas. For this, the study grasped actual use conditions of marine sports tourists at west coast areas, and investigated satisfaction degrees, attractions, and repurchasing intentions on the marine sports, and then attempted to propose an activation scheme of the sports through directions of constructing infrastructures to which tourists wanted. As research objects, this study executed questionnaireson 651 tourists having participated in sea baths and marine sports at west sea areas during July~ August 2010. For analyzing data, the study executed frequency by socio-demographics characteristics, percentage, cross analysis, and technical statistics by using SPSS statistics program (Ver. 18.0), and then calculated exploratory factor analysis and Cronbach’s coefficient in order to ensure validity and reliability by each factors. In addition, the study carried out T-test and ANOVA to verify differences according to socio-demographic characteristics, and also executed post-verification by Tukey’s method in case significant differences were admitted. The significance level of results was verified at p<.05 levels. Research results through these analyzing processes were same as followings. First, significant differences were shown by gender, age, academic history, and occupations through research results on differences by factors of marine sports at the west coast areas. Second, in the actual use conditions of marine sports at the west coast area according to socio-demographic characteristics, significant differences were looked by gender, age, academic history, incomes, and occupations. Third, significant differenced were appeared by gender, age, academic history, incomes, and occupations in the research results on the scheme of constructing selected marine sports infrastructures at the west coast areas. Fourth, in the research results about effects of satisfaction degrees and development willingness for marine sports at the west coast area to repurchasing intentions, With bases of the above results, the scheme for constructing infrastructures of marine sports at the west coast area was suggested same as followings. First, in order to activate tourism industry of marine sports at the west coast area, coastal tourism belts connecting Gyeonggi, South Chungcheong, South & North Jeolla shall be constructed, and cruise port’s rearing and its root’s developing that are linked with the coast national park have to be propelled for cultivating it into international tourism sites. Also, Gyeonggi Province shall grow up marine sports intensively and thus makes Gyeonggi coasts became an international brand while constructing-infrastructures for satisfying needs on marine tourism from metropolitan areas and China etc. through a development plan of tourism belts at the west coast fishing villages. As a scheme of constructing infrastructures for marine sports tourism by east coast areas: First, Hwaseong City is expanding accessibility from outside, and holding sports events such as international boat shows. By considering this point, administrative cooperation between government and local authorities has to be done, and the city shall cultivate shopping spaces, recreation places, and entertainment & cultural activities etc. centering on the city’s seashore stations through cruise service, yacht infrastructure, and waterfront areas Second, Boryong City have marine and nature conditions favorable to leisure ships’mooring, and good accessibility as preferred tourism area by being adjacent to beaches. For activating marine sports in Boryong City, it shall be made as a Mecca of wakeboard and water skiing at southwestern area based on Mud Festival rather than activation of various entries. As implementing things, the city shall expand accommodation facilities and secure a parking bay as base facilities for playing wake board and water skiing. Also, local authority has to support marine sports contests home and abroad after attracting it Third, as Seocheon County has a national industrial complex and an ecology park in Keumkang River is being formed, it can acquire synergy of development by connecting with surrounding tourist resorts and local festivals. By considering these favorable points, overall expansion of facilities is required above all. Recreational and accommodation environments have to be improved, and facilities for cruise service, sea traffic, yacht, windsurfing, and skin scuba shall be reformed Fourth, Taean County is being developed as pro-environment city where preservation and cultivation are accorded mutually, and has a sports industry of domestic biggest size. Specially, expansion of wide area traffic network is established along with aggressive assistance plans of governmental dimensions. For activating marine sports tourism, it is important to make accessibility convenient for tourists and people sharing the same interest by expanding SOC facilities along with stable funding to connecting bridges between lands and islands.
This study is aimed to research on a scheme for constructing infrastructures to activate the marine sports tourism at west coast areas. For this, the study grasped actual use conditions of marine sports tourists at west coast areas, and investigated satisfaction degrees, attractions, and repurchasing intentions on the marine sports, and then attempted to propose an activation scheme of the sports through directions of constructing infrastructures to which tourists wanted. As research objects, this study executed questionnaireson 651 tourists having participated in sea baths and marine sports at west sea areas during July~ August 2010. For analyzing data, the study executed frequency by socio-demographics characteristics, percentage, cross analysis, and technical statistics by using SPSS statistics program (Ver. 18.0), and then calculated exploratory factor analysis and Cronbach’s coefficient in order to ensure validity and reliability by each factors. In addition, the study carried out T-test and ANOVA to verify differences according to socio-demographic characteristics, and also executed post-verification by Tukey’s method in case significant differences were admitted. The significance level of results was verified at p<.05 levels. Research results through these analyzing processes were same as followings. First, significant differences were shown by gender, age, academic history, and occupations through research results on differences by factors of marine sports at the west coast areas. Second, in the actual use conditions of marine sports at the west coast area according to socio-demographic characteristics, significant differences were looked by gender, age, academic history, incomes, and occupations. Third, significant differenced were appeared by gender, age, academic history, incomes, and occupations in the research results on the scheme of constructing selected marine sports infrastructures at the west coast areas. Fourth, in the research results about effects of satisfaction degrees and development willingness for marine sports at the west coast area to repurchasing intentions, With bases of the above results, the scheme for constructing infrastructures of marine sports at the west coast area was suggested same as followings. First, in order to activate tourism industry of marine sports at the west coast area, coastal tourism belts connecting Gyeonggi, South Chungcheong, South & North Jeolla shall be constructed, and cruise port’s rearing and its root’s developing that are linked with the coast national park have to be propelled for cultivating it into international tourism sites. Also, Gyeonggi Province shall grow up marine sports intensively and thus makes Gyeonggi coasts became an international brand while constructing-infrastructures for satisfying needs on marine tourism from metropolitan areas and China etc. through a development plan of tourism belts at the west coast fishing villages. As a scheme of constructing infrastructures for marine sports tourism by east coast areas: First, Hwaseong City is expanding accessibility from outside, and holding sports events such as international boat shows. By considering this point, administrative cooperation between government and local authorities has to be done, and the city shall cultivate shopping spaces, recreation places, and entertainment & cultural activities etc. centering on the city’s seashore stations through cruise service, yacht infrastructure, and waterfront areas Second, Boryong City have marine and nature conditions favorable to leisure ships’mooring, and good accessibility as preferred tourism area by being adjacent to beaches. For activating marine sports in Boryong City, it shall be made as a Mecca of wakeboard and water skiing at southwestern area based on Mud Festival rather than activation of various entries. As implementing things, the city shall expand accommodation facilities and secure a parking bay as base facilities for playing wake board and water skiing. Also, local authority has to support marine sports contests home and abroad after attracting it Third, as Seocheon County has a national industrial complex and an ecology park in Keumkang River is being formed, it can acquire synergy of development by connecting with surrounding tourist resorts and local festivals. By considering these favorable points, overall expansion of facilities is required above all. Recreational and accommodation environments have to be improved, and facilities for cruise service, sea traffic, yacht, windsurfing, and skin scuba shall be reformed Fourth, Taean County is being developed as pro-environment city where preservation and cultivation are accorded mutually, and has a sports industry of domestic biggest size. Specially, expansion of wide area traffic network is established along with aggressive assistance plans of governmental dimensions. For activating marine sports tourism, it is important to make accessibility convenient for tourists and people sharing the same interest by expanding SOC facilities along with stable funding to connecting bridges between lands and islands.
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