불갑사 <영상회상도>는 팔상전에 봉안하기 위해 제작되었으며 작은 규모이지만 그 도상과 구성 및 색채가 눈에 띄는 작품으로 18세기 후반 전라도 일대에서 활동하였던 의겸파 집단의 비현과 쾌윤을 중심으로 제작되어진 매우 가치 있는 불화이다.
영산회상도에 관한 국내의 연구는 비교적 많이 진행되어왔으나, 주로 시대적으로 변화한 도상의 양식적 형태와 화사에 중점을 두고 언급되어 있을 따름이다. 따라서 본 연구에서는 영산회상도에 대한 전반적인 이해를 추구하고 그 중에서도 불갑사 <영산회상도>의 전반적 특징을 고찰하는데 주안점을 두며, 도상적 특징과 화사, 그리고 채색에 쓰인 재료와 사용기법등에 대해 살펴보는 것을 목적으로 하였다.
본 연구의 방법 및 절차를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 영산회상도의 의미와 조성배경 그리고 소의경전인 『법화경』이 지닌 가치를 살펴보고 영산회상도의 본 의미에 대해 살펴보았다.
둘째, 불갑사 <영산회상도>의 도상을 구분하여 내용을 분석하고 그 특징을 살펴보았으며, 또 화기를 통해 나타나는 화사들의 화풍과 그에 따른 양식적 특징을 고찰하였다.
셋째, 불갑사 <영산회상도>의 현 보존 상태를 파악하고 제작에 쓰인 재료를 디지털 현미경과 XRF성분분석기를 통해 분석하여 정리하였으며, 그에 따른 채색기법에서 나타나는 특징에 대해 고찰하였다.
넷째, 이상의 내용을 종합 정리하고 불갑사 <영산회상도>의 보존방안에 대해 논의 하였다.
이상에 대한 연구를 통해 불갑사 <영산회상도>는 그 시기 유능한 불화승 들에 의해 제작된 불화로서 회화사적으로 중요한 문화재임을 알 수 있었다. 또 육안으로 관찰하기 힘든 바탕조직과 안료의 성분분석을 확인하기 위해 과학적으로 분석하였다. 디지털 현미경으로 비단의 직조상태를 확인하였고 XRF성분분석기를 통해 안료 분석하였다. 그 결과 평직으로 짜여진 비단임을 확인 할 수 있었으며, 또 안료는 조선후기에 일반적으로 쓰인 ...
불갑사 <영상회상도>는 팔상전에 봉안하기 위해 제작되었으며 작은 규모이지만 그 도상과 구성 및 색채가 눈에 띄는 작품으로 18세기 후반 전라도 일대에서 활동하였던 의겸파 집단의 비현과 쾌윤을 중심으로 제작되어진 매우 가치 있는 불화이다.
영산회상도에 관한 국내의 연구는 비교적 많이 진행되어왔으나, 주로 시대적으로 변화한 도상의 양식적 형태와 화사에 중점을 두고 언급되어 있을 따름이다. 따라서 본 연구에서는 영산회상도에 대한 전반적인 이해를 추구하고 그 중에서도 불갑사 <영산회상도>의 전반적 특징을 고찰하는데 주안점을 두며, 도상적 특징과 화사, 그리고 채색에 쓰인 재료와 사용기법등에 대해 살펴보는 것을 목적으로 하였다.
본 연구의 방법 및 절차를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 영산회상도의 의미와 조성배경 그리고 소의경전인 『법화경』이 지닌 가치를 살펴보고 영산회상도의 본 의미에 대해 살펴보았다.
둘째, 불갑사 <영산회상도>의 도상을 구분하여 내용을 분석하고 그 특징을 살펴보았으며, 또 화기를 통해 나타나는 화사들의 화풍과 그에 따른 양식적 특징을 고찰하였다.
셋째, 불갑사 <영산회상도>의 현 보존 상태를 파악하고 제작에 쓰인 재료를 디지털 현미경과 XRF성분분석기를 통해 분석하여 정리하였으며, 그에 따른 채색기법에서 나타나는 특징에 대해 고찰하였다.
넷째, 이상의 내용을 종합 정리하고 불갑사 <영산회상도>의 보존방안에 대해 논의 하였다.
이상에 대한 연구를 통해 불갑사 <영산회상도>는 그 시기 유능한 불화승 들에 의해 제작된 불화로서 회화사적으로 중요한 문화재임을 알 수 있었다. 또 육안으로 관찰하기 힘든 바탕조직과 안료의 성분분석을 확인하기 위해 과학적으로 분석하였다. 디지털 현미경으로 비단의 직조상태를 확인하였고 XRF성분분석기를 통해 안료 분석하였다. 그 결과 평직으로 짜여진 비단임을 확인 할 수 있었으며, 또 안료는 조선후기에 일반적으로 쓰인 무기안료로 채색되었음을 확인할 수 있었다. 그 다음 성분분석 결과에서 얻은 데이터를 중심으로 안료들을 추정하여 불갑사 <영산회상도>에서 타나는 채색기법을 추론하여 정리하였다.
불갑사 <영산회상도>는 현존하는 훌륭한 문화재로서 앞으로 영구적으로 보존되어야 할 가치가 있는 귀중한 자료이다. 따라서 적절한 보관환경을 유지해야 하는 중요성과 과학적 분석을 통한 재료와 기법에 대한 연구를 함으로써 우리나라 회화문화재의 가치와 보존처리의 중요성을 인식하여 과학적이고 객관적인 자료로 평가될 수 있기를 기대하며 이 논문이 많은 참고가 되길 바란다.
불갑사 <영상회상도>는 팔상전에 봉안하기 위해 제작되었으며 작은 규모이지만 그 도상과 구성 및 색채가 눈에 띄는 작품으로 18세기 후반 전라도 일대에서 활동하였던 의겸파 집단의 비현과 쾌윤을 중심으로 제작되어진 매우 가치 있는 불화이다.
영산회상도에 관한 국내의 연구는 비교적 많이 진행되어왔으나, 주로 시대적으로 변화한 도상의 양식적 형태와 화사에 중점을 두고 언급되어 있을 따름이다. 따라서 본 연구에서는 영산회상도에 대한 전반적인 이해를 추구하고 그 중에서도 불갑사 <영산회상도>의 전반적 특징을 고찰하는데 주안점을 두며, 도상적 특징과 화사, 그리고 채색에 쓰인 재료와 사용기법등에 대해 살펴보는 것을 목적으로 하였다.
본 연구의 방법 및 절차를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 영산회상도의 의미와 조성배경 그리고 소의경전인 『법화경』이 지닌 가치를 살펴보고 영산회상도의 본 의미에 대해 살펴보았다.
둘째, 불갑사 <영산회상도>의 도상을 구분하여 내용을 분석하고 그 특징을 살펴보았으며, 또 화기를 통해 나타나는 화사들의 화풍과 그에 따른 양식적 특징을 고찰하였다.
셋째, 불갑사 <영산회상도>의 현 보존 상태를 파악하고 제작에 쓰인 재료를 디지털 현미경과 XRF성분분석기를 통해 분석하여 정리하였으며, 그에 따른 채색기법에서 나타나는 특징에 대해 고찰하였다.
넷째, 이상의 내용을 종합 정리하고 불갑사 <영산회상도>의 보존방안에 대해 논의 하였다.
이상에 대한 연구를 통해 불갑사 <영산회상도>는 그 시기 유능한 불화승 들에 의해 제작된 불화로서 회화사적으로 중요한 문화재임을 알 수 있었다. 또 육안으로 관찰하기 힘든 바탕조직과 안료의 성분분석을 확인하기 위해 과학적으로 분석하였다. 디지털 현미경으로 비단의 직조상태를 확인하였고 XRF성분분석기를 통해 안료 분석하였다. 그 결과 평직으로 짜여진 비단임을 확인 할 수 있었으며, 또 안료는 조선후기에 일반적으로 쓰인 무기안료로 채색되었음을 확인할 수 있었다. 그 다음 성분분석 결과에서 얻은 데이터를 중심으로 안료들을 추정하여 불갑사 <영산회상도>에서 타나는 채색기법을 추론하여 정리하였다.
불갑사 <영산회상도>는 현존하는 훌륭한 문화재로서 앞으로 영구적으로 보존되어야 할 가치가 있는 귀중한 자료이다. 따라서 적절한 보관환경을 유지해야 하는 중요성과 과학적 분석을 통한 재료와 기법에 대한 연구를 함으로써 우리나라 회화문화재의 가치와 보존처리의 중요성을 인식하여 과학적이고 객관적인 자료로 평가될 수 있기를 기대하며 이 논문이 많은 참고가 되길 바란다.
The Bulgap-sa was created for enshrinement in the Palsngjeon(捌相殿) and though small in scale, its layout, structure, and coloring is exceptional. The piece is an extremely valuable work of Buddhist art created mainly by Bihyun(丕賢) and Kwaeyun(快允) of the Uigyuom(義謙) group that was active in the Jeoll...
The Bulgap-sa was created for enshrinement in the Palsngjeon(捌相殿) and though small in scale, its layout, structure, and coloring is exceptional. The piece is an extremely valuable work of Buddhist art created mainly by Bihyun(丕賢) and Kwaeyun(快允) of the Uigyuom(義謙) group that was active in the Jeolla province in the late 18th century.
There has been substantial amounts of work carried out on Yeongsanhoisangdo(靈山會上圖) in Korea but most focused on the changing formats of different pieces over time and their history. As such, this studies aims to acquire a general understanding of Yeongsanhoisangdo(靈山會上圖) with a focus on examining the general characteristics of the of Bulgap-sa, and will also cover the artistic characteristics and its history as well as the materials and techniques used in its coloring.
The methodology and process of this study can be summarized as follows.
First, the significance and background of the creation of the Yeongsanhoisangdo(靈山會上圖) and the value of the Relying-on Scripture『Lotus Sutra』 will be discussed and the true significance of the Yeongsanhoisangdo(靈山會上圖) examined.
Second, the process of the Bulgap-sa is categorized and analyzed accordingly to examine their relative characteristics and the painting styles of different painters and the corresponding formational characteristics are studied by the period of painting.
Third, the current status of preservation of the Bulgap-sa is determined, the materials used analyzed and organized using digital microscopes and XRF spectrometers, and the characteristics of the thus derived coloring techniques analyzed.
Fourth, the aforementioned contents were combined and organized, and the method of preserving the Bulgap-sa was discussed.
Through this study we were able to determine that the Bulgap-sa is a piece of Buddhist art composed by competent Buddhist artists of the time and is an important cultural artifact in terms of art history. Also, a scientific analysis was conducted in order to analyze the components of the background tissue and paints that were difficult to discern with the human eye. The weaving of the silk was checked using a digital microscope and the paint was analyzed using an XRF spectrometer. As a result I was able to verify that the silk was woven in a plain fabric manner and that the paint used in coloring was inorganic paint commonly used in the late Joseon dynasty. After the analysis, the data gathered was used to deduce what paints were used and subsequently what coloring techniques are found in the Bulgap-sa .
Bulgap-sa is an exceptional example of preserved cultural artifacts and is valuable enough to be worthy of permanent preservation. Therefore scientific and objective studies on the importance of maintaining certain preservation conditions and scientific research on materials and techniques employed should be conducted in order to raise the awareness of the value and importance of preserving our historical paintings, and I hope that this dissertation will be a substantial contribution to the field.
The Bulgap-sa was created for enshrinement in the Palsngjeon(捌相殿) and though small in scale, its layout, structure, and coloring is exceptional. The piece is an extremely valuable work of Buddhist art created mainly by Bihyun(丕賢) and Kwaeyun(快允) of the Uigyuom(義謙) group that was active in the Jeolla province in the late 18th century.
There has been substantial amounts of work carried out on Yeongsanhoisangdo(靈山會上圖) in Korea but most focused on the changing formats of different pieces over time and their history. As such, this studies aims to acquire a general understanding of Yeongsanhoisangdo(靈山會上圖) with a focus on examining the general characteristics of the of Bulgap-sa, and will also cover the artistic characteristics and its history as well as the materials and techniques used in its coloring.
The methodology and process of this study can be summarized as follows.
First, the significance and background of the creation of the Yeongsanhoisangdo(靈山會上圖) and the value of the Relying-on Scripture『Lotus Sutra』 will be discussed and the true significance of the Yeongsanhoisangdo(靈山會上圖) examined.
Second, the process of the Bulgap-sa is categorized and analyzed accordingly to examine their relative characteristics and the painting styles of different painters and the corresponding formational characteristics are studied by the period of painting.
Third, the current status of preservation of the Bulgap-sa is determined, the materials used analyzed and organized using digital microscopes and XRF spectrometers, and the characteristics of the thus derived coloring techniques analyzed.
Fourth, the aforementioned contents were combined and organized, and the method of preserving the Bulgap-sa was discussed.
Through this study we were able to determine that the Bulgap-sa is a piece of Buddhist art composed by competent Buddhist artists of the time and is an important cultural artifact in terms of art history. Also, a scientific analysis was conducted in order to analyze the components of the background tissue and paints that were difficult to discern with the human eye. The weaving of the silk was checked using a digital microscope and the paint was analyzed using an XRF spectrometer. As a result I was able to verify that the silk was woven in a plain fabric manner and that the paint used in coloring was inorganic paint commonly used in the late Joseon dynasty. After the analysis, the data gathered was used to deduce what paints were used and subsequently what coloring techniques are found in the Bulgap-sa .
Bulgap-sa is an exceptional example of preserved cultural artifacts and is valuable enough to be worthy of permanent preservation. Therefore scientific and objective studies on the importance of maintaining certain preservation conditions and scientific research on materials and techniques employed should be conducted in order to raise the awareness of the value and importance of preserving our historical paintings, and I hope that this dissertation will be a substantial contribution to the field.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.