[학위논문]음영지역 해소방안을 포함한 통합 항로표지 모니터링 시스템 구현 The implementation of integrated Aids to Navigation monitoring system Including a way to solve the problem of shaded area원문보기
우리나라의 IT기술은 세계에서도 인정을 받을 정도로 눈부신 성장을 이루었다. 그러나 해양의 경우 IT기술의 접목부분이 다른 분야에 비해 뒤 떨어진 것도 사실이다. 이를 해결하고자 국토해양부에서는 Blue Highway를 목표로 우리나라의 연안에 존재하는 각종항로표지에 새로운 시도를 하고 있다. 이 Blue Highway의 가장 큰 특징은 기존의 광파와 음파 위주의 항로표지 시설에 IT기술을 결합시킨 전파표지를 추가하여 항로표지 시설의 이용 율을 높이고, 관리의 효율을 향상시키며, 사용자에게 양질의 각종 해상 정보를 서비스함으로서 안전항행을 도모코자 함이다. 이에 부응하기 위해서는 기존의 항로표지 시설에 다음과 같은 두 가지의 기본적인 장비 및 프로그램이 필요하다. 각종 데이터를 수집하여 ...
우리나라의 IT기술은 세계에서도 인정을 받을 정도로 눈부신 성장을 이루었다. 그러나 해양의 경우 IT기술의 접목부분이 다른 분야에 비해 뒤 떨어진 것도 사실이다. 이를 해결하고자 국토해양부에서는 Blue Highway를 목표로 우리나라의 연안에 존재하는 각종항로표지에 새로운 시도를 하고 있다. 이 Blue Highway의 가장 큰 특징은 기존의 광파와 음파 위주의 항로표지 시설에 IT기술을 결합시킨 전파표지를 추가하여 항로표지 시설의 이용 율을 높이고, 관리의 효율을 향상시키며, 사용자에게 양질의 각종 해상 정보를 서비스함으로서 안전항행을 도모코자 함이다. 이에 부응하기 위해서는 기존의 항로표지 시설에 다음과 같은 두 가지의 기본적인 장비 및 프로그램이 필요하다. 각종 데이터를 수집하여 AIS 통신망을 이용하여 데이터를 송수신 할 수 있는 자국용 AIS AtoN 장치와 이 장치에서 송출된 데이터를 가공하여 화면상에 표출 및 제어할 수 있는 모국프로그램이 그것이다. AIS AtoN 장치의 경우에는 항로표지에서 사용하는 각종 장비들, 예를 들면 등명기, 배터리, 태양전지 등의 상태정보 및 각종 기상센서들(풍향 풍속계, 온/습도계, 조류센서 및 파고부이)과의 인터페이스를 제공하여 각종 정보를 취합하고 이정보를 AIS통신을 이용하여 송출할 수 있어야 하며, 또한 운영센터에서 송출한 정보를 수신하여 이를 바탕으로 각종제어를 실행할 수 있어야 한다. 모니터링 및 제어를 수행하는 모국 프로그램의 경우, AIS 통신망을 거쳐 수신된 데이터를 화면상에 표출하여 각종 모니터링 및 제어를 할 수 있어야 한다. 본 논문에서는 이렇게 AIS통신망을 이용하여 Blue Highway를 구현함에 필수적인 AIS AtoN 자국장치를 실제로 우리해양(주)과 함께 구현하고, 이와 연동되어 모니터링과 제어를 실시할 수 있는 모국프로그램도 직접 구현해서 이를 테스트 했다. 원활한 AIS AtoN 통신을 위한 통신망을 제안했으며, 음영지역 체크를 위해서 여수권역의 100여 곳의 각 등대가 존재하는 장소에서 직접 기지국과의 수신 여부를 체크하여 데이터를 수집하고 이를 분석하여 실제로 발생 가능한 음영지역을 파악하고 이를 해결할 방안을 제시했다. 이로 인해 장비 설치하기 전에 음영지역을 미리 파악하고 대안을 세움으로서 효과적인 AIS AtoN를 이용한 집약관리 시스템이 되리라 예상한다.
우리나라의 IT기술은 세계에서도 인정을 받을 정도로 눈부신 성장을 이루었다. 그러나 해양의 경우 IT기술의 접목부분이 다른 분야에 비해 뒤 떨어진 것도 사실이다. 이를 해결하고자 국토해양부에서는 Blue Highway를 목표로 우리나라의 연안에 존재하는 각종항로표지에 새로운 시도를 하고 있다. 이 Blue Highway의 가장 큰 특징은 기존의 광파와 음파 위주의 항로표지 시설에 IT기술을 결합시킨 전파표지를 추가하여 항로표지 시설의 이용 율을 높이고, 관리의 효율을 향상시키며, 사용자에게 양질의 각종 해상 정보를 서비스함으로서 안전항행을 도모코자 함이다. 이에 부응하기 위해서는 기존의 항로표지 시설에 다음과 같은 두 가지의 기본적인 장비 및 프로그램이 필요하다. 각종 데이터를 수집하여 AIS 통신망을 이용하여 데이터를 송수신 할 수 있는 자국용 AIS AtoN 장치와 이 장치에서 송출된 데이터를 가공하여 화면상에 표출 및 제어할 수 있는 모국프로그램이 그것이다. AIS AtoN 장치의 경우에는 항로표지에서 사용하는 각종 장비들, 예를 들면 등명기, 배터리, 태양전지 등의 상태정보 및 각종 기상센서들(풍향 풍속계, 온/습도계, 조류센서 및 파고부이)과의 인터페이스를 제공하여 각종 정보를 취합하고 이정보를 AIS통신을 이용하여 송출할 수 있어야 하며, 또한 운영센터에서 송출한 정보를 수신하여 이를 바탕으로 각종제어를 실행할 수 있어야 한다. 모니터링 및 제어를 수행하는 모국 프로그램의 경우, AIS 통신망을 거쳐 수신된 데이터를 화면상에 표출하여 각종 모니터링 및 제어를 할 수 있어야 한다. 본 논문에서는 이렇게 AIS통신망을 이용하여 Blue Highway를 구현함에 필수적인 AIS AtoN 자국장치를 실제로 우리해양(주)과 함께 구현하고, 이와 연동되어 모니터링과 제어를 실시할 수 있는 모국프로그램도 직접 구현해서 이를 테스트 했다. 원활한 AIS AtoN 통신을 위한 통신망을 제안했으며, 음영지역 체크를 위해서 여수권역의 100여 곳의 각 등대가 존재하는 장소에서 직접 기지국과의 수신 여부를 체크하여 데이터를 수집하고 이를 분석하여 실제로 발생 가능한 음영지역을 파악하고 이를 해결할 방안을 제시했다. 이로 인해 장비 설치하기 전에 음영지역을 미리 파악하고 대안을 세움으로서 효과적인 AIS AtoN를 이용한 집약관리 시스템이 되리라 예상한다.
IT technology in Korea has achieved a rapid growth and recognized successfully worldwide. But, the current development of IT technology in marine industry is rather slow compared to other field. To solve this problem, the Ministry of Land, Transport and Maritime affairs make a new attempt on all kin...
IT technology in Korea has achieved a rapid growth and recognized successfully worldwide. But, the current development of IT technology in marine industry is rather slow compared to other field. To solve this problem, the Ministry of Land, Transport and Maritime affairs make a new attempt on all kinds of Aids to marine Navigation facilities with the aim of the project, called "Blue Highway". One of the biggest features of this project is the integration of existing visual and audible aids with radio aids based on advanced IT technology. Ultimately, this integration will increase the utilization of Aids to Navigation facilities and then improve efficiency of management, which can ultimately promote the safety in maritime environment. In order to meet this demands, the existing Aids to Marine Navigation facilities requires fundamental equipment and program as follows: One is AIS AtoN transponder which transmits and receives data by using AIS communications network after collecting every sort of data. The other is monitoring program which can display on monitor the data transmitted from the AIS AtoN transponders. AIS AtoN provide interface with Aids to Navigation such as marine lantern, battery, solar powered battery, status information and every kind of meteorological sensors (amemovane, thermo-hygrometer, tidal-current sensor and wave buoy), which enables them to collect useful information transmitting with the use of AIS communication network to control and manage in operation center. Monitoring program can monitor and control the Aids to Navigation by displaying the received data from AIS communication network. In this paper, we cooperate with WOORIMARINE Co.,LTD to realize AIS AtoN transponders that is essential equipment in order to realize 'Blue Highway', and to realize monitoring program which can monitor and control data, utilizing the AIS communications network. We suggested a communications network that enables to smooth AIS AtoN communications network. We visited about 100 lighthouse sites in Yeosu district for checking where shaded areas is and whether the data is received from a base station. Based on the result, we collected and analyzed the data, and then suggested solutions. By understanding shaded areas and by proposing an alternative before installation, we expect that a more effective integrated management system with AIS AtoN transponders would be realized .
IT technology in Korea has achieved a rapid growth and recognized successfully worldwide. But, the current development of IT technology in marine industry is rather slow compared to other field. To solve this problem, the Ministry of Land, Transport and Maritime affairs make a new attempt on all kinds of Aids to marine Navigation facilities with the aim of the project, called "Blue Highway". One of the biggest features of this project is the integration of existing visual and audible aids with radio aids based on advanced IT technology. Ultimately, this integration will increase the utilization of Aids to Navigation facilities and then improve efficiency of management, which can ultimately promote the safety in maritime environment. In order to meet this demands, the existing Aids to Marine Navigation facilities requires fundamental equipment and program as follows: One is AIS AtoN transponder which transmits and receives data by using AIS communications network after collecting every sort of data. The other is monitoring program which can display on monitor the data transmitted from the AIS AtoN transponders. AIS AtoN provide interface with Aids to Navigation such as marine lantern, battery, solar powered battery, status information and every kind of meteorological sensors (amemovane, thermo-hygrometer, tidal-current sensor and wave buoy), which enables them to collect useful information transmitting with the use of AIS communication network to control and manage in operation center. Monitoring program can monitor and control the Aids to Navigation by displaying the received data from AIS communication network. In this paper, we cooperate with WOORIMARINE Co.,LTD to realize AIS AtoN transponders that is essential equipment in order to realize 'Blue Highway', and to realize monitoring program which can monitor and control data, utilizing the AIS communications network. We suggested a communications network that enables to smooth AIS AtoN communications network. We visited about 100 lighthouse sites in Yeosu district for checking where shaded areas is and whether the data is received from a base station. Based on the result, we collected and analyzed the data, and then suggested solutions. By understanding shaded areas and by proposing an alternative before installation, we expect that a more effective integrated management system with AIS AtoN transponders would be realized .
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