본 연구의 목적은 노인 미디어교육이 노인들의 정체성과 욕망을 새롭게 확인하는 ‘소수자-되기’의 방식으로 이루어져야 할 필요성을 제기하고 이를 위한 방식을 모색하는 데 있다. 최근 우리사회에서는 노인인구의 증가에 따라 노년의 삶에 대한 관심이 높아지고 있다. 미디어는 노인들의 삶의 방식과 질에 영향을 미치며, 이러한 미디어의 활용법을 알려준다는 점에서 노인 미디어교육은 중요하다. 노인 미디어교육은 단순히 지식의 획득방편이 아니라 다양한 경험들을 접하며 자아실현을 이뤄가는 과정이다. 따라서 미디어교육은 소수자들의 새로운 주체화를 위한 다양한 접속과 생성을 주장하는 ...
본 연구의 목적은 노인 미디어교육이 노인들의 정체성과 욕망을 새롭게 확인하는 ‘소수자-되기’의 방식으로 이루어져야 할 필요성을 제기하고 이를 위한 방식을 모색하는 데 있다. 최근 우리사회에서는 노인인구의 증가에 따라 노년의 삶에 대한 관심이 높아지고 있다. 미디어는 노인들의 삶의 방식과 질에 영향을 미치며, 이러한 미디어의 활용법을 알려준다는 점에서 노인 미디어교육은 중요하다. 노인 미디어교육은 단순히 지식의 획득방편이 아니라 다양한 경험들을 접하며 자아실현을 이뤄가는 과정이다. 따라서 미디어교육은 소수자들의 새로운 주체화를 위한 다양한 접속과 생성을 주장하는 들뢰즈(Deleuze)와 가타리(Guattari)의 논의로 설명되는 측면이 많다. 본 연구에서는 이러한 문제제기를 바탕으로 노인들로 하여금 보다 행복한 생활을 할 수 있도록 돕는 미디어교육의 방법에 대한 질적인 분석을 시도하였다. 우선 들뢰즈와 가타리의 사유를 통해 욕망과 ‘되기’ 개념을 살펴보았고, 변화된 노인들의 정체성과 욕망을 파악한 후 그 내용을 미디어교육 과정에 반영할 수 있는 방안에 대한 논의를 진행하였다. 이를 위해 노인복지관에서 정보화교육 프로그램에 참여하고 있는 65세 이상의 노인들에게 심층인터뷰를 요청하였고, 이에 응해준 총 12명(남:8, 여:4)의 노인들을 상대로 인터뷰를 실시하여 다양한 함의를 도출하였다. 연구결과, 먼저 노인들은 자신들에게 부여된 부정적인 인식에서 벗어나 긍정적인 정체성을 형성하고 있었다. 적극적으로 시대 변화에 적응한 활기차고 개방적인 현대의 노인을 과거의 노인과는 다른 ‘신세대’ 노인으로 인식하며 자신에 대한 긍정적인 정체성을 유지하고 있는 것이다. 또 노인들은 다수자적 시선과 기준에 얽매이지 않고 자기 자신을 찾고자 했으며, 이를 위해 교육을 활용하고, 교육을 통한 성취에 따라 배움에 대한 욕망을 더욱 크게 표현했다. 그러나 노인들은 획일적인 방식으로 이루어지는 미디어교육으로 인해 어려움도 겪었다. 노인들은 신체적 한계와 주변의 무관심으로 야기되는 소외로 인해 다수자의 시선에 종속되는 양상을 보였다. 따라서 이를 극복하기 위해서는 ‘노인-되기’의 방식으로 노인들을 인정하고 노인들의 욕망을 반영하여 ‘소수자-되기’를 위한 방식을 실천해야 하며, 제반 시설 마련에 대한 지원과 정비가 이루어져야 한다. 기존의 미디어교육관련 연구들이 대부분 미디어교육 경험만을 중심으로 분석이 이루어진 데 비해 본 연구에서는 노인들의 정체성과 욕망을 구체적으로 밝히고, 이를 미디어교육에 적용할 수 있는 방식을 고찰하였다. 연구결과를 통해 ‘소수자-되기’를 미디어교육에 접목하여 노인 미디어교육이 나아가야할 방향을 구체적으로 제시하고자 하였고, 이러한 시도가 노인 미디어교육에 대한 향후 연구에 시사하는 바가 있으리라 기대한다.
본 연구의 목적은 노인 미디어교육이 노인들의 정체성과 욕망을 새롭게 확인하는 ‘소수자-되기’의 방식으로 이루어져야 할 필요성을 제기하고 이를 위한 방식을 모색하는 데 있다. 최근 우리사회에서는 노인인구의 증가에 따라 노년의 삶에 대한 관심이 높아지고 있다. 미디어는 노인들의 삶의 방식과 질에 영향을 미치며, 이러한 미디어의 활용법을 알려준다는 점에서 노인 미디어교육은 중요하다. 노인 미디어교육은 단순히 지식의 획득방편이 아니라 다양한 경험들을 접하며 자아실현을 이뤄가는 과정이다. 따라서 미디어교육은 소수자들의 새로운 주체화를 위한 다양한 접속과 생성을 주장하는 들뢰즈(Deleuze)와 가타리(Guattari)의 논의로 설명되는 측면이 많다. 본 연구에서는 이러한 문제제기를 바탕으로 노인들로 하여금 보다 행복한 생활을 할 수 있도록 돕는 미디어교육의 방법에 대한 질적인 분석을 시도하였다. 우선 들뢰즈와 가타리의 사유를 통해 욕망과 ‘되기’ 개념을 살펴보았고, 변화된 노인들의 정체성과 욕망을 파악한 후 그 내용을 미디어교육 과정에 반영할 수 있는 방안에 대한 논의를 진행하였다. 이를 위해 노인복지관에서 정보화교육 프로그램에 참여하고 있는 65세 이상의 노인들에게 심층인터뷰를 요청하였고, 이에 응해준 총 12명(남:8, 여:4)의 노인들을 상대로 인터뷰를 실시하여 다양한 함의를 도출하였다. 연구결과, 먼저 노인들은 자신들에게 부여된 부정적인 인식에서 벗어나 긍정적인 정체성을 형성하고 있었다. 적극적으로 시대 변화에 적응한 활기차고 개방적인 현대의 노인을 과거의 노인과는 다른 ‘신세대’ 노인으로 인식하며 자신에 대한 긍정적인 정체성을 유지하고 있는 것이다. 또 노인들은 다수자적 시선과 기준에 얽매이지 않고 자기 자신을 찾고자 했으며, 이를 위해 교육을 활용하고, 교육을 통한 성취에 따라 배움에 대한 욕망을 더욱 크게 표현했다. 그러나 노인들은 획일적인 방식으로 이루어지는 미디어교육으로 인해 어려움도 겪었다. 노인들은 신체적 한계와 주변의 무관심으로 야기되는 소외로 인해 다수자의 시선에 종속되는 양상을 보였다. 따라서 이를 극복하기 위해서는 ‘노인-되기’의 방식으로 노인들을 인정하고 노인들의 욕망을 반영하여 ‘소수자-되기’를 위한 방식을 실천해야 하며, 제반 시설 마련에 대한 지원과 정비가 이루어져야 한다. 기존의 미디어교육관련 연구들이 대부분 미디어교육 경험만을 중심으로 분석이 이루어진 데 비해 본 연구에서는 노인들의 정체성과 욕망을 구체적으로 밝히고, 이를 미디어교육에 적용할 수 있는 방식을 고찰하였다. 연구결과를 통해 ‘소수자-되기’를 미디어교육에 접목하여 노인 미디어교육이 나아가야할 방향을 구체적으로 제시하고자 하였고, 이러한 시도가 노인 미디어교육에 대한 향후 연구에 시사하는 바가 있으리라 기대한다.
This article suggests that the media education for senior citizens has to be achieved by the methodological way of 'becoming minority' which reassures seniors' identity and their desire. Furthermore, the article attempts to seek out the methodological way of 'becoming minority'. Recently, the life o...
This article suggests that the media education for senior citizens has to be achieved by the methodological way of 'becoming minority' which reassures seniors' identity and their desire. Furthermore, the article attempts to seek out the methodological way of 'becoming minority'. Recently, the life of seniors has been the center of the attention as the population began to climb in today's society. Media education for seniors is important for its great impact on the beliefs and the qualities they pursuit in their lives, and its information on how to use. Media education for seniors not only offers the chance to grab the knowledge, but also the various experiences while running to the goal of the self-realization. Thus, the concept of media education for seniors can be accompanied with the ideas of Deleuze and Guattari which reinterprets and emphasizes on the minority. Based on the previous discussions, this article, for the methodological reason, aimed at the qualitative research about media education which helps seniors to overcome the hardship and get a better lifestyle with happiness. First of all, Deleuze's and Guattari's concepts of the desire and the 'becoming' are thoughtfully examined. After figuring out the identity and the desire of transmitted seniors, the solution which can be applied to the process of media education is discussed. Sixty-five years old seniors and above, who participate in the informationizing program at the senior community center, have been asked to be involved in depth interview. Various results have been shown from the 12 interviewees(male: 8, female: 4) who agreed to participate. According to the results, seniors are trying to create positive identity and refuge negative stereotypes that are generated by others. They are keeping positive identity as actively adopted selves to the rapidly changing society by perceiving themselves as 'Newly generated seniors' which differ from the old-fashioned seniors. In addition, they sought to find out who they are regardless of the stereotyped standards from the majorities. They expressed greater desire for education throughout the use of education and its achievement. However, there were some difficulties about the media education for its identical process. Those seniors showed a tendency to be subordinated under majorities due to the physical limitation and the indifference of others. Therefore, in order to overcome these difficulties, seniors have to be acknowledged by the principles of 'becoming senior', 'becoming minority', which counts their desire, has to be selected, and the financial support and equipment for the basic facility have to be carried out. The previous studies were largely based on the analysis focused on the experiences of media education. Nevertheless, this article unconventionally applied seniors' specific needs for identity and desire to the media education. To sum up, the specific directions based on the results for seniors' media education by applying the concept of 'becoming minority' have been suggested. The results of this article will be useful in the future on the aspects of media education for seniors.
This article suggests that the media education for senior citizens has to be achieved by the methodological way of 'becoming minority' which reassures seniors' identity and their desire. Furthermore, the article attempts to seek out the methodological way of 'becoming minority'. Recently, the life of seniors has been the center of the attention as the population began to climb in today's society. Media education for seniors is important for its great impact on the beliefs and the qualities they pursuit in their lives, and its information on how to use. Media education for seniors not only offers the chance to grab the knowledge, but also the various experiences while running to the goal of the self-realization. Thus, the concept of media education for seniors can be accompanied with the ideas of Deleuze and Guattari which reinterprets and emphasizes on the minority. Based on the previous discussions, this article, for the methodological reason, aimed at the qualitative research about media education which helps seniors to overcome the hardship and get a better lifestyle with happiness. First of all, Deleuze's and Guattari's concepts of the desire and the 'becoming' are thoughtfully examined. After figuring out the identity and the desire of transmitted seniors, the solution which can be applied to the process of media education is discussed. Sixty-five years old seniors and above, who participate in the informationizing program at the senior community center, have been asked to be involved in depth interview. Various results have been shown from the 12 interviewees(male: 8, female: 4) who agreed to participate. According to the results, seniors are trying to create positive identity and refuge negative stereotypes that are generated by others. They are keeping positive identity as actively adopted selves to the rapidly changing society by perceiving themselves as 'Newly generated seniors' which differ from the old-fashioned seniors. In addition, they sought to find out who they are regardless of the stereotyped standards from the majorities. They expressed greater desire for education throughout the use of education and its achievement. However, there were some difficulties about the media education for its identical process. Those seniors showed a tendency to be subordinated under majorities due to the physical limitation and the indifference of others. Therefore, in order to overcome these difficulties, seniors have to be acknowledged by the principles of 'becoming senior', 'becoming minority', which counts their desire, has to be selected, and the financial support and equipment for the basic facility have to be carried out. The previous studies were largely based on the analysis focused on the experiences of media education. Nevertheless, this article unconventionally applied seniors' specific needs for identity and desire to the media education. To sum up, the specific directions based on the results for seniors' media education by applying the concept of 'becoming minority' have been suggested. The results of this article will be useful in the future on the aspects of media education for seniors.
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