세계의 많은 국가들은 정부혁신을 주요과제로 채택하면서 민간부문의 경영혁신 방식을 도입하여 공공부문의 효율성을 향상시키고 주민의 삶의 질을 높이고자 공공부문에 혁신의 변화를 주문했다 민간위탁(contracting out)은 국가 또는 지방자치단체가 최종적인 관리와 비용부담에 관한 책임을 지면서 자신의 행정서비스를 민간의 법인이나 단체 또는 개인에게 맡겨 그의 명의와 책임하에 업무를 처리하도록 하는 것을 말하는 것으로 정부와 민간이 행정사무의 처리에 관하여 공동으로 책임지고 긴밀하게 협조하는 공공서비스 제공방식중의 하나이다. 즉, 민간위탁은 공공서비스를 민간부문의 역량과 활력을 이용하여 공공부문의 비효율과 낭비를 제거하려는 것이다. 따라서, 민간위탁은 지방정부가 ...
세계의 많은 국가들은 정부혁신을 주요과제로 채택하면서 민간부문의 경영혁신 방식을 도입하여 공공부문의 효율성을 향상시키고 주민의 삶의 질을 높이고자 공공부문에 혁신의 변화를 주문했다 민간위탁(contracting out)은 국가 또는 지방자치단체가 최종적인 관리와 비용부담에 관한 책임을 지면서 자신의 행정서비스를 민간의 법인이나 단체 또는 개인에게 맡겨 그의 명의와 책임하에 업무를 처리하도록 하는 것을 말하는 것으로 정부와 민간이 행정사무의 처리에 관하여 공동으로 책임지고 긴밀하게 협조하는 공공서비스 제공방식중의 하나이다. 즉, 민간위탁은 공공서비스를 민간부문의 역량과 활력을 이용하여 공공부문의 비효율과 낭비를 제거하려는 것이다. 따라서, 민간위탁은 지방정부가 지역사회의 현안을 적극적으로 해결해 나가는 방안의 하나로 비용절감, 민간부문 활성화 등 긍정적인 성과를 거두어 목표했던 효과를 달성하기도 했지만 최근에는 효율성을 확보할 수 있는 방안이라고 생각했던 민간위탁업무에 문제점이 도출되고 있다 하겠다. 즉, 본질적으로 이윤을 추구하는 민간의 특성상 일단 계약이 체결되면 이런저런 이유를 들어 비용을 올리려고 시도하거나 비용감축을 위해 비숙련 노동자와 시간제 노동인력으로 서비스 질이 오히려 떨어지고 있으며 독점적 계약으로 인해 경쟁환경이 부족함으로써 관리감독을 위한 비용을 추가시키는 등 문제점이 도출되고 있다 하겠다. 따라서 본 연구에서는 서울시 관악구를 담당하는 8개의 청소대행업체 구역을 중심으로 표본 동을 선정하여 주민을 상대로 설문조사를 실시하여 생활쓰레기 수거 서비스 효율성을 위한 연구자료로 사용하였다. 연구결과 개선방안으로 공개입찰방식을 도입한 경쟁환경의 조성이 필요하며 요금체계의 적정화와 대행업체의 전문성 확보 등의 방법을 모색하였다. 또한, 대행업체의 업무수행에 대해 주민평가 등을 통해 재계약에 활용하여 감독·지도체계를 재정립해야하며 현재와 같이 생활폐기물 처리가 민간대행과 구 직영으로 나뉘어 처리되고 있어 비효율이 존재하고 있는 만큼 수익률 측면이나 구의 관리의 부담 완화를 위해서라도 이원화된 청소체계의 통합 필요성이 있다고 본다. 주민들은 구 직영으로 통합이 바람직하다고 하였으나 많은 예산이 소요되는 현 상황에서 좀더 깊이있는 검토가 필요한 부분이라 하겠다. 지방자치단체의 재정자립도가 갈수록 낮아지고 복지분야 지출은 지속적으로 늘어나는 지급 공공성과 민간위탁의 조화를 극대화시키는 정책개발이 꾸준히 추진되어야 할 것이다.
세계의 많은 국가들은 정부혁신을 주요과제로 채택하면서 민간부문의 경영혁신 방식을 도입하여 공공부문의 효율성을 향상시키고 주민의 삶의 질을 높이고자 공공부문에 혁신의 변화를 주문했다 민간위탁(contracting out)은 국가 또는 지방자치단체가 최종적인 관리와 비용부담에 관한 책임을 지면서 자신의 행정서비스를 민간의 법인이나 단체 또는 개인에게 맡겨 그의 명의와 책임하에 업무를 처리하도록 하는 것을 말하는 것으로 정부와 민간이 행정사무의 처리에 관하여 공동으로 책임지고 긴밀하게 협조하는 공공서비스 제공방식중의 하나이다. 즉, 민간위탁은 공공서비스를 민간부문의 역량과 활력을 이용하여 공공부문의 비효율과 낭비를 제거하려는 것이다. 따라서, 민간위탁은 지방정부가 지역사회의 현안을 적극적으로 해결해 나가는 방안의 하나로 비용절감, 민간부문 활성화 등 긍정적인 성과를 거두어 목표했던 효과를 달성하기도 했지만 최근에는 효율성을 확보할 수 있는 방안이라고 생각했던 민간위탁업무에 문제점이 도출되고 있다 하겠다. 즉, 본질적으로 이윤을 추구하는 민간의 특성상 일단 계약이 체결되면 이런저런 이유를 들어 비용을 올리려고 시도하거나 비용감축을 위해 비숙련 노동자와 시간제 노동인력으로 서비스 질이 오히려 떨어지고 있으며 독점적 계약으로 인해 경쟁환경이 부족함으로써 관리감독을 위한 비용을 추가시키는 등 문제점이 도출되고 있다 하겠다. 따라서 본 연구에서는 서울시 관악구를 담당하는 8개의 청소대행업체 구역을 중심으로 표본 동을 선정하여 주민을 상대로 설문조사를 실시하여 생활쓰레기 수거 서비스 효율성을 위한 연구자료로 사용하였다. 연구결과 개선방안으로 공개입찰방식을 도입한 경쟁환경의 조성이 필요하며 요금체계의 적정화와 대행업체의 전문성 확보 등의 방법을 모색하였다. 또한, 대행업체의 업무수행에 대해 주민평가 등을 통해 재계약에 활용하여 감독·지도체계를 재정립해야하며 현재와 같이 생활폐기물 처리가 민간대행과 구 직영으로 나뉘어 처리되고 있어 비효율이 존재하고 있는 만큼 수익률 측면이나 구의 관리의 부담 완화를 위해서라도 이원화된 청소체계의 통합 필요성이 있다고 본다. 주민들은 구 직영으로 통합이 바람직하다고 하였으나 많은 예산이 소요되는 현 상황에서 좀더 깊이있는 검토가 필요한 부분이라 하겠다. 지방자치단체의 재정자립도가 갈수록 낮아지고 복지분야 지출은 지속적으로 늘어나는 지급 공공성과 민간위탁의 조화를 극대화시키는 정책개발이 꾸준히 추진되어야 할 것이다.
Many countries in the world have adopted governmental innovation as an important task and introduced the technique of managerial innovation of private sector into public sector, thus trying to improve the efficiency of public sector and enhance the life quality of residents. Contracting out ref...
Many countries in the world have adopted governmental innovation as an important task and introduced the technique of managerial innovation of private sector into public sector, thus trying to improve the efficiency of public sector and enhance the life quality of residents. Contracting out refers to the system that central government or local governments entrust administrative service to private corporations, entities or individuals and have them carry out the service in the name and responsibility of entrusted entities or individuals, while central government or local governments take final responsibility for the management and financing of the service. In other words, it is a method of providing public service under the joint responsibility and close cooperation between government and private sector for the handling of administrative affairs. Namely, the purpose of contracting out is to remove the inefficiency and waste in public sector by making the most of private sector's capability and energy. Local governments have achieved such positive results as the reduction of expenses and the activation of private sector by using contracting out as a means of actively solving the pending problems of community, but recently problems have generated in the contracting out business which has been regarded as a means of ensuring efficiency. Since private sector essentially pursues profits, it tries to increase expenses with one thing and another just after concluding contract or attempts to use unskilled and part-time laborers in order to reduce expenses, thus lowering the quality of service. In addition, due to monopolistic contract, it results in the environment of insufficient competition and generates additional problems, such as the expenses of management and supervision. In this vein, the investigator sampled the areas of 8 cleaning agencies which were in charge of cleaning in Gwanak-gu, Seoul and carried out a questionnaire survey of residents in those areas, thus collecting data on the efficiency of collecting life wastes. Based on study findings, the investigator suggests following improvement strategies for the current contracting out system: First, it is necessary to introduce the technique of a public tender in contracting out and create competitive environment. And it is also necessary to rationalize fee systems and secure specialty of agencies. Second, by carrying out resident's assessment for agencies' dealing with contracting out affairs, the results must be used in re-contracting out, thus establishing the system of supervision and direction. Since the collection of life wastes has been carried out by private sector and public sector simultaneously, there are problems of overlapping and confusion. Therefore, it is necessary to integrate the present dual cleaning systems into one, thus improving the rate of profits and reducing local government's burden of management. Residents desire to integrate the dual systems into local government's direct management for the present, but it is necessary to consider such integration more deeply, for it requires lots of budget. Since the financial independence of local government has decreased day after day and the expense in the area of welfare has increased gradually, it is necessary to consistently develop policies which maximizing the harmony between the public nature of governmental affairs and the contracting out of it.
Many countries in the world have adopted governmental innovation as an important task and introduced the technique of managerial innovation of private sector into public sector, thus trying to improve the efficiency of public sector and enhance the life quality of residents. Contracting out refers to the system that central government or local governments entrust administrative service to private corporations, entities or individuals and have them carry out the service in the name and responsibility of entrusted entities or individuals, while central government or local governments take final responsibility for the management and financing of the service. In other words, it is a method of providing public service under the joint responsibility and close cooperation between government and private sector for the handling of administrative affairs. Namely, the purpose of contracting out is to remove the inefficiency and waste in public sector by making the most of private sector's capability and energy. Local governments have achieved such positive results as the reduction of expenses and the activation of private sector by using contracting out as a means of actively solving the pending problems of community, but recently problems have generated in the contracting out business which has been regarded as a means of ensuring efficiency. Since private sector essentially pursues profits, it tries to increase expenses with one thing and another just after concluding contract or attempts to use unskilled and part-time laborers in order to reduce expenses, thus lowering the quality of service. In addition, due to monopolistic contract, it results in the environment of insufficient competition and generates additional problems, such as the expenses of management and supervision. In this vein, the investigator sampled the areas of 8 cleaning agencies which were in charge of cleaning in Gwanak-gu, Seoul and carried out a questionnaire survey of residents in those areas, thus collecting data on the efficiency of collecting life wastes. Based on study findings, the investigator suggests following improvement strategies for the current contracting out system: First, it is necessary to introduce the technique of a public tender in contracting out and create competitive environment. And it is also necessary to rationalize fee systems and secure specialty of agencies. Second, by carrying out resident's assessment for agencies' dealing with contracting out affairs, the results must be used in re-contracting out, thus establishing the system of supervision and direction. Since the collection of life wastes has been carried out by private sector and public sector simultaneously, there are problems of overlapping and confusion. Therefore, it is necessary to integrate the present dual cleaning systems into one, thus improving the rate of profits and reducing local government's burden of management. Residents desire to integrate the dual systems into local government's direct management for the present, but it is necessary to consider such integration more deeply, for it requires lots of budget. Since the financial independence of local government has decreased day after day and the expense in the area of welfare has increased gradually, it is necessary to consistently develop policies which maximizing the harmony between the public nature of governmental affairs and the contracting out of it.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.