최근 산업 전반에서 이루어지고 있는 콜래보레이션(Collaboration)은 기업들의 경영 전략으로써 점차 그 장르와 영역이 넓어지며 21세기 핵심 트렌드(Trend)로 떠오르고 있다. 특히 현대 코스메틱(Cosmetic) 산업에서 나타나고 있는 콜래보레이션 현상은 최근 이업종 간으로까지 그 영역이 확대되어 다양성을 창출해내며 코스메틱의 개념과 의미를 변화시키고 있다. 현대 코스메틱 산업은 트렌드에 매우 민감한 산업이며 사회, 경제, 문화 전반에 흐르는 트렌드에 많은 영향을 받고 있으며 콜래보레이션, 컨버젼스(...
최근 산업 전반에서 이루어지고 있는 콜래보레이션(Collaboration)은 기업들의 경영 전략으로써 점차 그 장르와 영역이 넓어지며 21세기 핵심 트렌드(Trend)로 떠오르고 있다. 특히 현대 코스메틱(Cosmetic) 산업에서 나타나고 있는 콜래보레이션 현상은 최근 이업종 간으로까지 그 영역이 확대되어 다양성을 창출해내며 코스메틱의 개념과 의미를 변화시키고 있다. 현대 코스메틱 산업은 트렌드에 매우 민감한 산업이며 사회, 경제, 문화 전반에 흐르는 트렌드에 많은 영향을 받고 있으며 콜래보레이션, 컨버젼스(Convergence) 현상 또한 빠르게 진행되고 있다. 이러한 현상은 코스메틱을 단순한 미용의 개념이 아닌 치유의 개념으로까지 그 영역을 확대시키고 있으며 최첨단 기술이 집약된 21세기 고부가가치 산업으로 변모시켰다. 본 연구의 목적은 뷰티 산업을 대표하는 현대 코스메틱 산업에서 나타난 콜래보레이션의 다양한 유형을 분석하고, 그 결과를 토대로 코스메틱 산업에서 나타난 콜래보레이션의 유형별 특성을 도출하고 사회, 문화, 기술, 소비의 트렌드와 어떤 연관성을 갖는지 분석하여 미래 코스메틱 산업 트렌드를 예측하는 것이다. 연구방법으로는 2005년 1월 1일~2010년 10월 5일까지 국내외 코스메틱 브랜드에서 출시된 신제품 및 기존 브랜드에서 나타난 콜래보레이션 형태를 띈 1,781개의 사례들을 1) 타 산업체 및 이종업종과의 결합(Combination), 2) 예술과의 결합, 3) 문화 및 스타와의 결합, 4) 자연과의 결합, 5) 기술과의 결합, 6) 기능과의 결합 사례 등 총 6가지로 분류하고 국내 코스메틱 신문사 중 가장 신뢰할 수 있는 기관들의 기사를 중심으로 분석하였다. 또한 연도별로 어떤 분포를 보이는지 각각 분석하였으며 국내 패션, 뷰티 매거진을 비롯하여 국내 관련 서적들과 학술 논문, LG, 삼성 경제 연구소등의 보고서 및 국내 코스메틱 관련 유명 정보지, 인터넷 신문 등을 통한 사례 분석으로 연구에 객관성을 두었다. 분석된 사례들을 통해 ‘기능성(Functionalism)’, ‘창의성(Creativity)’, ‘자연성(Naturalism)’, ‘감성성(Emotionalism)’이라는 4가지 특성을 도출해 내었으며 도출된 특성을 사회 전반에 흐르는 트렌드와 연관 지어 미래 코스메틱 산업 트렌드를 예측하였다. 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 타 산업체 및 이종업종과의 결합 유형에서는 디자이너, 브랜드, 캐릭터 브랜드, 건축가, 디자인 회사 및 제작사, 기타 유형과의 세부 유형으로 나타났으며 총 45건으로 6가지 유형 중 5번째로 2%의 빈도를 나타냈다. 타 산업체 및 이종업종과의 결합 유형은 다양한 업종과의 사례로 분포되어 있었으며 점차 다양한 이종 분야와의 결합으로 지속적인 변화를 추구하고 있었다. 둘째, 예술과의 결합 유형은 아티스트, 예술 작품, 아트디렉터와의 세부 유형으로 나타났으며, 총 57건의 사례로 6가지 유형 중 4번째로 3%의 빈도를 나타났으며, 코스메틱에 예술적 감성을 담아 희소성을 높이고 브랜드 가치와 이미지를 높인다는 측면에서 앞으로 코스메틱 산업 전반에 중요한 영향을 미칠 것으로 보인다. 셋째, 문화 및 스타와의 결합 유형에서 스타와의 결합 유형은 총 38건으로 6가지 유형 중 6번째로 2%의 빈도를 나타냈다. 스타와의 결합 유형은 친근한 대중적 이미지에 어필하며 현대인의 라이프스타일에 깊숙이 자리 잡아 가고 있다는 점에서 추후 코스메틱 산업에서 중요한 결합 형태로 진행될 것으로 보인다. 문화와의 결합 유형은 선진국에서 중요한 문화 활동인 메세나 활동 등을 통해 코스메틱 산업에서 점차 활발하게 진행될 것이며 앞으로 발전 가능성이 있는 유형으로 예상된다. 넷째, 자연과의 결합 유형에서는 천연, 유기농, 무 화학 처리 결합 유형, 음식과의 결합 유형, 건강 기능 식품과의 결합 유형, 아로마 테라피와의 결합 유형으로 총 458건의 사례가 나타나 6가지 유형 중 세 번째로 높은 26%의 빈도를 나타냈다. 웰빙(Well-being), 친환경 트렌드 열풍과 더불어 코스메틱 산업에서 앞으로도 꾸준히 나타날 것으로 보이며 코스메틱이 피부미용이라는 일차적 목적 외에 피부를 건강하게 지켜주는 개념으로 변화된다는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 기술과의 결합 유형은 하이테크, 신기술, 컨버젼스 결합 유형, 의학 기술과의 결합유형, 한방 기술과의 결합 유형, 발효 기술과의 결합 유형, 제약 기술과의 결합 유형, 디자인 기술과의 결합 유형으로 총 518건으로 나타나 6가지 결합 유형 중 두 번째로 높은 29%의 빈도를 나타내고 있었다. 최첨단 과학 기술 및 의학 기술은 노화를 지연하는 것은 물론 첨단 유전자 과학 기술과 코스메틱의 결합으로 주름개선을 비롯하여 다양한 기능을 해결해 주면서 점차 진화하고 있었으며 기능과 실용적인 면에 디자인 감성까지 결합한 유형은 새롭고 특별한 것을 요구하는 소비자의 니즈를 잘 반영하고 있었다. 또한 웰빙 트렌드의 영향으로 한방, 발효 기술과의 결합 유형은 점차 중요한 유형으로 자리 잡아 가고 있었다. 여섯째, 기능과의 결합 유형은 실용적 기능과의 결합 유형, 노화방지 기능과의 결합 유형, 색조 제품의 스킨케어 기능과의 결합 유형, 홈 에스테틱 기능과의 결합 유형으로 총 665건으로 6가지 유형 중 가장 높은 38%의 빈도를 나타냈다. 앞으로 현대인들의 라이프스타일이 복잡하고 다양해지면서 개인 중심적 라이프스타일과 함께 자기중심적 소비가 증가함에 따라 코스메틱 산업에서는 다양하고 진화된 기능과의 결합 유형이 주를 이룰 것으로 보인다. 일곱째, 기능성(Functionalism)은 코스메틱 산업에서 가장 큰 특성 중 하나로 미래 코스메틱 산업을 주도할 트렌드로 보인다. ‘미니멀리즘(Minimalism)’트렌드와 ‘액티브 시니어(Active senior)’트렌드로 인해 바쁜 현대인들의 라이프스타일에 영향을 주었으며 이에 따라 코스메틱 산업에서도 편의성 및 다기능, 실용적 기능이 결합된 유형들을 비롯하여 첨단 과학, 의학 기술을 결합한 안티 에이징 유형이 지속적으로 증가하게 되었다. 여덞째, 창의성(Creativity)은 무한경쟁 시대에 특히 차별화가 중요한 코스메틱 산업에서 나타난 중요한 특성 중 하나로 ‘디지털 코쿠닝(Digital Cocooning)’신여성 소비 트렌드인 ‘하이테크 파탈족’등에 대응하여 독창적이며 창의적인 아이디어 결합 유형들이 나타나고 있으며 개인주의 생활패턴으로 ‘자기중심적 소비 트렌드’가 나타나면서 코스메틱 유형에도 변화가 생겨 첨단 기술에 개인별 맞춤 관리 서비스 기능 및 창의적 특성을 모두 지닌 유형이 등장하게 되었다. 아홉째, 자연성(Naturalism)은 가장 두드러진 특성 중 하나로써 ‘웰빙․로하스(Lohas)’트렌드와 ‘슬로우 푸드(Slow Food)’트렌드 및 ‘웰 루킹(Well-looking)’트렌드 등의 영향으로 소비자들의 환경에 대한 인식이 변화하였으며 코스메틱 시장에서 비중이 다소 적었던 천연, 유기농 코스메틱 결합 유형은 이러한 인식의 변화로 그 사례가 급격히 증가세를 보였다. 최근에는 단순히 100% 유기농 성분이 결합된 유형의 등장이 아닌 생산과정에서부터 자연 친화적인 특성을 띠며 점차 진화된 형태로 발전되고 있었다. 마지막으로 감성성(Emotionalism)은 미래학자들이 주장했듯이 이미지와 꿈의 시대인 미래사회로의 변화에 따라 앞으로 코스메틱 산업에서 두드러진 특성이 될 것이다. 특히 ‘키덜트(Kidult)’, ‘퍼놀로지(Funology)’, ‘스낵 컬쳐(Snack Culture)’등 감성이 키워드로 작용하는 트렌드의 영향으로 재미와 감성을 동시에 느낄 수 있는 코스메틱 결합 유형들이 등장하였고 무거운 현실에서 탈피하고 싶은 현대인들에게 가볍고 즐거운 재미를 주며 신선함을 불러일으키고 있다. 합리적인 기준 외에 개인의 감성과 정서를 만족시켜주는 감성적 특성은 앞으로 미래 코스메틱 산업에서 없어서는 안 될 트렌드로 자리매김 할 것이다. 본 연구는 현대 코스메틱 산업에서의 콜래보레이션 현상이 사회, 문화, 기술, 소비의 트렌드와 어떤 연관성을 가지며 그에 따른 변화와 특성을 연구하여 미래 코스메틱 산업이 어떤 트렌드로 변화할지를 도출해 내었다는 것과 국내 메이크업 아티스트를 비롯하여 국내 코스메틱 기업 및 전문 연구소와 기타 미용대학의 교육, 연구 자료로써 활용되어 미래 뷰티산업 발전에 기여할 것을 기대한다는 점에 그 의의가 있다. 본 연구자는 코스메틱 산업에서 콜래보레이션 결합 유형을 연구하는 데 있어 여러 가지 어려움이 있었는데 특히 국내 선행 자료가 거의 없어 객관적 근거 자료를 만드는데 있어 한계가 있었다. 이에 앞으로는 해외 코스메틱 관련 자료와 논문 등 해외 문헌 자료에 대한 조사를 병행한 연구가 시도되어져야 할 것이다. 아울러 현대 코스메틱 산업에서 콜래보레이션 현상은 매우 활발하게 진행될 것으로 예상되는 바, 이 분야에 대한 지속적인 연구 및 발전 방향에 대해 많은 연구가 이루어져야 할 것이며 국내 코스메틱 기업이 해외 코스메틱 시장에서 어떻게 트렌드를 주도해나가며 발전해 나갈 것인지에 대한 연구 및 다른 산업 분야에서의 콜래보레이션 현상과 비교 분석하여 그 차이점을 알아보고 나아갈 방향을 함께 연구할 것을 제언하는 바이다.
최근 산업 전반에서 이루어지고 있는 콜래보레이션(Collaboration)은 기업들의 경영 전략으로써 점차 그 장르와 영역이 넓어지며 21세기 핵심 트렌드(Trend)로 떠오르고 있다. 특히 현대 코스메틱(Cosmetic) 산업에서 나타나고 있는 콜래보레이션 현상은 최근 이업종 간으로까지 그 영역이 확대되어 다양성을 창출해내며 코스메틱의 개념과 의미를 변화시키고 있다. 현대 코스메틱 산업은 트렌드에 매우 민감한 산업이며 사회, 경제, 문화 전반에 흐르는 트렌드에 많은 영향을 받고 있으며 콜래보레이션, 컨버젼스(Convergence) 현상 또한 빠르게 진행되고 있다. 이러한 현상은 코스메틱을 단순한 미용의 개념이 아닌 치유의 개념으로까지 그 영역을 확대시키고 있으며 최첨단 기술이 집약된 21세기 고부가가치 산업으로 변모시켰다. 본 연구의 목적은 뷰티 산업을 대표하는 현대 코스메틱 산업에서 나타난 콜래보레이션의 다양한 유형을 분석하고, 그 결과를 토대로 코스메틱 산업에서 나타난 콜래보레이션의 유형별 특성을 도출하고 사회, 문화, 기술, 소비의 트렌드와 어떤 연관성을 갖는지 분석하여 미래 코스메틱 산업 트렌드를 예측하는 것이다. 연구방법으로는 2005년 1월 1일~2010년 10월 5일까지 국내외 코스메틱 브랜드에서 출시된 신제품 및 기존 브랜드에서 나타난 콜래보레이션 형태를 띈 1,781개의 사례들을 1) 타 산업체 및 이종업종과의 결합(Combination), 2) 예술과의 결합, 3) 문화 및 스타와의 결합, 4) 자연과의 결합, 5) 기술과의 결합, 6) 기능과의 결합 사례 등 총 6가지로 분류하고 국내 코스메틱 신문사 중 가장 신뢰할 수 있는 기관들의 기사를 중심으로 분석하였다. 또한 연도별로 어떤 분포를 보이는지 각각 분석하였으며 국내 패션, 뷰티 매거진을 비롯하여 국내 관련 서적들과 학술 논문, LG, 삼성 경제 연구소등의 보고서 및 국내 코스메틱 관련 유명 정보지, 인터넷 신문 등을 통한 사례 분석으로 연구에 객관성을 두었다. 분석된 사례들을 통해 ‘기능성(Functionalism)’, ‘창의성(Creativity)’, ‘자연성(Naturalism)’, ‘감성성(Emotionalism)’이라는 4가지 특성을 도출해 내었으며 도출된 특성을 사회 전반에 흐르는 트렌드와 연관 지어 미래 코스메틱 산업 트렌드를 예측하였다. 분석된 결과는 다음과 같다. 첫째, 타 산업체 및 이종업종과의 결합 유형에서는 디자이너, 브랜드, 캐릭터 브랜드, 건축가, 디자인 회사 및 제작사, 기타 유형과의 세부 유형으로 나타났으며 총 45건으로 6가지 유형 중 5번째로 2%의 빈도를 나타냈다. 타 산업체 및 이종업종과의 결합 유형은 다양한 업종과의 사례로 분포되어 있었으며 점차 다양한 이종 분야와의 결합으로 지속적인 변화를 추구하고 있었다. 둘째, 예술과의 결합 유형은 아티스트, 예술 작품, 아트디렉터와의 세부 유형으로 나타났으며, 총 57건의 사례로 6가지 유형 중 4번째로 3%의 빈도를 나타났으며, 코스메틱에 예술적 감성을 담아 희소성을 높이고 브랜드 가치와 이미지를 높인다는 측면에서 앞으로 코스메틱 산업 전반에 중요한 영향을 미칠 것으로 보인다. 셋째, 문화 및 스타와의 결합 유형에서 스타와의 결합 유형은 총 38건으로 6가지 유형 중 6번째로 2%의 빈도를 나타냈다. 스타와의 결합 유형은 친근한 대중적 이미지에 어필하며 현대인의 라이프스타일에 깊숙이 자리 잡아 가고 있다는 점에서 추후 코스메틱 산업에서 중요한 결합 형태로 진행될 것으로 보인다. 문화와의 결합 유형은 선진국에서 중요한 문화 활동인 메세나 활동 등을 통해 코스메틱 산업에서 점차 활발하게 진행될 것이며 앞으로 발전 가능성이 있는 유형으로 예상된다. 넷째, 자연과의 결합 유형에서는 천연, 유기농, 무 화학 처리 결합 유형, 음식과의 결합 유형, 건강 기능 식품과의 결합 유형, 아로마 테라피와의 결합 유형으로 총 458건의 사례가 나타나 6가지 유형 중 세 번째로 높은 26%의 빈도를 나타냈다. 웰빙(Well-being), 친환경 트렌드 열풍과 더불어 코스메틱 산업에서 앞으로도 꾸준히 나타날 것으로 보이며 코스메틱이 피부미용이라는 일차적 목적 외에 피부를 건강하게 지켜주는 개념으로 변화된다는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 기술과의 결합 유형은 하이테크, 신기술, 컨버젼스 결합 유형, 의학 기술과의 결합유형, 한방 기술과의 결합 유형, 발효 기술과의 결합 유형, 제약 기술과의 결합 유형, 디자인 기술과의 결합 유형으로 총 518건으로 나타나 6가지 결합 유형 중 두 번째로 높은 29%의 빈도를 나타내고 있었다. 최첨단 과학 기술 및 의학 기술은 노화를 지연하는 것은 물론 첨단 유전자 과학 기술과 코스메틱의 결합으로 주름개선을 비롯하여 다양한 기능을 해결해 주면서 점차 진화하고 있었으며 기능과 실용적인 면에 디자인 감성까지 결합한 유형은 새롭고 특별한 것을 요구하는 소비자의 니즈를 잘 반영하고 있었다. 또한 웰빙 트렌드의 영향으로 한방, 발효 기술과의 결합 유형은 점차 중요한 유형으로 자리 잡아 가고 있었다. 여섯째, 기능과의 결합 유형은 실용적 기능과의 결합 유형, 노화방지 기능과의 결합 유형, 색조 제품의 스킨케어 기능과의 결합 유형, 홈 에스테틱 기능과의 결합 유형으로 총 665건으로 6가지 유형 중 가장 높은 38%의 빈도를 나타냈다. 앞으로 현대인들의 라이프스타일이 복잡하고 다양해지면서 개인 중심적 라이프스타일과 함께 자기중심적 소비가 증가함에 따라 코스메틱 산업에서는 다양하고 진화된 기능과의 결합 유형이 주를 이룰 것으로 보인다. 일곱째, 기능성(Functionalism)은 코스메틱 산업에서 가장 큰 특성 중 하나로 미래 코스메틱 산업을 주도할 트렌드로 보인다. ‘미니멀리즘(Minimalism)’트렌드와 ‘액티브 시니어(Active senior)’트렌드로 인해 바쁜 현대인들의 라이프스타일에 영향을 주었으며 이에 따라 코스메틱 산업에서도 편의성 및 다기능, 실용적 기능이 결합된 유형들을 비롯하여 첨단 과학, 의학 기술을 결합한 안티 에이징 유형이 지속적으로 증가하게 되었다. 여덞째, 창의성(Creativity)은 무한경쟁 시대에 특히 차별화가 중요한 코스메틱 산업에서 나타난 중요한 특성 중 하나로 ‘디지털 코쿠닝(Digital Cocooning)’신여성 소비 트렌드인 ‘하이테크 파탈족’등에 대응하여 독창적이며 창의적인 아이디어 결합 유형들이 나타나고 있으며 개인주의 생활패턴으로 ‘자기중심적 소비 트렌드’가 나타나면서 코스메틱 유형에도 변화가 생겨 첨단 기술에 개인별 맞춤 관리 서비스 기능 및 창의적 특성을 모두 지닌 유형이 등장하게 되었다. 아홉째, 자연성(Naturalism)은 가장 두드러진 특성 중 하나로써 ‘웰빙․로하스(Lohas)’트렌드와 ‘슬로우 푸드(Slow Food)’트렌드 및 ‘웰 루킹(Well-looking)’트렌드 등의 영향으로 소비자들의 환경에 대한 인식이 변화하였으며 코스메틱 시장에서 비중이 다소 적었던 천연, 유기농 코스메틱 결합 유형은 이러한 인식의 변화로 그 사례가 급격히 증가세를 보였다. 최근에는 단순히 100% 유기농 성분이 결합된 유형의 등장이 아닌 생산과정에서부터 자연 친화적인 특성을 띠며 점차 진화된 형태로 발전되고 있었다. 마지막으로 감성성(Emotionalism)은 미래학자들이 주장했듯이 이미지와 꿈의 시대인 미래사회로의 변화에 따라 앞으로 코스메틱 산업에서 두드러진 특성이 될 것이다. 특히 ‘키덜트(Kidult)’, ‘퍼놀로지(Funology)’, ‘스낵 컬쳐(Snack Culture)’등 감성이 키워드로 작용하는 트렌드의 영향으로 재미와 감성을 동시에 느낄 수 있는 코스메틱 결합 유형들이 등장하였고 무거운 현실에서 탈피하고 싶은 현대인들에게 가볍고 즐거운 재미를 주며 신선함을 불러일으키고 있다. 합리적인 기준 외에 개인의 감성과 정서를 만족시켜주는 감성적 특성은 앞으로 미래 코스메틱 산업에서 없어서는 안 될 트렌드로 자리매김 할 것이다. 본 연구는 현대 코스메틱 산업에서의 콜래보레이션 현상이 사회, 문화, 기술, 소비의 트렌드와 어떤 연관성을 가지며 그에 따른 변화와 특성을 연구하여 미래 코스메틱 산업이 어떤 트렌드로 변화할지를 도출해 내었다는 것과 국내 메이크업 아티스트를 비롯하여 국내 코스메틱 기업 및 전문 연구소와 기타 미용대학의 교육, 연구 자료로써 활용되어 미래 뷰티산업 발전에 기여할 것을 기대한다는 점에 그 의의가 있다. 본 연구자는 코스메틱 산업에서 콜래보레이션 결합 유형을 연구하는 데 있어 여러 가지 어려움이 있었는데 특히 국내 선행 자료가 거의 없어 객관적 근거 자료를 만드는데 있어 한계가 있었다. 이에 앞으로는 해외 코스메틱 관련 자료와 논문 등 해외 문헌 자료에 대한 조사를 병행한 연구가 시도되어져야 할 것이다. 아울러 현대 코스메틱 산업에서 콜래보레이션 현상은 매우 활발하게 진행될 것으로 예상되는 바, 이 분야에 대한 지속적인 연구 및 발전 방향에 대해 많은 연구가 이루어져야 할 것이며 국내 코스메틱 기업이 해외 코스메틱 시장에서 어떻게 트렌드를 주도해나가며 발전해 나갈 것인지에 대한 연구 및 다른 산업 분야에서의 콜래보레이션 현상과 비교 분석하여 그 차이점을 알아보고 나아갈 방향을 함께 연구할 것을 제언하는 바이다.
As Collaboration, which is being formed recently in the whole industry, is a strategy for management in corporations, its genre and sphere are broadening gradually, thereby emerging as core trend in the 21st century. Especially, the collaboration phenomenon, which is being shown in modern cosmetic i...
As Collaboration, which is being formed recently in the whole industry, is a strategy for management in corporations, its genre and sphere are broadening gradually, thereby emerging as core trend in the 21st century. Especially, the collaboration phenomenon, which is being shown in modern cosmetic industry, is expanded recently its spheres even up to the different business category, thereby changing a concept and significance of cosmetic with creating diversity. Modern cosmetic industry is the one that is very sensitive to trend, and is being much influenced by trend, which flows in the whole of society, economy, and culture. Even the phenomenon in collaboration and convergence is being progressed quickly. This phenomenon is expanding its sphere even into a concept of curing, not a simple concept of beauty, and changed it into the high- value added industry in the 21st century that high technology was intensified. The purpose of this study is to predict future cosmetic industrial trend by analyzing diverse types in collaboration, which was shown in modern cosmetic industry of standing for beauty industry, by eliciting characteristics by type in collaboration, which was shown in cosmetic industry based on the results, and by analyzing which correlation it has with trend in society, culture, technology, and consumption. As for research method, it classified 1,781 cases of having a collaboration form, which were shown in the launched new product and the existing brand out of cosmetic brands at home and abroad from January 1, 2005 to October 5, 2010, into totally 6 kinds such as 1) combination with other industry and different business category, 2) combination with art, 3) combination with culture and star, 4) combination with nature, 5) combination with technology, 6) a case of combination with function, and analyzed articles of institutions, which can be most reliable among domestically cosmetic newspaper companies. Also, each was analyzed on which distribution is shown by year. There was objectivity of a research with the case analysis through the domestically-related books and academic theses, the reports of economic research institutes for LG and Samsung, and the famous information journals and internet newspapers related to cosmetic at home including domestic fashion and beauty magazines. Through the analyzed cases, 4 characteristics dubbed ‘Functionalism,’ ‘Creativity,’ ‘Naturalism,’ and ‘Emotionalism’ were elicited. The elicited characteristics were predicted the future cosmetic industrial trend by associating with the trend, which flows in the whole society. The analyzed results are as follows. First, the combination type with other industry and different business category was indicated to be the detailed type with designer, brand, character brand, architect, design company and manufacturer, and other type. With totally 45 cases, the frequency in 2% was indicated as the 5th among 6 types. The combination type with other industry and different business category was distributed with a case of having diverse business categories, and was pursuing a continuous change gradually with combination with diverse different fields. Second, the combination type with art was indicated as the detailed type with artist, art work, and art director. With totally 57 cases, the frequency in 3% was indicated as the 4th among 6 types. In the aspect of enhancing scarcity and increasing brand value and image by containing artistic emotion in cosmetic, it seems to likely have important influence upon the whole cosmetic industry in the future. Third, in the combination type with culture and star, the combination type with star included totally 38 cases, thereby having indicated the frequency of 2% as the 6th among 6 types. The combination type with star seems to be likely progressed into the important combination type in future cosmetic industry in a sense as saying of proceeding with positioning deeply in modern people's lifestyle with appealing for familiar popular image. The combination type with culture will be progressed actively little by little in the cosmetic industry through Mecenat activity, which is important cultural activity in the advanced country, and is expected to be type with potentiality for development. Fourth, in the combination type with nature, with the combination type with natural, organic, non-chemical processing, the combination type with food, the combination type with health functional food, and the combination type with aromatherapy, totally 458 cases were shown, thereby having indicated the frequency of 26% as the 3rd among 6 types. It seems to be likely shown steadily even in the future in cosmetic industry along with well-being and eco-friendly trend fever. Cosmetic could be known to be changed into a concept of allowing skin to be kept healthily in addition to the primary objective called skin beauty. Fifth, the combination type with technology was shown totally 518 cases with the combination type with high tech, new technology, and convergence, the combination type with medical technology, the combination type with Oriental- medicine technology, the combination type with fermentation technology, the combination type with pharmaceutical technology, and the combination type with design technology, thereby having indicated the frequency of 29% which is higher as the 2nd among 6 types. High-tech scientific technology and medical technology were gradually developing with solving diverse functions including improving wrinkles with combination of high-tech genic science technology and cosmetic as well as delaying aging. Type, which combined even design emotion in addition to the functional and practical aspect, was well reflecting consumers' needs for what is new and special. Also, owing to the influence of well-being trend, the combination type with Oriental medicine and fermentation technology was positioning gradually as the important type. Sixthly, the combination type with function was shown totally 665 cases with the combination type with practical function, the combination type with anti-aging function, the combination type with skin care function in color product, and the combination type with home esthetic function, thereby having indicated the frequency of 38% which is the highest among 6 types. As modern people's lifestyle gets complex and diverse in the future, the self-oriented consumption increases along with individual-centered lifestyle. Thus, the cosmetic industry seems to be likely formed the mainstream in the combination type with the diverse and advanced functions. Seventh, as functionalism is one of the biggest characteristics in cosmetic industry, it seems to be trend that will initiate future cosmetic industry. Owing to ‘minimalism’ trend and ‘Active senior’ trend, it had influence upon lifestyle of busy modern people. Accordingly, even in cosmetic industry, the anti-aging type came to continuously increase that combined high-tech science and medical technology including types with combination of convenience, multi-function, and practical function. Eighth, as creativity is one of important characteristics shown in cometic industry, which is important especially in differentiation, in the era of infinite competition, the originative and creative idea combination types are being indicated with coping with 'high-tech fatale,' which is new women's consump- tion trend in ‘Digital cocooning.’ As 'self-centered consumption trend' is shown as the life pattern in individualism, a change occurs even in cosmetic type. Thus, a type came to appear that has all of individual-based customized service function and creative characteristic in high technology. Ninth, as naturalism is one of the most remarkable characteristics, consumers' recognition on environment changed due to influence of ‘well-being,’ 'Lohas’ trend, 'Slow Food’ trend, and ‘Well-looking’ trend. The natural and organic cosmetic combination type, which had been a little small in the weight in cosmetic market, showed rapid bullish trend in its case owing to a change in this recognition. In recent days, it was being developed into the gradually- developed form with having natural-friendly characteristic from the production process, not the appearance of a type that was simply combined the organic ingredients in 100%. Finally, emotionalism will become outstanding characteristic in future cosmetic industry according to a change into future society, which is the era of image and dream, as future scholars asserted. Especially, due to the influence of trend that emotions such as ‘Kidult,’ ‘Funology,’ and ‘Snack Culture’ function as key words, the cosmetic combinational types appeared that are available for being simultaneously felt a fun and emotion. It is stirring up novelty with giving a light and pleasant fun to modern people who desire to escape from heavy reality. Emotional characteristic, which satisfies an individual's sensitivity and emotion except the rational standard, will solidify the position as trend that will need not to be non-existent in future cosmetic industry hereafter. This study researched into which correlation the collaboration phenomenon in modern cosmetic industry has with trend in society, culture, technology, and consumption, and into a change and characteristics according to it, and elicited into which trend the future cosmetic industry will be changed, and expects to likely contribute to development in future beauty industry by being utilized as educational and research materials of domestic cosmetic companies, professional research institutes, and other beauty colleges including domestically make-up artists, thereby having its significance. This researcher had several difficulties in researching into the collaboration combination type in cosmetic industry. There was limitation to making the objective ground material especially because there are almost no domestically prior materials. Accordingly, a research will need to be attempted that carried out survey side by side on the overseas cosmetic-related materials and the overseas documentary materials such as theses in the future. In addition, the collaboration phenomenon in modern cosmetic industry is expected to be likely progressed very actively. Many researches will need to be performed on developmental direction in addition to continuous research on this field. A research is suggested on how the domestic cosmetic company will proceed with developing with initiating trend in overseas cosmetic market. A research is suggested that examines its difference and direction, which will be advanced, by comparatively analyzing with collaboration phenomenon in other industrial field.
As Collaboration, which is being formed recently in the whole industry, is a strategy for management in corporations, its genre and sphere are broadening gradually, thereby emerging as core trend in the 21st century. Especially, the collaboration phenomenon, which is being shown in modern cosmetic industry, is expanded recently its spheres even up to the different business category, thereby changing a concept and significance of cosmetic with creating diversity. Modern cosmetic industry is the one that is very sensitive to trend, and is being much influenced by trend, which flows in the whole of society, economy, and culture. Even the phenomenon in collaboration and convergence is being progressed quickly. This phenomenon is expanding its sphere even into a concept of curing, not a simple concept of beauty, and changed it into the high- value added industry in the 21st century that high technology was intensified. The purpose of this study is to predict future cosmetic industrial trend by analyzing diverse types in collaboration, which was shown in modern cosmetic industry of standing for beauty industry, by eliciting characteristics by type in collaboration, which was shown in cosmetic industry based on the results, and by analyzing which correlation it has with trend in society, culture, technology, and consumption. As for research method, it classified 1,781 cases of having a collaboration form, which were shown in the launched new product and the existing brand out of cosmetic brands at home and abroad from January 1, 2005 to October 5, 2010, into totally 6 kinds such as 1) combination with other industry and different business category, 2) combination with art, 3) combination with culture and star, 4) combination with nature, 5) combination with technology, 6) a case of combination with function, and analyzed articles of institutions, which can be most reliable among domestically cosmetic newspaper companies. Also, each was analyzed on which distribution is shown by year. There was objectivity of a research with the case analysis through the domestically-related books and academic theses, the reports of economic research institutes for LG and Samsung, and the famous information journals and internet newspapers related to cosmetic at home including domestic fashion and beauty magazines. Through the analyzed cases, 4 characteristics dubbed ‘Functionalism,’ ‘Creativity,’ ‘Naturalism,’ and ‘Emotionalism’ were elicited. The elicited characteristics were predicted the future cosmetic industrial trend by associating with the trend, which flows in the whole society. The analyzed results are as follows. First, the combination type with other industry and different business category was indicated to be the detailed type with designer, brand, character brand, architect, design company and manufacturer, and other type. With totally 45 cases, the frequency in 2% was indicated as the 5th among 6 types. The combination type with other industry and different business category was distributed with a case of having diverse business categories, and was pursuing a continuous change gradually with combination with diverse different fields. Second, the combination type with art was indicated as the detailed type with artist, art work, and art director. With totally 57 cases, the frequency in 3% was indicated as the 4th among 6 types. In the aspect of enhancing scarcity and increasing brand value and image by containing artistic emotion in cosmetic, it seems to likely have important influence upon the whole cosmetic industry in the future. Third, in the combination type with culture and star, the combination type with star included totally 38 cases, thereby having indicated the frequency of 2% as the 6th among 6 types. The combination type with star seems to be likely progressed into the important combination type in future cosmetic industry in a sense as saying of proceeding with positioning deeply in modern people's lifestyle with appealing for familiar popular image. The combination type with culture will be progressed actively little by little in the cosmetic industry through Mecenat activity, which is important cultural activity in the advanced country, and is expected to be type with potentiality for development. Fourth, in the combination type with nature, with the combination type with natural, organic, non-chemical processing, the combination type with food, the combination type with health functional food, and the combination type with aromatherapy, totally 458 cases were shown, thereby having indicated the frequency of 26% as the 3rd among 6 types. It seems to be likely shown steadily even in the future in cosmetic industry along with well-being and eco-friendly trend fever. Cosmetic could be known to be changed into a concept of allowing skin to be kept healthily in addition to the primary objective called skin beauty. Fifth, the combination type with technology was shown totally 518 cases with the combination type with high tech, new technology, and convergence, the combination type with medical technology, the combination type with Oriental- medicine technology, the combination type with fermentation technology, the combination type with pharmaceutical technology, and the combination type with design technology, thereby having indicated the frequency of 29% which is higher as the 2nd among 6 types. High-tech scientific technology and medical technology were gradually developing with solving diverse functions including improving wrinkles with combination of high-tech genic science technology and cosmetic as well as delaying aging. Type, which combined even design emotion in addition to the functional and practical aspect, was well reflecting consumers' needs for what is new and special. Also, owing to the influence of well-being trend, the combination type with Oriental medicine and fermentation technology was positioning gradually as the important type. Sixthly, the combination type with function was shown totally 665 cases with the combination type with practical function, the combination type with anti-aging function, the combination type with skin care function in color product, and the combination type with home esthetic function, thereby having indicated the frequency of 38% which is the highest among 6 types. As modern people's lifestyle gets complex and diverse in the future, the self-oriented consumption increases along with individual-centered lifestyle. Thus, the cosmetic industry seems to be likely formed the mainstream in the combination type with the diverse and advanced functions. Seventh, as functionalism is one of the biggest characteristics in cosmetic industry, it seems to be trend that will initiate future cosmetic industry. Owing to ‘minimalism’ trend and ‘Active senior’ trend, it had influence upon lifestyle of busy modern people. Accordingly, even in cosmetic industry, the anti-aging type came to continuously increase that combined high-tech science and medical technology including types with combination of convenience, multi-function, and practical function. Eighth, as creativity is one of important characteristics shown in cometic industry, which is important especially in differentiation, in the era of infinite competition, the originative and creative idea combination types are being indicated with coping with 'high-tech fatale,' which is new women's consump- tion trend in ‘Digital cocooning.’ As 'self-centered consumption trend' is shown as the life pattern in individualism, a change occurs even in cosmetic type. Thus, a type came to appear that has all of individual-based customized service function and creative characteristic in high technology. Ninth, as naturalism is one of the most remarkable characteristics, consumers' recognition on environment changed due to influence of ‘well-being,’ 'Lohas’ trend, 'Slow Food’ trend, and ‘Well-looking’ trend. The natural and organic cosmetic combination type, which had been a little small in the weight in cosmetic market, showed rapid bullish trend in its case owing to a change in this recognition. In recent days, it was being developed into the gradually- developed form with having natural-friendly characteristic from the production process, not the appearance of a type that was simply combined the organic ingredients in 100%. Finally, emotionalism will become outstanding characteristic in future cosmetic industry according to a change into future society, which is the era of image and dream, as future scholars asserted. Especially, due to the influence of trend that emotions such as ‘Kidult,’ ‘Funology,’ and ‘Snack Culture’ function as key words, the cosmetic combinational types appeared that are available for being simultaneously felt a fun and emotion. It is stirring up novelty with giving a light and pleasant fun to modern people who desire to escape from heavy reality. Emotional characteristic, which satisfies an individual's sensitivity and emotion except the rational standard, will solidify the position as trend that will need not to be non-existent in future cosmetic industry hereafter. This study researched into which correlation the collaboration phenomenon in modern cosmetic industry has with trend in society, culture, technology, and consumption, and into a change and characteristics according to it, and elicited into which trend the future cosmetic industry will be changed, and expects to likely contribute to development in future beauty industry by being utilized as educational and research materials of domestic cosmetic companies, professional research institutes, and other beauty colleges including domestically make-up artists, thereby having its significance. This researcher had several difficulties in researching into the collaboration combination type in cosmetic industry. There was limitation to making the objective ground material especially because there are almost no domestically prior materials. Accordingly, a research will need to be attempted that carried out survey side by side on the overseas cosmetic-related materials and the overseas documentary materials such as theses in the future. In addition, the collaboration phenomenon in modern cosmetic industry is expected to be likely progressed very actively. Many researches will need to be performed on developmental direction in addition to continuous research on this field. A research is suggested on how the domestic cosmetic company will proceed with developing with initiating trend in overseas cosmetic market. A research is suggested that examines its difference and direction, which will be advanced, by comparatively analyzing with collaboration phenomenon in other industrial field.
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