본 논문은 슈베르트의 연가곡 ‘겨울 나그네’(Die Wnterreise)를 통하여 독일 낭만주의 예술가곡의 전반적인 개요와 시대적 배경 및 주요 특징에 대해 살펴보고, 작곡자 슈베르트의 생애와 그의 음악세계에 대하여 연구한 것을 바탕으로 시작되었다. 그 후 다양한 문헌연구를 바탕으로 ‘겨울 나그네’ 중 필자가 선정한 제 1, 5, 11, 12, 15, 23, 24곡에 대한 악곡 분석 및 연주표현법을 분석하였다.
연구의 방법은 다음과 같다. 주제와 관련된 국내·외의 폭 넓은 문헌과 선행연구 자료들을 바탕으로 작품의 형식을 ...
본 논문은 슈베르트의 연가곡 ‘겨울 나그네’(Die Wnterreise)를 통하여 독일 낭만주의 예술가곡의 전반적인 개요와 시대적 배경 및 주요 특징에 대해 살펴보고, 작곡자 슈베르트의 생애와 그의 음악세계에 대하여 연구한 것을 바탕으로 시작되었다. 그 후 다양한 문헌연구를 바탕으로 ‘겨울 나그네’ 중 필자가 선정한 제 1, 5, 11, 12, 15, 23, 24곡에 대한 악곡 분석 및 연주표현법을 분석하였다.
연구의 방법은 다음과 같다. 주제와 관련된 국내·외의 폭 넓은 문헌과 선행연구 자료들을 바탕으로 작품의 형식을 분류하고, 선율, 화성, 리듬, 의 분석및 셈여림의 표현에 대해 살펴보기로 하였다.
본 연구를 통하여 알게 된 사실은 다음과 같다.
첫 째, 각 곡의 형식은 보다 높은 예술적 표현을 위해 변형된 유절형식과 통절형식이 많이 쓰였다.
둘 째, 가사에서 느껴지는 정서와 시어에 따라 음악을 구성하는 요소들이 다양하게 변화되며 나타났다.
셋 째, 반주부의 역할이 확대되었다. 인성의 선율을 화음으로 수식하는데 그치는 것이 아니라, 인성과 함께 선율을 주고받거나, 시의 정서를 음악적으로 표현하고, 가사에 등장하는 풍경을 묘사함에 있어, 피아노 반주부는 인성과 대등한 비중을 차지하기도 하였다.
본 논문은 슈베르트의 연가곡 ‘겨울 나그네’(Die Wnterreise)를 통하여 독일 낭만주의 예술가곡의 전반적인 개요와 시대적 배경 및 주요 특징에 대해 살펴보고, 작곡자 슈베르트의 생애와 그의 음악세계에 대하여 연구한 것을 바탕으로 시작되었다. 그 후 다양한 문헌연구를 바탕으로 ‘겨울 나그네’ 중 필자가 선정한 제 1, 5, 11, 12, 15, 23, 24곡에 대한 악곡 분석 및 연주표현법을 분석하였다.
연구의 방법은 다음과 같다. 주제와 관련된 국내·외의 폭 넓은 문헌과 선행연구 자료들을 바탕으로 작품의 형식을 분류하고, 선율, 화성, 리듬, 의 분석및 셈여림의 표현에 대해 살펴보기로 하였다.
본 연구를 통하여 알게 된 사실은 다음과 같다.
첫 째, 각 곡의 형식은 보다 높은 예술적 표현을 위해 변형된 유절형식과 통절형식이 많이 쓰였다.
둘 째, 가사에서 느껴지는 정서와 시어에 따라 음악을 구성하는 요소들이 다양하게 변화되며 나타났다.
셋 째, 반주부의 역할이 확대되었다. 인성의 선율을 화음으로 수식하는데 그치는 것이 아니라, 인성과 함께 선율을 주고받거나, 시의 정서를 음악적으로 표현하고, 가사에 등장하는 풍경을 묘사함에 있어, 피아노 반주부는 인성과 대등한 비중을 차지하기도 하였다.
This paper examines the overall summary of the art song in German Romanticism, the background of the period and its key characteristics through Die Wnterreise, a kreislieder by Franz Peter Schubert, based on the researches on the composer’s life and his world of music. It further analyzes the music ...
This paper examines the overall summary of the art song in German Romanticism, the background of the period and its key characteristics through Die Wnterreise, a kreislieder by Franz Peter Schubert, based on the researches on the composer’s life and his world of music. It further analyzes the music and artistic expression for the songs, 1, 5, 11, 12, 15, 23 and 24 selected from ‘Die Wnterreise’, with the groundwork in various studies of related literature. The research methods are as follows.
Based on the broad range of literature and previous research materials related to the topic, the form of the composition was classified while analyzing melody, harmony and rhythm and examining the presentation for dynamics. The findings from the study can be summarized as follows.
First, as for the form for each song, changed strophic form and through composed form are frequently used for the higher artistic expression.
Second, the emotions from the words and the components for the music according to poetic language were presented in a various ways.
Third, the role of the accompaniment was expanded. Rather than embellishing the melody of voice with harmony, the piano accompaniments carried the weight of the song on par with the voice, by exchanging voice with melody, expressing the emotion of poem musically and portraying the scenes in the words.
This paper examines the overall summary of the art song in German Romanticism, the background of the period and its key characteristics through Die Wnterreise, a kreislieder by Franz Peter Schubert, based on the researches on the composer’s life and his world of music. It further analyzes the music and artistic expression for the songs, 1, 5, 11, 12, 15, 23 and 24 selected from ‘Die Wnterreise’, with the groundwork in various studies of related literature. The research methods are as follows.
Based on the broad range of literature and previous research materials related to the topic, the form of the composition was classified while analyzing melody, harmony and rhythm and examining the presentation for dynamics. The findings from the study can be summarized as follows.
First, as for the form for each song, changed strophic form and through composed form are frequently used for the higher artistic expression.
Second, the emotions from the words and the components for the music according to poetic language were presented in a various ways.
Third, the role of the accompaniment was expanded. Rather than embellishing the melody of voice with harmony, the piano accompaniments carried the weight of the song on par with the voice, by exchanging voice with melody, expressing the emotion of poem musically and portraying the scenes in the words.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.