본 연구는 식생활을 이용한 환경교육 프로그램을 개발하여 초등학교 학생들에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는 환경교육 프로그램을 적용하여 초등학교 3학년 학생의 환경소양에 미치는 영향을 알아보았으며 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 식생활과 환경과의 관계를 규명하고, 식생활과 관계있는 환경교육 지도요소를 이용한 환경프로그램을 개발, 둘째, 식생활을 이용한 환경 프로그램을 초등학교 학생들에게 적용하여 환경소양에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연구대상은 경기도 수원시 H 초등학교 3학년 2개 학급 58명이다. 3학년 2개 학급 학생을 대상으로 실험집단 1개 학급과 비교집단 1개 학급을 선정하였다. 먼저 실험집단과 비교집단을 대상으로 환경소양 검사지를 통해 환경소양 정도를 알아보았다. 실험집단에는 연구자가 개발한 프로그램을 적용하였으며 비교집단에는 아무런 프로그램을 적용하지 않고 두 집단의 환경소양 측정을 위하여 환경소양 검사지를 통하여 그 결과를 알아보았다. 이러한 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 식생활과 환경과의 관계를 규명하여, 식생활과 관계있는 환경교육 지도요소를 이용하여 식생활을 이용한 환경 교육 프로그램을 개발하였다. 둘째, 식생활을 이용한 환경교육 프로그램을 적용한 결과 환경소양 전체에 있어서 비교집단과 실험집단 간에 유의미한 차이가 있었다. 셋째, 식생활을 이용한 환경교육 프로그램은 학생들의 환경소양에 대한 지식, 정서, 행동영역의 향상을 가져왔다. 결론적으로 식생활을 이용한 환경교육 프로그램은 환경교육 프로그램으로서의 가치가 확인되었으며 이 프로그램이 초등학교 3학년 어린이의 환경소양 함양에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 판단된다.
본 연구는 식생활을 이용한 환경교육 프로그램을 개발하여 초등학교 학생들에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 본 연구에서는 환경교육 프로그램을 적용하여 초등학교 3학년 학생의 환경소양에 미치는 영향을 알아보았으며 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 식생활과 환경과의 관계를 규명하고, 식생활과 관계있는 환경교육 지도요소를 이용한 환경프로그램을 개발, 둘째, 식생활을 이용한 환경 프로그램을 초등학교 학생들에게 적용하여 환경소양에 미치는 영향을 알아보는 것이다. 연구대상은 경기도 수원시 H 초등학교 3학년 2개 학급 58명이다. 3학년 2개 학급 학생을 대상으로 실험집단 1개 학급과 비교집단 1개 학급을 선정하였다. 먼저 실험집단과 비교집단을 대상으로 환경소양 검사지를 통해 환경소양 정도를 알아보았다. 실험집단에는 연구자가 개발한 프로그램을 적용하였으며 비교집단에는 아무런 프로그램을 적용하지 않고 두 집단의 환경소양 측정을 위하여 환경소양 검사지를 통하여 그 결과를 알아보았다. 이러한 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 식생활과 환경과의 관계를 규명하여, 식생활과 관계있는 환경교육 지도요소를 이용하여 식생활을 이용한 환경 교육 프로그램을 개발하였다. 둘째, 식생활을 이용한 환경교육 프로그램을 적용한 결과 환경소양 전체에 있어서 비교집단과 실험집단 간에 유의미한 차이가 있었다. 셋째, 식생활을 이용한 환경교육 프로그램은 학생들의 환경소양에 대한 지식, 정서, 행동영역의 향상을 가져왔다. 결론적으로 식생활을 이용한 환경교육 프로그램은 환경교육 프로그램으로서의 가치가 확인되었으며 이 프로그램이 초등학교 3학년 어린이의 환경소양 함양에 긍정적인 효과를 미치는 것으로 판단된다.
The purpose of this study is to develop an environmental education programs using dietary life. On this study, the environment education programs developed upon dietary life have been applied to third graders to see how they affects their environmental literacy and specific aims of this study are as...
The purpose of this study is to develop an environmental education programs using dietary life. On this study, the environment education programs developed upon dietary life have been applied to third graders to see how they affects their environmental literacy and specific aims of this study are as follows; First, the relationship between an environment and dietary life shall be clearly defined. Also, an environment program using environment educational teaching elements related with dietary life shall be developed. Second, such program shall be applied to elementary students to research on its influence. Total of 58 students with the third grade of H elementary school in Suwon, Geonggi Province attended this program. These students were in two different classes. A class was chosen as a control group, and the other class was chosen as a test group. Before applying the programs, environmental literacy surveys were handed out to both groups to check their general environmental literacy status. Then, as for the test group, the program developed by the researcher was applied, and for the control group, test procedure was not applied. Later, another environmental literacy inquiries were surveyed on both groups to compare results. The study can be summarized as follows. The first of all, we could define a relationship between an environment and dietary life as well as use environment educational teaching elements related to dietary life to develop the environment educational program based on dietary life. Second, there were significant changes in environmental recognition between the control group and the test group. Third, the environment educational program based on dietary life could enhance knowledge, emotion and activity about an environment. As a conclusion, the environment educational program could confirm its value as an environment educational program in this study, and it could bring out positive influence on environmental literacy of third graders in an elementary school.
The purpose of this study is to develop an environmental education programs using dietary life. On this study, the environment education programs developed upon dietary life have been applied to third graders to see how they affects their environmental literacy and specific aims of this study are as follows; First, the relationship between an environment and dietary life shall be clearly defined. Also, an environment program using environment educational teaching elements related with dietary life shall be developed. Second, such program shall be applied to elementary students to research on its influence. Total of 58 students with the third grade of H elementary school in Suwon, Geonggi Province attended this program. These students were in two different classes. A class was chosen as a control group, and the other class was chosen as a test group. Before applying the programs, environmental literacy surveys were handed out to both groups to check their general environmental literacy status. Then, as for the test group, the program developed by the researcher was applied, and for the control group, test procedure was not applied. Later, another environmental literacy inquiries were surveyed on both groups to compare results. The study can be summarized as follows. The first of all, we could define a relationship between an environment and dietary life as well as use environment educational teaching elements related to dietary life to develop the environment educational program based on dietary life. Second, there were significant changes in environmental recognition between the control group and the test group. Third, the environment educational program based on dietary life could enhance knowledge, emotion and activity about an environment. As a conclusion, the environment educational program could confirm its value as an environment educational program in this study, and it could bring out positive influence on environmental literacy of third graders in an elementary school.
주제어
#환경교육 식생활 환경교육 프로그램 초등학교
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.