본 연구는 생활권 청소년수련시설 이용자 만족도 및 활성화에 관한 연구이다. 구체적으로 지역사회 청소년수련시설의 일반적인 시설이용에 대한 만족도 정도를 파악하고 해당지역 청소년들의 청소년수련시설활성화방안을 위한 대안을 제시하고자 하는데 연구의 목적과 필요성이 있다고 하겠다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 청소년수련시설의 인지도 및 이용정도는 어떠한가? 둘째, 청소년수련시설의 이용만족도는 어떠한가? 셋째, 청소년수련시설의 활성화 방안은 무엇인가? 본 연구는 충청남도 S시와 D군의 4개의 중・고등학교의 학생들을 조사대상자로 선정하였다. 설문지는 총 500부를 배부하여 421부를 회수하여 본 연구에 사용하였다. 본 연구에서는 선행연구와 관련자료 등을 토대로 청소년수련시설의 이용실태에 문항을 개발, 구성하여 35개의 문항으로 구성하여 지도교수의 안면타당도를 거쳐 연구자가 제작 사용하였다. 연구기간은 2010년 11월 5일까지 실시하였다. 본 연구의 자료처리는 청소년수련시설의 인지도 및 이용정도를 살펴보기 위하여 ...
본 연구는 생활권 청소년수련시설 이용자 만족도 및 활성화에 관한 연구이다. 구체적으로 지역사회 청소년수련시설의 일반적인 시설이용에 대한 만족도 정도를 파악하고 해당지역 청소년들의 청소년수련시설활성화방안을 위한 대안을 제시하고자 하는데 연구의 목적과 필요성이 있다고 하겠다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 청소년수련시설의 인지도 및 이용정도는 어떠한가? 둘째, 청소년수련시설의 이용만족도는 어떠한가? 셋째, 청소년수련시설의 활성화 방안은 무엇인가? 본 연구는 충청남도 S시와 D군의 4개의 중・고등학교의 학생들을 조사대상자로 선정하였다. 설문지는 총 500부를 배부하여 421부를 회수하여 본 연구에 사용하였다. 본 연구에서는 선행연구와 관련자료 등을 토대로 청소년수련시설의 이용실태에 문항을 개발, 구성하여 35개의 문항으로 구성하여 지도교수의 안면타당도를 거쳐 연구자가 제작 사용하였다. 연구기간은 2010년 11월 5일까지 실시하였다. 본 연구의 자료처리는 청소년수련시설의 인지도 및 이용정도를 살펴보기 위하여 t-검정을 실시하였고, 청소년수련시설의 이용만족도에 대하여 성차를 알아보기 위하여 교차분석(X2)을 실시하였고, 청소년수련시설의 활성화 방안에 대하여 빈도분석을 실시하였다. 본 연구의 주요한 결론은 다음과 같다. 첫째. 청소년수련시설의 이용실태를 분석한 결과로는 청소년수련시설을 이용하게 된 동기로는 친구나 선후배의 권유, 주2회 이하가 가장 많았다. 그리고 이용시간대는 오후4시부터 오후8시까지가 많았고, 청소년수련시설을 활용하는 가장 큰 이유는 단순시설이용이 많이 나왔다. 둘째. 청소년수련시설 이용에 대한 만족도에서는 시설의 위생청결상태와 시설의 다양성, 프로그램의 다양성 및 필요한 프로그램의 운영과 참여프로그램, 지리적 위치와 접근성, 냉난방에 대해서는 평균정도의 만족도가 나타났고, 대기시간과 시설개선에 대해서는 불만족스럽게 나타났다. 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 학업이외의 활동을 할 수 있는 시간을 보장해줘야 한다. 둘째, 학부모와 교사들의 인식변환이 필요하다. 셋째, 청소년수련시설에 대한 청소년들의 의견반영을 적극적으로 해야 한다. 넷째, 시설의 다양성에 비해 설치된 이용가능한 시설의 개수가 많지 않기 때문에 시설의 개수를 늘려 대기시간을 줄여주어야 한다. 다섯째, 청수년수련시설의 프로그램의 다양성과 장기적인 진행을 위해서는 우선적으로 인력확보가 중요하다. 본 연구의 시사점은 청소년 개개인의 개성과 자율성을 토대로 한 소규모 활동 등의 청소년중심 활동을 활발하게 전개할 수 있는 소규모 시설 확충이 필요하며, 청소년들이 도보로 수련관을 이용할 수 있도록 접근성이 용이한 위치에 청소년수련관을 건립함으로써 수련관의 프로그램 운영활성화를 도모할 수 있을 것이다.
본 연구는 생활권 청소년수련시설 이용자 만족도 및 활성화에 관한 연구이다. 구체적으로 지역사회 청소년수련시설의 일반적인 시설이용에 대한 만족도 정도를 파악하고 해당지역 청소년들의 청소년수련시설활성화방안을 위한 대안을 제시하고자 하는데 연구의 목적과 필요성이 있다고 하겠다. 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 청소년수련시설의 인지도 및 이용정도는 어떠한가? 둘째, 청소년수련시설의 이용만족도는 어떠한가? 셋째, 청소년수련시설의 활성화 방안은 무엇인가? 본 연구는 충청남도 S시와 D군의 4개의 중・고등학교의 학생들을 조사대상자로 선정하였다. 설문지는 총 500부를 배부하여 421부를 회수하여 본 연구에 사용하였다. 본 연구에서는 선행연구와 관련자료 등을 토대로 청소년수련시설의 이용실태에 문항을 개발, 구성하여 35개의 문항으로 구성하여 지도교수의 안면타당도를 거쳐 연구자가 제작 사용하였다. 연구기간은 2010년 11월 5일까지 실시하였다. 본 연구의 자료처리는 청소년수련시설의 인지도 및 이용정도를 살펴보기 위하여 t-검정을 실시하였고, 청소년수련시설의 이용만족도에 대하여 성차를 알아보기 위하여 교차분석(X2)을 실시하였고, 청소년수련시설의 활성화 방안에 대하여 빈도분석을 실시하였다. 본 연구의 주요한 결론은 다음과 같다. 첫째. 청소년수련시설의 이용실태를 분석한 결과로는 청소년수련시설을 이용하게 된 동기로는 친구나 선후배의 권유, 주2회 이하가 가장 많았다. 그리고 이용시간대는 오후4시부터 오후8시까지가 많았고, 청소년수련시설을 활용하는 가장 큰 이유는 단순시설이용이 많이 나왔다. 둘째. 청소년수련시설 이용에 대한 만족도에서는 시설의 위생청결상태와 시설의 다양성, 프로그램의 다양성 및 필요한 프로그램의 운영과 참여프로그램, 지리적 위치와 접근성, 냉난방에 대해서는 평균정도의 만족도가 나타났고, 대기시간과 시설개선에 대해서는 불만족스럽게 나타났다. 본 연구의 제언은 다음과 같다. 첫째, 청소년들의 학업이외의 활동을 할 수 있는 시간을 보장해줘야 한다. 둘째, 학부모와 교사들의 인식변환이 필요하다. 셋째, 청소년수련시설에 대한 청소년들의 의견반영을 적극적으로 해야 한다. 넷째, 시설의 다양성에 비해 설치된 이용가능한 시설의 개수가 많지 않기 때문에 시설의 개수를 늘려 대기시간을 줄여주어야 한다. 다섯째, 청수년수련시설의 프로그램의 다양성과 장기적인 진행을 위해서는 우선적으로 인력확보가 중요하다. 본 연구의 시사점은 청소년 개개인의 개성과 자율성을 토대로 한 소규모 활동 등의 청소년중심 활동을 활발하게 전개할 수 있는 소규모 시설 확충이 필요하며, 청소년들이 도보로 수련관을 이용할 수 있도록 접근성이 용이한 위치에 청소년수련관을 건립함으로써 수련관의 프로그램 운영활성화를 도모할 수 있을 것이다.
This study aims to figure out visitor's satisfaction on local adolescents facilities and plans to activate. Specifically, this study tries to suggest solution to activate youth training center in local community by looking satisfaction of visitors. This study set several questions as follows; First,...
This study aims to figure out visitor's satisfaction on local adolescents facilities and plans to activate. Specifically, this study tries to suggest solution to activate youth training center in local community by looking satisfaction of visitors. This study set several questions as follows; First, how recognition and usage of local adolescents facilities? Second, how visitors are satisfied with local adolescents facilities? Third, how plans to activate local adolescents facilities? This study includes 4 middle and high school students in S city and D gun, Chungcheongnam-do. We distributed 500 copies of questionnaires and collected 421 copies and used them in this study. The questionnaires were taken in November 5th, 2010. The t-test was used to figure out recognition and usage of youth training center and cross tabulation was used to find out gender differences in satisfaction. We also used frequency analysis to find out solution to activate youth training center. Conclusions of study are as follows; First, usage of youth training center showed that youths used youth training center less than twice a week and they were invited to use by friends, seniors and juniors. They mainly used youth training center between 4PM to 8PM and simply used facilities. Second, youths were satisfied with sanitation, diversity of facilities, diversity of programs and its management, location, accessibility and air conditioning and heating. Youths showed dissatisfaction on waiting time and facilities improvement. Followings are suggestions from this study. First, we have to guarantee youths' time for extracurricular activities. Second, parents and teachers should change their perception. Third, youth training center should positively reflect youths' opinion. Fourth, we have less available facilities compare to various facilities. Thus, we increase more available facilities to reduce waiting time. Fifth, we should secure work force to ensure youth training programs' diversity and long-term progression. This study suggests that we should expand small facilities which youths can actively take part in small groups based on youths' autonomy and personality. We should also construct youth training center which youths can easily access on foot to activate training programs.
This study aims to figure out visitor's satisfaction on local adolescents facilities and plans to activate. Specifically, this study tries to suggest solution to activate youth training center in local community by looking satisfaction of visitors. This study set several questions as follows; First, how recognition and usage of local adolescents facilities? Second, how visitors are satisfied with local adolescents facilities? Third, how plans to activate local adolescents facilities? This study includes 4 middle and high school students in S city and D gun, Chungcheongnam-do. We distributed 500 copies of questionnaires and collected 421 copies and used them in this study. The questionnaires were taken in November 5th, 2010. The t-test was used to figure out recognition and usage of youth training center and cross tabulation was used to find out gender differences in satisfaction. We also used frequency analysis to find out solution to activate youth training center. Conclusions of study are as follows; First, usage of youth training center showed that youths used youth training center less than twice a week and they were invited to use by friends, seniors and juniors. They mainly used youth training center between 4PM to 8PM and simply used facilities. Second, youths were satisfied with sanitation, diversity of facilities, diversity of programs and its management, location, accessibility and air conditioning and heating. Youths showed dissatisfaction on waiting time and facilities improvement. Followings are suggestions from this study. First, we have to guarantee youths' time for extracurricular activities. Second, parents and teachers should change their perception. Third, youth training center should positively reflect youths' opinion. Fourth, we have less available facilities compare to various facilities. Thus, we increase more available facilities to reduce waiting time. Fifth, we should secure work force to ensure youth training programs' diversity and long-term progression. This study suggests that we should expand small facilities which youths can actively take part in small groups based on youths' autonomy and personality. We should also construct youth training center which youths can easily access on foot to activate training programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.