본 연구는 유아 놀이에 대한 Piaget와 Vygotsky의 견해를 분석․비교한다. 이들의 놀이에 대한 이해와 놀이와 발달과의 관계에 대한 관점으로부터 유아교육의 놀이 지도의 방향 설정과 유아 놀이 실제에 제공하는 시사점을 찾는 데 목적이 있다. 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, Piaget와 Vygotsky의 이론에서 유아놀이에 대한 관점의 차이는 무엇인가? 둘째, 두 이론에 따른 유아놀이의 차이가 유아교육에 주는 시사점은 무엇인가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. Piaget와 Vygotsky는 놀이와 인지 발달간의 밀접한 관련성을 강조한다. 그러나 놀이에 대한 해석은 발달과 학습, 사회와 개인간의 관계에 대해 서로 다른 관점을 반영하고 있다. Piaget는 유아 발달의 과정을 개인적 과정으로 보았기 때문에 인지 발달의 도식 속에서 놀이를 통합시켜 동화가 우세한 일련의 과정으로 설명하고 있다. 반면 Vygotsky는 인지발달을 사회 문화적인 맥락에서 ...
본 연구는 유아 놀이에 대한 Piaget와 Vygotsky의 견해를 분석․비교한다. 이들의 놀이에 대한 이해와 놀이와 발달과의 관계에 대한 관점으로부터 유아교육의 놀이 지도의 방향 설정과 유아 놀이 실제에 제공하는 시사점을 찾는 데 목적이 있다. 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, Piaget와 Vygotsky의 이론에서 유아놀이에 대한 관점의 차이는 무엇인가? 둘째, 두 이론에 따른 유아놀이의 차이가 유아교육에 주는 시사점은 무엇인가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. Piaget와 Vygotsky는 놀이와 인지 발달간의 밀접한 관련성을 강조한다. 그러나 놀이에 대한 해석은 발달과 학습, 사회와 개인간의 관계에 대해 서로 다른 관점을 반영하고 있다. Piaget는 유아 발달의 과정을 개인적 과정으로 보았기 때문에 인지 발달의 도식 속에서 놀이를 통합시켜 동화가 우세한 일련의 과정으로 설명하고 있다. 반면 Vygotsky는 인지발달을 사회 문화적인 맥락에서 사회적 상호작용을 통해 내면화 과정으로 보았다. 놀이는 사회적 행위이며 근접발달지대를 형성하여 유아의 인지발달 뿐 아니라 사회정서 발달을 초래한다. 유아 발달에 미치는 성인과 또래의 영향에 대해서도 Piaget는 또래간의 상호작용을, Vygotsky는 성인이나 유능한 또래와의 상호작용을 강조했다. 두 이론에 따른 유아놀이의 차이가 유아교육에 주는 시사점은 놀이 발달에 미치는 중요성을 재인식하고 놀이 발달에 기여하는 긍정적 가치를 더욱 공고히 하여 교육 및 성인의 역할을 재고해 보는 기회를 마련하였다. 무엇보다 신중하게 계획된 교육과정에서 유아를 근접발달지대에 놓이게 하여 유아가 자발적으로 놀이 속에 융화되어 자유로운 분위기 속에서 충분히 규칙을 만들고 조절하는 방법을 터득할 수 있도록 해 주어야 할 것이다. 놀이에 대한 Piaget와 Vygotsky의 관점의 차이는 상반적인 관계라기보다는 상호 보완적인 관계라고 할 수 있다. 두 사람의 관점 차이에 대하여 표준적이고 단정적인 평가를 하기 보다는 대립된 관점을 상호 보완하여 보다 적절하고 적합한 놀이 활동에 초점을 맞추어야 할 것이다.
본 연구는 유아 놀이에 대한 Piaget와 Vygotsky의 견해를 분석․비교한다. 이들의 놀이에 대한 이해와 놀이와 발달과의 관계에 대한 관점으로부터 유아교육의 놀이 지도의 방향 설정과 유아 놀이 실제에 제공하는 시사점을 찾는 데 목적이 있다. 연구목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, Piaget와 Vygotsky의 이론에서 유아놀이에 대한 관점의 차이는 무엇인가? 둘째, 두 이론에 따른 유아놀이의 차이가 유아교육에 주는 시사점은 무엇인가? 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. Piaget와 Vygotsky는 놀이와 인지 발달간의 밀접한 관련성을 강조한다. 그러나 놀이에 대한 해석은 발달과 학습, 사회와 개인간의 관계에 대해 서로 다른 관점을 반영하고 있다. Piaget는 유아 발달의 과정을 개인적 과정으로 보았기 때문에 인지 발달의 도식 속에서 놀이를 통합시켜 동화가 우세한 일련의 과정으로 설명하고 있다. 반면 Vygotsky는 인지발달을 사회 문화적인 맥락에서 사회적 상호작용을 통해 내면화 과정으로 보았다. 놀이는 사회적 행위이며 근접발달지대를 형성하여 유아의 인지발달 뿐 아니라 사회정서 발달을 초래한다. 유아 발달에 미치는 성인과 또래의 영향에 대해서도 Piaget는 또래간의 상호작용을, Vygotsky는 성인이나 유능한 또래와의 상호작용을 강조했다. 두 이론에 따른 유아놀이의 차이가 유아교육에 주는 시사점은 놀이 발달에 미치는 중요성을 재인식하고 놀이 발달에 기여하는 긍정적 가치를 더욱 공고히 하여 교육 및 성인의 역할을 재고해 보는 기회를 마련하였다. 무엇보다 신중하게 계획된 교육과정에서 유아를 근접발달지대에 놓이게 하여 유아가 자발적으로 놀이 속에 융화되어 자유로운 분위기 속에서 충분히 규칙을 만들고 조절하는 방법을 터득할 수 있도록 해 주어야 할 것이다. 놀이에 대한 Piaget와 Vygotsky의 관점의 차이는 상반적인 관계라기보다는 상호 보완적인 관계라고 할 수 있다. 두 사람의 관점 차이에 대하여 표준적이고 단정적인 평가를 하기 보다는 대립된 관점을 상호 보완하여 보다 적절하고 적합한 놀이 활동에 초점을 맞추어야 할 것이다.
This study analyzed and compared Piaget's and Vygotsky's view on play for children’s. It aimed at providing suggestions on the direction of instruction of play in early childhood education and actual play for children’s based on the two scholars' understanding of play and views on the relationship b...
This study analyzed and compared Piaget's and Vygotsky's view on play for children’s. It aimed at providing suggestions on the direction of instruction of play in early childhood education and actual play for children’s based on the two scholars' understanding of play and views on the relationship between children's play and development. Based on the aims of the study, the following research questions were addressed. First, what is the difference between Piaget's and Vygotsky's view of play for children’s in their theories? Second, what does the difference between the two theories on play for children’s suggest for early childhood education? The conclusions of the study were summarized as follows. Piaget and Vygotsky both emphasized the close relationship between play and cognitive development. However, when it comes to interpreting play, they showed differences in their views on child development, learning, society and interpsychological relationship. Piaget saw child development as a personal process, and therefore described it as a series of assimilation-dominated processes by placing play in the scheme of cognitive development. Vygotsky, on the other hand, saw cognitive development as internalization process performed through interactions in social and cultural contexts. Play represents a social behavior and helps children to develop social sentiments as well as cognition by forming a zone of proximal development (ZPD). When it comes to the influence of adults and peers on child development, Piaget emphasized interactions with peers, and Vygotsky interactions with adults or competent peers. What the difference between the two theories regarding play for children’s suggested for early children education provided an opportunity to recognize once again the important effect of play on child development, to reinforce positive values play generates for child development and to reconsider the roles of education and adults. Above all, children should be placed in a zone of proximal development in prudently planned curriculum to naturally develop enjoyment of play, creating rules and learning how to control them in a liberal atmosphere. The differences between Piaget's and Vygotsky's perspective of play are complementary rather than being conflicting. Instead of being subject to a standard and defining assessment, the differences of their perspectives should be complemented to develop proper and suitable play activities.
This study analyzed and compared Piaget's and Vygotsky's view on play for children’s. It aimed at providing suggestions on the direction of instruction of play in early childhood education and actual play for children’s based on the two scholars' understanding of play and views on the relationship between children's play and development. Based on the aims of the study, the following research questions were addressed. First, what is the difference between Piaget's and Vygotsky's view of play for children’s in their theories? Second, what does the difference between the two theories on play for children’s suggest for early childhood education? The conclusions of the study were summarized as follows. Piaget and Vygotsky both emphasized the close relationship between play and cognitive development. However, when it comes to interpreting play, they showed differences in their views on child development, learning, society and interpsychological relationship. Piaget saw child development as a personal process, and therefore described it as a series of assimilation-dominated processes by placing play in the scheme of cognitive development. Vygotsky, on the other hand, saw cognitive development as internalization process performed through interactions in social and cultural contexts. Play represents a social behavior and helps children to develop social sentiments as well as cognition by forming a zone of proximal development (ZPD). When it comes to the influence of adults and peers on child development, Piaget emphasized interactions with peers, and Vygotsky interactions with adults or competent peers. What the difference between the two theories regarding play for children’s suggested for early children education provided an opportunity to recognize once again the important effect of play on child development, to reinforce positive values play generates for child development and to reconsider the roles of education and adults. Above all, children should be placed in a zone of proximal development in prudently planned curriculum to naturally develop enjoyment of play, creating rules and learning how to control them in a liberal atmosphere. The differences between Piaget's and Vygotsky's perspective of play are complementary rather than being conflicting. Instead of being subject to a standard and defining assessment, the differences of their perspectives should be complemented to develop proper and suitable play activities.
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