이 연구는 학습유형 검사 결과를 통하여 동일한 생활연령대의 지적 장애 아동과 일반아동의 학습유형 특성을 비교해 보고자 하였다. 구체적인 연구 목적으로는 첫째, 지적 장애아동과 일반아동간의 학습동기 유형의 차이를 밝히고, 둘째, 지적 장애아동과 일반아동간의 학습주도 유형의 차이를 밝히며, 셋째, 지적 장애아동과 일반아동간의 상위인지 유형의 차이를 밝히고, 넷째, 지적 장애아동과 일반아동간의 학습시간조절 유형의 차이를 밝히고자 하였다. 이를 위해 실험집단으로 지적 장애아동 30명과 이들의 비교집단으로서 동일한 생활연령대의 일반아동 30명을 연구대상으로 선정하였다. 연구 도구는 학습동기 유형, 학습주도 유형, 상위인지 유형, 학습시간조절 유형으로 구성된 학습유형 검사 지를 사용하였다. 자료처리는 지적 장애아동과 일반아동 집단을 독립변인으로 하고 각 집단 별 학습동기 유형, 학습주도 유형, 상위인지 유형 및 학습시간조절 유형 등을 종속변인으로 한 t-test를 실시하였다. 또한 각 집단의 변인 별로 평균과 ...
이 연구는 학습유형 검사 결과를 통하여 동일한 생활연령대의 지적 장애 아동과 일반아동의 학습유형 특성을 비교해 보고자 하였다. 구체적인 연구 목적으로는 첫째, 지적 장애아동과 일반아동간의 학습동기 유형의 차이를 밝히고, 둘째, 지적 장애아동과 일반아동간의 학습주도 유형의 차이를 밝히며, 셋째, 지적 장애아동과 일반아동간의 상위인지 유형의 차이를 밝히고, 넷째, 지적 장애아동과 일반아동간의 학습시간조절 유형의 차이를 밝히고자 하였다. 이를 위해 실험집단으로 지적 장애아동 30명과 이들의 비교집단으로서 동일한 생활연령대의 일반아동 30명을 연구대상으로 선정하였다. 연구 도구는 학습동기 유형, 학습주도 유형, 상위인지 유형, 학습시간조절 유형으로 구성된 학습유형 검사 지를 사용하였다. 자료처리는 지적 장애아동과 일반아동 집단을 독립변인으로 하고 각 집단 별 학습동기 유형, 학습주도 유형, 상위인지 유형 및 학습시간조절 유형 등을 종속변인으로 한 t-test를 실시하였다. 또한 각 집단의 변인 별로 평균과 표준편차를 구하여 제시하였다. 결과를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 학습동기 유형은 지적 장애아동 집단이 일반아동 집단보다 낮다. 둘째, 학습주도 유형은 지적 장애아동 집단이 일반아동 집단보다 낮다. 셋째, 상위인지 유형은 일반아동 집단이 지적 장애아동 집단보다 낮다. 넷째, 학습시간조절 유형은 일반아동 집단이 지적 장애아동 집단보다 낮다. 따라서 지적 장애아동들의 학습동기 유형, 학습주도 유형, 상위인지 유형, 학습시간조절 유형은 일반아동과 차이가 있다. 위의 결론을 바탕으로 본 연구는 교수학습과 학습전략 발달에 도움을 줄 것이다. 연구자는 후속 연구에서 지적 장애아동에 대해 조금 더 구체적인 상위인지 유형과 학습시간조절 유형, 학습동기 유형, 학습주도 유형의 특징까지 파악하는 후속 연구를 추진할 것을 제언하였다.
이 연구는 학습유형 검사 결과를 통하여 동일한 생활연령대의 지적 장애 아동과 일반아동의 학습유형 특성을 비교해 보고자 하였다. 구체적인 연구 목적으로는 첫째, 지적 장애아동과 일반아동간의 학습동기 유형의 차이를 밝히고, 둘째, 지적 장애아동과 일반아동간의 학습주도 유형의 차이를 밝히며, 셋째, 지적 장애아동과 일반아동간의 상위인지 유형의 차이를 밝히고, 넷째, 지적 장애아동과 일반아동간의 학습시간조절 유형의 차이를 밝히고자 하였다. 이를 위해 실험집단으로 지적 장애아동 30명과 이들의 비교집단으로서 동일한 생활연령대의 일반아동 30명을 연구대상으로 선정하였다. 연구 도구는 학습동기 유형, 학습주도 유형, 상위인지 유형, 학습시간조절 유형으로 구성된 학습유형 검사 지를 사용하였다. 자료처리는 지적 장애아동과 일반아동 집단을 독립변인으로 하고 각 집단 별 학습동기 유형, 학습주도 유형, 상위인지 유형 및 학습시간조절 유형 등을 종속변인으로 한 t-test를 실시하였다. 또한 각 집단의 변인 별로 평균과 표준편차를 구하여 제시하였다. 결과를 통해 도출된 결론은 다음과 같다. 첫째, 학습동기 유형은 지적 장애아동 집단이 일반아동 집단보다 낮다. 둘째, 학습주도 유형은 지적 장애아동 집단이 일반아동 집단보다 낮다. 셋째, 상위인지 유형은 일반아동 집단이 지적 장애아동 집단보다 낮다. 넷째, 학습시간조절 유형은 일반아동 집단이 지적 장애아동 집단보다 낮다. 따라서 지적 장애아동들의 학습동기 유형, 학습주도 유형, 상위인지 유형, 학습시간조절 유형은 일반아동과 차이가 있다. 위의 결론을 바탕으로 본 연구는 교수학습과 학습전략 발달에 도움을 줄 것이다. 연구자는 후속 연구에서 지적 장애아동에 대해 조금 더 구체적인 상위인지 유형과 학습시간조절 유형, 학습동기 유형, 학습주도 유형의 특징까지 파악하는 후속 연구를 추진할 것을 제언하였다.
The purpose of this research, is to find out the difference of comparison of characteristics on learning styles with the same chronological age of intellectually disabled students and general students by the test of learning styles. More concretely, this research has the purpose of the following; Fi...
The purpose of this research, is to find out the difference of comparison of characteristics on learning styles with the same chronological age of intellectually disabled students and general students by the test of learning styles. More concretely, this research has the purpose of the following; First, to find out the difference between intellectually disabled students and general students about the style of motivation. Second, to find out the difference between intellectually disabled students and general students about the style of playing a leading role of study. Third, to find out the difference between intellectually disabled students and general students about the style of metacognition. Fourth, to find out the difference between intellectually disabled students and general students about the style of controlling of studying time. The subject of this research consisted of two groups; thirty students with intellectually disabilities as the experiment group, and thirty students with the same chronological age as the comparison group. The implement of this research is the learning style test that classified the style of motivation, playing a leading role of study, metacognition and controlling of studying time. The method of the research was to apply intellectually disabled students and general students to a style of learning. Descriptive statistics(mean, standard deviation) were calculated to examine the difference about the style of learning motivation, playing a leading role of study, metacognition and controlling of studying time of two groups. The results of the experiment are as follows. First, response of the style of learning motivation of two groups is that of the intellectually disabled student group is lower than the general student group. Second, response of the style of playing a leading role of study of two groups is that of the intellectually disabled student group is lower than the general student group. Third, response of the style of metacognition of two groups is that of the general student group is lower than the intellectually disabled student group. Fourth, response the style of controlling of studying time of two groups is that of the general student group is lower than the intellectually disabled student group. Finally, these are the conclusion to accept differential theory about the style of learning motivation, playing a leading role of study, metacognition and controlling of studying time of intellectually disabled students. The results of the study contributes to the development of the learning instruction and strategy. According to these results, I suggest that it is needed to investigate about the style of metacognition and controlling of studying time of intellectually disabled students, perceptionally the style of learning motivation, playing a leading role of study with concrete experimental design in the latter research.
The purpose of this research, is to find out the difference of comparison of characteristics on learning styles with the same chronological age of intellectually disabled students and general students by the test of learning styles. More concretely, this research has the purpose of the following; First, to find out the difference between intellectually disabled students and general students about the style of motivation. Second, to find out the difference between intellectually disabled students and general students about the style of playing a leading role of study. Third, to find out the difference between intellectually disabled students and general students about the style of metacognition. Fourth, to find out the difference between intellectually disabled students and general students about the style of controlling of studying time. The subject of this research consisted of two groups; thirty students with intellectually disabilities as the experiment group, and thirty students with the same chronological age as the comparison group. The implement of this research is the learning style test that classified the style of motivation, playing a leading role of study, metacognition and controlling of studying time. The method of the research was to apply intellectually disabled students and general students to a style of learning. Descriptive statistics(mean, standard deviation) were calculated to examine the difference about the style of learning motivation, playing a leading role of study, metacognition and controlling of studying time of two groups. The results of the experiment are as follows. First, response of the style of learning motivation of two groups is that of the intellectually disabled student group is lower than the general student group. Second, response of the style of playing a leading role of study of two groups is that of the intellectually disabled student group is lower than the general student group. Third, response of the style of metacognition of two groups is that of the general student group is lower than the intellectually disabled student group. Fourth, response the style of controlling of studying time of two groups is that of the general student group is lower than the intellectually disabled student group. Finally, these are the conclusion to accept differential theory about the style of learning motivation, playing a leading role of study, metacognition and controlling of studying time of intellectually disabled students. The results of the study contributes to the development of the learning instruction and strategy. According to these results, I suggest that it is needed to investigate about the style of metacognition and controlling of studying time of intellectually disabled students, perceptionally the style of learning motivation, playing a leading role of study with concrete experimental design in the latter research.
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