국문요약 홍수와 가뭄을 예방하고 대체수자원으로서 빗물을 재활용 하는 것은 이미 세계적인 추세이다. 환경부는 자연의 원리를 기반으로 한 강우 유출수 관리방법으로, 자연의 침투 및 저류과정을 모방하고 미생물의 힘으로 환경을 정화하는 장치(bioretention)를 경관에 통합시키는 저영향개발(LID)을 유도하고 있다. 이에, 본 연구는 학교 숲 조성계획에 레인가든을 적용하기 위하여 첫째, 레인가든과 학교 숲에 관한 국내외 연구동향을 살펴보았고, 국내외 사례조사를 통하여 레인가든의 도입가능성을 모색하였으며, 레인가든의 개념 및 특징을 재구성하였다. 레인가든의 개념은 식물이나 토양의 화학적, 생물학적, 물리학적 특성을 활용하여 주위 환경의 수질과 수량 모두를 조절하는 자연지반을 기본으로 하며, 오염된 유출수를 흡수하고 이 물을 토양으로 투수시키기 위해 식재를 활용하는 ‘생물학적 저류지(bioretention)’를 활용하는 기법이다. 둘째, 학교 숲 조성계획에 레인가든을 도입하기 위하여 학교구성원들의 레인가든 인지도 및 시선요구도를 설문조사한 결과 레인가든에 대해 전혀 모른다는 응답이 80%로 대체로 모르고 있는 것으로 나타났고, 빗물 재활용에 대한 인식도 들어 본 적은 있으나 자세히 모른다는 결과로 분석되었다. 이는 빗물 재활용에 대한 홍보부족임을 알 수 있으며, 대체수자원으로서 빗물의 가치를 확대하기 위해서는 학교 내에 레인가든을 조성하여 교과과정과 연계할 때 효과가 클 것이다. 세째, 학교 숲 조성계획에 레인가든을 적용하여 지속가능한 환경설계에 새로운 가이드라인을 제안하였다. 하지만, 현재까지 우리나라 환경에 맞는 적정 지침이나 정보가 미흡하여 구체적인 계획에는 한계가 있었다. 레인가든의 확대를 위해서는 우리나라 기후에 맞는 식재연구 및 레인가든의 조성 및 관리방법에 대한 정기적이고 장기적이 ...
국문요약 홍수와 가뭄을 예방하고 대체수자원으로서 빗물을 재활용 하는 것은 이미 세계적인 추세이다. 환경부는 자연의 원리를 기반으로 한 강우 유출수 관리방법으로, 자연의 침투 및 저류과정을 모방하고 미생물의 힘으로 환경을 정화하는 장치(bioretention)를 경관에 통합시키는 저영향개발(LID)을 유도하고 있다. 이에, 본 연구는 학교 숲 조성계획에 레인가든을 적용하기 위하여 첫째, 레인가든과 학교 숲에 관한 국내외 연구동향을 살펴보았고, 국내외 사례조사를 통하여 레인가든의 도입가능성을 모색하였으며, 레인가든의 개념 및 특징을 재구성하였다. 레인가든의 개념은 식물이나 토양의 화학적, 생물학적, 물리학적 특성을 활용하여 주위 환경의 수질과 수량 모두를 조절하는 자연지반을 기본으로 하며, 오염된 유출수를 흡수하고 이 물을 토양으로 투수시키기 위해 식재를 활용하는 ‘생물학적 저류지(bioretention)’를 활용하는 기법이다. 둘째, 학교 숲 조성계획에 레인가든을 도입하기 위하여 학교구성원들의 레인가든 인지도 및 시선요구도를 설문조사한 결과 레인가든에 대해 전혀 모른다는 응답이 80%로 대체로 모르고 있는 것으로 나타났고, 빗물 재활용에 대한 인식도 들어 본 적은 있으나 자세히 모른다는 결과로 분석되었다. 이는 빗물 재활용에 대한 홍보부족임을 알 수 있으며, 대체수자원으로서 빗물의 가치를 확대하기 위해서는 학교 내에 레인가든을 조성하여 교과과정과 연계할 때 효과가 클 것이다. 세째, 학교 숲 조성계획에 레인가든을 적용하여 지속가능한 환경설계에 새로운 가이드라인을 제안하였다. 하지만, 현재까지 우리나라 환경에 맞는 적정 지침이나 정보가 미흡하여 구체적인 계획에는 한계가 있었다. 레인가든의 확대를 위해서는 우리나라 기후에 맞는 식재연구 및 레인가든의 조성 및 관리방법에 대한 정기적이고 장기적이 모니터링이 요구되어진다. 네째, 학교구성원들의 시선에 맞춘 학교 숲 조성계획 수립을 위하여 학생과 교사, 학부모를 대상으로 도면 인터뷰를 실시하고 결과를 계획에 반영하였으며, 동문, 학부모, 지역주민의 의견을 계획에 반영하여 참여형 설계의 가이드라인을 제안하였다. 핵심어 : 레인가든, 학교 숲, 참여형설계, 생물학적 저류지, 빗물이용
국문요약 홍수와 가뭄을 예방하고 대체수자원으로서 빗물을 재활용 하는 것은 이미 세계적인 추세이다. 환경부는 자연의 원리를 기반으로 한 강우 유출수 관리방법으로, 자연의 침투 및 저류과정을 모방하고 미생물의 힘으로 환경을 정화하는 장치(bioretention)를 경관에 통합시키는 저영향개발(LID)을 유도하고 있다. 이에, 본 연구는 학교 숲 조성계획에 레인가든을 적용하기 위하여 첫째, 레인가든과 학교 숲에 관한 국내외 연구동향을 살펴보았고, 국내외 사례조사를 통하여 레인가든의 도입가능성을 모색하였으며, 레인가든의 개념 및 특징을 재구성하였다. 레인가든의 개념은 식물이나 토양의 화학적, 생물학적, 물리학적 특성을 활용하여 주위 환경의 수질과 수량 모두를 조절하는 자연지반을 기본으로 하며, 오염된 유출수를 흡수하고 이 물을 토양으로 투수시키기 위해 식재를 활용하는 ‘생물학적 저류지(bioretention)’를 활용하는 기법이다. 둘째, 학교 숲 조성계획에 레인가든을 도입하기 위하여 학교구성원들의 레인가든 인지도 및 시선요구도를 설문조사한 결과 레인가든에 대해 전혀 모른다는 응답이 80%로 대체로 모르고 있는 것으로 나타났고, 빗물 재활용에 대한 인식도 들어 본 적은 있으나 자세히 모른다는 결과로 분석되었다. 이는 빗물 재활용에 대한 홍보부족임을 알 수 있으며, 대체수자원으로서 빗물의 가치를 확대하기 위해서는 학교 내에 레인가든을 조성하여 교과과정과 연계할 때 효과가 클 것이다. 세째, 학교 숲 조성계획에 레인가든을 적용하여 지속가능한 환경설계에 새로운 가이드라인을 제안하였다. 하지만, 현재까지 우리나라 환경에 맞는 적정 지침이나 정보가 미흡하여 구체적인 계획에는 한계가 있었다. 레인가든의 확대를 위해서는 우리나라 기후에 맞는 식재연구 및 레인가든의 조성 및 관리방법에 대한 정기적이고 장기적이 모니터링이 요구되어진다. 네째, 학교구성원들의 시선에 맞춘 학교 숲 조성계획 수립을 위하여 학생과 교사, 학부모를 대상으로 도면 인터뷰를 실시하고 결과를 계획에 반영하였으며, 동문, 학부모, 지역주민의 의견을 계획에 반영하여 참여형 설계의 가이드라인을 제안하였다. 핵심어 : 레인가든, 학교 숲, 참여형설계, 생물학적 저류지, 빗물이용
ABSTRACT A Study to Propose the Establishment of School Forest Using Rain Garden Park, Eun-Kyoung Dept of Environment Resources & Environment Planning Graduate School of Sangmyung University It has already been a worldwide trend to use rainwater to prevent floodsand droughts, and to use it as an alt...
ABSTRACT A Study to Propose the Establishment of School Forest Using Rain Garden Park, Eun-Kyoung Dept of Environment Resources & Environment Planning Graduate School of Sangmyung University It has already been a worldwide trend to use rainwater to prevent floodsand droughts, and to use it as an alternative water resource. As a rainwater management method based on the principle of the Nature, the Ministry of Environment is recommending LID(Low Impact Development) that imitates the infiltration and retention process of the Nature and combines scenery with environment purification mechanism (bioretention) using the abilities of microorganism. This study, therefore, to apply rain garden system in school forest development plan, firstly, explores research tendency at home and abroad and searches possibilities of the introduction of rain garden system through various case studies and recomposes the concept and features of rain garden. The basis of rain garden is natural ground that controls both quality and quantity of water in the surrounding environment using chemical, biological and physical characteristics of plants and soils. Rain garden is ‘biological retention of rain’ that absorbs polluted water and uses tree planting for the absorption of the water into soils. Secondly, to introduce rain garden in the planning of school forest, survey on the recognition and interest of rain garden among members of the school was carried and it showed that 80% of the respondents does not know rain garden at all and most people are not aware of it. Some respondents showed their awareness of rainwater recycling, however, they did not know about the details. This shows lack of promotion of rainwater recycling. To increase the value of rainwater as an alternative water resource, rainwater circulation system should be installed in the school. This should be combined with school curriculum to increase publicity. Thirdly, this study suggests a new guideline on sustainable environment planning in applyingrain garden in school forest development planning. So far detailed planning, however, has been restricted due to lack of guidelines or information that are suitable for the Korean environment. It is required for the expansion of rain garden to do regular and long-term monitoring on the planting study and the formation of and the management method for rain garden that are suitable for the environment. Fourthly, to establish school forest development planning with the opinion of school members, interviews on the plan with students, teachers and parents were carried out and the result was reflected in the plan. The study also proposed a guideline on the community participated architectural plan by incorporating the opinions of the alumni of the school and of locals. Key words : Rain Garden, school forest, community participated architectural plan, biological retention of rain, rainwater recycling
ABSTRACT A Study to Propose the Establishment of School Forest Using Rain Garden Park, Eun-Kyoung Dept of Environment Resources & Environment Planning Graduate School of Sangmyung University It has already been a worldwide trend to use rainwater to prevent floodsand droughts, and to use it as an alternative water resource. As a rainwater management method based on the principle of the Nature, the Ministry of Environment is recommending LID(Low Impact Development) that imitates the infiltration and retention process of the Nature and combines scenery with environment purification mechanism (bioretention) using the abilities of microorganism. This study, therefore, to apply rain garden system in school forest development plan, firstly, explores research tendency at home and abroad and searches possibilities of the introduction of rain garden system through various case studies and recomposes the concept and features of rain garden. The basis of rain garden is natural ground that controls both quality and quantity of water in the surrounding environment using chemical, biological and physical characteristics of plants and soils. Rain garden is ‘biological retention of rain’ that absorbs polluted water and uses tree planting for the absorption of the water into soils. Secondly, to introduce rain garden in the planning of school forest, survey on the recognition and interest of rain garden among members of the school was carried and it showed that 80% of the respondents does not know rain garden at all and most people are not aware of it. Some respondents showed their awareness of rainwater recycling, however, they did not know about the details. This shows lack of promotion of rainwater recycling. To increase the value of rainwater as an alternative water resource, rainwater circulation system should be installed in the school. This should be combined with school curriculum to increase publicity. Thirdly, this study suggests a new guideline on sustainable environment planning in applyingrain garden in school forest development planning. So far detailed planning, however, has been restricted due to lack of guidelines or information that are suitable for the Korean environment. It is required for the expansion of rain garden to do regular and long-term monitoring on the planting study and the formation of and the management method for rain garden that are suitable for the environment. Fourthly, to establish school forest development planning with the opinion of school members, interviews on the plan with students, teachers and parents were carried out and the result was reflected in the plan. The study also proposed a guideline on the community participated architectural plan by incorporating the opinions of the alumni of the school and of locals. Key words : Rain Garden, school forest, community participated architectural plan, biological retention of rain, rainwater recycling
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