국내 플랜트 엔지니어링 산업의 기술인력 수급을 위한 대학교육 개선에 관한 연구 Improvement of University Education to Supply Technical Manpower in the Domestic Plant Engineering Industry원문보기
국내 플랜트 엔지니어링 산업은 약 30년 동안 비약적으로 성장해 왔으며 2009년 해외 플랜트 수주 실적이 433.4억 달러에 달했다. 이를 토대로 2015년 해외 수주액 1000억 달러, 세계 시장 점유율을 10% 정도로 증가해 미국, 중국 프랑스 일본에 이어 세계 플랜트 5대 강국으로 성장할 것으로 예상하고 있다. 또한 원자력 발전(UAE 4조원 수주 등)이 2030년까지 430기 건설(약 1200조 원)할 것으로 세계 원자력협회 (WNA)는 전망하고 있다. 하지만 각사 인력 공급 방안인 사내 교육, 계약직 채용, 외국인 고용, 하청 회사의 부분 하청 등으로 전문 인력부족 현상을 반복적으로 겪고 있다. 현재 신입사원은 기업체 입사 후 2-3년간의 장기간 재교육을 통해 업무를 수행하게 된다. 이러한 현상이 지속되면서 기업의 재교육 비용은 상당히 늘어나고, 플랜트 수주시 곧바로 활용이 어렵기 때문에 이공계 대졸 신입사원의 정규모집보다는 수시로 경력직 충원을 선호하게 되었다. 이는 산업계, 이공계 기피현상 등의 사회문제로 이어질 우려가 있기 때문에 대학교육과 산업체 실무(...
국내 플랜트 엔지니어링 산업은 약 30년 동안 비약적으로 성장해 왔으며 2009년 해외 플랜트 수주 실적이 433.4억 달러에 달했다. 이를 토대로 2015년 해외 수주액 1000억 달러, 세계 시장 점유율을 10% 정도로 증가해 미국, 중국 프랑스 일본에 이어 세계 플랜트 5대 강국으로 성장할 것으로 예상하고 있다. 또한 원자력 발전(UAE 4조원 수주 등)이 2030년까지 430기 건설(약 1200조 원)할 것으로 세계 원자력협회 (WNA)는 전망하고 있다. 하지만 각사 인력 공급 방안인 사내 교육, 계약직 채용, 외국인 고용, 하청 회사의 부분 하청 등으로 전문 인력부족 현상을 반복적으로 겪고 있다. 현재 신입사원은 기업체 입사 후 2-3년간의 장기간 재교육을 통해 업무를 수행하게 된다. 이러한 현상이 지속되면서 기업의 재교육 비용은 상당히 늘어나고, 플랜트 수주시 곧바로 활용이 어렵기 때문에 이공계 대졸 신입사원의 정규모집보다는 수시로 경력직 충원을 선호하게 되었다. 이는 산업계, 이공계 기피현상 등의 사회문제로 이어질 우려가 있기 때문에 대학교육과 산업체 실무(플랜트 엔지니어링)를 연계하여 수십 년간 반복적인 비효율과 낭비를 없애, 대학 졸업 후 현장에 바로 투입 가능한 실무형 대학교육으로 개선이 시급하다. 정부 차원에서 대학과 기업 간의 각 분야별 공동교재 연구팀을 운영하여 기업에서 필요한 내용으로 적극적인 교재 개발에 나서면 S2대학교의 경우 플랜트 연계 전공을 개설하여 엔지니어링 네트워크 교육과 설계 및 도면 작성을 보충하면 가능할 것으로 생각된다. 나아가 플랜트 엔지니어링 분야의 전문가 양성 차원에서 계약학과 및 대학원 과정을 신설하여 깊이 있는 엔지니어링 교육에 나서야 한다. 대학원은 엔지니어링 위주(기업의 과장급, 심화과정 업무)와 턴키 프로젝트 위주(사업, 구매, 건설, 일정, 품질, 원가 관리 등 프로젝트 중심) 등으로 생각해 볼 수 있다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째 엔지니어링의 네트워크 교육은 플랜트 엔지니어링 연계 전공과정을 추가하여 관련학과 공통과목으로 취급 가능하며 학교에서는 교재 개발 후 15시간 정도의 교육으로 충분하다고 생각한다. 둘째 전공 분야별 직무 교육에서는 3장에서 거론한 직무가 있으므로 대학 각 분야 각 과목 교재에 해당 내용을 첨부하면 되지만, 광범위한 분야와 융합한 학문적 특성을 고려할 때 산학 분야별 공동교재 연구팀 운영이 필수적이다. Process 팀의 수처리, 폐수처리 시스템, 소방, 안전 등의 업무, 기계 장치 팀의 ASME(American Society Mechanical Engineers) Section 8 및 API(American Petroleum Institute) 682 등 Stationary Equipment의 이해와 코드의 적용 방법 등, 패키지 아이템이나 특수 분야를 제외하고는 일반 엔지니어링 사항은 대부분 취급되고 있다. 배관팀의 주업무인 Piping Routing, GAD(General Arrangement Drawing), ISO Dwg 작성법 및 B/M(Bill of Material) Take Off, 배관 Stress Analysis 등 배관 주업무가 공대 기계공학과에서 거의 취급되지 않고 있다. 이에 비해 토목 분야의 교량, 도로 및 구조역학 등 순수 토목 분야는 학교 수업이 훨씬 많이 취급하고 있다. 하지만 플랜트 엔지니어링에서는 일반 토목 사항이 주로 사용되므로 문제되지 않으며 건축분야의 경우도 마찬가지이다. 전기 분야는 발전 분야 등 일부 분야를 제외한 일반 엔지니어링은 취급되고 있으나 실무 설계 및 도면 작성 등이 취약하며 제어계측 분야 또한 유사하다. 연계 전공은 플랜트 관련분야(화학공학, 기계공학, 건축공학, 토목공학, 전기공학, 전자정보공학) 공통으로 엔지니어링 네트워크(1학점)를 교육하고 학과의 특성에 맞춰 전공 탐색과목을 추가한다. 마지막으로 S사의 플랜트 엔지니어링 2006년도 신입사원 교육비용을 살펴보면 약 7억 원을 매년 절약할 수 있다. 1. 각 팀별 교육과정(강사비용): 15,244,000원 2. 엔지니어링 기초 교육과정(강사비용): 1,406,000원 3. 신입사원 M/H: 151,020,000원 4. 강사, 수강생 교육준비 M/H: 503,010,000원 총 계: 670,680,000원
국내 플랜트 엔지니어링 산업은 약 30년 동안 비약적으로 성장해 왔으며 2009년 해외 플랜트 수주 실적이 433.4억 달러에 달했다. 이를 토대로 2015년 해외 수주액 1000억 달러, 세계 시장 점유율을 10% 정도로 증가해 미국, 중국 프랑스 일본에 이어 세계 플랜트 5대 강국으로 성장할 것으로 예상하고 있다. 또한 원자력 발전(UAE 4조원 수주 등)이 2030년까지 430기 건설(약 1200조 원)할 것으로 세계 원자력협회 (WNA)는 전망하고 있다. 하지만 각사 인력 공급 방안인 사내 교육, 계약직 채용, 외국인 고용, 하청 회사의 부분 하청 등으로 전문 인력부족 현상을 반복적으로 겪고 있다. 현재 신입사원은 기업체 입사 후 2-3년간의 장기간 재교육을 통해 업무를 수행하게 된다. 이러한 현상이 지속되면서 기업의 재교육 비용은 상당히 늘어나고, 플랜트 수주시 곧바로 활용이 어렵기 때문에 이공계 대졸 신입사원의 정규모집보다는 수시로 경력직 충원을 선호하게 되었다. 이는 산업계, 이공계 기피현상 등의 사회문제로 이어질 우려가 있기 때문에 대학교육과 산업체 실무(플랜트 엔지니어링)를 연계하여 수십 년간 반복적인 비효율과 낭비를 없애, 대학 졸업 후 현장에 바로 투입 가능한 실무형 대학교육으로 개선이 시급하다. 정부 차원에서 대학과 기업 간의 각 분야별 공동교재 연구팀을 운영하여 기업에서 필요한 내용으로 적극적인 교재 개발에 나서면 S2대학교의 경우 플랜트 연계 전공을 개설하여 엔지니어링 네트워크 교육과 설계 및 도면 작성을 보충하면 가능할 것으로 생각된다. 나아가 플랜트 엔지니어링 분야의 전문가 양성 차원에서 계약학과 및 대학원 과정을 신설하여 깊이 있는 엔지니어링 교육에 나서야 한다. 대학원은 엔지니어링 위주(기업의 과장급, 심화과정 업무)와 턴키 프로젝트 위주(사업, 구매, 건설, 일정, 품질, 원가 관리 등 프로젝트 중심) 등으로 생각해 볼 수 있다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째 엔지니어링의 네트워크 교육은 플랜트 엔지니어링 연계 전공과정을 추가하여 관련학과 공통과목으로 취급 가능하며 학교에서는 교재 개발 후 15시간 정도의 교육으로 충분하다고 생각한다. 둘째 전공 분야별 직무 교육에서는 3장에서 거론한 직무가 있으므로 대학 각 분야 각 과목 교재에 해당 내용을 첨부하면 되지만, 광범위한 분야와 융합한 학문적 특성을 고려할 때 산학 분야별 공동교재 연구팀 운영이 필수적이다. Process 팀의 수처리, 폐수처리 시스템, 소방, 안전 등의 업무, 기계 장치 팀의 ASME(American Society Mechanical Engineers) Section 8 및 API(American Petroleum Institute) 682 등 Stationary Equipment의 이해와 코드의 적용 방법 등, 패키지 아이템이나 특수 분야를 제외하고는 일반 엔지니어링 사항은 대부분 취급되고 있다. 배관팀의 주업무인 Piping Routing, GAD(General Arrangement Drawing), ISO Dwg 작성법 및 B/M(Bill of Material) Take Off, 배관 Stress Analysis 등 배관 주업무가 공대 기계공학과에서 거의 취급되지 않고 있다. 이에 비해 토목 분야의 교량, 도로 및 구조역학 등 순수 토목 분야는 학교 수업이 훨씬 많이 취급하고 있다. 하지만 플랜트 엔지니어링에서는 일반 토목 사항이 주로 사용되므로 문제되지 않으며 건축분야의 경우도 마찬가지이다. 전기 분야는 발전 분야 등 일부 분야를 제외한 일반 엔지니어링은 취급되고 있으나 실무 설계 및 도면 작성 등이 취약하며 제어계측 분야 또한 유사하다. 연계 전공은 플랜트 관련분야(화학공학, 기계공학, 건축공학, 토목공학, 전기공학, 전자정보공학) 공통으로 엔지니어링 네트워크(1학점)를 교육하고 학과의 특성에 맞춰 전공 탐색과목을 추가한다. 마지막으로 S사의 플랜트 엔지니어링 2006년도 신입사원 교육비용을 살펴보면 약 7억 원을 매년 절약할 수 있다. 1. 각 팀별 교육과정(강사비용): 15,244,000원 2. 엔지니어링 기초 교육과정(강사비용): 1,406,000원 3. 신입사원 M/H: 151,020,000원 4. 강사, 수강생 교육준비 M/H: 503,010,000원 총 계: 670,680,000원
As the Domestic Plant Engineering Industry has been developing rapidly for the last thirty years, the net income of foreign plant contracts has reached $43.34 billion. With foreign orders expected to reach $100 billion and holdings of the global market share predicted to increase to 10 percent by 20...
As the Domestic Plant Engineering Industry has been developing rapidly for the last thirty years, the net income of foreign plant contracts has reached $43.34 billion. With foreign orders expected to reach $100 billion and holdings of the global market share predicted to increase to 10 percent by 2015, Korea is expected to rank with fifth after the strongest world plant nations behind the United States, China, France and Japan. However, each company has exhausted their limited professional manpower repeatedly such as training unqualified employees, employing contract workers or foreign workers, and subcontracting of subcontractors Nowadays new employees perform tasks through a long term retraining period between 2 to 3 years after their entering a company. This increases costs considerably and makes adjustments to plant order difficult as these employees cannot be used immediately. Therefore, companies prefer recruiting experienced workers to new graduates majoring in science and engineering. It is urgent to integrate into university education practical plant engineering that can be used effectively after graduation and being newly hired. If it is not immediately addressed, this can cause students to avoid a major in industry or engineering. Furthermore, it is needed to educate in depth into engineering majors by opening a new bachelor course and master course about contracts for training experts in the fields of plant engineering. A master course would focus on the main points of engineering (the chief level of company, the complicate businesses) and turn-key projects (business, purchase, construction, schedule, quality and cost management, etc.). To sum up the research, it is as follows. Firstly, it is possible to make basic education of plant engineering as a commonly used course in the department of plant engineering as a whole. About 15 hours would be sufficient to develop teaching materials on this basic course. Secondly, although it is possible to add appropriate contents into textbooks of each department subject because of the duties mentioned in chapter 3, it is necessary to run a joint research team for teaching materials of each educational/industrial part. Regular engineering matters are mostly used except the special parts required wide experience such as special package items fromProcess team, Water Treatment System, Waste Water Treatment System, fire safety, ASME(American Society Mechanical Engineers) Section 8 from mechanism team, comprehension of Stationary Equipment and API(American Petroleum Institute) 682, a way of application for Applicable code, Pipe Routing from pipe team, Pipe Stress Analysis, etc. Meanwhile, the pure civil engineering field like bridge, road and structural mechanism has been taken much by university education. In the plant engineering, general civil engineering is used mostly like the architectural field. In the electricity field, although regular engineering has been taken except the electricity generation part, it is weak for designing or drawing plans. This situation is same as the control measuring engineering field. Lastly, looking at the cost of training new employees for plant engineering at “S” company in 2006, it would be able to save 700 million won annually.
As the Domestic Plant Engineering Industry has been developing rapidly for the last thirty years, the net income of foreign plant contracts has reached $43.34 billion. With foreign orders expected to reach $100 billion and holdings of the global market share predicted to increase to 10 percent by 2015, Korea is expected to rank with fifth after the strongest world plant nations behind the United States, China, France and Japan. However, each company has exhausted their limited professional manpower repeatedly such as training unqualified employees, employing contract workers or foreign workers, and subcontracting of subcontractors Nowadays new employees perform tasks through a long term retraining period between 2 to 3 years after their entering a company. This increases costs considerably and makes adjustments to plant order difficult as these employees cannot be used immediately. Therefore, companies prefer recruiting experienced workers to new graduates majoring in science and engineering. It is urgent to integrate into university education practical plant engineering that can be used effectively after graduation and being newly hired. If it is not immediately addressed, this can cause students to avoid a major in industry or engineering. Furthermore, it is needed to educate in depth into engineering majors by opening a new bachelor course and master course about contracts for training experts in the fields of plant engineering. A master course would focus on the main points of engineering (the chief level of company, the complicate businesses) and turn-key projects (business, purchase, construction, schedule, quality and cost management, etc.). To sum up the research, it is as follows. Firstly, it is possible to make basic education of plant engineering as a commonly used course in the department of plant engineering as a whole. About 15 hours would be sufficient to develop teaching materials on this basic course. Secondly, although it is possible to add appropriate contents into textbooks of each department subject because of the duties mentioned in chapter 3, it is necessary to run a joint research team for teaching materials of each educational/industrial part. Regular engineering matters are mostly used except the special parts required wide experience such as special package items fromProcess team, Water Treatment System, Waste Water Treatment System, fire safety, ASME(American Society Mechanical Engineers) Section 8 from mechanism team, comprehension of Stationary Equipment and API(American Petroleum Institute) 682, a way of application for Applicable code, Pipe Routing from pipe team, Pipe Stress Analysis, etc. Meanwhile, the pure civil engineering field like bridge, road and structural mechanism has been taken much by university education. In the plant engineering, general civil engineering is used mostly like the architectural field. In the electricity field, although regular engineering has been taken except the electricity generation part, it is weak for designing or drawing plans. This situation is same as the control measuring engineering field. Lastly, looking at the cost of training new employees for plant engineering at “S” company in 2006, it would be able to save 700 million won annually.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.