20세기 미술은 19세기 유럽의 산업화의 결과로서 태동되었다 할 수 있겠다. 산업화의 발전은 재현 화가의 기능을 상실케 한 사진기를 생산했고, 사진기의 출현은 재현 미술을 창작적 표현으로 끌어올릴 수 있는 계기를 마련케 하였다. 특히 동시대에 개발된 튜브 물감과 접이용 이젤은 이를 극대화 시킨 원동력으로 작용하여 화가들은 재현과 표현의 한계를 벗어 던질 수 있었다. 이로써 현대미술로 양분되는 기준점을 제시하였다. 작가 본인은 작품이 화폭 속 대상이 걸어 나와 내게 말을 걸 듯, 본인의 일상에 관한 이야기를 담아내었다. 작품의 주제는 ‘일상 속 감춰있는 또 다른 나 찾기’ 이다. 작품의 주제를 본고에서는 판도라의 상자와 같은 이원적 공간으로 해석, 고찰하고자 하며, 작품의 표현적 해석보다는 내면적 해석에 중점을 두고자 했다. 따라서 본 연구는 발터 벤야민(Walter Benjamin, 1892~1940)의 ...
20세기 미술은 19세기 유럽의 산업화의 결과로서 태동되었다 할 수 있겠다. 산업화의 발전은 재현 화가의 기능을 상실케 한 사진기를 생산했고, 사진기의 출현은 재현 미술을 창작적 표현으로 끌어올릴 수 있는 계기를 마련케 하였다. 특히 동시대에 개발된 튜브 물감과 접이용 이젤은 이를 극대화 시킨 원동력으로 작용하여 화가들은 재현과 표현의 한계를 벗어 던질 수 있었다. 이로써 현대미술로 양분되는 기준점을 제시하였다. 작가 본인은 작품이 화폭 속 대상이 걸어 나와 내게 말을 걸 듯, 본인의 일상에 관한 이야기를 담아내었다. 작품의 주제는 ‘일상 속 감춰있는 또 다른 나 찾기’ 이다. 작품의 주제를 본고에서는 판도라의 상자와 같은 이원적 공간으로 해석, 고찰하고자 하며, 작품의 표현적 해석보다는 내면적 해석에 중점을 두고자 했다. 따라서 본 연구는 발터 벤야민(Walter Benjamin, 1892~1940)의 알레고리인식론에 이론적 바탕을 두고, 판도라 상자에 나타난 이원적 공간과 공간 속 소재들 간의 알레고리를 어떻게 살폈는가를 설명할 것이다. 본 연구의 연결과 통일은 알레고리를 통해 본인의 작품을 구성하고 있으며, 다시 말하여 판도라 상자 속 "기쁨과 노여움, 슬픔과 즐거움"을 뜻하는 희로애락(喜怒哀樂)의 상징성을 넘어 희(喜)와 로(怒), 로와 애(哀), 애와 락(樂), 다시 희와 애, 희와 락, 그리고 로와 락의 연결적 알레고리 해석으로 작품해석의 의미를 넓혀 살펴보았다.
20세기 미술은 19세기 유럽의 산업화의 결과로서 태동되었다 할 수 있겠다. 산업화의 발전은 재현 화가의 기능을 상실케 한 사진기를 생산했고, 사진기의 출현은 재현 미술을 창작적 표현으로 끌어올릴 수 있는 계기를 마련케 하였다. 특히 동시대에 개발된 튜브 물감과 접이용 이젤은 이를 극대화 시킨 원동력으로 작용하여 화가들은 재현과 표현의 한계를 벗어 던질 수 있었다. 이로써 현대미술로 양분되는 기준점을 제시하였다. 작가 본인은 작품이 화폭 속 대상이 걸어 나와 내게 말을 걸 듯, 본인의 일상에 관한 이야기를 담아내었다. 작품의 주제는 ‘일상 속 감춰있는 또 다른 나 찾기’ 이다. 작품의 주제를 본고에서는 판도라의 상자와 같은 이원적 공간으로 해석, 고찰하고자 하며, 작품의 표현적 해석보다는 내면적 해석에 중점을 두고자 했다. 따라서 본 연구는 발터 벤야민(Walter Benjamin, 1892~1940)의 알레고리 인식론에 이론적 바탕을 두고, 판도라 상자에 나타난 이원적 공간과 공간 속 소재들 간의 알레고리를 어떻게 살폈는가를 설명할 것이다. 본 연구의 연결과 통일은 알레고리를 통해 본인의 작품을 구성하고 있으며, 다시 말하여 판도라 상자 속 "기쁨과 노여움, 슬픔과 즐거움"을 뜻하는 희로애락(喜怒哀樂)의 상징성을 넘어 희(喜)와 로(怒), 로와 애(哀), 애와 락(樂), 다시 희와 애, 희와 락, 그리고 로와 락의 연결적 알레고리 해석으로 작품해석의 의미를 넓혀 살펴보았다.
Art of the 20th century was started from industrialization of the 19th century in Europe. The development of industrialization produced camera which brings loss of function of painting reproduction artist, so it presented the basic point that divides into modern art. The advent of the camera prepare...
Art of the 20th century was started from industrialization of the 19th century in Europe. The development of industrialization produced camera which brings loss of function of painting reproduction artist, so it presented the basic point that divides into modern art. The advent of the camera prepared an opportunity to develop the painting reproduction into the creative expression. Especially, the tube paints and folding easel which were developed at the same age had effect on maximizing this, so the painters could be free from limitation of reproduction and expression. The artist created story about his daily life as the subject in the work walks to me and talks to. The theme of the works is 'Finding another me hidden in daily life'. This study aims to interpret and recognize the theme of the works into double-space like Pandora's box, and intends to focus on internal interpretation rather than surface area of the work. Thus, this study is based on Benjamin's allegorical interpretation theoretically and comprehended allegory between the subjects appeared in double-space in Pandora's box. The connection and unification of this study consists the work by allegory, in other words, the interpretation of work was comprehended by connective allegory between pleasure(喜) and anger(怒), anger and sorrow(哀), sorrow and joy(樂), pleasure and sorrow, pleasure and joy, anger and joy over the symbolism of all sorts of human emotions(喜怒哀樂) which means "joy, anger, sorrow and joy" in Pandora's box.
Art of the 20th century was started from industrialization of the 19th century in Europe. The development of industrialization produced camera which brings loss of function of painting reproduction artist, so it presented the basic point that divides into modern art. The advent of the camera prepared an opportunity to develop the painting reproduction into the creative expression. Especially, the tube paints and folding easel which were developed at the same age had effect on maximizing this, so the painters could be free from limitation of reproduction and expression. The artist created story about his daily life as the subject in the work walks to me and talks to. The theme of the works is 'Finding another me hidden in daily life'. This study aims to interpret and recognize the theme of the works into double-space like Pandora's box, and intends to focus on internal interpretation rather than surface area of the work. Thus, this study is based on Benjamin's allegorical interpretation theoretically and comprehended allegory between the subjects appeared in double-space in Pandora's box. The connection and unification of this study consists the work by allegory, in other words, the interpretation of work was comprehended by connective allegory between pleasure(喜) and anger(怒), anger and sorrow(哀), sorrow and joy(樂), pleasure and sorrow, pleasure and joy, anger and joy over the symbolism of all sorts of human emotions(喜怒哀樂) which means "joy, anger, sorrow and joy" in Pandora's box.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.