이 연구는 청소년 성교육에서 교사의 학습동아리 활동과 전문성이 매우 중요함에도 불구하고, 관련 연구가 거의 없다는 인식과 필요성에 입각하여 시작하였다. 청소년 성교육 전문기관인 ‘아하! 청소년성문화센터’ 내의 ‘성교육교사회’에 대한 사례연구로서 연구목적은 성교육교사회의 학습활동과 학습활동의 결과 성교육교사의 전문성 및 일상적 삶이 어떻게 변화했는지를 고찰하는 것이다. 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 성교육교사회 학습활동의 촉진요인과 저해요인은 어떤 것인가? 2. 성교육교사회의 학습활동과 이에 따른 전문성은 어떻게 나타나는가? 2-1 성교육교사회 회원들의 학습활동은 어떻게 이루어지는가? 2-2 학습활동에 따른 전문성의 변화는 어떻게 나타나는가? 3. 성교육교사회 학습활동 기간과 일상적 삶은 어떻게 관련되어 나타나는가? 연구문제에 대한 답을 찾기 위해 11명의 성교육교사회 회원, 2명의 실무자와 심층면접을 실시하였고, 문헌연구와 참여관찰을 하였다. 각 연구문제에 대한 연구결과는 다음과 같다. 성교육교사회 활동을 촉진하는 요인으로는 사회적 당위성 (성교육을 사회운동차원에서 시작한 경우), 강력한 친밀감을 가진 인간관계, 학습에 대한 욕구, 실무자의 강한 리더십이 있었다. 반면, 교사회의 활동을 저해하는 요인은 생활의 우선순위에서 밀림, 흥미 저하, 교사회 내의 역할 부재, 정체성의 혼란 등으로 나타났다. 성교육교사회의 학습활동과 그 특징은 1박 2일 워크숍-자기를 드러내는 학습활동, 포럼-섹슈얼리티 지평을 넓히는 학습활동, 월례모임-함께 성장하는 학습활동, 일상의 네트워크-교류를 넓히는 학습활동으로 정리될 수 있다. 이런 학습활동을 통해 성교육교사회 회원들에게는 단편적 지식에서 통합적 지식으로 지식이 확대되고, 폐쇄적 시각에서 개방적 시각으로 성과 성교육에 대한 관점이 바뀌며, 성찰과 가치가 내면화되는 전문성의 변화가 나타났다. 성교육교사회 활동 기간에 따라서 일상적 삶에도 변화가 있는 것으로 나타났다. 성교육교사회 활동 기간이 길수록 전문성이 깊어지고 일상적 삶의 변화가 더 큰 것으로 나타났다. 성교육교사회 학습활동은 구체적 삶에 도움이 되고 소통의 공간이 되기도 하였다. 아울러 성교육교사회 학습활동을 통해 세계관의 변화와 함께 인격적으로 성숙하게 되었으며 교사회원들 서로를 인생의 동지라고 말할 정도로 일상적 삶과 사회생활의 동반자를 얻게 되었다. 이상의 연구결과를 바탕으로 얻은 결론과 제언은 다음과 같다. 첫째, 성교육교사의 학습동아리 활동에서 회원들의 인간관계는 매우 중요한 부분을 차지하므로 공식적 학습활동 외에도 인간관계를 형성하고 촉진하는 비공식적인 모임도 중요한 활동으로 여겨져야 한다. 둘째, 신․구회원이 늘 같이 존재하는 학습동아리에서는 활동 기간에 따라 다른 학습경험을 이어 줄 또 다른 프로그램이 필요하다. 셋째, 성교육교사회의 발전을 위해서 실무자 중심의 ...
이 연구는 청소년 성교육에서 교사의 학습동아리 활동과 전문성이 매우 중요함에도 불구하고, 관련 연구가 거의 없다는 인식과 필요성에 입각하여 시작하였다. 청소년 성교육 전문기관인 ‘아하! 청소년성문화센터’ 내의 ‘성교육교사회’에 대한 사례연구로서 연구목적은 성교육교사회의 학습활동과 학습활동의 결과 성교육교사의 전문성 및 일상적 삶이 어떻게 변화했는지를 고찰하는 것이다. 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 성교육교사회 학습활동의 촉진요인과 저해요인은 어떤 것인가? 2. 성교육교사회의 학습활동과 이에 따른 전문성은 어떻게 나타나는가? 2-1 성교육교사회 회원들의 학습활동은 어떻게 이루어지는가? 2-2 학습활동에 따른 전문성의 변화는 어떻게 나타나는가? 3. 성교육교사회 학습활동 기간과 일상적 삶은 어떻게 관련되어 나타나는가? 연구문제에 대한 답을 찾기 위해 11명의 성교육교사회 회원, 2명의 실무자와 심층면접을 실시하였고, 문헌연구와 참여관찰을 하였다. 각 연구문제에 대한 연구결과는 다음과 같다. 성교육교사회 활동을 촉진하는 요인으로는 사회적 당위성 (성교육을 사회운동차원에서 시작한 경우), 강력한 친밀감을 가진 인간관계, 학습에 대한 욕구, 실무자의 강한 리더십이 있었다. 반면, 교사회의 활동을 저해하는 요인은 생활의 우선순위에서 밀림, 흥미 저하, 교사회 내의 역할 부재, 정체성의 혼란 등으로 나타났다. 성교육교사회의 학습활동과 그 특징은 1박 2일 워크숍-자기를 드러내는 학습활동, 포럼-섹슈얼리티 지평을 넓히는 학습활동, 월례모임-함께 성장하는 학습활동, 일상의 네트워크-교류를 넓히는 학습활동으로 정리될 수 있다. 이런 학습활동을 통해 성교육교사회 회원들에게는 단편적 지식에서 통합적 지식으로 지식이 확대되고, 폐쇄적 시각에서 개방적 시각으로 성과 성교육에 대한 관점이 바뀌며, 성찰과 가치가 내면화되는 전문성의 변화가 나타났다. 성교육교사회 활동 기간에 따라서 일상적 삶에도 변화가 있는 것으로 나타났다. 성교육교사회 활동 기간이 길수록 전문성이 깊어지고 일상적 삶의 변화가 더 큰 것으로 나타났다. 성교육교사회 학습활동은 구체적 삶에 도움이 되고 소통의 공간이 되기도 하였다. 아울러 성교육교사회 학습활동을 통해 세계관의 변화와 함께 인격적으로 성숙하게 되었으며 교사회원들 서로를 인생의 동지라고 말할 정도로 일상적 삶과 사회생활의 동반자를 얻게 되었다. 이상의 연구결과를 바탕으로 얻은 결론과 제언은 다음과 같다. 첫째, 성교육교사의 학습동아리 활동에서 회원들의 인간관계는 매우 중요한 부분을 차지하므로 공식적 학습활동 외에도 인간관계를 형성하고 촉진하는 비공식적인 모임도 중요한 활동으로 여겨져야 한다. 둘째, 신․구회원이 늘 같이 존재하는 학습동아리에서는 활동 기간에 따라 다른 학습경험을 이어 줄 또 다른 프로그램이 필요하다. 셋째, 성교육교사회의 발전을 위해서 실무자 중심의 중앙 집중형사회연결망에서 벗어나 분산형이나 탈집중형 관계망을 형성하고, 실무자가 아닌 일반 회원들 간의 관계망을 넓혀야 한다. 마지막으로, 성교육교사의 다양한 학습경험을 심층적으로 분석하여 그 유형과 의미를 도출하는 연구와 성교육교사의 전문성 향상으로 인한 구체적인 교육효과를 알아보는 연구가 필요하다.
이 연구는 청소년 성교육에서 교사의 학습동아리 활동과 전문성이 매우 중요함에도 불구하고, 관련 연구가 거의 없다는 인식과 필요성에 입각하여 시작하였다. 청소년 성교육 전문기관인 ‘아하! 청소년성문화센터’ 내의 ‘성교육교사회’에 대한 사례연구로서 연구목적은 성교육교사회의 학습활동과 학습활동의 결과 성교육교사의 전문성 및 일상적 삶이 어떻게 변화했는지를 고찰하는 것이다. 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 성교육교사회 학습활동의 촉진요인과 저해요인은 어떤 것인가? 2. 성교육교사회의 학습활동과 이에 따른 전문성은 어떻게 나타나는가? 2-1 성교육교사회 회원들의 학습활동은 어떻게 이루어지는가? 2-2 학습활동에 따른 전문성의 변화는 어떻게 나타나는가? 3. 성교육교사회 학습활동 기간과 일상적 삶은 어떻게 관련되어 나타나는가? 연구문제에 대한 답을 찾기 위해 11명의 성교육교사회 회원, 2명의 실무자와 심층면접을 실시하였고, 문헌연구와 참여관찰을 하였다. 각 연구문제에 대한 연구결과는 다음과 같다. 성교육교사회 활동을 촉진하는 요인으로는 사회적 당위성 (성교육을 사회운동차원에서 시작한 경우), 강력한 친밀감을 가진 인간관계, 학습에 대한 욕구, 실무자의 강한 리더십이 있었다. 반면, 교사회의 활동을 저해하는 요인은 생활의 우선순위에서 밀림, 흥미 저하, 교사회 내의 역할 부재, 정체성의 혼란 등으로 나타났다. 성교육교사회의 학습활동과 그 특징은 1박 2일 워크숍-자기를 드러내는 학습활동, 포럼-섹슈얼리티 지평을 넓히는 학습활동, 월례모임-함께 성장하는 학습활동, 일상의 네트워크-교류를 넓히는 학습활동으로 정리될 수 있다. 이런 학습활동을 통해 성교육교사회 회원들에게는 단편적 지식에서 통합적 지식으로 지식이 확대되고, 폐쇄적 시각에서 개방적 시각으로 성과 성교육에 대한 관점이 바뀌며, 성찰과 가치가 내면화되는 전문성의 변화가 나타났다. 성교육교사회 활동 기간에 따라서 일상적 삶에도 변화가 있는 것으로 나타났다. 성교육교사회 활동 기간이 길수록 전문성이 깊어지고 일상적 삶의 변화가 더 큰 것으로 나타났다. 성교육교사회 학습활동은 구체적 삶에 도움이 되고 소통의 공간이 되기도 하였다. 아울러 성교육교사회 학습활동을 통해 세계관의 변화와 함께 인격적으로 성숙하게 되었으며 교사회원들 서로를 인생의 동지라고 말할 정도로 일상적 삶과 사회생활의 동반자를 얻게 되었다. 이상의 연구결과를 바탕으로 얻은 결론과 제언은 다음과 같다. 첫째, 성교육교사의 학습동아리 활동에서 회원들의 인간관계는 매우 중요한 부분을 차지하므로 공식적 학습활동 외에도 인간관계를 형성하고 촉진하는 비공식적인 모임도 중요한 활동으로 여겨져야 한다. 둘째, 신․구회원이 늘 같이 존재하는 학습동아리에서는 활동 기간에 따라 다른 학습경험을 이어 줄 또 다른 프로그램이 필요하다. 셋째, 성교육교사회의 발전을 위해서 실무자 중심의 중앙 집중형 사회연결망에서 벗어나 분산형이나 탈집중형 관계망을 형성하고, 실무자가 아닌 일반 회원들 간의 관계망을 넓혀야 한다. 마지막으로, 성교육교사의 다양한 학습경험을 심층적으로 분석하여 그 유형과 의미를 도출하는 연구와 성교육교사의 전문성 향상으로 인한 구체적인 교육효과를 알아보는 연구가 필요하다.
Despite the importance of teachers’ activity of learning community and their expertise of the youth sexuality education, there is little research on it. The research in this essay was started for that reason. This study is based on the case studies of the teachers’ learning community for sexuality e...
Despite the importance of teachers’ activity of learning community and their expertise of the youth sexuality education, there is little research on it. The research in this essay was started for that reason. This study is based on the case studies of the teachers’ learning community for sexuality education, under the Aha! Sexuality Education & Counselling Center for Youth which is a special institution for youth sexuality education. The purpose of the research is to study the teachers’ learning community for sexual education, and how the specialty of the teachers and their ordinary lives were changed after the study. The research questions are; 1. What is the factor of promotion and obstruction? 2. How the study activity of teachers’ learning community for sexuality education and the expertise of study activity appeared? (2-1 How was the study of the teachers’ learning community for sexual education made? 2-2 How is the change of expertise shown according to the study?) 3. Is the period of study of the teachers’ learning community for sexuality education and their ordinary lives connected with each other? The answers were taken from 11 members of the teachers’ learning community for sexuality education and two staff members in charge through extended interview, from the literature cited, and participant observation. The results of the research for each research question is presented below. The promotional factors for the teachers’ learning community for sexual education activity are; social appropriateness (when they started sexual education as a social movement), human relations through strong intimacy, an ardent wish for learning, and the tough, strong leadership of the staff. On the other side of it, the obstructive factors are; being pushed from the order and priority of normal life, lowered interest, absence of role inside the teachers’ learning community for sexual education, and the confusion of identity. The study and the characteristic of the teachers’ learning community for sexuality education can be arranged as ; A night and day workshop – self-exposed study activity, Forum – sexuality expanding study activity, Monthly meeting – co-growing study activity, Daily network – wide exchange study activity
Through these study activities they could get extended knowledge from piecemeal learning to comprehensive understanding, and changed point of view on the sexuality and sexuality education from a closed mind to an open mind, so they can gain changed expertise through the internalization of self-examination and value. It is proven that there is a change of the ordinary lives in accordance with the period of the activity of teachers’ learning community for sexual education. The longer the period of activity is, the better expertise and change they have. The study of the teachers’ learning community for sexual education was helpful for the definite life and became a forum of mutual understanding. Furthermore, they experienced changes of their worldview, and they matured personally. They feel they acquired a good companion through ordinary life and social life, a lifelong comrade, as the saying goes. The conclusion, based on the research and proposal mentioned previously is as follows; 1st, Achieving a good human relationship is a very important factor in the learning community activity of those teachers who are teaching sexuality education, so informal meetings to promote the human relationships as well as the official study activity should be counted as an important activity. 2nd, The necessity of new program is essential to link the two different groups who are new and old as they have different activity period. 3rd, It is recommended to formulate either a dispersed form or decentralized form of social network, away from the centralized social network of the staff in charge for the purpose of development of the teachers’ learning community for sexual education. Lastly, the research, to draw the type and the meaning by analyzing the various study experiences of the teachers in depth and the research, to recognize the specific education effect through the improved expertise, is essential.
Despite the importance of teachers’ activity of learning community and their expertise of the youth sexuality education, there is little research on it. The research in this essay was started for that reason. This study is based on the case studies of the teachers’ learning community for sexuality education, under the Aha! Sexuality Education & Counselling Center for Youth which is a special institution for youth sexuality education. The purpose of the research is to study the teachers’ learning community for sexual education, and how the specialty of the teachers and their ordinary lives were changed after the study. The research questions are; 1. What is the factor of promotion and obstruction? 2. How the study activity of teachers’ learning community for sexuality education and the expertise of study activity appeared? (2-1 How was the study of the teachers’ learning community for sexual education made? 2-2 How is the change of expertise shown according to the study?) 3. Is the period of study of the teachers’ learning community for sexuality education and their ordinary lives connected with each other? The answers were taken from 11 members of the teachers’ learning community for sexuality education and two staff members in charge through extended interview, from the literature cited, and participant observation. The results of the research for each research question is presented below. The promotional factors for the teachers’ learning community for sexual education activity are; social appropriateness (when they started sexual education as a social movement), human relations through strong intimacy, an ardent wish for learning, and the tough, strong leadership of the staff. On the other side of it, the obstructive factors are; being pushed from the order and priority of normal life, lowered interest, absence of role inside the teachers’ learning community for sexual education, and the confusion of identity. The study and the characteristic of the teachers’ learning community for sexuality education can be arranged as ; A night and day workshop – self-exposed study activity, Forum – sexuality expanding study activity, Monthly meeting – co-growing study activity, Daily network – wide exchange study activity
Through these study activities they could get extended knowledge from piecemeal learning to comprehensive understanding, and changed point of view on the sexuality and sexuality education from a closed mind to an open mind, so they can gain changed expertise through the internalization of self-examination and value. It is proven that there is a change of the ordinary lives in accordance with the period of the activity of teachers’ learning community for sexual education. The longer the period of activity is, the better expertise and change they have. The study of the teachers’ learning community for sexual education was helpful for the definite life and became a forum of mutual understanding. Furthermore, they experienced changes of their worldview, and they matured personally. They feel they acquired a good companion through ordinary life and social life, a lifelong comrade, as the saying goes. The conclusion, based on the research and proposal mentioned previously is as follows; 1st, Achieving a good human relationship is a very important factor in the learning community activity of those teachers who are teaching sexuality education, so informal meetings to promote the human relationships as well as the official study activity should be counted as an important activity. 2nd, The necessity of new program is essential to link the two different groups who are new and old as they have different activity period. 3rd, It is recommended to formulate either a dispersed form or decentralized form of social network, away from the centralized social network of the staff in charge for the purpose of development of the teachers’ learning community for sexual education. Lastly, the research, to draw the type and the meaning by analyzing the various study experiences of the teachers in depth and the research, to recognize the specific education effect through the improved expertise, is essential.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.