에스더서에 나타난 잔치 내러티브는 모든 사건을 전개해 나가는데 있어서 중요한 위치를 차지하고 있다. 본 연구는 에스더서의 흐름을 이끌어 나가는 10개의 잔치 내러티브 중 6개의 잔치 내러티브(1:1-22; 2:1-18; 5:1-14; 7:1-10; 9:11-16; 9:17-10:3)를 구조 분석하여 하나님이 주관하시는 세상은 우연을 가 장한 하나님의 섭리로 이루어져 있으며 세상만사는 모두 하나님의 계획대로 움...
에스더서에 나타난 잔치 내러티브는 모든 사건을 전개해 나가는데 있어서 중요한 위치를 차지하고 있다. 본 연구는 에스더서의 흐름을 이끌어 나가는 10개의 잔치 내러티브 중 6개의 잔치 내러티브(1:1-22; 2:1-18; 5:1-14; 7:1-10; 9:11-16; 9:17-10:3)를 구조 분석하여 하나님이 주관하시는 세상은 우연을 가 장한 하나님의 섭리로 이루어져 있으며 세상만사는 모두 하나님의 계획대로 움직이는 것을 규명하는데 있다. 이를 위하여 에스더서 본문 전체를 구조 분 석하고, 그 가운데 에스더서를 이끌어가는 6개의 잔치 내러티브를 구체적으로 다루어 하나님이 어떻게 이 세상을 주관해 나가시며 어떻게 하나님의 뜻을 펼 쳐나가시는지를 살펴보고자 한다. 더 나아가 6개의 잔치 내러티브의 구조 속 에서 저자가 말하고자 하는 것이 무엇인지를 구조 분석을 통해서 도출해 낸 다. 에스더서 전체의 본문은 모르드개의 공적이 발견되는 6장을 전환점으로 모 든 사건은 서로 대칭 구조를 이루고 있다. 특별히 첫째 대문단인 왕의 잔치 (1:1-22)와 두 번째 대문단인 에스더의 왕후 등극 잔치(2:1-18), 그리고 모르드 개의 업적이 언급된 세 번째 대문단(2:19-23)은 모든 사건의 발단으로써의 역 할을 감당한다. 그리고 하만의 음모를 다루고 있는 네 번째 대문단(3:1-15)에 서 에스더의 업적을 다루고 있는 열두 번째 대문단(9:11-16)까지는 사건의 전 개, 절정, 결말 부분으로서 본격적으로 이야기의 갈등이 전개된다. 또한 이러 한 갈등이 고조된 잔치 이야기는 하만과 아말렉이 진멸됨으로서 모든 사건이 마무리 된다. 이러한 이야기의 흐름 속에서 첫 번째 대문단(1:1-22)인 왕의 잔치와 대조를 이루고 있는 열세 번째 대문단(9:17-10:3)인 유대인 잔치에서는 유대인의 승리를 기념하기 위한 부림절 제정으로 이야기가 마무리된다. 이러한 에스더서 전체의 구조 속에서 이야기의 핵심을 이루는 6개의 잔치 내러티브 - 왕의 잔치(1:1-22), 유대인의 잔치(9:17-10:3), 에스더의 왕후 등급 잔치(2:1-18), 에스더가 수산성 유대인들을 위해 베푼 잔치(9:11-16), 에스더의 첫 번째 잔치(5:1-14), 에스더의 두 번째 잔치(7:1-10) - 에는 직, 간접적으로 하나님의 섭리와 의도가 잘 드러난다. 비록 에스더서에 하나님이라는 용어가 등장하지는 않지만, 6개의 잔치 내러티브에는 유대 민족의 구원을 이루어나가 는 과정 가운데 하나님의 절대 섭리와 절대 주권이 나타난다. 특히 에스더서 전체의 핵심과 전환점의 역할을 감당하는 에스더의 첫 번째 잔치와 두 번째 사이에 배열된 모르드개의 공적 발견을 다루는 본문(6장)과 에스더서의 결론 부분인 부림절 제정과 연관된 본문(9:17-10:3)에는 사건 속에 숨겨진 하나님의 섭리가 상대적으로 잘 드러난다.
에스더서에 나타난 잔치 내러티브는 모든 사건을 전개해 나가는데 있어서 중요한 위치를 차지하고 있다. 본 연구는 에스더서의 흐름을 이끌어 나가는 10개의 잔치 내러티브 중 6개의 잔치 내러티브(1:1-22; 2:1-18; 5:1-14; 7:1-10; 9:11-16; 9:17-10:3)를 구조 분석하여 하나님이 주관하시는 세상은 우연을 가 장한 하나님의 섭리로 이루어져 있으며 세상만사는 모두 하나님의 계획대로 움직이는 것을 규명하는데 있다. 이를 위하여 에스더서 본문 전체를 구조 분 석하고, 그 가운데 에스더서를 이끌어가는 6개의 잔치 내러티브를 구체적으로 다루어 하나님이 어떻게 이 세상을 주관해 나가시며 어떻게 하나님의 뜻을 펼 쳐나가시는지를 살펴보고자 한다. 더 나아가 6개의 잔치 내러티브의 구조 속 에서 저자가 말하고자 하는 것이 무엇인지를 구조 분석을 통해서 도출해 낸 다. 에스더서 전체의 본문은 모르드개의 공적이 발견되는 6장을 전환점으로 모 든 사건은 서로 대칭 구조를 이루고 있다. 특별히 첫째 대문단인 왕의 잔치 (1:1-22)와 두 번째 대문단인 에스더의 왕후 등극 잔치(2:1-18), 그리고 모르드 개의 업적이 언급된 세 번째 대문단(2:19-23)은 모든 사건의 발단으로써의 역 할을 감당한다. 그리고 하만의 음모를 다루고 있는 네 번째 대문단(3:1-15)에 서 에스더의 업적을 다루고 있는 열두 번째 대문단(9:11-16)까지는 사건의 전 개, 절정, 결말 부분으로서 본격적으로 이야기의 갈등이 전개된다. 또한 이러 한 갈등이 고조된 잔치 이야기는 하만과 아말렉이 진멸됨으로서 모든 사건이 마무리 된다. 이러한 이야기의 흐름 속에서 첫 번째 대문단(1:1-22)인 왕의 잔치와 대조를 이루고 있는 열세 번째 대문단(9:17-10:3)인 유대인 잔치에서는 유대인의 승리를 기념하기 위한 부림절 제정으로 이야기가 마무리된다. 이러한 에스더서 전체의 구조 속에서 이야기의 핵심을 이루는 6개의 잔치 내러티브 - 왕의 잔치(1:1-22), 유대인의 잔치(9:17-10:3), 에스더의 왕후 등급 잔치(2:1-18), 에스더가 수산성 유대인들을 위해 베푼 잔치(9:11-16), 에스더의 첫 번째 잔치(5:1-14), 에스더의 두 번째 잔치(7:1-10) - 에는 직, 간접적으로 하나님의 섭리와 의도가 잘 드러난다. 비록 에스더서에 하나님이라는 용어가 등장하지는 않지만, 6개의 잔치 내러티브에는 유대 민족의 구원을 이루어나가 는 과정 가운데 하나님의 절대 섭리와 절대 주권이 나타난다. 특히 에스더서 전체의 핵심과 전환점의 역할을 감당하는 에스더의 첫 번째 잔치와 두 번째 사이에 배열된 모르드개의 공적 발견을 다루는 본문(6장)과 에스더서의 결론 부분인 부림절 제정과 연관된 본문(9:17-10:3)에는 사건 속에 숨겨진 하나님의 섭리가 상대적으로 잘 드러난다.
Feast story takes important part in all the events in the book of Esther. This study analyzes the structure of six parts out of ten Feast stories. On the analysis, this study is to show that the world is under the Providence of God who leads us to truth through fortuity and the world...
Feast story takes important part in all the events in the book of Esther. This study analyzes the structure of six parts out of ten Feast stories. On the analysis, this study is to show that the world is under the Providence of God who leads us to truth through fortuity and the world is running by the God's plan. For the study, the analysis of the structure draws the intention of the author through comparing six stories about the Feast by analyzing the whole story in the book of Esther and the survey is followed by how God masters this world and fulfill His aim. All the events in the book of Esther are symmetrical by chapter six which describes the merits of Mordecai and consist of 'beginning', 'development', 'climax', 'conclusion', establishment of Purim. Especially, the first big paragraph, 'Feast by the King' (1:1-22),the second big paragraph, 'Esther made Queen(2;1-18), the third big paragraph, 'Mordecai uncover a Conspiracy(2:19-23)' are the beginning of all the events. From the fourth big paragraph 'Haman's Plot to destroy the Jew'(3:1-15) to the twelfth big paragraph 'Achievement of Esther'(9:11-16) show trouble, climax, conclusion and conflict. The complicated Feast story closes by the killing and destroying of Haman and Amalekites. The thirteenth big paragraph 'Banquet of the Jews(9:7-13),contrasts with the first big paragraph, Feast by the King(1:1-22) shows the Purim Celebrated. This study surveys 'the time and spatial surroundings of Esther, Providence of God and His Intention in six stories about the Feast. The absolute Providence and sovereignty could be found through the redemption of the Jews. The main characters with their dispositions in the Feast story could tell the works of God. Especially 'Feast by the King' (1:1-22), 'Banquet of the Jews(9:17-10:3),'Esther made Queen(2;1-18), Banquet by Esther(9:11-16)' First Banquet by Esther(5:1-14), Second Banquet by Esther(7:1-10) are the cores in the book of Esther. The achievement of Mordecai found between the First Banquet and Second Banquet could be the turning point of the story. Providence of God could be revealed in the process of the turning point. The last survey is for the God's intention related with establishment of Purim festival.
Feast story takes important part in all the events in the book of Esther. This study analyzes the structure of six parts out of ten Feast stories. On the analysis, this study is to show that the world is under the Providence of God who leads us to truth through fortuity and the world is running by the God's plan. For the study, the analysis of the structure draws the intention of the author through comparing six stories about the Feast by analyzing the whole story in the book of Esther and the survey is followed by how God masters this world and fulfill His aim. All the events in the book of Esther are symmetrical by chapter six which describes the merits of Mordecai and consist of 'beginning', 'development', 'climax', 'conclusion', establishment of Purim. Especially, the first big paragraph, 'Feast by the King' (1:1-22),the second big paragraph, 'Esther made Queen(2;1-18), the third big paragraph, 'Mordecai uncover a Conspiracy(2:19-23)' are the beginning of all the events. From the fourth big paragraph 'Haman's Plot to destroy the Jew'(3:1-15) to the twelfth big paragraph 'Achievement of Esther'(9:11-16) show trouble, climax, conclusion and conflict. The complicated Feast story closes by the killing and destroying of Haman and Amalekites. The thirteenth big paragraph 'Banquet of the Jews(9:7-13),contrasts with the first big paragraph, Feast by the King(1:1-22) shows the Purim Celebrated. This study surveys 'the time and spatial surroundings of Esther, Providence of God and His Intention in six stories about the Feast. The absolute Providence and sovereignty could be found through the redemption of the Jews. The main characters with their dispositions in the Feast story could tell the works of God. Especially 'Feast by the King' (1:1-22), 'Banquet of the Jews(9:17-10:3),'Esther made Queen(2;1-18), Banquet by Esther(9:11-16)' First Banquet by Esther(5:1-14), Second Banquet by Esther(7:1-10) are the cores in the book of Esther. The achievement of Mordecai found between the First Banquet and Second Banquet could be the turning point of the story. Providence of God could be revealed in the process of the turning point. The last survey is for the God's intention related with establishment of Purim festival.
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