국문 요약 본 연구의 목적은 유아교육기관 일과에서 유아들의 가상적 내러티브가 어떻게 발생하게 되며 유아의 가상적 내러티브 구성 및 발달을 돕기 위한 교사의 상호작용 전략을 구체적으로 제시하고자 하였다. 유아교육기관 일과의 여러 활동에서 발생되는 유아의 가상적 내러티브를 살펴보기 위한 구체적 연구문제로 첫째, 유아교육기관 일과에서 유아의 가상적 내러티브는 어떻게 발생하게 되며 그 구조의 특성은 어떠한가? 둘째, 유아교육기관 일과에서 유아의 가상적 내러티브를 돕기 위한 교사의 상호작용 전략과 그에 따른 유아의 가상적 내러티브 변화 과정은 어떠한가? 를 설정하였다. 이를 위해 본 연구자는 서울시내에 소재한 푸른하늘 유치원의 만 4, 5세반 유아 남· 녀 1명씩 총 4명을 연구대상으로 하여 2007년 2월 20일부터 2007년 11월 30일까지 참여 관찰을 통해 총 204회의 가상적 내러티브 자료를 수집하였다. 참여관찰을 통해 자료를 수집할 경우 야기될 수 있는 오류를 줄이고 참여자의 생각이나 의도 등 참여 관찰만으로 수집되기 어려운 자료를 수집하기 위해 Denzin(1978)이 제시한 ...
국문 요약 본 연구의 목적은 유아교육기관 일과에서 유아들의 가상적 내러티브가 어떻게 발생하게 되며 유아의 가상적 내러티브 구성 및 발달을 돕기 위한 교사의 상호작용 전략을 구체적으로 제시하고자 하였다. 유아교육기관 일과의 여러 활동에서 발생되는 유아의 가상적 내러티브를 살펴보기 위한 구체적 연구문제로 첫째, 유아교육기관 일과에서 유아의 가상적 내러티브는 어떻게 발생하게 되며 그 구조의 특성은 어떠한가? 둘째, 유아교육기관 일과에서 유아의 가상적 내러티브를 돕기 위한 교사의 상호작용 전략과 그에 따른 유아의 가상적 내러티브 변화 과정은 어떠한가? 를 설정하였다. 이를 위해 본 연구자는 서울시내에 소재한 푸른하늘 유치원의 만 4, 5세반 유아 남· 녀 1명씩 총 4명을 연구대상으로 하여 2007년 2월 20일부터 2007년 11월 30일까지 참여 관찰을 통해 총 204회의 가상적 내러티브 자료를 수집하였다. 참여관찰을 통해 자료를 수집할 경우 야기될 수 있는 오류를 줄이고 참여자의 생각이나 의도 등 참여 관찰만으로 수집되기 어려운 자료를 수집하기 위해 Denzin(1978)이 제시한 삼각측정법을 사용하였다. 삼각측정법으로는 참여관찰, 심층면담, 다양한 문서 수집의 방법을 사용하였다. 이렇게 수집된 자료를 Strauss와 Corbin(1994)의 근거이론을 참조하여 자료를 분석하였으며 이를 통해 다음과 같은 연구 결과를 도출하였다. 연구 문제에 따른 결과를 살펴보면 다음과 같다. 1. 유아의 가상적 내러티브 발생 및 구조 특성 유아교육기관의 일과에서 유아들은 다양한 놀이 활동 및 교사 계획적인 수업 안에서 가상적 내러티브를 구성하였으며 발생 상황에 따른 구조 특성을 보여주었다. 첫째, 유아들은 일과 시간에 가상적 이야기 소재가 담긴 동화책, 융판동화, 막대 동화 및 그림 자료 등으로 놀이하는 과정에서 가상적 내러티브 구성 활동이 발생되곤 하였다. 동화책이나 그림 자료에는 다양한 가상적 소재와 내용이 제시되어 있으며 이는 내러티브의 배경, 등장인물이나 줄거리 구성 등의 중요한 단서가 되었다. 즉, 유아들은 이러한 그림 자료에 묘사된 장면이나 등장인물의 특징 및 행동의 변화에 따라 문제 사건을 발생시키거나 해결하는 목표지향적이고 논리적인 내러티브 구조를 갖추는 특성을 보여주었다. 또한 유아들은 융판동화나 막대동화 같은 조작 가능한 동화 자료를 활용하여 여러 배경이나 등장인물을 설정하고 다양한 구성 요소를 포함한 흥미로운 가상적 내러티브를 구성해 내기도 하였다. 이상과 같이 그림책이나 동화 자료는 가상적 내러티브의 배경적 특성과 등장인물이 만나는 문제, 목표지향적인 행동 등의 단서를 제시하고 있어 다양한 가상적 내러티브 구성 요소를 포함하는 것은 물론 논리적인 줄거리 흐름을 유지하는데 도움을 주기도 하였다. 둘째, 유아교육기관 일과 활동에서 교사나 또래의 가상적 내러티브를 듣는 경험은 유아들이 이에 관심을 갖고 직접 구성활동에 참여할 수 있는 계기가 되었다. 유아들은 교사나 또래로부터 가상적 내러티브를 듣고 자신도 즉흥적으로 가상적 내러티브를 구성하여 들려주기도 하였다. 이때 유아들은 교사나 또래가 들려준 내러티브에 포함된 여러 가상적인 소재나 등장인물, 배경, 해설 및 대사 표현 등의 다양한 구성 요소에 대한 단서를 습득하였다. 즉, 유아들은 교사나 또래의 가상적 내러티브 자극을 통해 관심과 흥미가 증가할 뿐만 아니라 다른 사람의 가상적 내러티브에 포함된 여러 가상적인 주제나 줄거리 구성 방법 등에 관한 개념 지식을 습득하는 중요한 계기가 되었다. 또한 유아들은 가상적 내러티브를 전달 할 때 자신의 내러티브를 다른 사람이 쉽게 이해하도록 하기 위해 논리적 응집 장치나 직 ․ 간접적인 대사, 효과음 등을 자주 포함하였다. 더불어 여러 사건이나 장애물, 정점, 놀라움이나 강조 표현 등의 구성 요소를 적절히 포함하여 즐거움이나 흥미로운 줄거리를 구성하여 전달하려는 특징을 보여주기도 하였다. 셋째, 유아들은 일과에서 블록이나 조작 놀잇감을 활용하여 다양한 구성물을 만들며 놀이를 하는데 이러한 구성놀이 과정에서 가상적 내러티브가 발생되기도 하였다. 유아들은 구성놀이 활동에서 완성된 구성놀잇감을 등장인물이나 배경으로 설정하고 구성놀잇감의 움직임과 변화를 가상적 내러티브로 구성하였다. 즉, 유아가 만든 구성물의 특성이나 종류에 따라 내러티브의 주제나 배경, 등장인물이 설정되며 구성물의 변형과 조작을 통해 등장인물의 행동이나 의도를 표현해 문제 사건을 발생시키거나 해결하는 형태로 줄거리를 구성하였다. 이때 유아는 구성놀잇감의 움직임과 조작에 따라 줄거리를 구성하기 때문에 가상적 내러티브의 구조가 주로 등장인물의 행동이나 움직임을 병렬적으로 나열하여 설명하는 구조 특징을 보였다. 또 구성놀잇감을 실제로 움직임을 보여줄 수 있어 ‘이것, 저것, 이렇게 움직여서, 여기를 가서’ 등의 대명사를 자주 사용하는 특징도 있었다. 넷째, 교사가 주도적으로 계획한 수업 활동 시간 참여를 통해서도 유아들은
국문 요약 본 연구의 목적은 유아교육기관 일과에서 유아들의 가상적 내러티브가 어떻게 발생하게 되며 유아의 가상적 내러티브 구성 및 발달을 돕기 위한 교사의 상호작용 전략을 구체적으로 제시하고자 하였다. 유아교육기관 일과의 여러 활동에서 발생되는 유아의 가상적 내러티브를 살펴보기 위한 구체적 연구문제로 첫째, 유아교육기관 일과에서 유아의 가상적 내러티브는 어떻게 발생하게 되며 그 구조의 특성은 어떠한가? 둘째, 유아교육기관 일과에서 유아의 가상적 내러티브를 돕기 위한 교사의 상호작용 전략과 그에 따른 유아의 가상적 내러티브 변화 과정은 어떠한가? 를 설정하였다. 이를 위해 본 연구자는 서울시내에 소재한 푸른하늘 유치원의 만 4, 5세반 유아 남· 녀 1명씩 총 4명을 연구대상으로 하여 2007년 2월 20일부터 2007년 11월 30일까지 참여 관찰을 통해 총 204회의 가상적 내러티브 자료를 수집하였다. 참여관찰을 통해 자료를 수집할 경우 야기될 수 있는 오류를 줄이고 참여자의 생각이나 의도 등 참여 관찰만으로 수집되기 어려운 자료를 수집하기 위해 Denzin(1978)이 제시한 삼각측정법을 사용하였다. 삼각측정법으로는 참여관찰, 심층면담, 다양한 문서 수집의 방법을 사용하였다. 이렇게 수집된 자료를 Strauss와 Corbin(1994)의 근거이론을 참조하여 자료를 분석하였으며 이를 통해 다음과 같은 연구 결과를 도출하였다. 연구 문제에 따른 결과를 살펴보면 다음과 같다. 1. 유아의 가상적 내러티브 발생 및 구조 특성 유아교육기관의 일과에서 유아들은 다양한 놀이 활동 및 교사 계획적인 수업 안에서 가상적 내러티브를 구성하였으며 발생 상황에 따른 구조 특성을 보여주었다. 첫째, 유아들은 일과 시간에 가상적 이야기 소재가 담긴 동화책, 융판동화, 막대 동화 및 그림 자료 등으로 놀이하는 과정에서 가상적 내러티브 구성 활동이 발생되곤 하였다. 동화책이나 그림 자료에는 다양한 가상적 소재와 내용이 제시되어 있으며 이는 내러티브의 배경, 등장인물이나 줄거리 구성 등의 중요한 단서가 되었다. 즉, 유아들은 이러한 그림 자료에 묘사된 장면이나 등장인물의 특징 및 행동의 변화에 따라 문제 사건을 발생시키거나 해결하는 목표지향적이고 논리적인 내러티브 구조를 갖추는 특성을 보여주었다. 또한 유아들은 융판동화나 막대동화 같은 조작 가능한 동화 자료를 활용하여 여러 배경이나 등장인물을 설정하고 다양한 구성 요소를 포함한 흥미로운 가상적 내러티브를 구성해 내기도 하였다. 이상과 같이 그림책이나 동화 자료는 가상적 내러티브의 배경적 특성과 등장인물이 만나는 문제, 목표지향적인 행동 등의 단서를 제시하고 있어 다양한 가상적 내러티브 구성 요소를 포함하는 것은 물론 논리적인 줄거리 흐름을 유지하는데 도움을 주기도 하였다. 둘째, 유아교육기관 일과 활동에서 교사나 또래의 가상적 내러티브를 듣는 경험은 유아들이 이에 관심을 갖고 직접 구성활동에 참여할 수 있는 계기가 되었다. 유아들은 교사나 또래로부터 가상적 내러티브를 듣고 자신도 즉흥적으로 가상적 내러티브를 구성하여 들려주기도 하였다. 이때 유아들은 교사나 또래가 들려준 내러티브에 포함된 여러 가상적인 소재나 등장인물, 배경, 해설 및 대사 표현 등의 다양한 구성 요소에 대한 단서를 습득하였다. 즉, 유아들은 교사나 또래의 가상적 내러티브 자극을 통해 관심과 흥미가 증가할 뿐만 아니라 다른 사람의 가상적 내러티브에 포함된 여러 가상적인 주제나 줄거리 구성 방법 등에 관한 개념 지식을 습득하는 중요한 계기가 되었다. 또한 유아들은 가상적 내러티브를 전달 할 때 자신의 내러티브를 다른 사람이 쉽게 이해하도록 하기 위해 논리적 응집 장치나 직 ․ 간접적인 대사, 효과음 등을 자주 포함하였다. 더불어 여러 사건이나 장애물, 정점, 놀라움이나 강조 표현 등의 구성 요소를 적절히 포함하여 즐거움이나 흥미로운 줄거리를 구성하여 전달하려는 특징을 보여주기도 하였다. 셋째, 유아들은 일과에서 블록이나 조작 놀잇감을 활용하여 다양한 구성물을 만들며 놀이를 하는데 이러한 구성놀이 과정에서 가상적 내러티브가 발생되기도 하였다. 유아들은 구성놀이 활동에서 완성된 구성놀잇감을 등장인물이나 배경으로 설정하고 구성놀잇감의 움직임과 변화를 가상적 내러티브로 구성하였다. 즉, 유아가 만든 구성물의 특성이나 종류에 따라 내러티브의 주제나 배경, 등장인물이 설정되며 구성물의 변형과 조작을 통해 등장인물의 행동이나 의도를 표현해 문제 사건을 발생시키거나 해결하는 형태로 줄거리를 구성하였다. 이때 유아는 구성놀잇감의 움직임과 조작에 따라 줄거리를 구성하기 때문에 가상적 내러티브의 구조가 주로 등장인물의 행동이나 움직임을 병렬적으로 나열하여 설명하는 구조 특징을 보였다. 또 구성놀잇감을 실제로 움직임을 보여줄 수 있어 ‘이것, 저것, 이렇게 움직여서, 여기를 가서’ 등의 대명사를 자주 사용하는 특징도 있었다. 넷째, 교사가 주도적으로 계획한 수업 활동 시간 참여를 통해서도 유아들은
ABSTRACT Children's Fictional Narratives Appearing in the Daily Activities of Kindergarten Yang, Yoen - Im Dept. Early Childhood Education Graduate School Duksung Women's University, Seoul, Korea. The study aims to identify how children's fictional narratives occur in the daily activities of kinderg...
ABSTRACT Children's Fictional Narratives Appearing in the Daily Activities of Kindergarten Yang, Yoen - Im Dept. Early Childhood Education Graduate School Duksung Women's University, Seoul, Korea. The study aims to identify how children's fictional narratives occur in the daily activities of kindergarten and specifically suggest teacher's interaction strategies to help the configuration and the development of children's fictional narratives. As the problems of the study to examine children's fictional narratives that occur in various activities of the daily activities of kindergarten, following problems have been established. 1. How do children's fictional narratives occur in the daily activities of kindergarten and what is the characteristics of the structure? 2. What is teacher's interaction strategy to help children's fictional narratives and what is the subsequent transition process of children's fictional narratives? For this, total 204 series of fictional narrative data have been collected through participation observation from 20th Feb 2007 till 30th Nov 2007, by targeting total 4 children, 1 male and 1 female child from the class for 4-year-old child and 5-year-child, respectively in Purunhanul kindergarten located in Seoul city. In order to reduce the errors that may incur in case of the data collection through participation observation and to collect the data, that is difficult to collect, such as the thought and the intentions of the participants, the triangulation suggested by Denzin(1978) was used. With respect to triangulation, participation observation, in-depth interviews and various documents, were used. The data collected in this ways, have been analyzed by referring to the grounded theory of Strauss and Corbin (1994). As a result, following results have been derived. The results with respect to the problems of study are as follows. 1. The occurrence of children's fictional narratives and its structural characteristics. Children configureded fictional narratives through various plays the daily activities of kindergarten and the teachers' planned classes, and then showed structural characteristics, accordingly. First, fictional narratives often occurred in the process of children' plays with story book containing fictional story subject materials, stick fairy tale, cotton flannel board fairy tale and picture materials. In fairy tale and picture materials, various fictional subject materials and contents were suggested and these became important clues to the background, the characters and the configuration of story line. In other words, children showed the characteristics with goal based and logical narrative structure that they tended to create problematic events, according to the scenes depicted in this picture materials, the characteristics and the behavioral changes of characters or solve the problems. Also, children established various backgrounds and characters by using of controllable fairy tale materials such as cotton flannel board fairy tale and stick fairy tale, and often configured interesting fictional narratives that contained various components. As above, picture books and fairy tale materials suggested the clues, such as the problem that background characteristics of fictional narratives met with characters and the goal based behaviors, so they included various narrative components also helped maintaining the logical flow of story line. Second, the experiences to listen to the fictional narratives from teachers and peers, in the daily activities of kindergarten served as a momentum so that children had interests in that and participated themselves in the configuration activities. Children, sometimes, listened to the fictional narratives from the teachers and peers and they, themselves, configured fictional narratives extemporaneously and narrated them. At this time, children could obtain various fictional subject matters, characters, background, commentaries, and expression of lines, contained in the narratives that teachers and peers narrated. In other words, the interests and the attentions of children grew through the narrative stimulation of teachers and peers and it served as a momentum, so that children could obtain the conceptual knowledge about various fictional subjects and the method to configure story line, contained in the fictional narratives of the others. Also, children often included logical cohesion devices, direct and indirect lines, and sound effects, so thats the other could understand them easily. In parallel, they appropriately included the configuration elements, such as various events, high points, surprise, and the expression of emphasis, in order to configure and deliver pleasant and interesting story line. Third, children played by making various structures through the use of blocs and controllable toys in the daily activities, and in this process of configuration play, fictional narratives sometimes occurred. Children set the configuration toys, completed in the activities of configuration plays as characters or backgrounds and then configured the movement and the change of configuration toys as fictional narratives. In other words, depending on the characteristics and the types of the structures that children made, the subjects of narratives, backgrounds and characters were established and story line was configured in a form that the intentions and the behaviors of characters, have been expressed to create problematic events and solve the problems. At this time, children showed the structural characteristics that the narrative structure enumerated the behaviors and the movement of characters in parallel, for the explanation, because children configured story line according to the movem
ABSTRACT Children's Fictional Narratives Appearing in the Daily Activities of Kindergarten Yang, Yoen - Im Dept. Early Childhood Education Graduate School Duksung Women's University, Seoul, Korea. The study aims to identify how children's fictional narratives occur in the daily activities of kindergarten and specifically suggest teacher's interaction strategies to help the configuration and the development of children's fictional narratives. As the problems of the study to examine children's fictional narratives that occur in various activities of the daily activities of kindergarten, following problems have been established. 1. How do children's fictional narratives occur in the daily activities of kindergarten and what is the characteristics of the structure? 2. What is teacher's interaction strategy to help children's fictional narratives and what is the subsequent transition process of children's fictional narratives? For this, total 204 series of fictional narrative data have been collected through participation observation from 20th Feb 2007 till 30th Nov 2007, by targeting total 4 children, 1 male and 1 female child from the class for 4-year-old child and 5-year-child, respectively in Purunhanul kindergarten located in Seoul city. In order to reduce the errors that may incur in case of the data collection through participation observation and to collect the data, that is difficult to collect, such as the thought and the intentions of the participants, the triangulation suggested by Denzin(1978) was used. With respect to triangulation, participation observation, in-depth interviews and various documents, were used. The data collected in this ways, have been analyzed by referring to the grounded theory of Strauss and Corbin (1994). As a result, following results have been derived. The results with respect to the problems of study are as follows. 1. The occurrence of children's fictional narratives and its structural characteristics. Children configureded fictional narratives through various plays the daily activities of kindergarten and the teachers' planned classes, and then showed structural characteristics, accordingly. First, fictional narratives often occurred in the process of children' plays with story book containing fictional story subject materials, stick fairy tale, cotton flannel board fairy tale and picture materials. In fairy tale and picture materials, various fictional subject materials and contents were suggested and these became important clues to the background, the characters and the configuration of story line. In other words, children showed the characteristics with goal based and logical narrative structure that they tended to create problematic events, according to the scenes depicted in this picture materials, the characteristics and the behavioral changes of characters or solve the problems. Also, children established various backgrounds and characters by using of controllable fairy tale materials such as cotton flannel board fairy tale and stick fairy tale, and often configured interesting fictional narratives that contained various components. As above, picture books and fairy tale materials suggested the clues, such as the problem that background characteristics of fictional narratives met with characters and the goal based behaviors, so they included various narrative components also helped maintaining the logical flow of story line. Second, the experiences to listen to the fictional narratives from teachers and peers, in the daily activities of kindergarten served as a momentum so that children had interests in that and participated themselves in the configuration activities. Children, sometimes, listened to the fictional narratives from the teachers and peers and they, themselves, configured fictional narratives extemporaneously and narrated them. At this time, children could obtain various fictional subject matters, characters, background, commentaries, and expression of lines, contained in the narratives that teachers and peers narrated. In other words, the interests and the attentions of children grew through the narrative stimulation of teachers and peers and it served as a momentum, so that children could obtain the conceptual knowledge about various fictional subjects and the method to configure story line, contained in the fictional narratives of the others. Also, children often included logical cohesion devices, direct and indirect lines, and sound effects, so thats the other could understand them easily. In parallel, they appropriately included the configuration elements, such as various events, high points, surprise, and the expression of emphasis, in order to configure and deliver pleasant and interesting story line. Third, children played by making various structures through the use of blocs and controllable toys in the daily activities, and in this process of configuration play, fictional narratives sometimes occurred. Children set the configuration toys, completed in the activities of configuration plays as characters or backgrounds and then configured the movement and the change of configuration toys as fictional narratives. In other words, depending on the characteristics and the types of the structures that children made, the subjects of narratives, backgrounds and characters were established and story line was configured in a form that the intentions and the behaviors of characters, have been expressed to create problematic events and solve the problems. At this time, children showed the structural characteristics that the narrative structure enumerated the behaviors and the movement of characters in parallel, for the explanation, because children configured story line according to the movem
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.