독일 낭만파 음악의 최후의 대표자이며, 서양음악사상 가장 처절하고 비참한 삶을 살아간 구스타브 말러(G. Mahler, 1860~1911)는 기 낭만주의 시대를 근대음악에 직접 연결시킨 낭만파 음악의 대표적인 인물로 보수적인 고전 양식위에 진보적 음악을 잘 조화시킨 과도기적 진보주의자 즉, 후기 낭만파로부터 근대에 이르는 과도기의 작곡가이다. 일생동안 많은 가곡을 작곡했으며, 그의 교향곡 속에 포함된 가곡의 중요성으로 볼 때 후기낭만주의에서 신고전주의의 시대에 활동하면서 보수적이고 진보적인 경향을 두루 섭렵해 나감과 동시에 가곡을...
독일 낭만파 음악의 최후의 대표자이며, 서양음악사상 가장 처절하고 비참한 삶을 살아간 구스타브 말러(G. Mahler, 1860~1911)는 기 낭만주의 시대를 근대음악에 직접 연결시킨 낭만파 음악의 대표적인 인물로 보수적인 고전 양식위에 진보적 음악을 잘 조화시킨 과도기적 진보주의자 즉, 후기 낭만파로부터 근대에 이르는 과도기의 작곡가이다. 일생동안 많은 가곡을 작곡했으며, 그의 교향곡 속에 포함된 가곡의 중요성으로 볼 때 후기낭만주의에서 신고전주의의 시대에 활동하면서 보수적이고 진보적인 경향을 두루 섭렵해 나감과 동시에 가곡을 한 차원 더 발전시킨 가곡 작곡자인 동시에 교향곡 작곡자인 것이다. 말러의 음악은 여느 작곡가와는 달리 가곡과 교향곡을 밀접하게 연관시켰으며 작품 속에 보수와 진보가 자연스럽게 혼재해 있는 것이 가장 큰 특징이라 할 것이다. 미완성 교향곡 1편을 포함한 총 10편의 교향곡과 대지의 노래, 40여 편이 넘는 가곡과 칸타타 1곡을 작곡한 그의 음악은 장대하고 형식이 복잡하며 표제적인 성격의 교향곡을 통해 고전, 낭만 교향곡의 전통을 극대화 하였을 뿐만 아니라 특히 가곡은 그의 작품 세계에 큰 비중을 차지하고 있다. 본 논문에서는 말러의 생애를 바탕으로 음악적 특징과 작품세계를 살펴보고 초기에 작곡된 가곡『방랑하는 젊은이의 노래 Lieder eines fahrenden Gesellen』를 악곡 형식과 구조적 특징을 중심으로 연구 분석 하였고 결과는 다음과 같다. 모두 4곡으로 이루어진 이 가곡은 말러의 보수적 성향과 진보적 성향이 잘 나타난 곡으로 대부분 3부 형식을 기본으로 하여 신축성 있는 악곡구조를 가지고 주제의 확대와 축소 등을 통해 전체적인 통일감을 주고 있다. 최초로 관현악 반주를 사용하여 교향악적 가곡을 창시함으로써 전통적 형식에 얽매이지 않고 초기 낭만적인 성격으로 자신의 경험으로 작곡된 가사의 시적 내용에 의해 자율적인 형식을 사용하고 있으며, 반복보다는 대조의 요소를 중시하여 가곡의 표현 가능성을 더욱 확대시켰다. 시의 내용을 잘 표현 할 수 있는 화성의 사용, 온음계적 진행 및 민요풍의 멜로디로 극적인 표현을 하였고, 선율의 흐름 역시 단순하면서도 소박한 민요적인 특색을 나타냈으며 조성 및 화성적으로 시작과 끝의 조성을 다르게 한 것, 빈번한 전조와 반음계적 화성 진행으로 조성을 모호하게 함으로써 다양하고 변화있는 진보주의적인 후기낭만파적 색채를 많이 담고 있다는 것이 특징이라고 하겠다.
독일 낭만파 음악의 최후의 대표자이며, 서양음악사상 가장 처절하고 비참한 삶을 살아간 구스타브 말러(G. Mahler, 1860~1911)는 기 낭만주의 시대를 근대음악에 직접 연결시킨 낭만파 음악의 대표적인 인물로 보수적인 고전 양식위에 진보적 음악을 잘 조화시킨 과도기적 진보주의자 즉, 후기 낭만파로부터 근대에 이르는 과도기의 작곡가이다. 일생동안 많은 가곡을 작곡했으며, 그의 교향곡 속에 포함된 가곡의 중요성으로 볼 때 후기낭만주의에서 신고전주의의 시대에 활동하면서 보수적이고 진보적인 경향을 두루 섭렵해 나감과 동시에 가곡을 한 차원 더 발전시킨 가곡 작곡자인 동시에 교향곡 작곡자인 것이다. 말러의 음악은 여느 작곡가와는 달리 가곡과 교향곡을 밀접하게 연관시켰으며 작품 속에 보수와 진보가 자연스럽게 혼재해 있는 것이 가장 큰 특징이라 할 것이다. 미완성 교향곡 1편을 포함한 총 10편의 교향곡과 대지의 노래, 40여 편이 넘는 가곡과 칸타타 1곡을 작곡한 그의 음악은 장대하고 형식이 복잡하며 표제적인 성격의 교향곡을 통해 고전, 낭만 교향곡의 전통을 극대화 하였을 뿐만 아니라 특히 가곡은 그의 작품 세계에 큰 비중을 차지하고 있다. 본 논문에서는 말러의 생애를 바탕으로 음악적 특징과 작품세계를 살펴보고 초기에 작곡된 가곡『방랑하는 젊은이의 노래 Lieder eines fahrenden Gesellen』를 악곡 형식과 구조적 특징을 중심으로 연구 분석 하였고 결과는 다음과 같다. 모두 4곡으로 이루어진 이 가곡은 말러의 보수적 성향과 진보적 성향이 잘 나타난 곡으로 대부분 3부 형식을 기본으로 하여 신축성 있는 악곡구조를 가지고 주제의 확대와 축소 등을 통해 전체적인 통일감을 주고 있다. 최초로 관현악 반주를 사용하여 교향악적 가곡을 창시함으로써 전통적 형식에 얽매이지 않고 초기 낭만적인 성격으로 자신의 경험으로 작곡된 가사의 시적 내용에 의해 자율적인 형식을 사용하고 있으며, 반복보다는 대조의 요소를 중시하여 가곡의 표현 가능성을 더욱 확대시켰다. 시의 내용을 잘 표현 할 수 있는 화성의 사용, 온음계적 진행 및 민요풍의 멜로디로 극적인 표현을 하였고, 선율의 흐름 역시 단순하면서도 소박한 민요적인 특색을 나타냈으며 조성 및 화성적으로 시작과 끝의 조성을 다르게 한 것, 빈번한 전조와 반음계적 화성 진행으로 조성을 모호하게 함으로써 다양하고 변화있는 진보주의적인 후기낭만파적 색채를 많이 담고 있다는 것이 특징이라고 하겠다.
Gustav Mahler(1860-1911) is the last representative in Germany Romanticisms who lived miserable life. He is the most important composer who connected Post-Romanticism to 20thcentury Modern Music by making harmonized with conservative and progressive style. While living in bridge period of late Roman...
Gustav Mahler(1860-1911) is the last representative in Germany Romanticisms who lived miserable life. He is the most important composer who connected Post-Romanticism to 20thcentury Modern Music by making harmonized with conservative and progressive style. While living in bridge period of late Romanticism to neoclassicism, he composed many lied by emphasizing in symphony, and improved lied with conservatism and progressiveness. Mahler successfully connected songs and symphony in naturally mixed conservatism and progressiveness. He composed 10 symphonies included unfinished symphony No.10 and song of the Earth, above 40 songs and 1 cantata. His work is magnificent and complicated in structure point of view. He emphasized tradition of classical and romantic symphony in magnificent by entitled symphony and also lied is the most important part of his work. In this thesis, general features of this music and this work based on his life is focused and the analysis of [Lieder eines fahrenden Gesellen] in compositional features and structures of melody and tones is studied [Lieder eines fahrenden Gesellen] which manifests Mahler’s musical thought in conservatism and progressiveness contains 4 songs with ternary format based on flexible musical form given unification of song. He is the first who use orchestral accompaniment to open orchestral lied, using free format by symphonic poem based on his experience in early romantic feature and also expended possibility of expression using contrast instead of repetition. In this song, he used harmony to express poem, and folk melody and diatonic scales to make song dramatic. Melody playing is also simple enough to make folk tone. Besides, colors of various progressive late-romanticism such as difference between start and end in tones and chord, frequent modulation, and chromatic scales that make tonality blurred is contained.
Gustav Mahler(1860-1911) is the last representative in Germany Romanticisms who lived miserable life. He is the most important composer who connected Post-Romanticism to 20thcentury Modern Music by making harmonized with conservative and progressive style. While living in bridge period of late Romanticism to neoclassicism, he composed many lied by emphasizing in symphony, and improved lied with conservatism and progressiveness. Mahler successfully connected songs and symphony in naturally mixed conservatism and progressiveness. He composed 10 symphonies included unfinished symphony No.10 and song of the Earth, above 40 songs and 1 cantata. His work is magnificent and complicated in structure point of view. He emphasized tradition of classical and romantic symphony in magnificent by entitled symphony and also lied is the most important part of his work. In this thesis, general features of this music and this work based on his life is focused and the analysis of [Lieder eines fahrenden Gesellen] in compositional features and structures of melody and tones is studied [Lieder eines fahrenden Gesellen] which manifests Mahler’s musical thought in conservatism and progressiveness contains 4 songs with ternary format based on flexible musical form given unification of song. He is the first who use orchestral accompaniment to open orchestral lied, using free format by symphonic poem based on his experience in early romantic feature and also expended possibility of expression using contrast instead of repetition. In this song, he used harmony to express poem, and folk melody and diatonic scales to make song dramatic. Melody playing is also simple enough to make folk tone. Besides, colors of various progressive late-romanticism such as difference between start and end in tones and chord, frequent modulation, and chromatic scales that make tonality blurred is contained.
주제어
#구스타프 말러낭만파 음악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.