클라리넷은 이집트의 고대 악기 아르귈에서 유래하여 유럽에 들어와 18세기 초에 샬루모(Chalumeau)라는 악기를 모체로 그 이름을 처음으로 갖게 되면서 서양음악사에 등장하여 18세기 중엽부터 본격적으로 오케스트라에 사용되었다. 본 논문은 이러한 클라리넷의 구조적인 발전 역사와 오케스트라에서의 역할 변천 과정을 몇몇 주요 악기 제작자와 클라리넷의 발전에 영향이 컸던 주요 작곡자들을 대상으로 면밀히 살펴보고자 한다. 클라리넷은 악기 제작자 덴너(Johann Christoph Denner, 1655∼1707)의 의해 18세기 초에 ...
클라리넷은 이집트의 고대 악기 아르귈에서 유래하여 유럽에 들어와 18세기 초에 샬루모(Chalumeau)라는 악기를 모체로 그 이름을 처음으로 갖게 되면서 서양음악사에 등장하여 18세기 중엽부터 본격적으로 오케스트라에 사용되었다. 본 논문은 이러한 클라리넷의 구조적인 발전 역사와 오케스트라에서의 역할 변천 과정을 몇몇 주요 악기 제작자와 클라리넷의 발전에 영향이 컸던 주요 작곡자들을 대상으로 면밀히 살펴보고자 한다. 클라리넷은 악기 제작자 덴너(Johann Christoph Denner, 1655∼1707)의 의해 18세기 초에 처음 이름을 갖게 되었다. 1812년 이반 뮐러는 13개의 키를 부착하여 당시 획기적인 진보를 가져왔고, 1844년 클로제는 동료 뷔페(Buffet)와 협력하여 이미 뵘(Böhm)에 의해 플루트에 장치된 키를 클라리넷에 도입하여 현재 형태의 클라리넷 구조에 이르게 되었다. 또한 오케스트라에서의 클라리넷의 역할은 18세기 중엽 전고전시대의 만하임 악파의 의해 처음 사용되면서 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732∼1809), 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756∼1791), 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770∼1827))을 거치면서 그들의 작품을 통해 그 역할이 더욱 뚜렷해졌다. 이들은 목관악기들을 관현악에서 중요한 위치에 두었으며, 특히 모차르트, 베토벤은 그들 음악의 단정한 형식과 세련된 기품으로 클라리넷이 관현악에서 솔로 선율의 역할을 분명하게 보이도록 함으로써 비로소 그 진가와 매력을 발휘하게 하였다. 또한 그들의 큰 업적 중 하나는 소나타 형식의 완성과 함께 오케스트라에서 기악의 눈부신 발전에 큰 공헌을 하였다는 점이다. 클라리넷의 구조적 발전은 급속히 빨라져 19세기 중엽에는 거의 완성에 도달하였고, 이런 악기의 급속한 발전에 힘입어 베버(Carl Maria Friedrich Ernst von Weber, 1786~1826), 베를리오즈(Louis Hector Berlioz, 1803~1869), 림스키-코르사코프(Rimsky-Korsakov, 1844∼1908)와 20세기 드뷔시(Claude Debussy, 1862~1918), 쇤베르크(Arnold Schönberg, 1874~1951), 스트라빈스키(Igor Stravinsky, 1882∼1971) 등의 작곡가들을 통해 오케스트라에서 클라리넷 역할은 더욱 빛을 발하며 활발해지고 확장되어 그 비중은 정점에 다다르게 되었다. 또한 19세기와 20세기 작곡가들은 기존의 음악적 형식의 틀에서 벗어나 새롭고 다양한 양식과 형식을 만들어 자기의 주관과 개인적 감정을 창작 활동에서 매우 중요시했다. 이 시기에는 양식과 형식면에서 이전보다 훨씬 풍부하고 다양한 소재를 바탕으로 독자성을 크게 확장하게 되었다. 특히 20세기 작곡가들은 과감한 형식과 양식을 통해 오케스트라에서 새로운 기법을 악기에 요구하였다. 이런 클라리넷의 현대 주법에 관하여 여러 문헌, 논문, 악보 등의 자료들을 바탕으로 논하였으며, 그 결과로 수많은 작곡가들이 새로운 기법의 연구와 시도로 오케스트라 속에서 클라리넷의 역할 변화를 다양하게 시도하였다. 따라서 앞으로도 끊임없이 새로운 기법을 연주자에게 요구하고 만들어질 것임을 알게 되었다. 끝으로 특수 클라리넷들의 오케스트라에서의 역할이 19세기와 20세기에 접어들어 작곡가들에게 매우 중요하게 인식되면서 그들의 작품에 사용되기 시작하였는데, 특히 E♭클라리넷과 베이스 클라리넷은 처음 사용될 때는 단지 음량 보강이나 베이스를 담당하는 것에 국한되었으나, 현재는 솔로적인 선율에도 상당한 비중을 두고 있다. 본 논문을 통해 클라리넷의 역사적 배경과 오케스트라에서의 역할을 살펴보면서 클라리넷의 발전이 곧 관현악의 발전에 지대한 영향을 주었음을 알 수 있었다. 클라리넷은 다른 악기에 비해 짧은 역사에도 불구하고 독특하고 아름다운 음색으로 다른 목관악기들과 더불어 크게 성장하였다.
클라리넷은 이집트의 고대 악기 아르귈에서 유래하여 유럽에 들어와 18세기 초에 샬루모(Chalumeau)라는 악기를 모체로 그 이름을 처음으로 갖게 되면서 서양음악사에 등장하여 18세기 중엽부터 본격적으로 오케스트라에 사용되었다. 본 논문은 이러한 클라리넷의 구조적인 발전 역사와 오케스트라에서의 역할 변천 과정을 몇몇 주요 악기 제작자와 클라리넷의 발전에 영향이 컸던 주요 작곡자들을 대상으로 면밀히 살펴보고자 한다. 클라리넷은 악기 제작자 덴너(Johann Christoph Denner, 1655∼1707)의 의해 18세기 초에 처음 이름을 갖게 되었다. 1812년 이반 뮐러는 13개의 키를 부착하여 당시 획기적인 진보를 가져왔고, 1844년 클로제는 동료 뷔페(Buffet)와 협력하여 이미 뵘(Böhm)에 의해 플루트에 장치된 키를 클라리넷에 도입하여 현재 형태의 클라리넷 구조에 이르게 되었다. 또한 오케스트라에서의 클라리넷의 역할은 18세기 중엽 전고전시대의 만하임 악파의 의해 처음 사용되면서 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732∼1809), 모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756∼1791), 베토벤(Ludwig van Beethoven, 1770∼1827))을 거치면서 그들의 작품을 통해 그 역할이 더욱 뚜렷해졌다. 이들은 목관악기들을 관현악에서 중요한 위치에 두었으며, 특히 모차르트, 베토벤은 그들 음악의 단정한 형식과 세련된 기품으로 클라리넷이 관현악에서 솔로 선율의 역할을 분명하게 보이도록 함으로써 비로소 그 진가와 매력을 발휘하게 하였다. 또한 그들의 큰 업적 중 하나는 소나타 형식의 완성과 함께 오케스트라에서 기악의 눈부신 발전에 큰 공헌을 하였다는 점이다. 클라리넷의 구조적 발전은 급속히 빨라져 19세기 중엽에는 거의 완성에 도달하였고, 이런 악기의 급속한 발전에 힘입어 베버(Carl Maria Friedrich Ernst von Weber, 1786~1826), 베를리오즈(Louis Hector Berlioz, 1803~1869), 림스키-코르사코프(Rimsky-Korsakov, 1844∼1908)와 20세기 드뷔시(Claude Debussy, 1862~1918), 쇤베르크(Arnold Schönberg, 1874~1951), 스트라빈스키(Igor Stravinsky, 1882∼1971) 등의 작곡가들을 통해 오케스트라에서 클라리넷 역할은 더욱 빛을 발하며 활발해지고 확장되어 그 비중은 정점에 다다르게 되었다. 또한 19세기와 20세기 작곡가들은 기존의 음악적 형식의 틀에서 벗어나 새롭고 다양한 양식과 형식을 만들어 자기의 주관과 개인적 감정을 창작 활동에서 매우 중요시했다. 이 시기에는 양식과 형식면에서 이전보다 훨씬 풍부하고 다양한 소재를 바탕으로 독자성을 크게 확장하게 되었다. 특히 20세기 작곡가들은 과감한 형식과 양식을 통해 오케스트라에서 새로운 기법을 악기에 요구하였다. 이런 클라리넷의 현대 주법에 관하여 여러 문헌, 논문, 악보 등의 자료들을 바탕으로 논하였으며, 그 결과로 수많은 작곡가들이 새로운 기법의 연구와 시도로 오케스트라 속에서 클라리넷의 역할 변화를 다양하게 시도하였다. 따라서 앞으로도 끊임없이 새로운 기법을 연주자에게 요구하고 만들어질 것임을 알게 되었다. 끝으로 특수 클라리넷들의 오케스트라에서의 역할이 19세기와 20세기에 접어들어 작곡가들에게 매우 중요하게 인식되면서 그들의 작품에 사용되기 시작하였는데, 특히 E♭클라리넷과 베이스 클라리넷은 처음 사용될 때는 단지 음량 보강이나 베이스를 담당하는 것에 국한되었으나, 현재는 솔로적인 선율에도 상당한 비중을 두고 있다. 본 논문을 통해 클라리넷의 역사적 배경과 오케스트라에서의 역할을 살펴보면서 클라리넷의 발전이 곧 관현악의 발전에 지대한 영향을 주었음을 알 수 있었다. 클라리넷은 다른 악기에 비해 짧은 역사에도 불구하고 독특하고 아름다운 음색으로 다른 목관악기들과 더불어 크게 성장하였다.
The clarinet originated from the ancient Egyptian instrument algier and came over to Europe in the early 18th century. It has its roots in the chalumeau, and its widespread use in western music orchestras began in the mid 18th century. With the clarinet’s interesting beginning and prominence in orch...
The clarinet originated from the ancient Egyptian instrument algier and came over to Europe in the early 18th century. It has its roots in the chalumeau, and its widespread use in western music orchestras began in the mid 18th century. With the clarinet’s interesting beginning and prominence in orchestras, this paper seeks to study its history, development, and changing role in orchestras by studying influential clarinet makers and composers. The clarinet was first named by musical instrument maker Johann Christoph Denner in early 18th century. Iwan Müller made an important advancement by attaching 13 keys in 1814, and Hyacinthe Klosé along with Auguste Buffet, jeune added Theobald Böhm’s flute keys in 1843, making the modern clarinet. The clarinet was first used in an orchestra by the Mannheim school in the mid 18th pre-golden age period, and its role was solidified through the work of Franz Joseph Haydn, 1732∼1809, Wolfgang Amadeus Mozart, 1756∼1791, and Ludwig van Beethoven, 1770∼1827. These composers placed clarinets in an important role in the orchestra, and Mozart and Beethoven especially used clarinet solos in their neat and elegant music, allowing clarinets to display their prominent roles. These composers achieved another accomplishment with their contributions to making instrumental music prominent in orchestras through the completion of the sonata style. The clarinet’s structure quickly developed and became complete in the mid 19th century. Through composers Carl Maria Friedrich Ernst von Weber, 1786~1826, Louis Hector. Berlioz, 1803∼1869, Rimsky-Korsakov, 1844∼1908, and 20th century’s Claude. Debussy, 1862~1918, Arnold Schönberg, 1874~1951, Igor Stravinsky, 1882∼1971, the clarinet’s role in the orchestra became even bigger and reached an important milestone The 19th and 20th centuries also saw composers break from the music forms of the past and create new styles and forms of music that emphasized individual emotions and thoughts. During this period, music styles and forms became very diverse compared to the past and individual identity became an important factor. The bold new music styles of composers of the 20th century demanded new techniques from orchestra instruments. Many composers discussed and shared new clarinet techniques through documents, papers, and scores, and as a result many different roles for clarinets were attempted in orchestras. Therefore, there would be new technique demands and developments for instrumentalists in the future. Lastly, special clarinets gained prominence in orchestras throughout the 19th and 20th centuries and were used often by composers. E♭ clarinets and bass clarinets were originally used to simply strengthen volume and provide bass, but are now often used for solos in modern music. This research study about clarinet’s history and orchestral roles showed that clarinet development influenced orchestra development. Despite its relative short history compared to other instruments, the clarinet’s unique and beautiful sound allowed it to experience significant progress along with other woodwind instruments.
The clarinet originated from the ancient Egyptian instrument algier and came over to Europe in the early 18th century. It has its roots in the chalumeau, and its widespread use in western music orchestras began in the mid 18th century. With the clarinet’s interesting beginning and prominence in orchestras, this paper seeks to study its history, development, and changing role in orchestras by studying influential clarinet makers and composers. The clarinet was first named by musical instrument maker Johann Christoph Denner in early 18th century. Iwan Müller made an important advancement by attaching 13 keys in 1814, and Hyacinthe Klosé along with Auguste Buffet, jeune added Theobald Böhm’s flute keys in 1843, making the modern clarinet. The clarinet was first used in an orchestra by the Mannheim school in the mid 18th pre-golden age period, and its role was solidified through the work of Franz Joseph Haydn, 1732∼1809, Wolfgang Amadeus Mozart, 1756∼1791, and Ludwig van Beethoven, 1770∼1827. These composers placed clarinets in an important role in the orchestra, and Mozart and Beethoven especially used clarinet solos in their neat and elegant music, allowing clarinets to display their prominent roles. These composers achieved another accomplishment with their contributions to making instrumental music prominent in orchestras through the completion of the sonata style. The clarinet’s structure quickly developed and became complete in the mid 19th century. Through composers Carl Maria Friedrich Ernst von Weber, 1786~1826, Louis Hector. Berlioz, 1803∼1869, Rimsky-Korsakov, 1844∼1908, and 20th century’s Claude. Debussy, 1862~1918, Arnold Schönberg, 1874~1951, Igor Stravinsky, 1882∼1971, the clarinet’s role in the orchestra became even bigger and reached an important milestone The 19th and 20th centuries also saw composers break from the music forms of the past and create new styles and forms of music that emphasized individual emotions and thoughts. During this period, music styles and forms became very diverse compared to the past and individual identity became an important factor. The bold new music styles of composers of the 20th century demanded new techniques from orchestra instruments. Many composers discussed and shared new clarinet techniques through documents, papers, and scores, and as a result many different roles for clarinets were attempted in orchestras. Therefore, there would be new technique demands and developments for instrumentalists in the future. Lastly, special clarinets gained prominence in orchestras throughout the 19th and 20th centuries and were used often by composers. E♭ clarinets and bass clarinets were originally used to simply strengthen volume and provide bass, but are now often used for solos in modern music. This research study about clarinet’s history and orchestral roles showed that clarinet development influenced orchestra development. Despite its relative short history compared to other instruments, the clarinet’s unique and beautiful sound allowed it to experience significant progress along with other woodwind instruments.
주제어
#클라리넷오케스트라
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.