2005년 10월 28일 용산으로 이전하여 재 개관한 국립중앙박물관은 전시를 포함하여, 교육, 여가활동, 문화행사 참여 등 박물관을 통한 국민의 문화향수활동을 위해 다양한 노력을 하고 있다. 또한, 박물관의 정의 및 기능의 변화에 발맞추어 고객지향적 박물관이 되기 위한 다양한 연구를 수행하고, 전략을 수립하고 있다. 그러나, 이러한 노력에도 불구하고 2007년과 2008년의 국립중앙박물관의 관람객 수는 전(前) 해에 비해 감소추세다. 이러한 상황에 대한 답은 고객에게 직접 확인해야 한다. 고객에게 확인하여 박물관의 기획 및 운영에...
2005년 10월 28일 용산으로 이전하여 재 개관한 국립중앙박물관은 전시를 포함하여, 교육, 여가활동, 문화행사 참여 등 박물관을 통한 국민의 문화향수활동을 위해 다양한 노력을 하고 있다. 또한, 박물관의 정의 및 기능의 변화에 발맞추어 고객지향적 박물관이 되기 위한 다양한 연구를 수행하고, 전략을 수립하고 있다. 그러나, 이러한 노력에도 불구하고 2007년과 2008년의 국립중앙박물관의 관람객 수는 전(前) 해에 비해 감소추세다. 이러한 상황에 대한 답은 고객에게 직접 확인해야 한다. 고객에게 확인하여 박물관의 기획 및 운영에 반영한다는 것은 고객중심적인 사고를 통해 마케팅 활동을 한다는 것이며, 고객의 의견청취는 마케팅리서치의 시행과 활용을 의미한다. 따라서, 본 연구에서는 국립중앙박물관의 마케팅활성화를 위해 마케팅리서치를 전략적으로 활용하는 것이 필요하며, 마케팅리서치의 활용성을 높이기 위해, 마케팅리서치를 기획하기 이전에 확인해야 하는 체크리스트와 단계 별 마케팅리서치 프로젝트, 마케팅리서치 시행 이후 결과를 어떻게 전략적으로 해석해야 하는지 등의 국립중앙박물관의 마케팅리서치 기획을 제시하는 데에 주력하였다. 좀 더 구체적으로, 본 연구의 제2장에서는 국립문화예술기관과 박물관이 어떤 역할을 해야 하는지를 살펴봄으로써, 국립중앙박물관의 역할을 다시금 환기하였으며, 제3장에서 고객지향적 박물관이 되기 위해 마케팅 및 마케팅리서치를 활용해야 하는 방향을 확인하였다. 이어서 제4장에서는 연구의 대상기관인 국립중앙박물관의 개요를 살펴보고, 특히 마케팅리서치를 수행하기 위해, 국립중앙박물관의 마케팅현황에 대해 알아보았다. 이를 통해, 국립중앙박물관의 마케팅 어려움을 인식하고, 이를 해결하기 위해 마케팅리서치가 어떻게 구성되어야 하는지를 제 5장. 국립중앙박물관의 전략적 마케팅리서치에 반영하였다. 특히, 5장에서는 전략적 마케팅 계획이라는 개념을 활용하여, 국립중앙박물관이 마케팅을 일회적으로 활용하기 보다는 지속적인 시스템이나 계획적 과정으로 이해하고 이를 도입하는 것이 필요하며, 국립중앙박물관을 위한 전략적 마케팅 계획 과정을 제시하였다. 더불어 전략적 마케팅 계획과정 별로, 어떠한 마케팅리서치가 필요한지를 제시함으로써, 마케팅 계획이 마케팅리서치를 통해 실현될 수 있도록 하였다. 문화예술기관, 특히 박물관은 그 기능이 점차 고객지향적인 방향으로 발전하고 있기 때문에, 마케팅적 사고방식을 가지고 이를 실현해나가는 것이 필요하다. 마케팅을 현장에서 실행하기 위해서는 마케팅리서치의 적극적인 활용이 필요하나, 현재 대부분의 문화예술기관, 특히 공공서비스로서 문화예술활동을 하고 있는 국립문화예술기관이나 박물관에서의 고객대상 마케팅리서치의 활용이 제한적인 것이 사실이다. 마케팅리서치는 시행하고 난 이후에 그 필요성을 절감하게 된다. 정책적 차원의 접근이 아닌 실행적 차원에서의 접근을 통해 마케팅리서치가 활용되는 경험의 축적은 국립중앙박물관이 정책연구를 통해 지향점을 찾아내는 것과는 별개로 고객과의 간극을 좁히는 고객지향적인 문화예술기관으로서의 국립중앙박물관의 모습을 제시할 수 있을 것을 확신한다.
2005년 10월 28일 용산으로 이전하여 재 개관한 국립중앙박물관은 전시를 포함하여, 교육, 여가활동, 문화행사 참여 등 박물관을 통한 국민의 문화향수활동을 위해 다양한 노력을 하고 있다. 또한, 박물관의 정의 및 기능의 변화에 발맞추어 고객지향적 박물관이 되기 위한 다양한 연구를 수행하고, 전략을 수립하고 있다. 그러나, 이러한 노력에도 불구하고 2007년과 2008년의 국립중앙박물관의 관람객 수는 전(前) 해에 비해 감소추세다. 이러한 상황에 대한 답은 고객에게 직접 확인해야 한다. 고객에게 확인하여 박물관의 기획 및 운영에 반영한다는 것은 고객중심적인 사고를 통해 마케팅 활동을 한다는 것이며, 고객의 의견청취는 마케팅리서치의 시행과 활용을 의미한다. 따라서, 본 연구에서는 국립중앙박물관의 마케팅활성화를 위해 마케팅리서치를 전략적으로 활용하는 것이 필요하며, 마케팅리서치의 활용성을 높이기 위해, 마케팅리서치를 기획하기 이전에 확인해야 하는 체크리스트와 단계 별 마케팅리서치 프로젝트, 마케팅리서치 시행 이후 결과를 어떻게 전략적으로 해석해야 하는지 등의 국립중앙박물관의 마케팅리서치 기획을 제시하는 데에 주력하였다. 좀 더 구체적으로, 본 연구의 제2장에서는 국립문화예술기관과 박물관이 어떤 역할을 해야 하는지를 살펴봄으로써, 국립중앙박물관의 역할을 다시금 환기하였으며, 제3장에서 고객지향적 박물관이 되기 위해 마케팅 및 마케팅리서치를 활용해야 하는 방향을 확인하였다. 이어서 제4장에서는 연구의 대상기관인 국립중앙박물관의 개요를 살펴보고, 특히 마케팅리서치를 수행하기 위해, 국립중앙박물관의 마케팅현황에 대해 알아보았다. 이를 통해, 국립중앙박물관의 마케팅 어려움을 인식하고, 이를 해결하기 위해 마케팅리서치가 어떻게 구성되어야 하는지를 제 5장. 국립중앙박물관의 전략적 마케팅리서치에 반영하였다. 특히, 5장에서는 전략적 마케팅 계획이라는 개념을 활용하여, 국립중앙박물관이 마케팅을 일회적으로 활용하기 보다는 지속적인 시스템이나 계획적 과정으로 이해하고 이를 도입하는 것이 필요하며, 국립중앙박물관을 위한 전략적 마케팅 계획 과정을 제시하였다. 더불어 전략적 마케팅 계획과정 별로, 어떠한 마케팅리서치가 필요한지를 제시함으로써, 마케팅 계획이 마케팅리서치를 통해 실현될 수 있도록 하였다. 문화예술기관, 특히 박물관은 그 기능이 점차 고객지향적인 방향으로 발전하고 있기 때문에, 마케팅적 사고방식을 가지고 이를 실현해나가는 것이 필요하다. 마케팅을 현장에서 실행하기 위해서는 마케팅리서치의 적극적인 활용이 필요하나, 현재 대부분의 문화예술기관, 특히 공공서비스로서 문화예술활동을 하고 있는 국립문화예술기관이나 박물관에서의 고객대상 마케팅리서치의 활용이 제한적인 것이 사실이다. 마케팅리서치는 시행하고 난 이후에 그 필요성을 절감하게 된다. 정책적 차원의 접근이 아닌 실행적 차원에서의 접근을 통해 마케팅리서치가 활용되는 경험의 축적은 국립중앙박물관이 정책연구를 통해 지향점을 찾아내는 것과는 별개로 고객과의 간극을 좁히는 고객지향적인 문화예술기관으로서의 국립중앙박물관의 모습을 제시할 수 있을 것을 확신한다.
Since its movement to Yongsan on October 28th, 2005, the National Museum of Korea (NMK) has tried to encourage cultural activities of people by arranging exhibitions and providing an opportunity to participate in education, leisure activities, and cultural performances. Furthermore, the NMK has cond...
Since its movement to Yongsan on October 28th, 2005, the National Museum of Korea (NMK) has tried to encourage cultural activities of people by arranging exhibitions and providing an opportunity to participate in education, leisure activities, and cultural performances. Furthermore, the NMK has conducted various researches and tried numerous strategies pursuing a customer-oriented museum as a definition and functions of museum change. In spite of such efforts, the total number of the customers of the NMK decreased in 2007 and 2008 compared to previous years. The investigation about the customers would help to improve such a situation. The customer-oriented marketing research is based on the examination and reflection of customers’ opinions to museum management that requires the conduction and application of marketing research. Therefore, current study introduces the necessity of strategic use of marketing research and suggests a marketing research plan including checklist preceding to research planning, each research project step, and strategic interpretation of the results for NMK’s marketing activation and application. More specifically, the suggested role of national art and culture institutions and museums is reviewed in Chapter 2 to emphasize NMK’s role, and the direction of marketing as well as marketing research application to be a customer-oriented museum is presented in Chapter 3. To draw a more concrete picture, Chapter 4 offers the overview of NMK, the subject of this study, particularly focusing on the current marketing strategy of the institution. Through this chapter, the difficulties in marketing are recognized, and subsequently, the design of the marketing research to resolve the difficulties is suggested in Chapter 5. Especially, the necessity of perceiving the marketing as a continuous and systematic planning but not one-off performance is proposed based on the concept of strategic marketing planning. Furthermore, the required marketing research for each marketing planning step is suggested to reinforce the plan’s practicality. As the function of art and culture institutions, museum especially, is transforming to customer-oriented direction, the consideration of marketing is getting more important. Currently, customer-oriented marketing in most art and culture institutions, especially national art and culture institutions that provide artistic and cultural activities publicly is fairly limited. However, the active application of marketing research is required for actual practices, and the necessity of the marketing research would be realized after its application. The accumulation of marketing research experiences would help not only pursuing the orientation of National Museum of Korea through a policy analysis but also proposing a blueprint as a customer-oriented organization that narrows a gap with customers.
Since its movement to Yongsan on October 28th, 2005, the National Museum of Korea (NMK) has tried to encourage cultural activities of people by arranging exhibitions and providing an opportunity to participate in education, leisure activities, and cultural performances. Furthermore, the NMK has conducted various researches and tried numerous strategies pursuing a customer-oriented museum as a definition and functions of museum change. In spite of such efforts, the total number of the customers of the NMK decreased in 2007 and 2008 compared to previous years. The investigation about the customers would help to improve such a situation. The customer-oriented marketing research is based on the examination and reflection of customers’ opinions to museum management that requires the conduction and application of marketing research. Therefore, current study introduces the necessity of strategic use of marketing research and suggests a marketing research plan including checklist preceding to research planning, each research project step, and strategic interpretation of the results for NMK’s marketing activation and application. More specifically, the suggested role of national art and culture institutions and museums is reviewed in Chapter 2 to emphasize NMK’s role, and the direction of marketing as well as marketing research application to be a customer-oriented museum is presented in Chapter 3. To draw a more concrete picture, Chapter 4 offers the overview of NMK, the subject of this study, particularly focusing on the current marketing strategy of the institution. Through this chapter, the difficulties in marketing are recognized, and subsequently, the design of the marketing research to resolve the difficulties is suggested in Chapter 5. Especially, the necessity of perceiving the marketing as a continuous and systematic planning but not one-off performance is proposed based on the concept of strategic marketing planning. Furthermore, the required marketing research for each marketing planning step is suggested to reinforce the plan’s practicality. As the function of art and culture institutions, museum especially, is transforming to customer-oriented direction, the consideration of marketing is getting more important. Currently, customer-oriented marketing in most art and culture institutions, especially national art and culture institutions that provide artistic and cultural activities publicly is fairly limited. However, the active application of marketing research is required for actual practices, and the necessity of the marketing research would be realized after its application. The accumulation of marketing research experiences would help not only pursuing the orientation of National Museum of Korea through a policy analysis but also proposing a blueprint as a customer-oriented organization that narrows a gap with customers.
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