재한 동아시아 유학생의 문화적응, 지각된 차별감, 민족유형이 심리적 안녕감과 우울에 미치는 영향 The Influence of Acculturation, Perceived Discrimination, Ethnic Group on the Psychological Well-Being and Depression of East Asian Students in Korea원문보기
본 연구는 재한 동아시아 유학생의 문화적응, 지각된 차별감, 민족유형에 따른 심리적 안녕감과 우울의 차이를 확인하고자 하였다. 이를 위해 한국정규대학에 유학 중인 동아시아유학생 321명(한족중국유학생 163명, 조선족중국유학생 64명, 일본유학생 94명)을 대상으로 설문을 실시하였다. 먼저 Berry의 이론에 따라 문화적응유형을 통합 동화, 분리. 주변화의 ...
본 연구는 재한 동아시아 유학생의 문화적응, 지각된 차별감, 민족유형에 따른 심리적 안녕감과 우울의 차이를 확인하고자 하였다. 이를 위해 한국정규대학에 유학 중인 동아시아유학생 321명(한족중국유학생 163명, 조선족중국유학생 64명, 일본유학생 94명)을 대상으로 설문을 실시하였다. 먼저 Berry의 이론에 따라 문화적응유형을 통합 동화, 분리. 주변화의 4유형으로 구분하였고, 지각된 차별감은 평균을 중심으로 지각된 차별감이 높은 집단과 낮은 집단으로 구분하였다. 문화적응, 지각된 차별감, 민족유형에 따른 심리적 안녕감과 우울수준의 차이를 알아보기 위하여 일원 및 삼원변량분석을 실시하였다. 연구 결과 첫째,민족유형에 따라 문화적응유형에서 차이가 나타났는데 한족중국유학생은 분리를, 조선족중국유학생과 일본유학생은 동화를 가장 많이 사용하는 것으로 나타났다. 민족유형에 따라 지각된 차별감수준에 차이가 있었는데, 한족중국유학생과 조선족중국유학생이 일본유학생보다 높게 나타났다. 문화적응유형에 따른 지각된 차별감수준은 동화일 때 가장 낮았고 분리일 때 가장 높았다. 둘째, 문화적응유형인 통합과 동화에서 주변화보다 심리적 안녕감이 높게 나타났고 지각된 차별감수준이 높을수록 심리적 안녕감이 높고 우울이 낮게 나타났다. 민족별로 조선족중국유학생과 일본유학생이 한족중국유학생보다 우울이 높게 나타났다. 셋째, 민족유형과 문화적응유형을 함께 고려하였을 때 한족중국유학생과 일본유학생은 통합에서 심리적 안녕감의 수준이 가장 높았고 주변화에서 가장 낮았다. 그러나 조선족중국유학생은 동화에서 심리적 안녕감의 수준이 가장 높았고 통합에서 가장 낮게 나타났다.이러한 결과는 재한 동아시아 유학생의 문화적응유형에서 한족중국유학생과 일본유학생은 통합을, 조선족중국유학생은 동화가 가장 적응적이라는 것을 시사하고 있으며, 또한 조선족중국유학생은 통합일 때 가장 낮은 심리적 안녕감과 높은 우울수준을 나타냈는데 이는 이들의 이중정체성과 지각된 차별감에 의한 결과라고 해석할 수 있다.
본 연구는 재한 동아시아 유학생의 문화적응, 지각된 차별감, 민족유형에 따른 심리적 안녕감과 우울의 차이를 확인하고자 하였다. 이를 위해 한국정규대학에 유학 중인 동아시아유학생 321명(한족중국유학생 163명, 조선족중국유학생 64명, 일본유학생 94명)을 대상으로 설문을 실시하였다. 먼저 Berry의 이론에 따라 문화적응유형을 통합 동화, 분리. 주변화의 4유형으로 구분하였고, 지각된 차별감은 평균을 중심으로 지각된 차별감이 높은 집단과 낮은 집단으로 구분하였다. 문화적응, 지각된 차별감, 민족유형에 따른 심리적 안녕감과 우울수준의 차이를 알아보기 위하여 일원 및 삼원변량분석을 실시하였다. 연구 결과 첫째,민족유형에 따라 문화적응유형에서 차이가 나타났는데 한족중국유학생은 분리를, 조선족중국유학생과 일본유학생은 동화를 가장 많이 사용하는 것으로 나타났다. 민족유형에 따라 지각된 차별감수준에 차이가 있었는데, 한족중국유학생과 조선족중국유학생이 일본유학생보다 높게 나타났다. 문화적응유형에 따른 지각된 차별감수준은 동화일 때 가장 낮았고 분리일 때 가장 높았다. 둘째, 문화적응유형인 통합과 동화에서 주변화보다 심리적 안녕감이 높게 나타났고 지각된 차별감수준이 높을수록 심리적 안녕감이 높고 우울이 낮게 나타났다. 민족별로 조선족중국유학생과 일본유학생이 한족중국유학생보다 우울이 높게 나타났다. 셋째, 민족유형과 문화적응유형을 함께 고려하였을 때 한족중국유학생과 일본유학생은 통합에서 심리적 안녕감의 수준이 가장 높았고 주변화에서 가장 낮았다. 그러나 조선족중국유학생은 동화에서 심리적 안녕감의 수준이 가장 높았고 통합에서 가장 낮게 나타났다.이러한 결과는 재한 동아시아 유학생의 문화적응유형에서 한족중국유학생과 일본유학생은 통합을, 조선족중국유학생은 동화가 가장 적응적이라는 것을 시사하고 있으며, 또한 조선족중국유학생은 통합일 때 가장 낮은 심리적 안녕감과 높은 우울수준을 나타냈는데 이는 이들의 이중정체성과 지각된 차별감에 의한 결과라고 해석할 수 있다.
This study was conducted to determine the diffrences of psychological well-being and depression according to the acculturation patterns, perceived discrimination, ethnic types of Eastern-Asian students studying in Korea. The total of 321 students(163 Han-Chinese, 64 Korean-Chinese, 94 Japanese) stud...
This study was conducted to determine the diffrences of psychological well-being and depression according to the acculturation patterns, perceived discrimination, ethnic types of Eastern-Asian students studying in Korea. The total of 321 students(163 Han-Chinese, 64 Korean-Chinese, 94 Japanese) studying in some universities were surveyed for this study. To begin with, according to Berry's theory, acculturation patterns were divided into four types of integration, assimilation, separation and marginalization and "perceived discrimination" were classified as high group and low group based on the average. To determine the difference of psychological well-being and depression according to the acculturation patterns, perceived discrimination, ethnic types, One-way and Three-way ANOVA was conducted. Firstly, the difference was in the "acculturation patterns" according to the ethnic types; Han-Chinese students preferred "separation", Korean-Chinese and Japanese students preferred the "assimilation". The difference was in the "perceived discrimination" according to the ethnic types; Han-Chinese and Korean-Chinese students were higher than Japanese students. "Perceived discrimination" according to the acculturation patterns showed the most lowest in "assimilation" and the most highest in "separation". Secondly, the psychological well-being was higher in the "integratetion" and "assimilation" than in the "marginalization" and higher level of perceived discrimination showed the high psychological well-being and the low depression. By ethnic types, Korean-chinese and Japanese students showed the higher depression than Han Chinese students. Thirdly, psychological well-being was the most highest in the "integratetion" and the most low in the "marginalization". But the psychological well-being of Korean-chinese students was the most highest in the "assimilation" and the most lowest in the "integratetion". These results showed that the "integratetion" was the most adaptable in the Korean-chinese and "assimilation" was the most adaptable in the japanese students. Also, Korean-chinese students shows the most lowest psychological well-being and the most highest depression level in the "integratetion", that could be considered as the result by their "double Identity" and the "perceived discrimination".
This study was conducted to determine the diffrences of psychological well-being and depression according to the acculturation patterns, perceived discrimination, ethnic types of Eastern-Asian students studying in Korea. The total of 321 students(163 Han-Chinese, 64 Korean-Chinese, 94 Japanese) studying in some universities were surveyed for this study. To begin with, according to Berry's theory, acculturation patterns were divided into four types of integration, assimilation, separation and marginalization and "perceived discrimination" were classified as high group and low group based on the average. To determine the difference of psychological well-being and depression according to the acculturation patterns, perceived discrimination, ethnic types, One-way and Three-way ANOVA was conducted. Firstly, the difference was in the "acculturation patterns" according to the ethnic types; Han-Chinese students preferred "separation", Korean-Chinese and Japanese students preferred the "assimilation". The difference was in the "perceived discrimination" according to the ethnic types; Han-Chinese and Korean-Chinese students were higher than Japanese students. "Perceived discrimination" according to the acculturation patterns showed the most lowest in "assimilation" and the most highest in "separation". Secondly, the psychological well-being was higher in the "integratetion" and "assimilation" than in the "marginalization" and higher level of perceived discrimination showed the high psychological well-being and the low depression. By ethnic types, Korean-chinese and Japanese students showed the higher depression than Han Chinese students. Thirdly, psychological well-being was the most highest in the "integratetion" and the most low in the "marginalization". But the psychological well-being of Korean-chinese students was the most highest in the "assimilation" and the most lowest in the "integratetion". These results showed that the "integratetion" was the most adaptable in the Korean-chinese and "assimilation" was the most adaptable in the japanese students. Also, Korean-chinese students shows the most lowest psychological well-being and the most highest depression level in the "integratetion", that could be considered as the result by their "double Identity" and the "perceived discrimination".
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.